Gå til innhold

BMW vil nå ha 1.300 kroner i året for Apple Carplay i bilen


Anbefalte innlegg

 

Alle andre tar ikke betalt for den type tilgang som Carplay, men gjerne tilleggstjenester som app-tilgang og oppdateringer. Eks Volkswagens Car-net (eller We-Connect som det muligens heter nå) Dette er gjerne tjenester som gir tilsvarende eller bedre funksjon som Carplay.

 

Håper BMW setter fokus på å holde systemene sine oppdatert og kan tilby støtte for ny teknologi i lang tid fremover da, siden de skal ta betalt for Carplay også. Ingenting som er så irriterende som å bruke 10-tusenvis av kroner på fancy entertainment system og så er det utdatert etter ett par år.

 

Er vel ikke kjempevanlig med oppgradert hardware etterpå?

 

Software oppdateringer gjoerer vel bare at det går tregere? Vil da håpe det er en ferdigutviklet produkt til de pengene.

Nei, det er ikke vanlig med oppdatert hardware. Det burde være mer muligheter for å kunne oppdatere noe hardware, som f.eks. bluetooth, wlan og grensesnitt mot mobilnett. Skulle ikke være noe problem å designe systemene på en slik måte at det som går på kommunikasjon kunne være modulbasert. F.eks. er det mange som nå mister tjenester og funksjoner de en gang betalte dyrt for når 3G nettet legges ned. Kostnadsfritt trenger det ikke være, men ikke nødvendigvis dyrt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Bytt ut original spiller med en eks. Pioneer spiller. Ikke vanskelig å bytte spilleren. Apple Carplay er gratis der. Problemet løst.

 

Det var lettere den gangen der spilleren var en uavhengig DIN-enhet og ikke en tett integrert del av bilen.

Ja vet det. Men man for kjøpt en modul/boks som man bruker på original spiller, en kabel man kobler bak spilleren og til en boks som gjør at innmaten ikke er originalt mere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det var lettere den gangen der spilleren var en uavhengig DIN-enhet og ikke en tett integrert del av bilen.

Men savner vi egentlig din? Føler de fleste har tatt nivået så langt at det er unødvendig nå, eller? Kanskje de tilfellene en vill oppgradere anlegg og slikt er det lettere med din?

Tja, man kan få et problem hvis det ikke egne utganger til forsterkere som man må ha hvis man eks. har en heftig Subwoffer. Vet du har Tesla, om den spilleren har det vet jeg ikke. Hvis du ikke har det så må du nok leve med en fattig original lyd siden det er vanskelig, veldig dyrt eller helt umulig å skifte ut nettbrettet på Tesla. Mulig man for kjøpt modul der også, men regner med den ikke er billig siden det er snakk om Tesla. Endret av jendor1
Lenke til kommentar

Tja, man kan få et problem hvis det ikke egne utganger til forsterkere som man må ha hvis man eks. har en heftig Subwoffer. Vet du har Tesla, om den spilleren har det vet jeg ikke. Hvis du ikke har det så må du nok leve med en fattig original lyd siden det er vanskelig, veldig dyrt eller helt umulig å skifte ut nettbrettet på Tesla. Mulig man for kjøpt modul der også, men regner med den ikke er billig siden det er snakk om Tesla.

Ja med slike modifiseringer er nok din prima! For min del kjøper jeg alltid oppgradert lyd og pleier å være fornøyd med det. Tesla leverer god lyd for meg, men jeg er langt i fra noen hifi nerd. Huset er peppret med sonos..

Lenke til kommentar

 

Tja, man kan få et problem hvis det ikke egne utganger til forsterkere som man må ha hvis man eks. har en heftig Subwoffer. Vet du har Tesla, om den spilleren har det vet jeg ikke. Hvis du ikke har det så må du nok leve med en fattig original lyd siden det er vanskelig, veldig dyrt eller helt umulig å skifte ut nettbrettet på Tesla. Mulig man for kjøpt modul der også, men regner med den ikke er billig siden det er snakk om Tesla.

Ja med slike modifiseringer er nok din prima! For min del kjøper jeg alltid oppgradert lyd og pleier å være fornøyd med det. Tesla leverer god lyd for meg, men jeg er langt i fra noen hifi nerd. Huset er peppret med sonos..

Jo skjønner et godt original anlegg eller original laget av eks. Harman Kardon i en bil kan låte godt nok. Men lagt i fra så bra hvis man bygger sitt eget anlegg i bilen. Har aldri sett eller hørt at original anlegg inn en bil har vunnet test i beste lyd i bil.

Sonos er bra merke, men ikke når man kommer opp i middels/høy pris.

