Gå til innhold

[Løst] flere brukere i windows 10


Anbefalte innlegg

Hei, har ett problem på pc'en min.
vi er 2 stykk som bruker pc'en og har hver sin bruker, problemet er at alt jeg installerer av programmer og spill kommer på den andre brukeren også..  spesielt irriterende på spill, der mine brukreinstillinger og saver kommer på den andre brukeren..

så spørsmålet er om det er mulig å sette opp en egen harddisk som KUN går på den ene brukeren? eller sette opp en slags sperre som gjør at de ikke er sammenkoblet? sånn det ville vert med 2 pc'er?? 

takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Programmer som installeres spør gjerne om installasjonen skal gjelde for «all users» eller «me only».

Men dette har jo bare med publisering av snarveier i respektive brukerprofiler å gjøre. Alle programmer/spill installert på en windows PC under \Program Files kan allikevel uansett startes av alle brukere. Windows store programmer og spill derimot følger bruker pålogging.

Lenke til kommentar

Programmer som installeres spør gjerne om installasjonen skal gjelde for «all users» eller «me only».

Men dette har jo bare med publisering av snarveier i respektive brukerprofiler å gjøre. Alle programmer/spill installert på en windows PC under \Program Files kan allikevel uansett startes av alle brukere. Windows store programmer og spill derimot følger bruker pålogging.

 

Ikke helt riktig. Har sett stadig flere programmer som installerer seg i AppData-mappen til brukeren når man velger å bare installere for gjeldende bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer nå litt på hvem program og spill det er snakk om da, de fleste program laget de siste 15 årene er laget for å håndtere flere brukere og lagrer inviduelle instillinger/filer i brukerprofilen. Og dette gjelder dobbelt opp for spill som bruker launchere(som er de fleste nå gjør), steam, epic, origin, uplay, etc. tar alle å skiller saves for forskjellige brukere.

 

Lyst til å informere litt nærmere hva spesifikke programmer/spill det er hvor man får tilgang til saves på tvers av brukerkontoer.?

Lenke til kommentar

Programmer som installeres spør gjerne om installasjonen skal gjelde for «all users» eller «me only».

Men dette har jo bare med publisering av snarveier i respektive brukerprofiler å gjøre. Alle programmer/spill installert på en windows PC under \Program Files kan allikevel uansett startes av alle brukere. Windows store programmer og spill derimot følger bruker pålogging.

ett av problemene kommer fra steam. der mye av spillende er installert, når jeg er på min bruker så har jeg mine spill installert, men når den andre brukeren logger på, så ligge alle mine spil inne på den andre brukeren også. spillet er kjøpt på begge steam kontoene men når spillet åpnes så blir alt som er lagrett på den ene kontoen over på den andre (da for eksempel storien i spill).. litt irriterende.. 

så tenkte om det var mulig å få spillene til å funke på begge brukerne, eller om det er så domt at jeg blir nøtt til å kjøpe en til pc? 

Lenke til kommentar

Lurer nå litt på hvem program og spill det er snakk om da, de fleste program laget de siste 15 årene er laget for å håndtere flere brukere og lagrer inviduelle instillinger/filer i brukerprofilen. Og dette gjelder dobbelt opp for spill som bruker launchere(som er de fleste nå gjør), steam, epic, origin, uplay, etc. tar alle å skiller saves for forskjellige brukere.

 

Lyst til å informere litt nærmere hva spesifikke programmer/spill det er hvor man får tilgang til saves på tvers av brukerkontoer.?

har faktisk problem med steam da spil som gta der storien er den samme på begge brukeren og onlinen bir automatisk koblet sammen med rockstarkontoen fra den andre brukeren. og call of duty blir også storien lik på begge brukeren .. også minecraft savene kommer over på den andre brukeren

Lenke til kommentar

Det der går vel an å virtualisere seg en løsning på vel? Finnes mange programmer for å virtualisere. Personlig så liker jeg å betale for VMware, men det finnes gratis Virtualbox i fra Oracle. Til og med Windows har leflet med tanker om å virtualisere.

 

Utover det så har jeg hørt om UnRaid som er et bare metal virtualisering. Er nok mye rimeligere enn å kjøpe bare metal virtualisering i fra VMware med de begrensede virtuelle skjermkortene som man får med bare metal utgaven til VMware. Men om du orker å kjøre det i vinduer på et OS, så kan du jo game på verts-OS og ha personlige vinduer som kun viser deres personlige ting i hver sin virtuelle maskin med VMware Workstation eller hva en nå velger seg.

 

Har ikke prøvd UnRaid selv, men det virker ut å være et interessant system. Det er det Linus viser her i 2015-2016:

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der går vel an å virtualisere seg en løsning på vel? Finnes mange programmer for å virtualisere. Personlig så liker jeg å betale for VMware, men det finnes gratis Virtualbox i fra Oracle. Til og med Windows har leflet med tanker om å virtualisere.

