Gå til innhold

Hva er alternativet til bompenger? 5 kr mer i avgift per liter vil garantert hjelpe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Drivstoffprisene har ikke økt så mye om man tar med konsumprisindeksen, så den kan gjerne økes. Tar man med at bilene er gjerrigere i forbruk så er drivstoffprisen per km kjørt ganske nær hva den var for 30 år siden, hvor krona var verdt dobbelt så mye, og bensinprisen var 1/3 av dagens.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Økte avgifter på elbiler + ladeavgift kan jo også kompenseres. Med lavere dieselavgifter.

Får vi mindre avgifter på ICE biler eller drivstoffet eller begge deler og vesentlig dyrere elbiler og bruk av disse kjøper jeg meg gjerne en stor amerikansk pickup med noe stort under panseret, det tenker jeg blir politisk korekt bland politikerne og håper folket følger etter.

Er det politisk ønsket at folket skal kjøre elektrisk med medfølgende incentiver så kjører folk elbiler eller da det blei gitt avgiftlette på dieselbiler så kjøpte folk dieselbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Økte avgifter på elbiler + ladeavgift kan jo også kompenseres. Med lavere dieselavgifter.

"Ladeavgift" med lavere dieselavgift? Hva med å ha avgift på babymat for å finansiere veiene, og bompenger for å finansiere kultur og helsevesen? Du er bare på bærtur, i omtrent hvert innlegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer på et par ting. Du sier bilene forurenser for mye, vet du at alle biler i Norge har katalysator? Det finnes to typer, en som renser all eksos og en som renser 70/80%.De fleste biler har den første typen. Det er ikke eksosen du skal bekjempe men svevestøvet fra asfalten. (innkjøp av vaskemaskiner til vei hadde løst problemet) Andre du tar frem er plassmangel, la det være klinkende klart, det er bileierene som har betalt for alle veiene og alle fortauene. Vi har betalt for mye mere faktisk i milliard klassen som staten skylder bileiere. Vi har alerede betalt ned samtlige veier opp til flere ganger. Husk vi har betalt bilavgifter i 107 år. Tredje er vi må for miljøet, bileiere har betalt miljøavgift siden 1990 i 28 år. I 2007 ble det miljøavgift på dekk og veiavgiften også. Så alle som kjører bil betaler 3 ulike miljøavgifter. Ikke bare har vi betalt inn mere en staten har brukt på vei før bom men også miljøavgift lengre enn de fleste mdg folkene har levd. Fjerde er, dere har forurenset så dere må rydde opp. Vi har alerde betalt for oppryddingen etter dine besteforeldre, oldeforeldre og vår egen. Vi i Norge står ikke for den største forurensingen. Vi kan ikke stilles til ansvar forfalle andre Vi er dritt lei av falske beskyldninger av mennesker helt uten kunskap om de faktiske forholdene. Nokk er nokk, nå slår de voksene igjen lommeboka å sier dere må ordne dere selv. Husk miljøvern er ikke gratis så du må også være med å betale. Om vi skulle ha tenkt som dere hadde vi fremdeles hatt hull i ozonlaget, Oslo fjorden hadde vært full av kjemikalier og akerselven hadde vært dau. Slutt å dytt over på andre og start med å være med på regningen du også. Vi som kjører bil betaler miljøavgift for hver meter vi kjører.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Rart det er svart i sneen der jeg har stått parkert når jeg kjører avgårde med min dieselbil om katslysatorn min skal rense eksosen min helt?

 

For ikke å snakke sort røyksky bak de fleste dieseler om man trør på skikkelig.

 

Eller at det stinker eksos i hele huset om en bil bakker utenfor?

 

Skal jo bli renset 100% dette? Eller?

Lenke til kommentar

Rart det er svart i sneen der jeg har stått parkert når jeg kjører avgårde med min dieselbil om katslysatorn min skal rense eksosen min helt?

Kald motor forurenser noe mer før katalysatoren blir oppvarmet, er det ditt største problem har du intet å frykte.

 

Men svart/mørkete snø finner du overalt, siden bla. utslippene fra kullkraftverk som foreksempel gir strøm til elbiler forflytter seg over store avstander avhengig av vinden som blåser.

Lenke til kommentar

Rart det er svart i sneen der jeg har stått parkert når jeg kjører avgårde med min dieselbil om katslysatorn min skal rense eksosen min helt?

 

For ikke å snakke sort røyksky bak de fleste dieseler om man trør på skikkelig.

 

Eller at det stinker eksos i hele huset om en bil bakker utenfor?

