Gå til innhold

Båtskam: Elektroforeningen vil gjøre fritidsbåter dyrere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av og til synes jeg denne elektrifiseringen begynner å gå over stokk og stein.  For fritidsmarkedet vil elektriske båter være lite praktiske.  Jeg vet at det er presentert noen modeller men disse passer langt fra Hvermansen.  

 

Bruk av batterier i båt vil føre til/kreve:

- tyngre båter som igjen krever mer energi for å bevege seg på sjøen

- ladestasjoner i "alle havner" (nær sjø og salt)

- økt pris

 

Med andre ord så vil det være en grei måte å ta knekken på alle som ikke ønsker seilbåt.  Det er et meget stort antall småbåter (10-25 fot) i Norge som benyttes for glede og hygge på sjøen.  Det vil være en tragedie om en lager et regelverk som i prinsippet vil utradere disse.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Stiller meg også tvilende til elektrifisering av noe som oftest benyttes så sjeldent og krever så mye energi de gangene det benyttes = stort batteri og store ladeinfrastrukturkostnader. Får vel heller øke avgift på drivstoff så det koster litt å rase avgårde på full pinne med stor yacht.

 

Kanskje det blir tøffere å cruise sakte med en drivstoffgjerrig blankpolert snekke istedenfor.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Stiller meg også tvilende til elektrifisering av noe som oftest benyttes så sjeldent og krever så mye energi de gangene det benyttes = stort batteri og store ladeinfrastrukturkostnader. Får vel heller øke avgift på drivstoff så det koster litt å rase avgårde på full pinne med stor yacht.

 

Kanskje det blir tøffere å cruise sakte med en drivstoffgjerrig blankpolert snekke istedenfor.

 

Øke avgift på drivstoff!?! Har du egentlig peiling på hvor dyrt det allerede er å bruke en liten motorbåt? Du skulle bare visst.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg blir oppgitt når det sies at RIB kommer bedre ut i en livsløpsundersøkelelse fordi den varer kortere enn seilbåter. Det er jo en meningsløs sammenligning.

 

Det som gir mening er utslipp per år og båttype.

 

Når RIB’en skrotes vil de som fortrekker RIB kjøpe en ny

RIB, mens seilbåten fremdeles er brukbar i mange år. For RIB får man derfor utslippene fra produksjon og destruksjon dobbelt opp.

 

Med det utgangspunktet blir resultatet et helt annet.

 

Et annet moment er at Hvis man tar seg bryderiet å se på alder og motortimer i bruktbåtmarkedet, vil man se at det er mer realistisk med i underkant av 100 timer/år for yacht, ikke 245 som man regner her. Dette tallet kan derfor mer enn halveres,

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Elbåter må under en helt annen ordning, da elbiler brukes hver dag. Batterier i båter blir uhorvelig dyre de skal stå i opplag 10 mnd i året. Så da blir det bare tøv, og vil ikke oppfordre myndighetene til å «legge ut» for slik utvikling...

 

Batteriløsninger må vel bli portable også, så disse godsakene ikke blir stjålet fra folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg blir oppgitt når det sies at RIB kommer bedre ut i en livsløpsundersøkelelse fordi den varer kortere enn seilbåter. Det er jo en meningsløs sammenligning.

 

Det som gir mening er utslipp per år og båttype.

 

Når RIB’en skrotes vil de som fortrekker RIB kjøpe en ny

RIB, mens seilbåten fremdeles er brukbar i mange år. For RIB får man derfor utslippene fra produksjon og destruksjon dobbelt opp.

 

Med det utgangspunktet blir resultatet et helt annet.

 

Et annet moment er at Hvis man tar seg bryderiet å se på alder og motortimer i bruktbåtmarkedet, vil man se at det er mer realistisk med i underkant av 100 timer/år for yacht, ikke 245 som man regner her. Dette tallet kan derfor mer enn halveres,

 

enig her.. «Agurkskam»

Gjennomgangstonen blant alle jeg kjenner som har båt er de blir brukt alt for lite egentlig, Utenbordsmotorer varer «evig» omtrent og byttes fordi man vil ha noe mer stillegående og ikke fordi motoren er utslitt. Det er fler motorer som «står seg ihjel» enn slites ut. Spør ettehvert båtservice verksted og de vil bekrefte det.

 

«Båtskam» blir vel husket som en av agurknyhetene sommeren 2019...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi begynne med tiltak som monner. Foreslår:

 

- kun båter som går skrogfarten sin er tillatt (slik det var i etterkrigstiden). Båter basert på fornybar energi (vind, sol, bølger) er unntatt.

- umiddelbar slutt på avgiftsfritt drivstoff til båter

 

Nye båter går under reglene fra 2020, eksisterende båter kan brukes i fem år til, eller bygges om.

 

Dette vil og få bukt med de gigantiske bryggeanleggene som bygges i stor skala siden man lett kan kjøre båt over store avstander med en planende (og forurensende) båt.

 

Vi må huske at fritidsbåter er rein forlystelse, og på ingen måte mulig å forsvare i forhold til de klimaproblemene vi står overfor.

 

Ved å sette en grense ved skrogfart vil båtene forurense lite per km, samtidig som tiden man bruker begrenser hvor stor rekkevidde man har. Det er fortsatt mulig å fiske, bade etc, eller seile fra Sverige til Lista.

Lenke til kommentar

Det som trengs innen fritidsbåt er båtdeling a lá https://bilkollektivet.no/en/ :

1) Man vil få mange fler brukstimer per båt

2) I en større flåte med mye bruk vil det også være større incentiver for elektrifisering (eg. hybrid)

 

For kystfiskeflåten bør dagens ordning med refusjon av mineraloljeavgiften gradvis fases ut sammen med enova støtte (som monner) til elektrifisering / hybridifisering. Når elektrifisering i kystfiskeflåten kommer ordentlig i gang, så vil teknologien bli lettere tilgjengelig for fritidsbåtene.

