Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ta kontakt med kvinnelig kollega? Risiko?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er i den situasjonen at jeg vurderer og ta kontakt med en kvinnelig kollega. Vi jobber i samme selskap, men ser ikke nå hverandre ofte. Jeg har mistanke om at hun er interessert basert på når vi jobbet sammen tidligere. Bryster som havnet strykende inntil meg (ja, vi skulle se på det samme, men det var stengt talt ikke nødvendig) og samtaler hvor hun åpenbart prøver å finne ut om jeg er en bra partner (ønsker om barn, prioritering av penger osv.)

 

Problemet er at jeg er redd for å gå på en smell. Er en forsiktig tilnærming innafor eller risikerer jeg en metoo?

 

Anonymous poster hash: 6dde6...a3b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg er i den situasjonen at jeg vurderer og ta kontakt med en kvinnelig kollega. Vi jobber i samme selskap, men ser ikke nå hverandre ofte. Jeg har mistanke om at hun er interessert basert på når vi jobbet sammen tidligere. Bryster som havnet strykende inntil meg (ja, vi skulle se på det samme, men det var stengt talt ikke nødvendig) og samtaler hvor hun åpenbart prøver å finne ut om jeg er en bra partner (ønsker om barn, prioritering av penger osv.)

 

Problemet er at jeg er redd for å gå på en smell. Er en forsiktig tilnærming innafor eller risikerer jeg en metoo?

 

Anonymous poster hash: 6dde6...a3b

Forutsatt at vi har noenlunde samme definisjon av "forsiktig tilnærming", burde det være godt innafor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

#metoo unngår du ved å oppføre deg, og ikke «utnytte» «klare hint» i starten. Men «finne hverandre» på jobben... kan gå bra det, men to store minuser

1) dere må jobbe sammen også om dette blir en klein tabbe dere begge vil glemme

2) om det viser seg å gå bra må dere på ett eller annet tidspunkt gjøre dette kjent for bedriften. Da kan det hende minst en av dere må flytte på dere. Enten internt i bedriften, eller at en av dere må slutte og finne en ny jobb.

 

Begge deler er jo håndterbart, så Umm... «go for it»?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Medmindre du er av typen som tror at sjekking er å slå noen på rompa og spørre dem om å bli med hjem for å knulle så risikerer du ingen "metoo" problemer. Det verste som kan skje er at hun sier nei og da kan det bli litt pinlig å møte henne på jobb om dere jobber mye sammen. 

 

Spør om hun har lyst å bli med ut for å ta en øl etter jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville ikke tatt sjansen. I disse #metoo dager bør man la være å ta noe initiativ ovenfor damer. Vent til hun legger an på deg, hvis ikke kan du fort miste den jobben.

 

Det er tydligvis ikke mange som har skjønt hva #metoo er, eller hva som kan anses som saklig oppsigelse. Du kan som utgangspunkt ikke miste jobben av å sjekke opp eller date en kollega, men dere kan være pliktig til å informere ledelsen.

 

TS: Med mindre du er i en maktposisjon overfor denne kvinnen du er interessert i (f.eks. er hennes leder eller har innsyn i personalmappe el.) så trenger du ikke bekymre deg for #metoo. 

 

Flørt tilbake og be henne med ut på noe etter jobb: øl, vin, dart, shuffleboard el. ut i fra hva hun liker. Forhåpentligvis liker hun deg, men hun kan også bare være generelt flørtende, litt nærsynt eller bare ønsker å bli bedre kjent med deg som kollega.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er ikke rent få som har fått karrierer og liv revet opp pga metoo lynsjekampanjen. Både på saklig og usaklig vis.

 

Det er mange måter å få represalier i arbeidslivet pga ugreit kollegialt samvær. Ikke alt trenger å ende i oppsigelse men likevel lage krøll for en selv på jobb.

 

Har observert plenty alvorlige brudd på lover og regler i arbeidslivet, er midt i en ulovlig arbeissituasjon selv nå, hvor det kun er en selv som blir den skadelidende om man varsler eller motarbeider.

 

Kvinnfolk er kjent for å være mindre saklige når det er følelser involvert så det smarteste er som regel å holde seg profesjonell på jobb og heller spare ståkuken til fritida med folk en ikke omgås i arbeidslivet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sidan dere ikkje er nære kollegaer og berre jobbar i same selskap, så burde det være innanfor å gjere noke meir ut av dette. Unntaket er som nemnt dersom du har ein slags form for leiarposisjon i selskapet.

Du bør også være oppmerksom på å at du sikkert bør bruke meir ord og mindre handling når du no skal sondere terrenget.

 

Du bør ikkje bruke same metode som din kvinnelege kollega har brukt med å presse brystet inntil deg (eller kva som no blir den tilsvarande mannlege handlinga), då dette fort nærmare seg trakaseringsterritoriet. Du bør være påpasseleg med å få uttrykt aksept før du blir meir fysisk.

 

Til slutt må du også tenke over at ein konsekvens av å innleie eit forhold med ein kollega kan være at ein av dykk må finne seg ein anna jobb dersom dere har ein jobb der det kan oppstå interessekonflikter. Mange selskap har policy som regulerer forhold mellom kollegaer.

Du må også være oppmerksom på at det kan bli kleint på jobb dersom du blir avvist (eller dersom forholdet tek slutt på eit seinare tidspunkt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...