Gå til innhold

Erna Solberg innkaller til toppmøte om havvind


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har egentlig mistet troen på at Norge klarer å mobilisere for å få sin del av denne industrien med dagens regjering.

Det blir mye prat og lite handling.

Bare en plattform av typen Nordlaks bygger koster 1,5 mrd., og skal det plasseres vindturbiner på denne må den oppgraderes for å tåle belastningen, så mellom 2 og 3 mrd. er nok prisen for en kombinasjonsplattform.

Jeg har jobbet med patentrettighetene for en alternativ plattform av denne type, hvor et oppdrettsanlegg er kombinert med energiopptak fra vind og bølger.

Patentet fikk jeg i 2005, og modell ble bygget den gang.

Patentet er utgangspunktet for en kombinasjonsplattformen, og veien videre er å lage en pilot.

Skal det lages pilot er det snakk om beløp i milliardklassen, men åpner regjeringen pengesekken for denne type piloter?

Jeg tror ikke det, og vi fortsetter nok som før med 25 mrd. i støtte til de som leter etter olje og gass og noen 100 mil. til de som ønsker å forske på fornybar energi.

Så skryter en hemnigsløst over innsatsen innen fornybar energi og åpner rekordmange leteblokker for olje og gass.

Det må nok nye koster til på Stortinget skal vi få vyer over innsatsen innen flytende vindkraft på havet

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig mistet troen på at Norge klarer å mobilisere for å få sin del av denne industrien med dagens regjering.

Det blir mye prat og lite handling.

Bare en plattform av typen Nordlaks bygger koster 1,5 mrd., og skal det plasseres vindturbiner på denne må den oppgraderes for å tåle belastningen, så mellom 2 og 3 mrd. er nok prisen for en kombinasjonsplattform.

Jeg har jobbet med patentrettighetene for en alternativ plattform av denne type, hvor et oppdrettsanlegg er kombinert med energiopptak fra vind og bølger.

Patentet fikk jeg i 2005, og modell ble bygget den gang.

Patentet er utgangspunktet for en kombinasjonsplattformen, og veien videre er å lage en pilot.

Skal det lages pilot er det snakk om beløp i milliardklassen, men åpner regjeringen pengesekken for denne type piloter?

Jeg tror ikke det, og vi fortsetter nok som før med 25 mrd. i støtte til de som leter etter olje og gass og noen 100 mil. til de som ønsker å forske på fornybar energi.

Så skryter en hemnigsløst over innsatsen innen fornybar energi og åpner rekordmange leteblokker for olje og gass.

Det må nok nye koster til på Stortinget skal vi få vyer over innsatsen innen flytende vindkraft på havet

 

Så enig så enig. Nå er jeg ikke helt oppdatert på den patenten / sak, så snakker generelt her. En kan bare håpe at vi får et nytt friskt og UNGT pust inn på Stortinget etterhvert. Skal man endre seg må vi sette vår lid til de unge som ikke er tynget ned av uvaner.

 

Som det så fint stod i en artikkeloverskrift for ikke så lenge siden; Lederskap handler faktisk ikke om å vente til ting er lønnsomt. Det handler om å ta de riktige valgene, enn hvor vanskelig det er.

 

(Og før folk får anfall, jeg sier dette er en politisk sak, det er ikke en personlig vendetta mot oljearbeidere som har skapt den enorme rikdommen vi har. Til dem skal vi være takknemlige. Men, nye tider, ny kunnskap - vi har et ansvar om å feie for egen dør i hva angår vårt avtrykk. Så å dra frem eksemplet om land som er hundre-og-hælvete-ganger-verre sparer vi oss for).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ha vindkraft, men måten som det gjennomføres på er meget betenkelig da de dreper både fugler og innsekter.

 

Faktisk så er det med innsekter ofte veildig underrapportert i konsekvenser om vindkraft.

 

NRK:

"Tysk vindkraft dreper 1200 tonn insekter årlig

De døde insektene som klistrer seg til vindturbinene fører til store energitap. Dette ble utgangspunktet for en omfattende tysk studie."

https://www.nrk.no/n...rlig-1.14565780

 

Med tanke på at vi er avhengig av pollinering for at vi skal ha levedyktig økosystem så burde all vindkraftutbygging være til havs.

 

Dessverre så er dette styrt av profitt og veldig kraftig lobbyvirksomhet mot myndighetene, som dessverre tillater bygging på land i stedet for å sette krav om at det skal bygges til havs.

 

Miljøvern er ikke bare å fase ut fossil energi og gå over på fornybar energi, men også ha et levekraftig økosystem.

 

Man bør vurdere om man skal ha løsninger for å pumpe opp vann i magasiner når man har overskudd på elektrisk kraft som man igjen kan bruke i vannturbiner når det blåser for lite.

Lenke til kommentar

Vindkraft er feil satsingsområde når man ser korleis vindmøller dreper fugler og insekter. Målet om grønn energi må være at den er minst mulig skadelig for alt levande. Såleis må det være mykje betre å få på plass solceller på di fleste hustak.

 

Hovedmålet må difor bli mindre forbruk og betre løysingar som gir mindre straumbehov. Samtidig vil det være naturlig å forsette med gass og kull der målet må være minst mulig forureining. Utvikling av betre rensing samtidig som utslipp(forureining) blir krevd redusert burde gi greit intensiv.

Lenke til kommentar

Vindkraft er feil satsingsområde når man ser korleis vindmøller dreper fugler og insekter. Målet om grønn energi må være at den er minst mulig skadelig for alt levande.

 

 

Fugler (og nok også innsekter?) har det nok best uten vindturbiner, – og biler.  Og selvfølgelig også heste- og ku-haler.

 

" Kollisjon mellom bil og fugl fører til at millioner av fugler blir drept årlig i trafikken."

https://forskning.no/partner-zoologi-dyreverden/smarte-fugler-krasjer-ikke-med-biler/575493

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...