Gå til innhold

Forskere mener klimaendringer har tatt livet av mange rein på Svalbard


Anbefalte innlegg

Leita kjapt fram litt klimanytt om svalbardreinen:

I 2015 var tonen at klimaendringer gjere tilværelsen lettare i nokre områder og vanskeligare i andre områder. I 2016 får vanskelige vinterforhold skylda for vektnedgangen. I 2017 er klimaendringane totalt sett positive. I 2018 beita reinen hyppig rundt simlestupet(fjellgeitstrategi). I 2019 blir det funne 200 reinkadaver noko som må skyldast klimaendringane.

 

Svalbardreinen vart freda i 1925 og var da nesten utrydda på svalbard. I 1983 var fredinga over og i år 2000 var bestanden kome opp på ca 11 tusen dyr og må seiast å være både re-etablert samt i tillegg satt ut på øyer som kanskje ikkje greier å holde ein bærekraftig bestand. I lys av dette kan det synast som om bestanden er blitt for stor for svalbard da snittvekta er blitt 7 kg lågare samt at fleire dyr stryker med som følge av naturlig værvariasjon. Dvs at anntal svalbardrein ikkje er bærekraftig pga gitte naturressurser samt vinterbetingelser.

 

Bestanden av svalbardreien vil såleis minke pga naturens gang eller eventuellt ved auka jakt. Kjem dog ann på om forskerene greier å skjønne kva som må til for at svalbardreien skal få tilbake trivselsvekta si. Har mine tvil når di ikkje nevner med eit ord at bestanden er blitt for stor. Heile artikkelen er eit skrekkeksempel på korleis forskningen ender opp når den prøver å bygge opp under ein antagelse om klimaendringer. Pseudovitenskap kalles det.

 

Som ein liten kurositet døde over 260 svalbardrein vinteren 1993/1994 pga naturlig vinterising. Såpass burde ein journalist imøtegått forskerene med eller i det minste funne behov for eit ørlite spørsmål omkring størrelsen på bestanden og om den er bærekraftig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Det fremgår ikke direkte, men fra linken, ser en at det er ca. 50 mm nedbør fordelt på 31 dager, der ca. 7 dager hadde plussgrader. Det er vel da ikke helt urimelig å anta at et par dager med regn er normalt.

Om du ser mer nøye etter, så er det normalt med 16.0 mm nedbør i desember. Noe ikke alle vet er at Svalbard er karakterisert som en ørken med under 250 mm nedbør i året. Dette har forandret seg radikalt og om jeg ikke husker feil, så har de nå 100 måneder med sammenhengende temperatur over normalen.

 

https://www.altaposten.no/nyheter/2019/03/25/5-6-grader-varmere-siden-1961-18728015.ece

Lenke til kommentar

Jeg gikk tom for både dasspapir og tørkeruller, etter å ha grint i timevis pga noe forskning som sier at KANSKJE fordi jeg fylt 95 oktan i helgen kan ha noe med å gjøre at den kritiske næringen som heter ubetydelig reindrift på verdens utkant kan ha tatt litt skade av det. Jeg overreagerer ofte da jeg hører miljø-nyheter, så sånn kan det gå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er veldig trist lesing. TU går i en stor felle når journalisten ikke sjekker ut om det er noen som mener noe annet. Kanskje har forskeren rett, men det ville vært veldig interessant å høre andres meninger. Se for eksempel https://miljomytene.no/category/miljomytene/ Jeg går ikke god for innholdet, men biologen kommer i alle fall med en alternativ forklaring som burde vært referert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...