Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Aksjeforum og innsideinformasjon


mring

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på: Kan informasjon, rykter etc. som postes på "aksjeprat"-forum generelt regnes som allment tilgjengelig og dermed lov å handle aksjer ut fra? Hvis ja, gjelder dette også hvis forumet er noe man må registrere seg for å få tilgang til, men der slik registrering kan gjøres av alle?

 

I mitt tilfelle leste jeg på et forum (som man måtte registrere seg for å lese på) en gjengivelse av en samtale som en i forumet hadde hatt med en som jobbet i et selskap i forbindelse med det jeg tror var et årsmøte - jeg er usikker på om samtalen var personlig eller i plenum, så la oss for forsiktighets skyld si at den var personlig.

 

Jeg mener at opplysningene ga grunn til optimisme om utviklingen i selskapet (det handlet om visse detaljer i foreløpige resultater av en medisinsk utprøving). Jeg lot være å handle ettersom jeg var i tvil, men det er nå rundt tre måneder siden. Var dette noen gang informasjon jeg ikke kunne handlet ut fra, og hvis den var det, kan jeg nå handle etter at det har gått en viss tid? Jeg vil understreke at jeg er ute etter å vite hva som er riktig å gjøre - ikke hva man "kan slippe unna med".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på: Kan informasjon, rykter etc. som postes på "aksjeprat"-forum generelt regnes som allment tilgjengelig og dermed lov å handle aksjer ut fra? Hvis ja, gjelder dette også hvis forumet er noe man må registrere seg for å få tilgang til, men der slik registrering kan gjøres av alle?

 

Det kjem ann på.

For å dra parallellen til netthets så har vi dom på at hatefulle ytringar i lukka facebookgrupper er ei offentleg ytring dersom gruppa har 20 medlemmar.

 

Eg vil derfor tru at eit liknande prinsipp vil bli lagt til grunn for aksjehandling, men det kjem nok litt ann på dei eksakte detaljane om korleis forumet er organisert.

Eg trur derfor at eit forum der kven som helst kan registrere seg vil oppfylle krava til å være allment tilgjengeleg (jmf. offentleg ytring i Facebook-gruppe) dersom det alt er minst 20 personar på forumet.

Eit forum der du må registrere deg og deretter må bli godkjent er nok ikkje allment tilgjengeleg, med mindre dei fleste som registrerer seg blir godkjente utan nærmare vurdering eller kriterier.

Lenke til kommentar

For at det skal være innsideinformasjon må det være «presis informasjon» (jf §3-2(1)). Listen for å kalle noe presis informasjon i denne sammenheng har vel vist seg å ligge relativt høyt. Spekulasjoner og rykter er normalt ikke innsideinformasjon.

Endret av Geirr
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For at det skal være innsideinformasjon må det være «presis informasjon» (jf §3-2(1)). Listen for å kalle noe presis informasjon i denne sammenheng har vel vist seg å ligge relativt høyt. Spekulasjoner og rykter er normalt ikke innsideinformasjon.

 

For meg virker det som for eksempel konklusjoner, styreberetninger og strategier godtatt i fellesskap fra årsmøter og slike ting. Det aller meste annet må vel sies å bare være tanker og meninger, selv om det kommer fra nr 1 i bedriften? Ting kan jo forandre seg fort i et marked som selv nr 1 ikke vet om. Men når det kommer til styreberetninger og slike ting, så tenker jeg dét er noe som kun skal høre staten og selskapets styre til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...