Gå til innhold

ønsker å tjene bra, økonomistudie?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei ønsker å tjene bra når jeg blir eldre, og lurer på hva som er de beste stedene å studere for dette? Er ikke god nok for medisin eller indøk på NTNU, men kan klare Norges handelshøyskole i Bergen. Bør jeg gå for NHH? Eller se mot noe annet yrke?

 

I 2019 gir ikke nødvendigvis økonomiutdannelse de beste lønnsutsikter. Lønna til en siv.øk kan lett matches av bachelor kandidater innen teknologiske fag. 

 

Du bør velge et fagfelt du er interessert i, og som du kan gjøre det bra i. Det er et godt utgangspunkt for å kunne skape seg en karriere. 

Det spørs jo helt hva man definerer som høy lønn, men høy lønn for meg, rundt millionen, er kun realistisk dersom man enten jobber veldig mye, eller har en form for talent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei ønsker å tjene bra når jeg blir eldre, og lurer på hva som er de beste stedene å studere for dette? Er ikke god nok for medisin eller indøk på NTNU, men kan klare Norges handelshøyskole i Bergen. Bør jeg gå for NHH? Eller se mot noe annet yrke?

 

NHH/indøk stavanger er gode studier.

 

Som nevnt over er også teknisk veldig ettertraktet. Spesielt innenfor IT/Data/Kommunikasjon/digitalisering og robotisering :)

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe "riktig" utdannelse for å "tjene bra". Mye avhenger av at du faktisk er svært dyktig til noe. Studerer du økonomi så vil nok karakterer være ekstremt viktig - og mastergrad er obligatorisk. Tenk NHH med A i snitt + relevant verv. Studerer du tekniske emner så vil fortsatt mastergrad være obligatorisk - karakterer må også være gode. Tenk NTNU med A eller B i snitt. Studerer du data / informatikk vil det være svært viktig å kunne dokumentere at du faktisk er veldig dyktig gjennom prosjektarbeid - karakterer er nok ikke fullt så viktig.

Men hva er det egentlig jeg vil frem til? Vel - uansett hva du velger, så må du være svært dyktig for å tjene virkelig bra. Og skal du utmerke deg innen et felt så bør både IQ og interesse være på plass. Så ikke velg noe fordi du tror du kan "tjene bra" - du må også faktisk være noenlunde interessert i fagfeltet.

Lenke til kommentar

En rå selger kan tjene heftig mye penger, selv uten å ha knapt fullført grunnskolen.

Bare for å klarére: Med "rå" selger menes en som gjør ting grundigere og mer effektivt enn andre, enn noen som er hensynsløse og prakker mest mulig dritt på flest mulig godtroende mennesker. Husk å ivareta etikken på veien, er poenget mitt.

Lenke til kommentar

Bare for å klarére: Med "rå" selger menes en som gjør ting grundigere og mer effektivt enn andre, enn noen som er hensynsløse og prakker mest mulig dritt på flest mulig godtroende mennesker. Husk å ivareta etikken på veien, er poenget mitt.

Du har helt rett, det finnes selgere i alle sjangere, jeg tenkte akkurat som du på de som er både seriøs og dyktig, ikke de som nødvendig klarer å selge sand i Sahara, selv om det er litt imponerende.

 

Vet om en som dro inn 100000 i måneden kun ved å stå å selge innbruddsalarmer utenfor et kjøpesenter i Grimstad for en del år siden, da bransjen reklamerte tungt med at omtrent annethvert hus ble ranet på daglig basis.

Lenke til kommentar

Høg lønn vil vanlegvis være lettast oppnåeleg med høgare utdanning som sikrar deg ei brukbar basislønn kombinert med ei stilling der du får/må jobbe lengre dagar eller på ubekvemme tidspunkt.

 

Sjølv om du kjem deg gjennom økonomistudiet så kan du fort ende opp som lønnsmedarbeidar i ei kommune eller eit lite firma der snittlønna er rett i overkant av 500 000 i året for ein 8 til 16 jobb.

