Gå til innhold

Sparing via Crowdledning/aksjer og fond. Erfaringer?


KiX

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg er ute etter å spare penger via investeringer i fond eller lignende, og lurer på om det er noen med erfaring innenfor dette som kanskje kan gi meg noen tips hvor jeg skal eventuelt begynne? 

 

Jeg har lest litt i denne artikkelen: https://fundingpartner.no/investere/investeringsguide/ og sitter å vurdere crowdlending da det ser ganske ok ut med tanken på avkasting/riskio. Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig skeptisk til crowdlending. Jeg satte inn noe penger på platformen til Trustbuddy da det eksisterte. Jeg hadde tatt ut det meste før dem gikk konkurs, så tapet mitt ble vel rundt en tusenlapp.

Nå har det kommer mer reguleringer i det markedet og jeg tror tjenestene og aktørene har blitt litt mer modne, så det er sannsynligvis sikrere for deg som kreditor å benytte disse tjenestene nå enn det var før.

 

Inntrykket mitt er at det er utlånerne (deg og meg) som tar all risiko for at lånetakerne klarer å betale tilbake. Mens tilretteleggeren stort sett skummer fløten ved å ta noen gebyrer og formidle lån, samt gjør en kredittvurdering. Men siden det ikke er tilretteleggeren som tar økonomisk risiko, så kan jeg tenke meg til at kravene for å bli vurdert som god nok er veldig tilfeldige, avhengig av hvor mange som ønsker å låne. Dessuten! Det er en grunn til at lånetakerne ikke låner penger i en vanlig bank i første omgang.

 

Du bør i alle fall sette deg godt inn i vilkårene deres før du setter inn penger der. Det siste du vil er at du har penger der som du ønsker å ta ut, men som du av forskjellige årsaker ikke får ta ut. Da er det greit å vite hvordan dette fungerer på forhånd.

Lenke til kommentar

Jeg har investert i 6 lån gjennom fundingpartner, pr no ikke noen store beløp, dvs 10000 - 50000 pr lån. Det er vel et års tid siden første lånet, og en så lenge er det vel ingen lån som er misligholdt hos Fundingpartner. Alt av innskudd og tilbakebetalinger har gått smertefritt så langt. Det er mange som har investert millionbeløp, og makset ut det staten har satt som tak pr år. Nøkkelen i dette som all annen investering med risiko er å fordele investeringen,, dvs over flere lån. Mislighold skjer, og da bør man ikke stå i det lånet hvor mislighold oppstår med alle midler. Sett deg inn i hvert enkelt lån, da hvilke pant du vil ha rettighet på. Skulle et lån gå til inkasso så blir dette håndtert av Lindorf (hvis fundingpartner) som vil håndheve pantet og du får utbetalt det som er mulig å oppdrive gjennom dette - men inndriving av gjeld kan da ta tid - og det er selvfølgelig risiko for tap om pantet ikke dekker alle innskudd.

Men i forhold til aksjer kan jeg ikke se hvordan risikoen skal kunne fremstå som større om man fordeler sine investeringer. Fundingpartner gjør sine grundige undersøkelser før lån legges ut, hvis det blir mange lån som misligholdes så vil ikke konsptet flyte særlig lenge, så Fundingpartner og andre tilsvarende er helt avhengig av å skape merverdi for investorene om dei skal kunne vokse (og for så vidt overleve)

Lenke til kommentar

Jeg har investert i 6 lån gjennom fundingpartner, pr no ikke noen store beløp, dvs 10000 - 50000 pr lån. Det er vel et års tid siden første lånet, og en så lenge er det vel ingen lån som er misligholdt hos Fundingpartner. Alt av innskudd og tilbakebetalinger har gått smertefritt så langt. Det er mange som har investert millionbeløp, og makset ut det staten har satt som tak pr år. Nøkkelen i dette som all annen investering med risiko er å fordele investeringen,, dvs over flere lån. Mislighold skjer, og da bør man ikke stå i det lånet hvor mislighold oppstår med alle midler. Sett deg inn i hvert enkelt lån, da hvilke pant du vil ha rettighet på. Skulle et lån gå til inkasso så blir dette håndtert av Lindorf (hvis fundingpartner) som vil håndheve pantet og du får utbetalt det som er mulig å oppdrive gjennom dette - men inndriving av gjeld kan da ta tid - og det er selvfølgelig risiko for tap om pantet ikke dekker alle innskudd.

Men i forhold til aksjer kan jeg ikke se hvordan risikoen skal kunne fremstå som større om man fordeler sine investeringer. Fundingpartner gjør sine grundige undersøkelser før lån legges ut, hvis det blir mange lån som misligholdes så vil ikke konsptet flyte særlig lenge, så Fundingpartner og andre tilsvarende er helt avhengig av å skape merverdi for investorene om dei skal kunne vokse (og for så vidt overleve)

 

Fundingpartner er ekstra forsiktige i starten og unngår overkant risikable prosjekt for å bygge brand. Lån som defaulter er dårlig stemning for alle parter her.

Lenke til kommentar

Fundingpartner er ekstra forsiktige i starten og unngår overkant risikable prosjekt for å bygge brand. Lån som defaulter er dårlig stemning for alle parter her.

Helt enig i det du skriv, så man må være bevisst risikoen.

Det er allerede lån hos Fundingpartner jeg har holdt meg langt unna, så nåløyet er i ferd med å bli større - og dermed også risikoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...