Gå til innhold

Gigabyte Z390 Designare


Tangent

Anbefalte innlegg

Var så heldig og komme over en dritbillig demo-utgave av en I9-9900K til 3780,- her i ferien (viste seg at den var uåpnet - all forsegling intakt), men måtte jo da ha tilhørende HK og RAM og for moro skyld en Fractal Design Celsius 360 CPU-kjøler.

 

Sitter her nå med et ASUS Z97 DeLuxe HK med en I7-4790K/NH-D15 kjøler og to stk 1070 Ti GPU'er.

 

Siden GPU'ene er av typen 2,5-slot så får jeg desverre ikke montert inn min Intel 900P Optane disk, men må ta til "takke" med en liten 970 EVO M.2 så lenge....

Riggen trekker jo på åra, men henger med i svingene enda (til mitt bruk).

 

Nok om det.

Kom som sagt over denne I9-9900K'en, og tenkte skitt au - da blir det helt ny rigg lell.

HK ble en GB Z390 Designare, mest pga layouten på PCIe x16 slot'ene, samt at jeg i BIOS kan "sjonglere" litt med tildeling av  båndbredder fra CPU/PCH, samt at jeg får plass til begge 1070 Ti'ene OG 900P Optane disken.

 

Har ikke begynt å montere riggen sammen enda da jeg må "slakte" min gamle Z77 rigg som sitter i et InWin GrOne kabinett - E-ATX. Her blir det ihvertfall rikelig med plass til vifter og 360 vannkjøling.

 

Det jeg da lurer på med Designare-kortet er da:

 

- Hva slags erfaring har dere "mednerder" med kortet og tildeling av båndbredder

 

- Er inneforstått med at jeg få "bare" x8/x8 på GPU'ene, med mindre noen andre vet noe annet

 

- Tenkte å bruke nedre x16 slott til 900P disken og tildele denne slotten 3.0x4 fra PCH i BIOS (hvis jeg     forsto det rett i fra "reklamen" og manualen).

 

- Det er jo som kjent "konflikter" ved bruk av den eller den PCIe-slotten og oppgitte M.2/Sata            slotter/kontakter. Tenkte å la OS ligge på 900P og evt stappe inn et par rimelige Intel 660P M.2 disker som er ganske gunstige i pris og ha som rene "lagerdisker" i nevnte M.2 slotter - evt bare 1 eller ingen hvis for begrensende konflikter kan unngåes . 

- Alternativt flytter jeg bare de gamle "snurrediskene" mine rett over og bruker de som de er (3 stk) og dropper helt 660P løsningen. Ser IKKE for meg noen RAID-løsninger - kun 1 stk dritkjapp (900P) systemdisk og lagerdisk(er).

 

Noen som har noe erfaring med nevnte HK og/eller kan dele av erfaring med tanke på best utnyttelse av båndbredder/ressurser/muligheter her?

Evt Insidertips på optimale instillinger i BIOS?

(Skal selvfølgelig skru av throttling og C-states pga disken, Flashe til siste BIOS etc etc )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...