Endret av jendor1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men savner vi egentlig din? Føler de fleste har tatt nivået så langt at det er unødvendig nå, eller? Kanskje de tilfellene en vill oppgradere anlegg og slikt er det lettere med din?

 

Kanskje ikke blant dere rikfolk, som bare kjenner luksusmarkedet. Men det savnes hardt blant oss som må forholde oss til bruktbiler. Den første Pioneeren jeg kjøpte til 1300,- eller så for snart tjue år siden, var bedre enn samtlige fabrikkmonterte bilanlegg jeg har fått med på kjøpet - med unntak av den aller siste, som er en Volvo 2013-modell. Og den har altså fortsatt ikke spesielt god skjerm, men den har i alle fall fått ettermontert DAB+. DAB+ ble vanlig på bruktbiler i Norge sånn ca. i morgen. Selv blant de fleste nyere elbiler som ikke er i luksussegmentet, virker det å være enkle stereoanlegg med A2DP og handsfree, men lite ekstra. På endel bilkonfiguratorer i dag må man fortsatt i dag velge oppgradering for å få avspilling fra mobil.

 

Edit: det er fortsatt slik at tradisjonelle bilprodusenter kun vil ha/trenger 5-7 nye bulletpoints på hver ny årsmodells salgsplakat. Og da holder de rett og slett ikke farta til teknologibransjen. De har enda ikke catcha opp med ting som Googles og Apples operativsystemer, det er gjerne flerfoldige titusner i tilvalg for å få en av disse og det er jo ikke som om f.eks. Android Auto er et spillernytt produkt.

 

For å ikke snakke om hvor langt bak de er på sikkerhetstankegang (IT-sikkerhet).

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva bruker egentlig folk car play til? Hva er det en får for disse pengene? Aldri forstått konseptet og egentlig aldri fått ett godt svar på spørsmålet heller.

Vel, et google-søk vil gi en oversikt, men jeg kan snakke for meg selv med tanke på Android Auto, som jeg antar er ganske likt Apple Car Play. Noen fordeler og bruksområder:

 

  • Utvalgt software på mobilen er tilgjengelig på bilens skjerm. Dette er gjerne mer trafikksikkert enn å bruke mobilen direkte.
  • Alltid oppdatert og (som regel) gratis kart og annen programvare, forutsatt at mobilen oppdateres jevnlig.
  • Stemmestyring som på telefonen, du får det du er vant til i hverdagen utenfor bilen.
  • Brukergrensesnitt er det samme i alle biler. Ikke avhengig av klønete design av brukergrensesnitt fra bilfabrikant. Bytt bil og du får et kjent grensesnitt.
  • Spill musikk og kontroller dette via bilens skjerm.
  • Spill av beskjeder (SMS, Messenger, etc) på lydanlegget i bilen vha. bilens skjerm eller stemmestyring.
  • Ring ut, ta imot samtaler, send SMS, etc. vha. bilens kontrollere/skjerm eller stemmestyring.

Mye kan sikkert gjøres via Bluetooth eller lignende, men man er gjerne avhengig av å betjene mobilen med jevne mellomrom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle andre tar ikke betalt for den type tilgang som Carplay, men gjerne tilleggstjenester som app-tilgang og oppdateringer. Eks Volkswagens Car-net (eller We-Connect som det muligens heter nå) Dette er gjerne tjenester som gir tilsvarende eller bedre funksjon som Carplay.

 

Håper BMW setter fokus på å holde systemene sine oppdatert og kan tilby støtte for ny teknologi i lang tid fremover da, siden de skal ta betalt for Carplay også. Ingenting som er så irriterende som å bruke 10-tusenvis av kroner på fancy entertainment system og så er det utdatert etter ett par år.

 

slettet

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Tja, man kan få et problem hvis det ikke egne utganger til forsterkere som man må ha hvis man eks. har en heftig Subwoffer. Vet du har Tesla, om den spilleren har det vet jeg ikke. Hvis du ikke har det så må du nok leve med en fattig original lyd siden det er vanskelig, veldig dyrt eller helt umulig å skifte ut nettbrettet på Tesla. Mulig man for kjøpt modul der også, men regner med den ikke er billig siden det er snakk om Tesla.

Model 3 (med 4x4 iallefall) i norge fåes vel bare med 14 høytalere, to forsterkere og subwoofer. Er vel kåret til ett av de beste orginale anleggene i en bil noensinne.

 

Så trenger neppe oppgradering der med det første, men gjør man det så finnes det enda heftigere elementer man kan bytte dem ut med.

 

Deres "standard" anlegg er og meget bra men kommer da uten subwoofern.