 

Utover det så har jeg hørt om UnRaid som er et bare metal virtualisering. Er nok mye rimeligere enn å kjøpe bare metal virtualisering i fra VMware med de begrensede virtuelle skjermkortene som man får med bare metal utgaven til VMware. Men om du orker å kjøre det i vinduer på et OS, så kan du jo game på verts-OS og ha personlige vinduer som kun viser deres personlige ting i hver sin virtuelle maskin med VMware Workstation eller hva en nå velger seg.

 

Har ikke prøvd UnRaid selv, men det virker ut å være et interessant system. Det er det Linus viser her i 2016:

 

kan ta en titt å prøve på dette :) takk for svar

Lenke til kommentar

Siden begge virker å være gamere, som ønsker å bevare sin personlige gamingexperience, så er muligens UnRaid en av løsningene (tror jeg). Men, obs! jeg har kun sett Linus få det til. Det virker jo rimelig lettvint når han viser det, men jeg har null erfaring med oppsettet.

 

Med VMware Workstation eller for Mac OS - VMware Fusion, så blir det dårlig med gaming i verts-OS'ene, og når bare metal VMware ESXi kanskje heller ikke har noe godt skjermkort?? (har lite erfaring med ESXi også, obs). Det jeg prøver å si er at jeg ikke er noen veldig inn i alt som beveger seg i virtualiseringsverdenen, men at jeg har eid nesten samtlige VMware Workstation for PC lisenser siden det kom ut. Og VMware har fortsatt ikke stell på grafikkverdenen.

 

Det kan finnes andre virtualiseringsløsninger som jeg ikke kjenner til. Undersøk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Siden begge virker å være gamere, som ønsker å bevare sin personlige gamingexperience, så er muligens UnRaid en av løsningene (tror jeg). Men, obs! jeg har kun sett Linus få det til. Det virker jo rimelig lettvint når han viser det, men jeg har null erfaring med oppsettet.

 

Med VMware Workstation eller for Mac OS - VMware Fusion, så blir det dårlig med gaming i verts-OS'ene, og når bare metal VMware ESXi kanskje heller ikke har noe godt skjermkort?? (har lite erfaring med ESXi også, obs). Det jeg prøver å si er at jeg ikke er noen veldig inn i alt som beveger seg i virtualiseringsverdenen, men at jeg har eid nesten samtlige VMware Workstation for PC lisenser siden det kom ut. Og VMware har fortsatt ikke stell på grafikkverdenen.

 

Det kan finnes andre virtualiseringsløsninger som jeg ikke kjenner til. Undersøk.

takker for svar, får ta å lese meg litt opp å se hvordan dette funker :)  

Lenke til kommentar

Ikke helt riktig. Har sett stadig flere programmer som installerer seg i AppData-mappen til brukeren når man velger å bare installere for gjeldende bruker.

Steam blir jo litt annerledes (det var ikke nevnt).

Savegames og ini filer er også lagret tradisjonelt i brukerprofil (appdata) også for steam spill.

Med steam legges det binærfiler (selve spillene) i steamlibrary (som man står fritt å velge/flytte plassering på).

 

 

I teorien kan man ha «sitt» steamlibrary under sin egen bruker profil på C disken.

Dog ,er bruker nr 2 lokal admin kan man jo ta tilgang til området allikevel.

Lenke til kommentar

har faktisk problem med steam da spil som gta der storien er den samme på begge brukeren og onlinen bir automatisk koblet sammen med rockstarkontoen fra den andre brukeren. og call of duty blir også storien lik på begge brukeren .. også minecraft savene kommer over på den andre brukeren

 

Nå har jeg ikke GTA/online eller Cod, Men i Minecraft kan jeg med sikkerhet si den håndterer forskjellige brukerkontoer:

https://help.mojang.com/customer/en/portal/articles/731321-multiple-accounts-on-one-computer

 

Redigert: Jeg har nå også sjekket med noen som har GTA, og det ser ikke ut som om du har forskjellige kontoer som du påstår.

GTA V lagrer savegames under C:\Users\%USERNAME%\Documents\Rockstar Games\GTA V\Profiles Så det er koblet til Windows konto, online lagres framgangen til ditt social Club brukernavn/passord så har du forskjellige kontoer her vil du ikke kunne få opp data til andre på samme pc.

 

Noe sier meg at du enten deler Windows, Steam eller SC konto, hvis du ikke hadde delt konto hadde det forholdt seg separat.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

ett av problemene kommer fra steam. der mye av spillende er installert, når jeg er på min bruker så har jeg mine spill installert, men når den andre brukeren logger på, så ligge alle mine spil inne på den andre brukeren også. spillet er kjøpt på begge steam kontoene men når spillet åpnes så blir alt som er lagrett på den ene kontoen over på den andre (da for eksempel storien i spill).. litt irriterende.. 

 

har faktisk problem med steam da spil som gta der storien er den samme på begge brukeren og onlinen bir automatisk koblet sammen med rockstarkontoen fra den andre brukeren. og call of duty blir også storien lik på begge brukeren .. også minecraft savene kommer over på den andre brukeren

 

Høres ut som det er måten Steam er installert på og/eller konfigurert som ikke er helt som det burde være. For en skal kunne bruke flere Steam-kontoer på samme pc uten at de "blandes sammen".

 

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=8963-EIKC-3767#onemachine

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...