Gå til innhold

Nærmest unison motstand: Kommunene vil ikke ha vindkraftanlegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forby vindmølleparker på land, så vil det nok bli fart i utbyggingen av "havvind" tenker jeg. Uten subsidier forhåpentligvis.

Det du kaller subsidier kan være noe du tjener penger på, dersom en tenker grundig etter.

El-sertifikatene er subsidier, og alle som betaler nettleie betaler også 5 øre/kWh i subsidier til fornybar energi.

El-sertifikatene har tilført markedet 26 TWh ny fornybar energi, og mer av noe i et marked senker prisen.

Det kan godt hende strømprisen på Nord Pool er 10 øre billigere p.g.a. el-sertifikatene, så da tjener du og jeg egentlig 5 øre/kWh.

Kanskje subsidier er bra, da vi i tillegg til billigere energi også får nye arbeidsplasser.

Eksportnæringene er motoren i velferdsstaten, og denne type arbeidsplasser er derfor ekstra verdifulle i et land hvor 60% av lønnen kommer tilbake til fellesskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å redusere fossilt forbruk er faktisk viktig om vi skal overleve som art. Om vi bør kjøre på å forbruke til befolkingen forsvinner av seg selv pga matmangel og at vi ikke klarer å forsyne oss med energi er en annen sak.

 

Poenget er at skal vi bevare miljøet på jorden til det beste for alle må vi bruke noen penger. Bygg ut gigantiske møller langt ute i Nordsjøen. La det koste 1kr PR kWh. Vi kan legge avgifter på mye. I dag koster det nesten ingenting å kjøre el bil. La det koste 80% av det vi betaler i avgifter på bensin og bruk disse pengene på havvind. Da hadde også jeg kjøpt el bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta med deg 500 kr til butikken og kjøp deg en pakke med 6 kroneis uten å gjøre andre transaksjoner.

 

Det du har med deg hjem av penger som overstiger 500 kr har du tjent. Sett pengene som overstiger 500 kr i banken og la de stå der. De pengene har du spart.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Litt ironisk i at alle vil ha det grønere men ingen vil ha vindkraft.

 

For en kunnskapsløs og tåpelig kommentar på et forum som TU. I et land som har 4-5 ganger mer kraft tilgjengelig pr innbygger, enn alle andre, kraft som er irrgrønn, billig og som er mer fleksibel enn noen annen energiform, trenger vi ikke en eneste vindmølle.

Hvordan mener du at vår vannkraft blir grønnere med vindmøller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apropos ironi.  Ganske ironisk/dobbeltmoral at kjøring i utmark (dvs grusveier og traktorveier som ikke brøytes om vinteren) gir bøter på 20 000 +/- mens permanent rasering av samme natur med anleggsveier ikke gir noen som helst konsekvens for utbyggere.

 

Eller skiløyper. Det ser ganske latterlig ut i skiløypene om sommeren. Rasert.

Lenke til kommentar

Det er langt fra alle som vandaliserer ved hogst. Jeg har bitt meg merke i flere teiger som Statskog har hugd. Så har jeg senere spurt lokale personer når jeg har passert andre vandaliserte teiger, og hver gang jeg har spurt har jeg fått bekreftet at Statskog står bak. Så det er min oppfatning at Statskog ikke er noen god forvalter. De oppleves også som i overkant arrogant av skogeiere med tilstøtende eiendommer/teiger.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Litt ironisk i at alle vil ha det grønere men ingen vil ha vindkraft.

Det blir ikke noe grønnere om vi bygger ned Europas siste vilmarksområder og raserer grunnlaget for biologisk mangfold for å produsere kraft som faktisk ikke behøves. Norge har et stort overskudd av fornybar energi, og overskuddet vil bare øke på grunn av solcelleanlegg, ENØK og oppgradering av vannkraftverk. Å bygge ut landbasert vind skader kun miljøet.

 

Havvind er også et miljøvennlig alternativ om mer kraft behøves i fremtiden. Landbasert vind er bare billig om samfunnet lar utbyggere rasere biologisk mangfold, naturverdier og leveområder gratis (kraftig subsidie). Slik rasering har en kostnad som gjør landbasert vind meget dyrt. I dag subsidieres landbasert vind også gjennom nettleien og elsertifikatordningen.

Endret av XLSCHU5Y
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bet ruller en vindmøllepanikk over landet nå, litt som bomopprøret. Og med et kommunevalg rett rundt hjørnet er det få politikere med ambisjon om gjenvalg som ønsker å stille seg opp mot denne panikken.

 

Så får det heller være at de fleste som er grepet av panikken har trykket 'lik og del' på saker de knapt har lest overskriften..

 

 

Ser man på arealet NVE har vurdert i rapporten sin så er det *mye* større enn hva vi trenger for å gjøre Norge 100% fornybart energimessig men det er det knapt noen som har fått med seg. Det er så enkelt som å sette strengere miljøkrav til nye vindkraftverk, vi vil fortsatt ha nok vind..

 

Enda enklere å oppgradere våre eksisterende h2o-turbiner så har du kraftoverskudd i massevis.

Vil nå heller kalle det panikk å sette opp vindmøller i norge og kalle det grønn energi, i ett land som allerde har vannkraft så det holder. Jeg kaller det også panikk når man velger å rassere natur og dyreliv for å påberope seg merkelappen "miljøbevisst".

 

Som noen så helt riktig påpeker så er ren atomkraft ett lite stykke unna. Snakker da om aneutron fusjon (focusfusion.org). Men mye av skylden for den trege utviklingen må abnormal frykt og kunnskapsløse påstander ta på sin kappe. Greanpeace og Bellona i spissen av denne brodden. Oppgrader heller vannkraft annleggene nå og begynn seriøs investering i pågående forskning så har vi det kraftoverskuddet vi trenger til reaktorene står klare. Supplemer med solceller der det er lønsomt og ingen trenger lenger tenke tanken på skadelige vindturbiner hverken til lands eller vands.......

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enda enklere å oppgradere våre eksisterende h2o-turbiner så har du kraftoverskudd i massevis.

Vil nå heller kalle det panikk å sette opp vindmøller i norge og kalle det grønn energi, i ett land som allerde har vannkraft så det holder. Jeg kaller det også panikk når man velger å rassere natur og dyreliv for å påberope seg merkelappen "miljøbevisst".

Som noen så helt riktig påpeker så er ren atomkraft ett lite stykke unna. Snakker da om aneutron fusjon (focusfusion.org). Men mye av skylden for den trege utviklingen må abnormal frykt og kunnskapsløse påstander ta på sin kappe. Greanpeace og Bellona i spissen av denne brodden. Oppgrader heller vannkraft annleggene nå og begynn seriøs investering i pågående forskning så har vi det kraftoverskuddet vi trenger til reaktorene står klare. Supplemer med solceller der det er lønsomt og ingen trenger lenger tenke tanken på skadelige vindturbiner hverken til lands eller vands.......

100% enig. Dette er enkelt å gjøre noe med også. Gi subsidiene som raserer uberørt natur og tyske kapitalister koser seg med til norske selskap som kan øke virkningsgrad og redusere falltap på norske vannkraftverk. Det ligger et potensiale på minst 15TWt her. Dagens katastrofale utbygging av vindmøller har gitt os 3TWt.

 

Fuktigere vær kan gi oss mere nedbør vi kan få enda mere kraft ut av. Vind turbiner har en tendens til å synke i virkningsgrad nye raskere enn vannkraft og dessuten går global vindhastighet ned. Storstilt utbygging av vindmøller kan ha påvirket dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...