Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Usikret hund i passasjersete framme.


Anbefalte innlegg

Hei. Har sett meg lei av en person som kjører med hunden sin i setet framme i bilen usikret. Hva vil skje ved en krasj, airbag?

Fikk filmet hunden i forsetet og til føreren og hunden gikk ut av bilen. Det er en ganske stor hund. 

Hvem kan jeg melde fra til, og med videobevis, vil det i det heletatt bli gjort noe?



Anonymous poster hash: 3bcfe...6ab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uforsvarlig behandling av dyr kan jeg aldri tenke meg. Bilsele til hund er såvidt meg kjent bare en enkel sele til brystselen som går i kryss rundt brystet på samme måte som en ordinær tursele. De blir med andre ord ikke spent fast slik vi blir.

 

Sikring av last må vel være det nærmeste man kan gå på ettersom dyret, som Salvesen sier, i teorien kan komme ut vinduet i en alvorlig kollisjon. En rar bagatell å henge seg opp i da, er det ikke? Oppdater iallefall tråden om det skulle komme en reaksjon fra noen etater. Jeg ville blitt svært overrasket om dette ble tatt alvorlig, men man hører om verre ting.

 

Sånn ut av nysgjerrighet; driver du å filmer og anmelder når du ser folk kjøre uten bilbelte? Eller unnlater å sikre bagger i setet med stropper? Hunder i båt uten redningsvest? Katter? Hamster i bur i baksetet? Hvor går grensen?

Har du fått reaksjoner på det?

 

Får man i det hele tatt bot for ikke å ha sele på hund? Er det regulert i lov? Blir det praktisert?

 

Det er iallefall ikke Mattilsynet som er rette instans for sikring i bil under kjøring. Det tviler jeg sterkt på at er deres område.

Endret av Invader Zim
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å ha hunden usikret der er vel ikke mer farlig enn å ha handleposer der...

 

For hunden?

 

Edit: TS, det er ingen regler som konkret går på sikring av hund i bil. Det er vel ev VTL§3 det ev kommer innunder.

 

Det er litt holdning til personer dette. Selv sikrer jeg alltid de som skal sitte på med meg. Folk og dyr. Er personen(e) over 15 så må de også ta på seg belte, ellers får de ikke sitte på med meg.

Endret av K.S
Lenke til kommentar

For hunden?

 

Edit: TS, det er ingen regler som konkret går på sikring av hund i bil. Det er vel ev VTL§3 det ev kommer innunder.

 

Det er litt holdning til personer dette. Selv sikrer jeg alltid de som skal sitte på med meg. Folk og dyr. Er personen(e) over 15 så må de også ta på seg belte, ellers får de ikke sitte på med meg.

Påbudt å sikre dyr i bil

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/0MWLM/paabudt-aa-sikre-dyr-i-bil

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vet du at hunden ikke bruker bilsele a la dette? Har du lasersyn, eller kjører du bare farlig nært samtidig som du glaner ut vinduet?

 

Anonymous poster hash: f80d3...65b

 

Fordi jeg ser hunden gå inn i bilen og hopper ut etter endt kjøretur. Aldri har jeg sett mennesket gjøre noe som ser ut til å feste hunden eller løse hunden.

Dette er en nabo som har hatt besøk av mattilsynet et par ganger tidligere.

 

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/hunden_paa_biltur.16358

 

"Dersom du ikke har stasjonsvogn og plass til bur, kan du bruke en sele. Slike fås kjøpt i dyrebutikker og ligner vanlige hundeseler. Selen kan enkelt festes til bilbeltet i baksetet, hunder skal ikke sitte i forsetet."

 

Ellers har jeg godt syn, takk som spør. :) 

 

Anonymous poster hash: 3bcfe...6ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg passerte en artikar på ring 3 i Oslo som satt med bikkja på fanget og kjørte. Bikkja koste seg med hodet ut av vinduet, og hadde det nok kjempefint, men trafikksikkerhetsmessig er det jo galematias. 

 

Uten sammenligning forøvrig... har nok sittet bikkjer i passasjersetet foran fra tid til annen her også. Innser jo at det ikke er helt innafor, men jaggu finnes det farligere og skumlere ting å gjøre her i livet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det farligste med usikra dyr i bilen er at kjæledyret kan finne på å søke tilflukt mellom beina til eigaren om duret blir skremt, og på den måten hindre tilgang til bremsepedalen.

 

Det er nok aktsomheitsparagrafen i vegtrafikklova som er nærmast å dekke dette.

Det er ikkje lov å ha hunden usikra, så eigaren vil få bot dersom det er kontroll, men det er nok tvilsomt at politiet aktivt oppsøker hundeeigaren for å skrive ut bot.

Lenke til kommentar

Det farligste med usikra dyr i bilen er at kjæledyret kan finne på å søke tilflukt mellom beina til eigaren om duret blir skremt, og på den måten hindre tilgang til bremsepedalen.

 

 

Jeg vil tro det er langt farligere med noen kg usikret og redd last som flyr rundt i bilen ved en kollisjon..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tro det er langt farligere med noen kg usikret og redd last som flyr rundt i bilen ved en kollisjon..

Vet ikke helt

Om de kiloene er redde eller ikke spiller ikke så mye rolle når de kommer flyvende. Kanskje vil man foretrekke 25 sjokkerte, men myke kilo fremfor 25 kilo hestesko som vil gi en opplevelse av å være unødvendig harde , men fryktløse.

 

Når du nettopp er ferdig med å absorbere 9 tonn bil midt i trynet også kommer et hagl av støpestål - da ville du ønsket at det heller var en ball av ren kos&pels som kom deg i møte :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...