Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva anbefales?


Anbefalte innlegg

Hei. Har såvidt begynt å sondere markedet etter en diesel stasjonsvogn. 2015-2019 modell. Har halvveis begynt å kikke på følgende modeller; Ford Mondeo, Opel Insigna, VW Passat, Mazda 6 og Skoda Octavia. Noen gode råd og tips / fordeler og ulemper med disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Budsjett?

Mondeo ser definitivt best ut.

 

Skoda (superb) er svær og veldig gode biler. og nyere har masse stæsj og gimmicks man bare må digge.

 

Passat er jo.. Passat.. bra biler men kjedelig. Spesielt siden alle har Passat.

 

Opel og mazda har jeg ingenting koselig å si om så lar bare være.

 

Er imponert over hvor bra Skoda har blitt i det siste. Tror man får mest bil for pengene der.

 

Men alt er avhengig av budsjett. Får vel både billig og dyr Skoda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint om folk begrunner svarene sine. Ser selv på 15-16 mod stv. Selv syns jeg Passat Highline og Mondeo skiller seg litt ut utsendemessing.

 

Var nyleg på leiting etter noko liknande sjølv. Fleire, bla. mekanikarar fråråda Mondeo pga. feil og problem med bilane. Eg òg vurderte Mondeo, men vart sterkt oppfordra til å droppe den.

 

Passat er jo frå same selskap, så sikkert eit kurant valg, men eg ville heller spart litt av pengane og kjøpt Skoda. Skoda har gjort det bra på pålitelegheitstestar i mange år, betre enn Ford.

 

Det vart ikkje stasjonsvogn på oss, men endte opp med Skoda likevel. Utsjånad, både innvendig og utvendig, var ikkje så høgt prioritert av oss. Men synest ikkje Skoda gjer seg vekk der heller. Me fekk meir utstyr for pengane, gode praktiske løysingar, god plass og på papiret ein meir påliteleg bil

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såpass ja, kanskje jeg skal styrer unna en Mondeo da.. Vurderer å dra å se på denne Octavian her:

https://www.finn.no/152875839

Pen bil, L&K gir den et lite løft..

 

Har sett på denne passaten her også:

https://www.finn.no/152205020

Likte den veldig godt, men skeptisk når den har gått såpass. Har lyst på en bil som ser litt bra ut også, syns den er penere enn Octavian, men har jo gått dobbelt så mye...

Men så har kjøremøsteret en del å si også, blir mest småkjørimg(8 min til jobb,10 mim til barnehage og butikk) kjører mellom 12-15 tusen per år..

Endret av cinax
Lenke til kommentar

Škoda er kongebiler helt til de begynner å ruste. Og det gjør de så fort nybilgarantien går ut. Garantert. Hvis jeg skulle kjøpt en "ny" Octavia ville jeg satt av en slump til lakkforsegling og rustbeskyttelse i budsjettet. Særlig hjulbuene er utsatt, da saltspruten fra dekkene treffer rett på kanten av skjermen. Bakluka og dørene trenger sannsynligvis også et ekstra lag voks/linolje/lanolin e.l. innvendig etter et par år. Min var såvidt over fem år gammel da jeg kjøpte den, og da var det allerede rust rundt skiltlysene bak.

 

Med det kjøremønsteret du beskriver ville jeg aldri valgt diesel. Den vil ikke rekke å bli skikkelig varm på så korte turer. 1.0 TSI motorene er altfor små til Octavia, så jeg ville definitivt prøvd å finne en 1.8 TSI. Til nøds en 1.5 eller 1.4 liter. Og DSG/Automatgir er noe herk, men det er helst min personlige mening.

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140353724

 

Denne er riktignok et halvt år eldre enn L&K dieselen du lenket til og har 6-trinns manuell kasse, men om jeg hadde fått kranglet prisen ned et par hakk ville jeg helt klart foretrukket den da jeg også stort sett bare kjører en mil av gangen til og fra jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...