 

Skal jo bli renset 100% dette? Eller?

 

Ja det undrer meg fremdeles at ikke flere bilkjøpere av spesielt dieselbiler står litt bak bilen sin og prater med selger mens den går på tomgang så de egentlig får føle hvordan alle rundt bilen oppfatter den. Det er klart at mye av stanken skyldes katalysatoren men pga så mange gikk over til diesel så syntes jeg nesten alle veier lukter som råttent egg. Svært ofte stenger jeg luften og resirkulerer inni kupeen på min bil når jeg står bak en slik dieseltraktor, rett og slett fordi til tider gir lukten meg brekninger.

 

Begge naboene har dieselbiler som står på tomgang om vinteren for å bli varm, og vi må ofte lukke vinduene våre på den siden pga stanken. Det er i så måte komisk at folk er så opptatt av hvor fin bilen er når den samtidig stinker råtten prump, lol.

Endret av johncl
Lenke til kommentar

Drivstoffprisene har ikke økt så mye om man tar med konsumprisindeksen, så den kan gjerne økes. Tar man med at bilene er gjerrigere i forbruk så er drivstoffprisen per km kjørt ganske nær hva den var for 30 år siden, hvor krona var verdt dobbelt så mye, og bensinprisen var 1/3 av dagens.

 

Heilt enig, drivstoffprisane er relativt sett så lave at dei ikkje bidrar til å endre forbruket i særleg grad.

Statistisk sett utgjer drivstoffkostnadane for ein bileigar ca 15% av dei totale kostnadane med å ha bil. 

 

Det er ikkje mange som både har personbil og så begrensa økonomi at dei må prioritere når ein skal bruke bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et eksempel jeg kjenner til er en leder for en dysfunksjonell avdeling som blir plassert i en sovestilling, bare for å få flyttet vedkommende vekk fra en avdeling - for å redusere skadeeffekten av inkompetanse og lav produktivitet hos lederen. Det er bedre at personen gjør ingenting.

 

Du beskriver faktisk banishment rooms. Selv i det ekstremt individ-fientlige Japanske arbeidslivet er bruken av dette kontroversielt. Dette er noe av det mest ekstreme som finnes i arbeidslivet. Hvis du mener bruk av disse er positivt, betyr det at dine meninger faktisk er blant de mest ekstremt menneskefientlige jeg har sett formulert på norsk.

 

Kan det stemme at idealismen din noen ganger skygger for det faktum at vi har en av de bestfungerende velferdsstatene i verden, at det er en påstand du føler er nødvendig å motsi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på et par ting. Du sier bilene forurenser for mye, vet du at alle biler i Norge har katalysator? Det finnes to typer, en som renser all eksos og en som renser 70/80%.De fleste biler har den første typen. Det er ikke eksosen du skal bekjempe men svevestøvet fra asfalten. (innkjøp av vaskemaskiner til vei hadde løst problemet) Andre du tar frem er plassmangel, la det være klinkende klart, det er bileierene som har betalt for alle veiene og alle fortauene. Vi har betalt for mye mere faktisk i milliard klassen som staten skylder bileiere. Vi har alerede betalt ned samtlige veier opp til flere ganger. Husk vi har betalt bilavgifter i 107 år. Tredje er vi må for miljøet, bileiere har betalt miljøavgift siden 1990 i 28 år. I 2007 ble det miljøavgift på dekk og veiavgiften også. Så alle som kjører bil betaler 3 ulike miljøavgifter. Ikke bare har vi betalt inn mere en staten har brukt på vei før bom men også miljøavgift lengre enn de fleste mdg folkene har levd. Fjerde er, dere har forurenset så dere må rydde opp. Vi har alerde betalt for oppryddingen etter dine besteforeldre, oldeforeldre og vår egen. Vi i Norge står ikke for den største forurensingen. Vi kan ikke stilles til ansvar forfalle andre Vi er dritt lei av falske beskyldninger av mennesker helt uten kunskap om de faktiske forholdene. Nokk er nokk, nå slår de voksene igjen lommeboka å sier dere må ordne dere selv. Husk miljøvern er ikke gratis så du må også være med å betale. Om vi skulle ha tenkt som dere hadde vi fremdeles hatt hull i ozonlaget, Oslo fjorden hadde vært full av kjemikalier og akerselven hadde vært dau. Slutt å dytt over på andre og start med å være med på regningen du også. Vi som kjører bil betaler miljøavgift for hver meter vi kjører.

