Gå til innhold

Nettside som kan hjelpe å velge bredbånd? (Telenor øker prisen på dårlig kobberlinjer)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å skifte leverandør er enklere enn å bestille graving, er det riktig tenkt? Etter første søk på min gate ga den ikke noen treff hos Telenor på utbygd fiber. Men det kan være at gata ikke er registrert ennå. 

 

Det er god mobildekning, men det å surfe på en mobil gir ikke samme kjensla og mulighetene som å sitte med en laptop (tidligere stor datamaskin). 

 

En del i distriktene har ikke engang mobildekning, for eksempel Unneland i Arna utenfor Bergen. 

 

https://www.nrk.no/hordaland/kobbernettet-kuttes_-elisabeth-star-uten-alternativ-1.14635697

 

Telenor svarer i dag at de ikke har konkrete planer om å øke prisene hvert eneste år på kobberlinjene, men det er jo godt mulig at slike planer kan bli vedtatt etter hvert...

 

Må føles ganske panisk for dem ute i distriktene i f.eks. Nord-Norge som har blitt vant til internett-tilgang, og så om få år står tilbake uten noe. Fasttelefonen skal fjernes, og Postens tilbud reduseres stadig fordi de vil at ting skal skje over Internett! (Om det i det hele tatt er noe som heter "Posten" lenger). 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY

Å ha tilgang til fiber (Altibox el.lign) er blitt NORMEN. Det å ikke ha slik tilgang går utover verdien på eiendommer der det ikke er mulig å få lagt dette...

 

Telenor bør senke prisen på xDSL, ikke øke.

 

 

breiband.no :
"Vi bygger raskt bredbånd, der fiberleverandørene ikke kan. Fast bredbånd uten kvoter, med inntil fiberhastighet. Gjennom lufta. Dekning i 170 kommuner"
Endret av Slettet-GTrad9iY
Lenke til kommentar

Homenet eller nextgentel lever nett i samme kobberkabelen som Telenor , jeg bytter nå straks selv ifra Telenor til homenet pga pris økningen på 91kr husk at de og økte prisen med 20kr 1 januar i år også så Telenor har virkelig økt prisen i år.

 

Jeg tok kontakt med Homenet via chat de kunne levere meg nett til en pen pris lavere enn Telenor og tilsvarende samme hastighet så det gjenstår og se når jeg blir koblet om =)

Lenke til kommentar

Telenor bør senke prisen på xDSL, ikke øke.

Det er vel linjeleien som økes, ikke prisen på xDSL som produkt. Det er krevende å vedlikeholde det gamle kobbernettet, og når stadig flere avvikler sitt fasttelefonabonnement, blir det færre som bidrar til dette vedlikeholdet. Kostnadene blir dermed fordelt over færre brukere enn tidligere, og da øker prisen pr bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Homenet ga meg tilbud med 12 mnd binding 299 i mnd for 60/15 + 109kr for linje leie det er 408kr i mnd (betaler ikke de 19kr i mnd for ruterleie i avtale tiden)

 

Med tanke på at akkurat samme tjeneste fra Telenor koster 799 i mnd fra 1 september + Telenor skal vel ha 39kr i mnd pluss for ruter leie så har vel jeg brått spart endel tusen på og bytte til Homenet på akkurat samme kobber  :)

Lenke til kommentar

Det er krevende å vedlikeholde det gamle kobbernettet, og når stadig flere avvikler sitt fasttelefonabonnement, blir det færre som bidrar til dette vedlikeholdet. Kostnadene blir dermed fordelt over færre brukere enn tidligere, og da øker prisen pr bruker.

Blir jo som telenor øker prisene på coax særlig linjeleie til 300 kr måneden fordi de kommer med docsis 3.1 som ikke er tilfelle.

Så å måtte betale mere for noe man ikke får, det som skjer, er telenor melker kunder unødvendig fordi ingen vil ta kostnaden for fiber.

Ergo kundene burde heller bruke pengene på fiber istedenfor.https://www.telenor.no/privat/internett/fiber/utbygging/

 

Telenor sier jo de bygger ut fiber, men hjelper lite når ingen ting skjer, telenor legger skyld på kundene som ikke vil ha fiber dermed blir andre tjenester dyrere.

 

Hvorfor avikler flere fastelefoni, er det på grunn av høye priser på iptelefoni og mobiltelefoni?

Er jo ikke så vanskelig å se for seg, telenor kan jo porte fra mediasentralen til iptelefoni eller som vanlig analog bredbånd. Er vel heller problemet telenor ikke har fornuftig alternativ da de andre bruker mobilen.

