Gå til innhold

Er master i samfunnsøkonomi bedre enn bachelor i dataingeniør?


Mann1982

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Er master i samfunnsøkonomi bedre enn bachelor i dataingeniør?

 

Er en master grad alltid bedre enn en bachelor?

 

Hvor kan jeg få informasjon om arbeidsmarkedet?

 

Dataingeniør og samfunnsøkonomi er to helt forskjellige utdannelser og kan ikke sammenlignes.

 

www.utdanning.no er et bra sted. Intervjuer, lønns statistikk osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Bachelor i dataingeniør er bedre enn master i samfunnsøkonomi. Om du tenker på lønn, regner med at det er du tenker på. Du må selvsagt være flink for å klare deg.

Hvordan vet du det?

 

Statistikkene på SSB viser høyere lønn for samfunnsøkonomer med 4+ års utdanning enn IKT arbeidere med 1-4 års utdanning. Du kan sjekke det her:

 

https://www.ssb.no/statbank/table/12407

 

Men nesten alle karriererådgivere og ManPower folke jeg har lest og hørt fra mener det er lettere å finne jobb i IKT linjen enn samfunnsvitenskapelig linje eller økonomi linje.

 

Og dette er litt forvirrende.

Lenke til kommentar

Husk at IKT arbeidarar ikkje nødvendigvis er ingeniørutdanna. Mange har fagbrev i IKT-servicefaget.

 

Mitt klare inntrykk er at som dataingeniør så er det vanskeleg å få seg ein ingeniørjobb, det er mange arbeidsplassar innanfor IKT men mykje av behovet er på enklare arbeidsoppgåver som fyrstelinjesupport og installering av software.

Så som dataingeniør så vil du heilt sikkert få deg jobb, men det er ikkje like sikkert at du får ein jobb som du ikkje er overkvalifisert til.

 

Som samfunnsøkonom så er du mindre spissa, og du kan eigentleg jobbe kvar som helst. Ulempen er at du vil være lite aktuell for stillingar som krever lavare utdanning. Du vil i mykje mindre grad kunne jobbe som kontorassistent i påvente av ein meir relevant jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vet du det?

 

Statistikkene på SSB viser høyere lønn for samfunnsøkonomer med 4+ års utdanning enn IKT arbeidere med 1-4 års utdanning. Du kan sjekke det her:

 

https://www.ssb.no/statbank/table/12407

 

Men nesten alle karriererådgivere og ManPower folke jeg har lest og hørt fra mener det er lettere å finne jobb i IKT linjen enn samfunnsvitenskapelig linje eller økonomi linje.

 

Og dette er litt forvirrende.

 

Du må sjekke om systemutviklere har høyere lønn en samfunnsøkonomer med 4+års utdanning. Da får du et annet resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må sjekke om systemutviklere har høyere lønn en samfunnsøkonomer med 4+års utdanning. Da får du et annet resultat.

 

Ja. Det er ikke noe "bachelor" eller "master" i statistikken. Bare "kort utdanning" som er 1-4 år og "lang utdanning" som er 4+ år.

 

Siden bachelor er mindre enn 3 år så antok jeg at den er innen "kort utdanning" som er 1-4 år.

 

Og når jeg sammenligner "kort utdanning i data-fag" med "lang utdanning i samfunnsøkonomi", så viser statistikken at samfunnsøkonomer har høyere lønn.

Lenke til kommentar

Hvordan vet du det?

 

Statistikkene på SSB viser høyere lønn for samfunnsøkonomer med 4+ års utdanning enn IKT arbeidere med 1-4 års utdanning. Du kan sjekke det her:

 

https://www.ssb.no/statbank/table/12407

 

Men nesten alle karriererådgivere og ManPower folke jeg har lest og hørt fra mener det er lettere å finne jobb i IKT linjen enn samfunnsvitenskapelig linje eller økonomi linje.

 

Og dette er litt forvirrende.

 

Kategoriene du sammenlikner er for brede, bruk heller denne databasen. Der ser du at lønnsforskjellene er små mellom f.eks programvareutviklere og rådgivere/forskere i samfunnsøkonomi.

En annen ting du bør tenke på er hvordan fremtidens arbeidsmarked vil se ut. I dag utdannes det mange ganger flere økonomer enn informasjonsteknologer. Riktignok er de fleste bedriftsøkonomer, men økonomer generelt konkurrerer i stor grad om de samme jobbene. I tillegg får de i økende grad konkurranse fra realister, teknologer og andre utdanningsgrupper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...