Gå til innhold

Hvordan ser du for deg fremtiden, og påvirker det deg?


Anbefalte innlegg

OK, så legger jeg noen føringer med nøkkelord. 

 

Hvordan ser du for deg fremtiden? Det kan være neste uke eller om 50 år. Hvordan forbereder du deg til fremtiden du tror kommer? Har du planlagt for alternativer? Følger du https://www.dsb.no/reportasjearkiv/egenberedskap/ sine anbefalinger? Har du bunker på Toten med mat for 50 år? 

 

Det er en del av de fleste sitt liv å tenke på fremtiden, og hvordan man skal ruste seg for den. Hva er din plan? Følger du den? 

 

Min plan er å være i en situasjon hvor jeg er blant de siste 10% som trenger hjelp. Altså at 90% av befolkningen har problemer før jeg har det. Derfor bor vi landlig, har eget renseanlegg og brønn(det er ikke offentlig vann og avløp i område) i et nytt hus som er lett å varme opp med vedovn, i tillegg til at vi følger DSB sine anbefalinger. Vi har mat for ca to uker på det jevne, inkludert reservemat, fryseboks og det vi vanligvis har i hus. Vi har et overkommelig boliglån, og vi tåler en god renteøkning. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kano, telt, solceller, fiskestang og kniv.

I et knipetak skal jeg klare å forsvinne med hele familien på under en time og kunne overleve ute i lengre tid uansett årstid og vær :)

 

Med mindre noe skjer som gjør at alt ferskvann ute forsvinner fra menyen så skulle vi klare oss igjennom det meste :p

Lenke til kommentar

Liker at å planlegge for fremtiden er synonymt med "har du planlagt for dem kommende dommedagen da vi alle må klare oss selv". Hva skjedde med å betale ned lånet, leve komfortabelt og forhåpentligvis ikke dø før man kan få byttet ut vitale organer med biomaskiner som forlenger levetiden med nok år til å kunne benytte seg av den utviklingen forhåpentligvis i mange mange år. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Liker at å planlegge for fremtiden er synonymt med "har du planlagt for dem kommende dommedagen da vi alle må klare oss selv". Hva skjedde med å betale ned lånet, leve komfortabelt og forhåpentligvis ikke dø før man kan få byttet ut vitale organer med biomaskiner som forlenger levetiden med nok år til å kunne benytte seg av den utviklingen forhåpentligvis i mange mange år.

Er det sånn du tolker innlegget? Det er ikke sånn det er ment. Å betale ned på huslån er jo en forberedelse det også. Samsvarer det med fremtiden DU tror kommer? Det er det jeg spør om.

 

Hvis du ser for deg samme tralten, så er det unødig å lagre mat og vann, og tenke på sikkerhet og komfort i andre scenario. Men du har kanskje litt penger på en bufferkonto, i tilfelle noe uforutsett? Du har innboforsikring, og brannforsikring, selv om du ikke regner med innbrudd eller brann?

 

Jeg planlegger ikke for dommedag, men min vilje til å velge bort enkelte goder som gir marginal glede, som å spise ute to ganger i måneden, gjør at jeg har rom for å legge de pengene for å gjøre livet mye lettere om noe skulle skje.

Lenke til kommentar

OK, så legger jeg noen føringer med nøkkelord. 

 

Hvordan ser du for deg fremtiden? Det kan være neste uke eller om 50 år. Hvordan forbereder du deg til fremtiden du tror kommer? Har du planlagt for alternativer? Følger du https://www.dsb.no/reportasjearkiv/egenberedskap/ sine anbefalinger? Har du bunker på Toten med mat for 50 år? 

 

Jeg planlegger ihht ønskede levevilkår som pensionist og hvordan jeg vil kunne nå målet hvis jeg mot formodning skulle stå helt uten lønnsinntekt i noen år.  

 

Zombie apocalypse, klimakatastrofe og tilsvarende fantasier bruker jeg ikke energi på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På nåværende tidspunkt ser det ut til at vi kommer til å oppleve en storkrig eller storkatastrofe i min livstid.

 

Mange tror zombie filmer handler om zombier, men i realiteten vil mange bli kannibaler hvis en virkelig krise setter inn. Når maten går tom osv blir det totalt kaos. F.eks hadde finanskrisen i 2008 potensiale til å utvikle seg til en slik krise, men den ble utsatt, problemene er ikke løst, bare forskjøvet og forsterket.

 

Så hisser jo NATO opp til krig, da kan det fort hende vi får en fæl på trynet. Vil tro Russland og/eller eventuelt Kina vil ta ut det mest sentrale i USA og at landet da kan kollapse. Da kollapser store deler av pengesystemet vi er avhengige av og vårt system er så sårbare for. Men slik som USA og NATO nå holder på er det bare et spørsmål om tid før Kina og/eller Russland må handle. Det skal ikke mye for å få USA til å kollapse, og det er mulig Russland kan angripe på en slik måte og USA ikke svarer og er nødt å gi opp den globale fascismen.

 

Vi kan fint stå igjen urørt etter en slik krig, men konsekvensene blir meget store, potensielt sett totalt katastrofale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min planlegging begrenser seg i all hovedsak til økonomisk planlegging.

Resten av "planleggingsarbeidet" går med til å forsøke å "optimalisere" min egen livsførsel på en slik måte at det kan bidra i det totale klimaregnskapet. Formålet er således intet annet enn å levere et bidrag i potten som forhåpentligvis hindrer at alt går til helvete.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tenker mer på en fremtid der en ikke kan regne med ca 8 timers arbeidsdag 5 dager i uka og et NAV som skal "hjelpe" deg inn i et slikt system og som ellers tar seg av taperne der en mislykkes med dette,.

 

Det kan være smart å dyrke interesser som er mye uavhengig av stor inntekt og viktig posisjonering i samfunnet. Sosiale nettverk som er i tråd med dette er også en slags "forberedelse" på andre tider.

 

Jeg har forøvrig sett "viktige" personer (ledere) pensjonere seg og som opplever tomrom og mister helsa fortere enn nødvendig.

 

Og så tenker jeg meg en ganske nær fremtid der en vesentlig del av befolkningen i verden velter seg i materiell rikdom.  Dette skaper bl.a. skadelig og overkritisk stor turisme som mange hater. En liten "elite" klarer å kapre inntektene fra denne turismen og forsvarer seg med at de skaper verdier og skatteinntekter. Det er ikke sikkert at en bør legge opp til en livsstil med mye ferieturer rundt om i verden. Kan bli farlig.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

* eierene velter seg i velstand.

Folk glemmer visst at halve befolkningen stemmer på høyrepartiene, som ikke ønsker den grad av omfordeling som kreves for å vedlikeholde dagens velstand, den dagen roboter står for mesteparten av produksjonen, og folk flest trenger borgerlønn.

Og akkurat som rike i dag flytter ut av landet om de skattes for høyt, så kommer eierene av robotene til å gjøre det samme.
Kapitalismen sørger for at eierene av teknologien blir rike -- ikke de som har skapt robotene.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...