Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Rådgiver gjennom epost sier man må velge T-matte for å gå videre med realfag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fant ikke noe om dette formelle kravet på lovdata, ung.no, utdanning.no eller vilbli. Er dette noe skolen selv kan bestemme? Jeg lukter bullshit av dette.

 

Jeg veit ikke hva T-matte representerer i dag, men for hundre år siden måtte vi iallefall velge mattefag i realfaglig retning dersom vi skulle ønske å fortsette med realfag etter videregående. Elever som derimot hadde valgt "mongomatte" måtte ta et forkurs for å bygge på kunnskapene før de begynte studier i realfag på universitetet.

Lenke til kommentar

Jeg veit ikke hva T-matte representerer i dag, men for hundre år siden måtte vi iallefall velge mattefag i realfaglig retning dersom vi skulle ønske å fortsette med realfag etter videregående. Elever som derimot hadde valgt "mongomatte" måtte ta et forkurs for å bygge på kunnskapene før de begynte studier i realfag på universitetet.

Det der var noe av det dummeste jeg noensinne har lest. Du svarer ikke på spørsmålet mitt i det hele tatt, og du bruker svært vulgære ord som er totalt unødvendig. Voks opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du svarer ikke på spørsmålet mitt i det hele tatt

 

Du skriver ikke hvilket klassetrinn dette gjelder, og hva du mener med å "gå videre med realfag". Jeg svarer at tidligere måtte man velge realfagsmatte på videregående for å kunne fortsette direkte med realfag ved en høyere utdanningsinstitusjon uten å ta forkurs. Var ikke meninga å støte deg.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe formelt krav, men hvis du ikke har T-matte og senere R-matte vil du slite i kjemi og spesielt fysikk. Derfor kan skolene godt innføre slike krav, eventuelt få deg til å skrive under på at dette har du valgt selv mot alle anbefalinger skolen har gitt slik at du ikke klager på dårlig rådgivning når du stryker i fysikk.

Lenke til kommentar

Jeg fant ikke noe om dette formelle kravet på lovdata, ung.no, utdanning.no eller vilbli. Er dette noe skolen selv kan bestemme? Jeg lukter bullshit av dette.

 

 

Ganske sikker på at dette ikke er et krav, men noe de anbefaler. Spranget fra 1P til R1 er ganske stort.

 

https://www.vilbli.no/nb/nb/no/valg-av-matematikk/a/027263

 

"T står for «teoretisk». Du fordyper deg i temaene tall og algebra, geometri, statistikk, sannsynlighet, kombinatorikk og funksjoner.

Du bør velge matematikk 1T på Vg1

Velger du likevel matematikk 1P på Vg1, må du selv ta ansvaret for å ha tilstrekkelig kompetanse for å gå videre med realfag på Vg2 og Vg3."

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt både T, R1, og X-matte. I tillegg har jeg hatt kjemi og fysikk. T-matte er ikke noe krav, men man lærer MYE der som er veldig viktige innenfor alle realfaga, f.eks. derivasjon og logaritmer. Jeg har sett folk gå rett fra P til R-matte, og mange detter veldig fort av. Dog er det ikke et formelt krav som rådgiveren din påstår.

Endret av Pesta
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke studere realfag etter vgs, og realfagene jeg tar er: geofag, S matte og biologi. Jeg ser ikke hvorfor t-matte vil hjelpe meg med noe av dette?

 

Du trenger ikke 1T for å velge S-matte, nei. Når du skriver "realfag" antar de fleste at du mener R-matte/fysikk/kjemi. S-matte går ikke under kategorien realfag. 

 

1T overlapper uansett litt med S1, så det du mangler fra 1P tar du uansett ta igjen i S-matten. 

Endret av Marcus Halberstram
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke 1T for å velge S-matte, nei. Når du skriver "realfag" antar de fleste at du mener R-matte/fysikk/kjemi. S-matte går ikke under kategorien realfag. 

 

1T overlapper uansett litt med S1, så det du mangler fra 1P tar du uansett ta igjen i S-matten. 

Ser ikke vitsen med å ta R-matte når man ikke skal bli mer enn statsautorisert revisor, matten på studiet er litt mer avansert enn S-matte, men ikke i nærheten av R.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke studere realfag etter vgs, og realfagene jeg tar er: geofag, S matte og biologi. Jeg ser ikke hvorfor t-matte vil hjelpe meg med noe av dette?

 

Hvis det er de fagene du skal ta holder det fint med p og s matte. S matte er omtrent som t-matte så om t-matte ble for vanskelig så blir det like vanskelig å ta s-matte.

Lenke til kommentar

Du skriver ikke hvilket klassetrinn dette gjelder, og hva du mener med å "gå videre med realfag". Jeg svarer at tidligere måtte man velge realfagsmatte på videregående for å kunne fortsette direkte med realfag ved en høyere utdanningsinstitusjon uten å ta forkurs. Var ikke meninga å støte deg.

Du sier også at du ikke vet hva spørsmålet går ut på, og svaret blir deretter. Hva med å enten stille oppfølgningsspørsmål, eller bare holde kjeft, heller enn å komme med et irrelevant svar som også bruker ord om folk flest oppfatter som ufine?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...