Gå til innhold

Båtskam: Elektroforeningen vil gjøre fritidsbåter dyrere


Anbefalte innlegg

Utslipp per kilometer er ikke det viktige her.

 

La meg begynne med å si at dette med planing og forbruk nok er riktig, men bare i optimale tilfeller. Legg til litt overfart, bølger, groing, v-bunn skrog, feil last mv så vil displacement skroget ofte vinne uansett. Kanskje foil båter kan vinne på et mer generelt grunnlag? (noe jeg støtter så lenge de er elektriske eller vinddrevne)

 

Det viktige prinsippet her er at folk har begrenset tid, og med en båt som går fort får man kjørt flere kilometer. Det har lite å si forbruk per km. Det blir litt som å sammenligne bil og fly - man kjører ikke bil til Thailand...

 

Jeg tror gleden man har på en båttur er ganske lik om man kjører 100 km en sommer eller 30 km... men folk er mennesker og vil naturligvis forsøke å komme så langt som mulig på den tiden man har.

 

Forslaget mitt lager en begrensning som gjør at man må innstille seg litt annerledes ift rekkevidde per tid, men straks den første skuffelsen har lagt seg er turgleden den samme.

 

For de av oss som tar problemet på alvor er det åpenbart at vi ikke har 50 år på å omstille oss. Det jeg sier er eneste fornuftige aksjon slik saken står (dvs dramatiske umiddelbare kutt i utslipp fra fritidsbåter). Hvis man er i båsen som er «delusional» of ikke tror på menneskeskapte klimaendringer, har uansett ikke denne diskusjonen noe for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lite realisme knyttet til elektrifisering av fritidsbåtene.

Jeg er en av de som nyter langturene med båt om sommeren, og har vært 2 ganger fra Sunnmøre til Sverige, og 10 ganger til Bergen.

Båten bruker nokså nøyaktig 1 l diesel pr. nautisk mil(1852 m).

Motoren er på 125 HK, men hvor langt kommer jeg om en elektromotor skulle gjøre jobben?

Med et Teslabatteri på 75 kWh hadde jeg kommet 50 min. fra hjemmehavnen, noe som burde få alle til å forstå at batteri til fremdrift av båt er håpløst.

jeg fyller normalt 150 l og kan gå i ca 10 timer med dagens dieselløsning.

Poenget med at batterier er tunge er også høyst reelt, da farten ville bli betydelig redusert med denne ekstra vekten om bord.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Legg til litt overfart, bølger, groing, v-bunn skrog, feil last mv så vil displacement skroget ofte vinne uansett. Kanskje foil båter kan vinne på et mer generelt grunnlag? (noe jeg støtter så lenge de er elektriske eller vinddrevne)

 

Det viktige prinsippet her er at folk har begrenset tid, og med en båt som går fort får man kjørt flere kilometer. Det har lite å si forbruk per km. Det blir litt som å sammenligne bil og fly - man kjører ikke bil til Thailand...

Båter bygget med deplasementskrog har nok et lavere forbruk enn planende båter, men du ser ikke helt ut til å forstå bruksmønsteret.

 

De som reiser langt, reiser normalt med seilbåt, trawler eller lignende, med deplasementskrog.

 

Planende båter er generelt skjærgårdsjeeper, daycruiser og andre småbåter, selv om det selvfølgelig finnes mange store båter som kan nå høye hastigheter også.

 

De færreste legger ut på langtur, og med det mener jeg alt som er noe særlig lengre enn fra Østlandet til Strømstad, med en 49 fots Fairline med noen tusen hester under dørken, det blir rett og slett for dyrt og for upraktisk for de aller fleste.

 

Når man da vet at de aller fleste planende båter, som du vil ta bort, er småbåter som benyttes for småturer ut i skjærgården, hvor eieren kan tilbringe dagen på svai eller på en øy, så sier det seg selv at det ikke blir det samme når det tar 3 timer å komme frem, så 3 timer for å komme hjem igjen, i stedet for en halvtime hver vei, ikke er det mer miljøvennlig heller.

