Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan minske lyd mellom to skrivebord på et rom?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg og samboeren min skal flytte og da vi begge er glad i å spille så vil vi forsøke å gjøre et tiltak mot et lite problem vi har:

Vi hører ofte hverandre i mikrofonen til hverandre under spilling, noe som ikke er veldig givende når man spiller to forskjellige ting.

 

Vi har satt av det ene gjesterommet til datamaskiner og annet, og lurer på om det er noe som kan settes mellom skrivebordene for å minske lyden som kommer til hverandre?

Ønsker ikke å lage en hel vegg for å skille rommet da det er veldig upersonlig og mye arbeid.

Finnes det et teppe som kan henge fra taket/romdeler/annet materiale som er godt for å holde unna lyd?

Her er et forsøk på å illustrere hva jeg mener, det er da snakk om den grønne linjen.

 

Hva tenker dere? Vi er villig til å henge et tykkere teppe fra taket om det kan fungere.

MqvbUjs.png

Endret av Kimelimm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg tenker er å ha en god mirkofonsettup som er direksjonal og ikke snapper opp så godt lyder bak eller på sidene..  Ellers tror jeg en god løsning er å ha ett forheng av noe slag som du tenker på som man kan trekke frem og tilbake.. Kanskje skru opp ett spor i taket?

 

I tillegg kan det kanskje være greit å Polstre veggen bak også eller kle den også med noe støydempende, slik at ikke støy reflekterer bak og til den andre.. :)

 

I utgangspunktet tenker jeg ett tykt ullteppe eller lignende kan kanskje gjøre susen...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Trene:

Vi bruker begge headset og begge har Røde NT-USB-mikrofoner. :)

 

Krozmar:

Jeg tenker også at et spor i taket med et eller annet "lydtett" teppe kunne vært en idè. Har du forslag til materiale? Kanskje "brannteppe"?

 

Angående polstre veggen, tenker du da med sånne akustikkplater/puter?
Det kan jeg ordne! :)

Lenke til kommentar

Når det kommer til mikrofon ville jeg kjøpt to stykk røde videomicro, og plassert de som de to rosa strekene på bildet, vinkla oppover rett mot munnen for også å kanskje unngå tastaturlyd. Men dette må dere forsøke med.

post-385816-0-19640600-1564032723.png

post-385816-0-39695000-1564032797_thumb.png

Endret av L/-R~
Lenke til kommentar

Utanom å heilt eller delvis dele inn kvar arbeidsplass som eigne rom, så er det nok ny mikrofon og/eller lydinnstillingane som gir best resultat.

 

Sjølv enkle grep som å være påpasselege med å bruke "push to talk" vil i stor grad redusere problemet ved at sannsynlegheita for at dykk begge pratar samtidig blir mindre.

 

Ved å skru ned sensitiviteten på mikrofonen slik at du må snakke tydeleg rett inn i mikrofonen vil gjere at den plukker opp mindre bakgrunnsstøy.

 

Ellers er eg enig med L/-R~ at det nok er hensiktsmessig å gå over frå headsett med mikrofon til reine headsett for lyd og med laus mikrofon ved sida av skjermen som er betre retningsstyrt.

Då kan du også plassere mikrofonen i eit "bur" av isolasjon som vil hjelpe med å ta vekk uønska lyd, som til dømes dette. Dette kan du enten kjøpe eller lage sjølv. 

Lenke til kommentar

 

Krozmar:

Jeg tenker også at et spor i taket med et eller annet "lydtett" teppe kunne vært en idè. Har du forslag til materiale? Kanskje "brannteppe"?

 

 

Det enkleste er nok en gardinstand som er satt opp mellomveggene, og en tykkere gardin som da enkelt kan dras frem og tilbake. Hvis gardinen er lang nok til at den ved å bli dratt frem til og med ryggen på stolene når dere sitter å spiller, og fortsatt har en del bølger i seg, så vil dette spise opp det meste av lyden. Da er det eventuelt refleksjonene fra bakveggen som gjenstår.

 

Her er det enten refleksjonsplater eller samme løsning med en garding på den veggen også som spiser opp lyden.

Det enkleste er nok å prøve garding i mellom. Er den lang nok til å dele hele rommet, så vil nok det fikse problemet.

 

Gardinløsningen bør ikke være veldig dyr heller. Se etter blende gardiner, da er de som regel tykke nok til å dempe lyden bra.

 

Ett eksempel: https://www.princessbutikken.no/gardiner/gardinlengder/sunday-gardin-aubergine

Lenke til kommentar

Når det kommer til mikrofon ville jeg kjøpt to stykk røde videomicro, og plassert de som de to rosa strekene på bildet, vinkla oppover rett mot munnen for også å kanskje unngå tastaturlyd. Men dette må dere forsøke med.

 

Så vidt jeg kan se, har denne samme retningsfølsomhet som TS allerede har. Av Røde sine, ville jeg ha gått for noen av disse: https://www.rode.com/microphones/filter/all/all/all/super-cardioid/all/all/all

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se, har denne samme retningsfølsomhet som TS allerede har. Av Røde sine, ville jeg ha gått for noen av disse: https://www.rode.com/microphones/filter/all/all/all/super-cardioid/all/all/all

Nja, kanskje. Av videomic og videomic go så ser det ut til at de er relativt like på område de tar opp, men de kan kanskje oppføre seg forskjellig med om de kutter ut annen lyd enn stemme. Når det gjelder noen av xlr-mikrofonene vil det være bedre rent lydmessig, men det er så mange andre ulemper at jeg ikke vurderer det som ett alternativ.

Lenke til kommentar

Ok,

 

Nja, kanskje. Av videomic og videomic go så ser det ut til at de er relativt like på område de tar opp, men de kan kanskje oppføre seg forskjellig med om de kutter ut annen lyd enn stemme. Når det gjelder noen av xlr-mikrofonene vil det være bedre rent lydmessig, men det er så mange andre ulemper at jeg ikke vurderer det som ett alternativ.

 

Ok, så hvis du mente VideoMic, og ikke VideoMicro som du skrev over, så er jeg enig i forslaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...