Lenke til kommentar

Feil overskrift, Apple skal ha 1300kr året av BMW  som BMW videre sender til de som er dumme nok til å kjøpe slik skrot 

 

Eller så er det jo som sagt tidligere i tråden apple pengene går til, noe av grunnen til at bmw er tidlig ute med å ta betalt av kunden for denne tjenesten er nok at de allerede har en etablert butikk for kjøp av tjenester for bilene sine.

 

Tror virkelig at Apple Car Play er gratis på alle biler? Jeg tror du uansett betaler, men prisen på abo er lagt til pris på bil. BMW gir kunder valg å ikke betale noe til Apple. F.eks de som ikke bruker Apple sine produkter/tjenester.

Men når skal BMW tilby Google sin løsning? Dette er det største problemet med BMW.

 

 

Beklager å måtte skuffe dere, men hverken Apple eller Google tar betalt fra bilprodusentene for å tilby hhv. CarPlay og Android Auto. Så de feilaktige påstandene deres har ingen sammenheng med hvorfor BMW velger å ta seg godt betalt for CarPlay, og velger å ikke en gang tilby Android Auto.

 

"In speaking with multiple sources at various manufacturers who offer cars with Apple CarPlay and/or Android Auto, I was quickly able to confirm that such fees, at least right now, do not exist. CarPlay and Android Auto, which are free for we consumers to use, are also provided for free for manufacturers to embed into their cars. 

An Apple representative confirmed to me that there are no fees to automotive OEMs to enter Apple's Made for iPhone (MFi) program, nor any sort of ongoing royalty payments or additional fees related to CarPlay."

https://www.cnet.com/roadshow/news/bmw-carplay-fee-highway-robbery/

Endret av Newton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Tja, man kan få et problem hvis det ikke egne utganger til forsterkere som man må ha hvis man eks. har en heftig Subwoffer. Vet du har Tesla, om den spilleren har det vet jeg ikke. Hvis du ikke har det så må du nok leve med en fattig original lyd siden det er vanskelig, veldig dyrt eller helt umulig å skifte ut nettbrettet på Tesla. Mulig man for kjøpt modul der også, men regner med den ikke er billig siden det er snakk om Tesla.

Model 3 (med 4x4 iallefall) i norge fåes vel bare med 14 høytalere, to forsterkere og subwoofer. Er vel kåret til ett av de beste orginale anleggene i en bil noensinne.

 

Så trenger neppe oppgradering der med det første, men gjør man det så finnes det enda heftigere elementer man kan bytte dem ut med.

 

Deres "standard" anlegg er og meget bra men kommer da uten subwoofern.

Der kom den. Tesla har det beste originale bilstereo anlegg i verden :-) :-) Er det egentlig noen bilmerker i verden som egentlig slår Tesla :-) :-) Endret av jendor1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva bruker egentlig folk car play til? Hva er det en får for disse pengene? Aldri forstått konseptet og egentlig aldri fått ett godt svar på spørsmålet heller.

 

Apple CarPlay er helt gratis å implementere for bilprodusentene. Det er kun BMW som nå melker sine kunder. Har en Skoda Octavia 2016 mod med Apple CarPlay og Android Auto mulighet. Koster ingen verdens ting. Fordelen med Carplay/Auto er at du kan utføre de mest kritiske oppgavene på telefonen via touch skjermen fastmontert i bilen. Det være seg kart, musikk, radio, ringe eller sende sms.

Lenke til kommentar

Feil overskrift, Apple skal ha 1300kr året av BMW som BMW videre sender til de som er dumme nok til å kjøpe slik skrot

Det stemmer ikke. Er du en autorisert bilprodusent (altså fått godkjenning av Apple) har CarPlay ingen pågående avgifter. Kun engangsinvestering i maskinvaren som trengs for å kjøre CarPlay. Bilprodusenten slipper i det hele tatt å tenke på lisensiering av programvare, da carplay er integrert i ios. Grunnen til at Apple krever at bilprodusenten går igjennom en godkjenningsprosess, er at Apple vil ha delvis kontroll på maskinvare implementasjonen slik at ikke kunder kommer klagende til Apple om at ting ikke fungerer. Dermed er dette kun melking av bmw-kunder. Det er ikke Apple som tar de 1300 kronene i året.

Lenke til kommentar

Krever Android auto avgifter av de som implementerer det?

BMW har vel større andel Apple brukere også...

 

Hverken Apple eller Google krever månedlige avgifter for å implementere CarPlay eller Auto. Kun engangsinvestering i maskinvare (kanskje evt. lightning eller usb-c lisensiering dersom bilen skal ha det, men de fleste går nok for USB-A som er rettighetsfri).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...