 

 

Det jeg sier er eneste fornuftige aksjon slik saken står (dvs dramatiske umiddelbare kutt i utslipp fra fritidsbåter). Hvis man er i båsen som er «delusional» of ikke tror på menneskeskapte klimaendringer, har uansett ikke denne diskusjonen noe for seg.

Nei, det du sier er fullstendig vås. For det første vil ikke forslagene dine ha den effekten du ser ut til å tro, flere av de vil høyst sannsynlig kun føre til mer utslipp, for det andre ser du ikke ut til å forstå bruksmønsteret de fleste som eier fritidsbåt har, og forslagene er derfor lite gjennomførbare.

 

Du kan velge nærmest enhver annen kilde til forurensning, å gjøre mer for miljøet der, for eksempel som nevnt med forbrukselektronikk fra Kina eller unødvendige ferier til syden med fly, hvor det faktisk hadde vært bedre om familien dro på båtferie i Norge stedet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er utallige varianter av båtliv og båtbruk - og vil folk ha eldrift så er det opp til dem. Begynn gjerne med vannscootere.

 

.....men uansett hva det neste som blir poppis å kjøre på el så er problemet fortsatt at elforbruket øker, og den foretrukne kilden for vekst i elproduksjon er vindmølleparker på land.

 

Inntil DET konseptet er forlatt anser jeg "klimavennlig elbruk" for å være en miljøversting som "løser" ett problem ved å skape en nytt - med omfattende permanente skader i naturen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi begynne med tiltak som monner. Foreslår:

 

- kun båter som går skrogfarten sin er tillatt (slik det var i etterkrigstiden). Båter basert på fornybar energi (vind, sol, bølger) er unntatt.

- umiddelbar slutt på avgiftsfritt drivstoff til båter

 

Nye båter går under reglene fra 2020, eksisterende båter kan brukes i fem år til, eller bygges om.

 

Dette vil og få bukt med de gigantiske bryggeanleggene som bygges i stor skala siden man lett kan kjøre båt over store avstander med en planende (og forurensende) båt.

 

Vi må huske at fritidsbåter er rein forlystelse, og på ingen måte mulig å forsvare i forhold til de klimaproblemene vi står overfor.

 

Ved å sette en grense ved skrogfart vil båtene forurense lite per km, samtidig som tiden man bruker begrenser hvor stor rekkevidde man har. Det er fortsatt mulig å fiske, bade etc, eller seile fra Sverige til Lista.

 

Off.. Ikke sett idiotene på slike ideer.. Det går helt fint å bare gi beng, ptoblemet er ikke utslipp men folk. Altfor mange folk..

Lenke til kommentar

Utslipp per kilometer er ikke det viktige her.

 

La meg begynne med å si at dette med planing og forbruk nok er riktig, men bare i optimale tilfeller. Legg til litt overfart, bølger, groing, v-bunn skrog, feil last mv så vil displacement skroget ofte vinne uansett. Kanskje foil båter kan vinne på et mer generelt grunnlag? (noe jeg støtter så lenge de er elektriske eller vinddrevne)

 

Det viktige prinsippet her er at folk har begrenset tid, og med en båt som går fort får man kjørt flere kilometer. Det har lite å si forbruk per km. Det blir litt som å sammenligne bil og fly - man kjører ikke bil til Thailand...

 

Jeg tror gleden man har på en båttur er ganske lik om man kjører 100 km en sommer eller 30 km... men folk er mennesker og vil naturligvis forsøke å komme så langt som mulig på den tiden man har.

 

Forslaget mitt lager en begrensning som gjør at man må innstille seg litt annerledes ift rekkevidde per tid, men straks den første skuffelsen har lagt seg er turgleden den samme.