 

Generelt sett bør alle refusjonsordninger for fossilt drivstoff fases ut innen 2025! Politikere bør signalisere dette nå slik at fiskere, bønner, og teknologibedriftene kan planlegge overgangen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi begynne med tiltak som monner. Foreslår:

 

- kun båter som går skrogfarten sin er tillatt (slik det var i etterkrigstiden). Båter basert på fornybar energi (vind, sol, bølger) er unntatt.

- umiddelbar slutt på avgiftsfritt drivstoff til båter

 

Nye båter går under reglene fra 2020, eksisterende båter kan brukes i fem år til, eller bygges om.

 

Dette vil og få bukt med de gigantiske bryggeanleggene som bygges i stor skala siden man lett kan kjøre båt over store avstander med en planende (og forurensende) båt.

 

Vi må huske at fritidsbåter er rein forlystelse, og på ingen måte mulig å forsvare i forhold til de klimaproblemene vi står overfor.

 

Ved å sette en grense ved skrogfart vil båtene forurense lite per km, samtidig som tiden man bruker begrenser hvor stor rekkevidde man har. Det er fortsatt mulig å fiske, bade etc, eller seile fra Sverige til Lista.

 

Latterlig forslag, skal vi kanskje heller begynne med andre ekstreme tildels latterlige tiltak som monner:

- Elektrifisering (hybrid) av store skip.

- 10000kr i cruiseskip miljøavgift per passasjer.

- Bygge jernbane i hele Norge.

- Påbud om bruk av jernbane for varetransport der hvor det er jernbane

- Forbud for personbiler med 300hk ++

- Fartssperre på alle biler, maks 130km/t

- Forbud mot vedfyring

- Bla bla bla

- Gratis offentlig transport

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Vi begynne med tiltak som monner. Foreslår:

 

- kun båter som går skrogfarten sin er tillatt (slik det var i etterkrigstiden). Båter basert på fornybar energi (vind, sol, bølger) er unntatt.

- umiddelbar slutt på avgiftsfritt drivstoff til båter

 

Nye båter går under reglene fra 2020, eksisterende båter kan brukes i fem år til, eller bygges om.

 

Dette vil og få bukt med de gigantiske bryggeanleggene som bygges i stor skala siden man lett kan kjøre båt over store avstander med en planende (og forurensende) båt.

 

Vi må huske at fritidsbåter er rein forlystelse, og på ingen måte mulig å forsvare i forhold til de klimaproblemene vi står overfor.

 

Ved å sette en grense ved skrogfart vil båtene forurense lite per km, samtidig som tiden man bruker begrenser hvor stor rekkevidde man har. Det er fortsatt mulig å fiske, bade etc, eller seile fra Sverige til Lista.

 

Latterlig forslag, skal vi kanskje heller begynne med andre ekstreme tildels latterlige tiltak som monner:

- (1) Elektrifisering (hybrid) av store skip.

- (2) 10000kr i cruiseskip miljøavgift per passasjer.

- (3) Bygge jernbane i hele Norge.

- (4) Påbud om bruk av jernbane for varetransport der hvor det er jernbane

- (5) Forbud for personbiler med 300hk ++

- (6) Fartssperre på alle biler, maks 130km/t

- (7) Forbud mot vedfyring

- Bla bla bla

- (8) Gratis offentlig transport

1, 2, 4, 5, 6 er alle bra tiltak. 3 tror jeg ikke har noe for seg pga utslipp for bygging av infrastruktur og lite belegg. 7 er helt verdiløst. 8 er bra, men blir veldig urettferdig. Å gi noe gratis skaper bare mer forbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi begynne med tiltak som monner. Foreslår:

 

- kun båter som går skrogfarten sin er tillatt (slik det var i etterkrigstiden). Båter basert på fornybar energi (vind, sol, bølger) er unntatt.

 

Alt annet enn deplasementskrog bruker normalt mindre drivstoff akkurat i planterskel, enn i skrogfart, sett i forhold til strekning tilbakelagt.

 

Det er altså ikke mer lønnsomt, hverken økonomisk eller miljømessig, å kjøre en planende båt som en fjordplog i 7 knop, det er bare tull.

 

- umiddelbar slutt på avgiftsfritt drivstoff til båter

Hvor finner jeg dette "avgiftsfrie" drivstoffet?

 

Drivstoff til båt er kun unntatt veibruksavgift, i og med at båten ikke kjører på veien, ellers betales det både CO2-avgift og merverdiavgift?

 

Vi må huske at fritidsbåter er rein forlystelse, og på ingen måte mulig å forsvare i forhold til de klimaproblemene vi står overfor.

Effekten av å innføre disse forslagene dine på fritidsbåter er så marginale, at det ville sannsynligvis spare miljøet flere titalls ganger mer med et forbud mot nye duppeditter fra Kina i stedet, for eksempel at hver nordmann kun fikk kjøpe ny telefon hvert tredje år, det samme med TV og annen forbrukselektronikk som produseres på forurensende fabrikker i Kina, og fraktes halve verden rundt på skip.

 

Redusering av kjøttforbruket og mat som kastes, har også potensiale til å utgjøre langt mer enn fritidsbåtene miljømessig, så hvorfor ikke starte der.

 

Svært ubehagelig for mange, ikke bare de som har fritidsbåt, men det ville trolig hatt langt større effekt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...