Gå til innhold

Utdanning etter Forsvaret


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lyst til å gå befalsskole før jeg skal studere på NHH, fordi jeg har hørt at det er en bra ting å ha på CV og jeg synes det virker interresant, pluss at du tjener greit med penger. Problemet er at du nå må gjennomføre førstegangstjeneste før du kan gå befalsskole, noe som vil si at jeg ikke kan starte å studere før jeg er 22 år. (3 år etter videregående) er dette unormalt sent? Eller er det helt innafor? Vil ikke være en «gamlis» i studietiden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du finner noen "gamle travere" innimellom som ser på noe så meningsløst som befalsskole - men de fleste som driver butikk vil nok gå utelukkende etter hva som faktisk er relevant for stillingen. Den gamle garden som anså militærtjeneste som avgjørende for hvorvidt man er en ansvarsbevisst mannemann er på vei ut av arbeidslivet og ikke noe jeg ville lagt særlig vekt på om jeg var deg.

 

Jeg ville derfor ikke prioritert dette med tanke på strategi mot karriere. Den samme innsatsen i et faktisk arbeidsliv vil antagelig gi langt bedre utbytte. - men er dette noe du vil så er det noe du vil og da burde du bare kjøre på.

 

Når det gjelder høyere alder ifbm studier så er det ingenting annet enn positivt. Jo mer modenhet du har, jo bedre evne har du til å ta inn over deg det som læres. - så sant du har råd til å bruke den ekstra tiden på dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

Jeg har lyst til å gå befalsskole før jeg skal studere på NHH, fordi jeg har hørt at det er en bra ting å ha på CV og jeg synes det virker interresant, pluss at du tjener greit med penger. Problemet er at du nå må gjennomføre førstegangstjeneste før du kan gå befalsskole, noe som vil si at jeg ikke kan starte å studere før jeg er 22 år. (3 år etter videregående) er dette unormalt sent? Eller er det helt innafor? Vil ikke være en «gamlis» i studietiden

Ikke uvanlig å studere når du er 22 år. Er 21 selv og har ikke begynt studier :)

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har lyst til å gå befalsskole før jeg skal studere på NHH, fordi jeg har hørt at det er en bra ting å ha på CV og jeg synes det virker interresant, pluss at du tjener greit med penger. Problemet er at du nå må gjennomføre førstegangstjeneste før du kan gå befalsskole, noe som vil si at jeg ikke kan starte å studere før jeg er 22 år. (3 år etter videregående) er dette unormalt sent? Eller er det helt innafor? Vil ikke være en «gamlis» i studietiden

Helt normalt å studere mellom 25-30år også :) Ikke stress med det, mange fra forsvaret som er i samme situasjon. Mange er på NHH mens de jobber i forsvaret også.

 

Ønsker du å ta befalsskole, så anbefaler jeg virkelig å gjøre det. Fantastisk å ha på CV'en :)

Lenke til kommentar

Det er ikke bare å søke befalsskole rett etter førstegangstjenesten, og befalsskoleløpet er et annet enn det det var før. Nå må man gjennomføre grenaderopptak, bli grenader, og konkurrere med alle andre interesserte grenaderer om å få plass på befalskurs. En del grenaderer har nok mye mer erfaring og ansiennitet enn den ferskeste grenaderen, så derfor får man neppe befalskurs de første åra som grenader, med mindre avdelingen virkelig trenger mye nytt befal. Befalsutdanning er ikke en toårig utdanning lenger, slik det var før, men et tre måneder langt kurs som påbygg til spesialistrollen.

 

Med andre ord, du kan ikke påregne å være ferdig med Forsvaret når du er 22 år hvis målet er å få befalskurs på CV-en. For øvrig vil jeg tro avdelingene foretrekker å sende folk som gir uttrykk for å ville jobbe en stund i Forsvaret også etter at de blir sendt på kurs. Tidsmessig er det nok mer forutsigbart å søke Krigsskole, selv om det er totalt 6 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...