 

For de av oss som tar problemet på alvor er det åpenbart at vi ikke har 50 år på å omstille oss. Det jeg sier er eneste fornuftige aksjon slik saken står (dvs dramatiske umiddelbare kutt i utslipp fra fritidsbåter). Hvis man er i båsen som er «delusional» of ikke tror på menneskeskapte klimaendringer, har uansett ikke denne diskusjonen noe for seg.

 

Trykket feiil, skulle svare, ikke like..

Om man er i den ene eller andre båsen spiller ingen rolle, dette er religion og ikke basert på fakta. Det er alt for mye penger i CO2-sirkuset, og nå vil elektroforeningen ha sin del. Farlig, og det kan snu opp-ned på hele båt-Norge over natten. Forhåpentligvis seirer fornuften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yacht kan ha ei båtlengde på 7 meter og oppover men stort sett er det båter over 12 meter som blir kalla Yacht. At di i denne artikkelen greier å påstå at 5,57 meter båt er ein yacht kan bare tyde på at det er ei landkrabbe som har kome fram til slik konklusjon saman med resten av fjaset di lirer av seg. Eksperter er di neppe sjølv om di skriker seg hese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har man en liten typisk norsk snekke på under 25 fot og en motor på mellom 10 og 20 hk så holder det ofte å ha en liten 10 liters kanne liggende i båten. Da holder det ofte hele sommeren. Har man derimot en 49 fot yacht/cabincruiser med 1500 hk Volvo Penta eller en midtkonsoll med to 425 hesters Yamaha påhengser, er det lett 150 - 200 liter i timen. Jeg tror ikke de rikeste av båtfolket som har råd til å fylle opp en dieseltank på 1200 liter vil lide nevneverdig om det blir litt dyrere å forurense, de får jo allerede subsidiert dieselen mens vi som har bensinmotorer betaler full avgift. Men det er synd om alle oss andre som har mindre båter skal straffes fordi de totale utslippene er høye.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Hvis det blir lagt inn kraftige restriksjoner mot båtferien, må man også være realistisk på alternativene. Båtfolk som bruker båten som ferieform, har mest sannsynlig ikke hytte ved sjøen. De fleste av dem vil da reise til syden istedenfor, eller enda verre kjøpe leilighet i Spania og reise flittig til den mange ganger i året.

Altså alternativene må drøftes. Allerede har mange oppgradert til effektive 4takter påhengsmotorer pga lave avgifter på båtmotorer. Mange båtferierende har byttet fra båtferier til ferie i bobiler. At det er mer miljøvennlig med bobil pr km er soleklart, men hvor mange fler km kan msn tilbakelegge inn bobil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/artikler-og-publikasjoner/dobbelt-sa-mange-bobiler-pa-ti-ar så finnes det ca 48000 bobiler som hver kjører ca 6000km i snitt. Legger men til grunn at de bruker ca 1,3l pr 10 km og at det blir 2,66kg co2 pr liter diesel har man 100 000 tonn CO2. Det er 10x antall båter i forhold til bobiler men pr enhet slipper de ut omtrent halvparten. Disse har også spesielle avgiftsregler og sliter på veier. (regnestykket gjelder bare norskregistrerte).

Lenke til kommentar

Yacht kan ha ei båtlengde på 7 meter og oppover men stort sett er det båter over 12 meter som blir kalla Yacht. At di i denne artikkelen greier å påstå at 5,57 meter båt er ein yacht kan bare tyde på at det er ei landkrabbe som har kome fram til slik konklusjon saman med resten av fjaset di lirer av seg. Eksperter er di neppe sjølv om di skriker seg hese.