Det som verkeleg bygger lønnsutbetaling er overtidsbetaling og liknande tillegg.

 

Dersom du utdannar deg til f.eks. dataingeniør så vil du få ingeniørlønn som grunnlønn, men du vil kanskje også ha sjangs til å få deg ein jobb der du har ekstra betalt for å ha det tekniske ansvaret, eller ein jobb der du inngår i ei teknisk vaktordning. Vaktordningar vil typisk gi deg betalt for kvar 5-7 time gjennom heile døgnet avhengig av arbeidsbelastninga, i tillegg sjølvsagt til overtidsarbeid dersom du blir kalt ut for å jobbe.

Med ein slik jobb vil du ikkje kunne legge frå deg jobben på kontoret og ta heilt fri etter arbeidsdagen, men du vil raskare få ei bra utbetaling.

 

 

Det er svært få utdanningar i Norge der ein utdannar seg til rikdom, til det er lønnsforskjellen mellom ufaglærte og universitetsutdanna for liten. Høgare utdanning vil gi deg betre forutsetningar for å få deg ein toppjobb, men ein slik toppjobb vil vanlegvis medføre at du jobbar nærmast døgnet rundt og at det er derfor du får godt betalt som f.eks. økonomisjef.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du vil tjene mest penger om du holder på med noe du allerede har et talent eller sans for. Gjør en grad som interesserer deg i dag. Det du har lyst til å jobbe med vil endre seg mange ganger i løpet av livet.

 

Synes svar som dette er litt flåsete. Om du utdanner deg til politi kan du fange så mange kriminelle du bare vil, men du vil aldri tjene mye. Som du selv sier, NHH er et veldig godt sted å starte dersom du ønsker å tjene mye penger. Gjennomsnittslønnen for folk med mastergrad innenfor økonomisk-administrative fag og 10 års erfaring er rett over en million i privat sektor. Da er du i det øvre sjiktet av befolkningen allerede som 35-åring. 

 

Om du skulle går ut med A i snitt fra NHH og relevante verv ville jeg søkt meg til en investeringsbank eller et meglerhus. Da ligger du langt over snittet blant siviløkonomene igjen. 

Lenke til kommentar

Synes svar som dette er litt flåsete. Om du utdanner deg til politi kan du fange så mange kriminelle du bare vil, men du vil aldri tjene mye. Som du selv sier, NHH er et veldig godt sted å starte dersom du ønsker å tjene mye penger. Gjennomsnittslønnen for folk med mastergrad innenfor økonomisk-administrative fag og 10 års erfaring er rett over en million i privat sektor. Da er du i det øvre sjiktet av befolkningen allerede som 35-åring.

 

Om du skulle går ut med A i snitt fra NHH og relevante verv ville jeg søkt meg til en investeringsbank eller et meglerhus. Da ligger du langt over snittet blant siviløkonomene igjen.

Dette var iallefall flåsete. Klart en kan tjene masse penger med å utdanne seg til politi. Se på Jensen. Men fra spøk til alvor, om en utmerker seg innenfor hvilken som helst bransje kan en tjene mye penger. Politi kan starte sikkerhetsselskap og passe på Putin for millioner av kroner osv.

Lenke til kommentar

Dette var iallefall flåsete. Klart en kan tjene masse penger med å utdanne seg til politi. Se på Jensen. Men fra spøk til alvor, om en utmerker seg innenfor hvilken som helst bransje kan en tjene mye penger. Politi kan starte sikkerhetsselskap og passe på Putin for millioner av kroner osv.

 

Hva er det som er klart i det innlegget der? At man kan starte sikkerhetsselskap og passe på Putin, som om det var den største selvfølge i verden? Hvor mange tror du det finnes av de i verden? 

 

Alle er så utrolig opptatt av at man skal gjøre noe man elsker og at det er den eneste måten og lykkes på. Jeg mener at unge i dag har et altfor abstrakt forhold til penger og lønn. Hvis man utdanner seg til politi så må man også belage seg på å leve en livsstil som følger en lønn som er godt under norsk median.Det er ikke til å stikke under en stol at de tjener dårlig. Bare ta en titt her om en kriminaletterforsker som ville gått opp i lønn dersom hun ble renholder på hennes eget kontor. 

