Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hælsikes vondt i halsen når jeg svæljer.


Taurean

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg svæljer, om det enn er spøtt, vann eller tomatsuppe, er det smertefullt. Jeg tror jeg bare har en mild forkjølelse, lett sjelden hoste, men er det noe jeg kan drikke eller spise for å gjøre det mindre smertefullt? Hvorfor gjør det så vondt, er det "sårt" i halsgangen? Hvorfor blir det så sårt?

 

Har på en del vifter og lignende hjemme, sitter på buss hver dag med aircondition, men sitter ikke direkte i blåsen. Og har gått et par turer i skogen denne uka, med tynne klær, ble kald og fuktig. Så det er egentlig grunner til at jeg har blitt sånn.

 

Bare lurer på hvorfor det er så smertefullt og tips til å lindre.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hver gang jeg svæljer, om det enn er spøtt, vann eller tomatsuppe, er det smertefullt. Jeg tror jeg bare har en mild forkjølelse, lett sjelden hoste, men er det noe jeg kan drikke eller spise for å gjøre det mindre smertefullt? Hvorfor gjør det så vondt, er det "sårt" i halsgangen? Hvorfor blir det så sårt?

 

Ta deg en tur til legen. Dette vil nok legen finne ut ganske kjapt. 

Lenke til kommentar

Sikkert halsbetennelse. Hvis halsbetennelsen skyldes virus, er ikke antibiotika til hjelp, men hvis det skyldes bakterier kan antibiotika korte ned sykdomsforløpet. Det kan legen finne ut. Du kan prøve smertestillende og/eller spise is. Is er både godt i varmen og lindrende. Det går helt fint å la det gå sin gang. Anbefaler ikke å dra på legevakten uansett med halsbetennelse, legevakten skal man kun dra til ved akutt og mer alvorlig sykdom/skader. Bruk heller fastlegen i så fall. Sett deg inn i halsen (bruk f.eks. lyset fra mobilen eller lommelykt), ser du som på bildet under?

 

 

70577279.jpg?imageId=70577279&width=640&

 

 

Hvil deg, kroppen trenger krefter til å bekjempe infeksjon!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for svar igjen.

 

Mye bedre i dag. Varm drikke og nok søvn var vel nøkkelen. Var nok bare svekket etter en lang periode med stress. Satt 7 timer i busser i går også med varierende aircondition. Én sjåfør hadde det på maks styrke og jeg var bare for trøtt og for mye lim i huet til å si fra.

 

Så jeg får vel la kroppen heale og deale med det.

Lenke til kommentar

Verken varm drikke eller halstabletter (Repsils, Fisherman, Doc m.fl) fungerte på halsen min denne uka, kun paracet.

Takk og lov for smertestillende:) Det er logisk at halstabletter ikke fungerer. De har ikke annen funksjon at de er "sukkertøy", er udokumentert virkning på nesten alle og de kan øke slimproduksjonen. Har en tørr hoste, kan det jo være greit med litt økt slimproduksjon slik at hosten blir mer produktiv (lettere å få opp slimet), men det er jo mye billigere å innta f.eks. melkeprodukter (Hvis du er plagsomt slimete, hold deg langt unna melkeprodukter) Folk tygger på halstabletter ofte for smaken, men billgere å unne seg litt snop. Det er lov når man er syk :)

 

Zyx er et unntak som kan ha virkning, men er ikke for alle, f.eks. ikke for dem med astma da det kan trigge astmaanfall, samt ikke for gravide.

 

For de som har så mye smerter at de ikke klarer å svelge, så kan smertestillende tas som stikkpiller (i rævva) eller flytende.

 

God bedring Taurean! Godt å høre du er bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du hadde lekt badenymfe i blågrønt vann siste dagene kunne det ha vært en årsak.

 

Hamar har sendt prøver til NIVA, Norsk institutt for vannforskning, for å finne ut hva som er årsaken til grønnfargen i Norges største innsjø, Mjøsa.

 

– På huden kan det bli irritasjon og blemmer, og halsen kan dessuten bli sår. Hvis du får det i deg kan du få oppkast, diaré og feber. Dette er bakterier, og man kan derfor få en bakterieinfeksjon

 

https://www.nrk.no/ho/advarer-folk-mot-a-bade-i-norges-storste-innsjo-1.14638823

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...