Gå til innhold

Flere forskningstokt i fare: Et av verdens mest avanserte forskningsskip tålte ikke polarisen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her hadde forskerane stor tru på at pakkisen ikkje var tjukkare enn ca 1 meter noko kornprins haakon lett skulle brynt seg på, men så viste det seg at pakkisen var ca 3 meter tjukk. Det som er mest skuffande må være at di bruker diesel på dette forskningsskipet. Her burde di heller gått for gass eller hydrogen. Lite framtidsretta til forskningsskip å være. Nå som planeten går under for alskens spådommer burde di ikkje få lov å bruke diesel inne i polarsirklane.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Båten skal etter sigende være utstyrt med azimuth propellere. Det kan kanskje være et litt komplisert og lite robust system for drift i polaris . . ?

 

At flere forskningstokt står i fare kan kanskje også skyldes at polarisen er tykkere enn de har regnet med. Den skulle jo stort sett vært borte om sommeren allerede ifølge diverse profeter . . .

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Båten skal etter sigende være utstyrt med azimuth propellere. Det kan kanskje være et litt komplisert og lite robust system for drift i polaris . . ?

 

At flere forskningstokt står i fare kan kanskje også skyldes at polarisen er tykkere enn de har regnet med. Den skulle jo stort sett vært borte om sommeren allerede ifølge diverse profeter . . .

Nei, denne konstruksjonen er blitt brukt i flere år på isbrytere, isgående lastebåter, etc.

 

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, denne konstruksjonen er blitt brukt i flere år på isbrytere, isgående lastebåter, etc.

Ja, azimuth er gammelt nytt - propellbladene er jo langt bedre beskyttet enn med klassiske akslinger og har fordeler ved manøvrering generelt. Finnes også som retractable.

 

Det er sikkert en del som tror at en isbryter brøyter tvers gjennom isen, men det som kjennetegner istbrytere er nok først og fremst tettere mellom spant, tykkere hud og spesiell utforming av baug slik at baugen ikke går gjennom isen, men presser den ned og til sidene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, azimuth er gammelt nytt - propellbladene er jo langt bedre beskyttet enn med klassiske akslinger og har fordeler ved manøvrering generelt. Finnes også som retractable.

 

Det er sikkert en del som tror at en isbryter brøyter tvers gjennom isen, men det som kjennetegner istbrytere er nok først og fremst tettere mellom spant, tykkere hud og spesiell utforming av baug slik at baugen ikke går gjennom isen, men presser den ned og til sidene.

Tja, konstruksjoner med fast aksel har problemer med fastkiling av is, så ofte ble det montert et gitter rundt for og sikre propellene men det gikk på bekostning av forbruk/fart.

 

Det er mange forskjellige måter og brekke opp isen på, det vanligste er og ha en 45 grader vinkel i baugen så båtene sklir opp på isen og brekker den i stykker, men ved tykkere is bruker man i tillegg ballast for og rugge båten sideveis samt forflytte vekt akterover/forover, det finnes også systemer som vibrerer samt  systemer som gir kraftige slag.

 

Hurtiggående isbrytere har også i tillegg spylingsystemer for og smøre isen så den sklir letter langsmed skutesidene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som med alt annet finnes det forskjellige vrier på løsningene som anvendes. Nå er ikke jeg oppdatert på effektutnyttelse for azimuth og andre typer kraftoverføring, men jeg vil tro det er reelt effektap i kraftoverføringen men at "dyseeffekt" kan gi høyere virkningsgrad og virke i motsatt retning.

 

Når det gjelder strykjernet det er snakk om i artikkelen vil jeg tro at hendelsen KAN ha noe å gjøre med befalets erfaring med isbryting og vurdering av isforhold / manøvrering i is. Norge er nok ikke ledende på feltet.

Lenke til kommentar

Her hadde forskerane stor tru på at pakkisen ikkje var tjukkare enn ca 1 meter noko kornprins haakon lett skulle brynt seg på, men så viste det seg at pakkisen var ca 3 meter tjukk. Det som er mest skuffande må være at di bruker diesel på dette forskningsskipet. Her burde di heller gått for gass eller hydrogen. Lite framtidsretta til forskningsskip å være. Nå som planeten går under for alskens spådommer burde di ikkje få lov å bruke diesel inne i polarsirklane.

Mener at dette skipet har gass motor også. Skal sjekke. Men generelt er det vanskelig å etterfylle gass i polområdene.

 

Hydrogen tar enda større plass enn Lng og det er mye færre steder man kan fylle.

 

Ellers så har du et poeng. Skip som seiler nær isen burde vert gassdrevet. Mest fordi en gassmotorer har mikroskopiske partikkel og sotutslipp. Man unngår forurensing fra sorte sotpartikler på isen som gjør at den smelter hurtigere.

 

Lng gir heller ikke samme griseriet om det lekker ut drivstoff ved havari eller uhell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Norges første rasist var Roald Amundsen som under sin ferd gjennom Nordvestpassasjen i 1903-06 med båten Gjøa, ble forbannet på pakkisen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som et vitenskapelig tokt skulle de nok teste Al Gores hypotese fra 2007 om at isen ville være borte om - var det 7 -10 år? Han brukte nok linjal fra toppen i 1979 da satelittmålingene begynte og målte isen etter den kalde tredveårsperioden 1945-1975. I varmeperioden 1975-2005 har isen minket men legger nå på seg fram mot 2035.

Men vil dagens kortsynte vitenskapsfolk ta hensyn til 3 meter med harde fakta?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som et vitenskapelig tokt skulle de nok teste Al Gores hypotese fra 2007 om at isen ville være borte om - var det 7 -10 år? Han brukte nok linjal fra toppen i 1979 da satelittmålingene begynte og målte isen etter den kalde tredveårsperioden 1945-1975. I varmeperioden 1975-2005 har isen minket men legger nå på seg fram mot 2035.

Men vil dagens kortsynte vitenskapsfolk ta hensyn til 3 meter med harde fakta?

Er vel mest penga som står i hodet på klima"forskerne"
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...