Lenke til kommentar

Synes svar som dette er litt flåsete. Om du utdanner deg til politi kan du fange så mange kriminelle du bare vil, men du vil aldri tjene mye. Som du selv sier, NHH er et veldig godt sted å starte dersom du ønsker å tjene mye penger. 

 

Det handler også om å få seg ein jobb og deretter gjere karriere ut av jobben du får.

Interesserer du deg for politiarbeid så vil du gjere det betre på politihøgskulen slik at du har gode karakterar å vise til og derfor raskt får deg jobb, og når du har fått vist at du er i stand til å gjere ein god jobb så vil du også raskare få ei stilling i politiet med god lønn.

 

På den andre sida, dersom du tvinger deg gjennom handelshøgskulen utan å ha interesse i det heile tatt, så vil du kunne ende opp med å gå ut med dårlege karakterar. Du vil få vanskelegheiter med å få deg relevante jobbar, og du vil ha problem med å holde på dei jobbane som du får.

 

Fyrste stillinga du får rett etter utdanninga vil stort sett være relativt dårlig betalt uansett, men i dei fleste yrker så vil det være rom for å tene godt så lenge du får vist deg fram som fagleg dyktig og dermed får dei stillingane som betalar godt.

 

Eit anna moment er at i yrker som f.eks. politi der du jobbar vakter, så vil du nok raskt tene meir berre av den grunn. Ein nyutdanna politibetent har ei lav grunnlønn, men med nattevakter og overtid så vil ein nok raskt få meir utbetalt per måned enn ein nyutdanna økonomikonsulent som har høgare grunnlønn, men som ikkje får jobbe anna enn mellom kl 8 og 16 og derfor ikkje får ulempetillegg eller overtidsbetalt.

Lenke til kommentar

Fyrste stillinga du får rett etter utdanninga vil stort sett være relativt dårlig betalt uansett, men i dei fleste yrker så vil det være rom for å tene godt så lenge du får vist deg fram som fagleg dyktig og dermed får dei stillingane som betalar godt.

 

Eit anna moment er at i yrker som f.eks. politi der du jobbar vakter, så vil du nok raskt tene meir berre av den grunn. Ein nyutdanna politibetent har ei lav grunnlønn, men med nattevakter og overtid så vil ein nok raskt få meir utbetalt per måned enn ein nyutdanna økonomikonsulent som har høgare grunnlønn, men som ikkje får jobbe anna enn mellom kl 8 og 16 og derfor ikkje får ulempetillegg eller overtidsbetalt.

At man tjener godt så lenge man får vist seg frem mener jeg er tull. Det er ikke slik at det offentlige slenger om seg med prestasjonsbaserte bonuser. 

 

Eksempelet du kommer med er også søkt; Du antar at politibetjenten kan få seg overtidsvakter og nattevakter som betaler bedre enn hans faste grunnlønn, samtidig som du holder økonomen konstant i en 8-16 jobb uten mulighet for overtid. Det er i beste fall ønsketenkning. Hvorfor valgte du ikke en økonom som jobber i oljebransjen og som har offshore-tillegg på de turene han drar på? Sammenlign epler med epler. 

 

Uansett hvordan du snur og vender på det så vil Norges beste sykepleiere tjene mye mindre enn en under-middelmådig siviløkonom gitt samme ansiennitet i yrket. Ta gjerne en titt på Econas lønnsstatistikk vs. sykepleiernes landsforbund sin. 

Lenke til kommentar

Hva er det som er klart i det innlegget der? At man kan starte sikkerhetsselskap og passe på Putin, som om det var den største selvfølge i verden? Hvor mange tror du det finnes av de i verden?

 

Alle er så utrolig opptatt av at man skal gjøre noe man elsker og at det er den eneste måten og lykkes på. Jeg mener at unge i dag har et altfor abstrakt forhold til penger og lønn. Hvis man utdanner seg til politi så må man også belage seg på å leve en livsstil som følger en lønn som er godt under norsk median.Det er ikke til å stikke under en stol at de tjener dårlig. Bare ta en titt her om en kriminaletterforsker som ville gått opp i lønn dersom hun ble renholder på hennes eget kontor.