Hadde du brukt norsk så hadde det nok fungert bedre. Sjekte eller jakt.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Klimaforandringene blir mye verre enn de fleste tror. Derfor kreves det hardere tiltak. Store kabincruisere bør belastes med skyhøye avgifter. I tillegg må det innføres høye avgifter på fossilt drivstoff, både på sjø og land. Vi som ønsker å være på sjøen må avfinne oss med lavere fart og kortere rekkevidde. Poenget med livet på sjøen er å være der, ikke komme fram til et annet sted. Til det har vi bilen. Fine og bovennlige båter kan lages elektriske dersom vi aksepterer å kjøre i 6-7 knop. Typisk for bruk av fritidsbåter er lang liggetid i havn og kort brukstid. Gjerne i helger. Med solceller på taket lades batteriene gratis. Det er bare å gå ombord og skru på tenningen, så er det bare å legge i vei. Ingen fylling av bensin. Ingen tette drivstoffiltre, vann i dieseltanken osv. Og ikke minst, ikke noe motorbrøl på sjøen. Elektrifisering av en fritidsflåte som forøvrig ligner den vi har i dag, er urealistisk. Men dersom vi aksepterer de begrensninger teknologien gir, er det fullt mulig.

Lenke til kommentar
Inge Bakke skrev (21 timer siden):

Klimaforandringene blir mye verre enn de fleste tror. Derfor kreves det hardere tiltak. Store kabincruisere bør belastes med skyhøye avgifter. I tillegg må det innføres høye avgifter på fossilt drivstoff, både på sjø og land. Vi som ønsker å være på sjøen må avfinne oss med lavere fart og kortere rekkevidde. Poenget med livet på sjøen er å være der, ikke komme fram til et annet sted. Til det har vi bilen. Fine og bovennlige båter kan lages elektriske dersom vi aksepterer å kjøre i 6-7 knop. Typisk for bruk av fritidsbåter er lang liggetid i havn og kort brukstid. Gjerne i helger. Med solceller på taket lades batteriene gratis. Det er bare å gå ombord og skru på tenningen, så er det bare å legge i vei. Ingen fylling av bensin. Ingen tette drivstoffiltre, vann i dieseltanken osv. Og ikke minst, ikke noe motorbrøl på sjøen. Elektrifisering av en fritidsflåte som forøvrig ligner den vi har i dag, er urealistisk. Men dersom vi aksepterer de begrensninger teknologien gir, er det fullt mulig.

Så du mener at vi må kutte mye hardere enn ipcc og Tunberg mener tilsaman?

Norge kunne fint ha hatt null CO2 utslipp. Å tro at dette hadde ført til at klimaendringene unngår Norge er helt utelukket.

Den eneste realistiske metode for å klare å unngå fossile utslipp er at vi lar bønder som aler opp kveg og gris bruke foret til å lage biodrivstoff. Da vil kjøttprisene stige og vi får frigjort enorme mengder biomasse.

Et menneske trenger ca 3,5kwh tilført hver dag i form av mat. Det er bare å gange tallet med 8 milliarder og 365dager så blir det enorme tall. Spiser dette menneske kjøtt så gå det med 10ganger mere eller 35kwh for å produsere 3,5kwh. Dette kunne vert brukt som drivstoff til biler og skip.

Lenke til kommentar
Inge Bakke skrev (På 30.12.2019 den 14.38):

Klimaforandringene blir mye verre enn de fleste tror. Derfor kreves det hardere tiltak. Store kabincruisere bør belastes med skyhøye avgifter. I tillegg må det innføres høye avgifter på fossilt drivstoff, både på sjø og land. Vi som ønsker å være på sjøen må avfinne oss med lavere fart og kortere rekkevidde. 

Man trenger ikke ekstreme endringer. Et enkelt skritt kan være å utligne avgiftsforskjeller. Det gir ikke mening at dieselbåter skal få avgiftsfri diesel mens det er full avgift for bensin og strøm,  og at diesel til biler avgiftslegges mye høyere enn diesel til cabincruisere.

 

Man kan legge vanlige avgifter på båtdiesel og heller senke elavgiften som rammer folk flest hardt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...