 

Du må gjerne spørre deg selv hvorfor du ikke kjøper

 

Jablocom Raven Android Desktop Phone

Mer enn bare en bordtelefon

med så stiv pris og gammel android.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Var i akkurat

 

Homenet ga meg tilbud med 12 mnd binding 299 i mnd for 60/15 + 109kr for linje leie det er 408kr i mnd (betaler ikke de 19kr i mnd for ruterleie i avtale tiden)

 

Med tanke på at akkurat samme tjeneste fra Telenor koster 799 i mnd fra 1 september + Telenor skal vel ha 39kr i mnd pluss for ruter leie så har vel jeg brått spart endel tusen på og bytte til Homenet på akkurat samme kobber  :)

 

Var i samme situasjon sjøl. Det gamle kobbernettet til Telenor fikk etterhvert lengre og oftere nedetider. Når jeg henvendte meg til selskapet som gjorde feilretting for dem fikk jeg ofte beskjed om at det ville ta en ukes tid! Når Homenet begynte og grave ned fiber heiv jeg meg på direkte. 100Mb linje og aldri noe trøbbel. Virket faktisk som Telenor var glad for og bli kvitt en misfornøyd kobberabbonent til. De innrømte jo også at det ikke fantes planer om nettoppgradering fra deres side.

Lenke til kommentar

Var i akkurat

 

 

Var i samme situasjon sjøl. Det gamle kobbernettet til Telenor fikk etterhvert lengre og oftere nedetider. Når jeg henvendte meg til selskapet som gjorde feilretting for dem fikk jeg ofte beskjed om at det ville ta en ukes tid! Når Homenet begynte og grave ned fiber heiv jeg meg på direkte. 100Mb linje og aldri noe trøbbel. Virket faktisk som Telenor var glad for og bli kvitt en misfornøyd kobberabbonent til. De innrømte jo også at det ikke fantes planer om nettoppgradering fra deres side.

 

Jeg er forsatt på kobber nettet men Homenet virker bedre på akkurat samme kabel kontra DyreNor

Lenke til kommentar

Vel den største fordelen med fiber er vertfall ved lynedslag går ikke fiberen i stykker, men fiberen er sårbar hvis strømmen går, for er ikke vanlig med batteri i rutere og hjemmetelefoner, med telefonkabelen kan man drive telefonen uten strøm ofte.

 

Nå har faktisk ikke kobber kabelen gått opp i pris, er vel utstyret som er vanskelig å få tak i som konverter fra optisk lys til radiobølger og strøm. Men først må jo utstyret gå i stykker før telenor vurder alternativer:

270 GB data til 1894 kroner

Dette kan være prisen å betale hvis man er så uheldig å bli fratatt kobberet før Telenor har rukket å erstatte det med «Hjemmebredbånd mobil».

Lenke til kommentar

Vel den største fordelen med fiber er vertfall ved lynedslag går ikke fiberen i stykker, men fiberen er sårbar hvis strømmen går, for er ikke vanlig med batteri i rutere og hjemmetelefoner, med telefonkabelen kan man drive telefonen uten strøm ofte.

 

Nå har faktisk ikke kobber kabelen gått opp i pris, er vel utstyret som er vanskelig å få tak i som konverter fra optisk lys til radiobølger og strøm. Men først må jo utstyret gå i stykker før telenor vurder alternativer: 270 GB data til 1894 kroner

Dette kan være prisen å betale hvis man er så uheldig å bli fratatt kobberet før Telenor har rukket å erstatte det med «Hjemmebredbånd mobil».

At DSLAM er vanskelig å vedlikeholde? Nei.

Utstyr til PSTN? Ja.

 

Er kobbernettet som koster for mye å vedlikeholde.

Lenke til kommentar

Kan ikke se kobbernettet skulle være så mye dyrere, riktignok er jo fiber vanskeligere å terminere, tp kabel er enklere.

Samme vil jeg tro med rj11. Brudd i kabelen kan oppstå med fiber også, så kan ikke se hvorfor kobber skal være dårligere.

Men problemer med kobber må være minst en per hus, med fiber er ofte splittet i gaten, særlig GPON og ikke så mange fiberpar.

Lenke til kommentar

At DSLAM er vanskelig å vedlikeholde? Nei.

Utstyr til PSTN? Ja.

 

Er kobbernettet som koster for mye å vedlikeholde.

Det er selvsagt kablingen man snakker om, mye kabel er langt forbi sin beregnede levetid og de er jo helt avleggs som teknologi med mindre du bor ved siden av sentralen. Er ikke vanskelig og forstå at man har minimale ønsker om og bruke penger på slikt. Dog er det jo mye stolper som er ok og der kan man jo henge fiber hvis man har infrastruktur nær nok.

Lenke til kommentar

Men problemet med inside telecom sier de at det er tilfeller hvor telenor der de planlegger å legge ned telefonkabelen, muligens ikke er lønnsomt å legge fiber, eller at kundene ikke vil grave opp hagen for å få fiber, i de tilfellene der, ender man opp med dyr mobildata til 5g kommer. Hvis man ikke har coax.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...