Putin var jo en åpenbar joke. Poenget er at så lenge en driver med en lidenskap så blir en ofte dyktig. Når en er dyktig kommer muligheter.

 

Mass politi/militære som har gått over til det private å tjener grovt med penger. Pga de er dyktige og har nettverk.

Lenke til kommentar

Putin var jo en åpenbar joke. Poenget er at så lenge en driver med en lidenskap så blir en ofte dyktig. Når en er dyktig kommer muligheter.

 

Mass politi/militære som har gått over til det private å tjener grovt med penger. Pga de er dyktige og har nettverk.

Hvor er det de jobber da? Hva er det de gjør som gjør at de tjener så grovt med penger?

 

Det var en artikkel om kongens livvakter i 2007 som belyste litt av de i sikkerhetsstjenesten. De tjente mellom 750k-1,5 mill for å reise mer enn 200 døgn i året sammen med kongen og de var 15 stk. Om vi antar at Kongen har like mye sikkerhet rundt seg i dag er det altså 15 av en militær/politistab på ca 30000, eller ca 0,05%. Selv om dette ikke er alle som jobber innenfor lignende yrker så tviler jeg på at det er så veldig mange flere enn kongefamilien, samt ministre, som har denne typen jobber. 

 

Hvis man begynner i politiet for pengene har man valgt feil. 

Lenke til kommentar

Hvor er det de jobber da? Hva er det de gjør som gjør at de tjener så grovt med penger?

 

Det var en artikkel om kongens livvakter i 2007 som belyste litt av de i sikkerhetsstjenesten. De tjente mellom 750k-1,5 mill for å reise mer enn 200 døgn i året sammen med kongen og de var 15 stk. Om vi antar at Kongen har like mye sikkerhet rundt seg i dag er det altså 15 av en militær/politistab på ca 30000, eller ca 0,05%. Selv om dette ikke er alle som jobber innenfor lignende yrker så tviler jeg på at det er så veldig mange flere enn kongefamilien, samt ministre, som har denne typen jobber.

 

Hvis man begynner i politiet for pengene har man valgt feil.

Mange driver feks vaktselskap av diverse slag. Reiser til utlandet på diverse oppdrag osv. Flust av muligheter.

 

Poenget er uansett at en bør velge noe en liker, ikke hovedsaklig for penger. Men for livskvalitet. Men pengene kommer ofte etterhvert når man blir virkelig god i noe, og da må en ofte like det en skal bli god i.

 

Man kan også bli leder innenfor politiet osv, trenger jo ikke gå privat. Men tror politiyrket er diskutert nok nå..

Lenke til kommentar

Synes svar som dette er litt flåsete. Om du utdanner deg til politi kan du fange så mange kriminelle du bare vil, men du vil aldri tjene mye. Som du selv sier, NHH er et veldig godt sted å starte dersom du ønsker å tjene mye penger. Gjennomsnittslønnen for folk med mastergrad innenfor økonomisk-administrative fag og 10 års erfaring er rett over en million i privat sektor. Da er du i det øvre sjiktet av befolkningen allerede som 35-åring. 

 

Om du skulle går ut med A i snitt fra NHH og relevante verv ville jeg søkt meg til en investeringsbank eller et meglerhus. Da ligger du langt over snittet blant siviløkonomene igjen. 

 

Vet ikke helt hvor jeg nevnte NHH, men om man er interessert i økonomi eller finans er det selvfølgelig et bra valg. I London har faktisk IT/tech sin snittlønn overtatt #1 i lønnstoppen fra finans. Jeg vil påstå det er en enda bredere og mer fremtidsrettet industri enn finans. Det er også veldig mange jobbmuligheter. Jeg jobber selv innenfor IT-sikkerhet, hvor det er fullt mulig å toppe 1M/året innen 10 år om man jobber bevisst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...