Her må vi heve kunnskapsnivået litt. Katalysatorer renser ikke all eksosen. Selv en varm dieselmotor med tipptopp katalysator slipper ut NOx. Det er NOx og små eksospartikler (PM2,5) som utgjør det farlige svevestøvet i bymiljø. Det er mye bedre enn hva det var for 20-30 år siden, men det er fremdeles farlig. Dekkpartikler (PM10< ) er ikke på langt nær like farlige.

 

Og hva gjelder CO2 så renser ikke katalysatoren noe som helst. 0%.

 

Hva vi skal bruke penger og hvem som skal betale mest/minst kan alle mene som de vil. Men du trekker jo frem noen eksempler der forbud og regulering funket. F.eks. ozonlaget. Det er ikke helt fikset ennå, men det viktigste tiltaket der var å forby de gassene som gjorde verst skade. Det funket! På sikt skal vi gjøre det samme med bensin og dieselbiler. Hive dem på historiens skraphaug. Da får naturligvis elbilistene avgiftsbelegges på en eller annen måte slik at veifinansieringen fortsatt fordeles slik som vi har gjort i mange tiår: Noe betales av bilister, noe tas på fellesen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det burde i mangen byer vert mulig å lage raske felt der de som ønsker å betale kunne kjøre i. Resten som ikke vil betale kan stå i kø. Slik var det i Frankrike for mange år siden. Motorveiene hadde bompenger mens riksveiene var gratis.

 

Da hadde bompengene hatt en slags frivillighet og folk hadde hatt et valg.

 

Bompenger brukes i stor grad for å forbedre veinett og det fører vel med seg at det blir enda mere aktuelt å kjøre bil.

Lenke til kommentar

Trist å se at bilistene vinner politikere med "MEG MEG MEG". Snart er vi ikke et bedre land enn USA hvor populismepolitikk regjerer...

 

Prising på kjørte kilometer vil kanskje gi noe ønsket effekt med redusert bruk av bil i mindre småbyer og på landevei, men vil ikke gi ønsket effekt i byer der hvor den lokale forurensningen er det største problemet. I byer som Oslo er turene så korte at økt bensinpris, eller veiprising for den gangs skyld, fortsatt kun blir en marginal kostnad per tur. Mange bomsnitt og høy avgift forhindrer mange korte turer. Eneste reelle alternativ til å redusere antall bilturer i by er fjerning av parkeringsplasser, men dette tiltaket vil kunne bli, om mulig, enda upopulært blant NOK-ER-NOK-mafiaen.

 

Husk, kampen mot lokal forurensning handler ikke om likhet mellom "arbeiderklassen" og "øvre inntektsklasser". Det er rett og slett ikke den viktigste problemstillingen i byer som sliter med stadig økende antall innbyggere med alvorlige helseproblemer som følge av forurensning. Det kan ikke, og er heldigvis er ikke per i dag, en "menneskerett" å ha tilgang til daglig pendling i by. Slike reisevaner går på bekostning av andre menneskers helse i byene (ref. forurensningen). Kampen mot lokal forurensning handler kun om å redusere antall bilturer, og primært - forurensende bilturer.

 

Bilkjøring i by er uønsket, men det er klart at fremkommelighet med et eller annet reisemiddel bør være en "menneskerettighet" i Norge. Det kan bare ikke forventes at buss og tog skal kunne gå like fort som bil for at det skal være en gyldig alternativ for fremkommeligheten. Bruk av bil i og rundt by må være en luksus som kun kan tillates dersom man vil betale den prisen de belastede krever. Og som med all annen luksus - for å få det, må man være villig til å betale for det.

 

Ikke kom her med tullete forslag om økte bensinpriser! Det vil kun gjøre det verre for de i landlige strøk og småbyer som er helt avhengig av bil. Høye bomavgifter og fjerning av parkeringsplasser er de eneste reelle virkemidler.

Lenke til kommentar

 

5: Bompenger

Er det eneste som knytter kostnaden til faktisk bruk av tjenesten. Det medfører også at utenlandske brukere (i alle fall tungtransporten som må skaffe seg autopass for å passere grensa) betaler for bruken av veien. Innkrevingskostnadene er imidlertid høye. Kan det gjøres mer effektivt?

 

Ja! La bompengene gå til vei!!!

 

Herre min skatt altså, er det så jævla tungvint å la de betale for faktisk veibygging og vedlikehold? Om pengene faktisk gikk til veier for par-tre år hadde vi hatt Europas beste veinett.

Bare det at best mulig vei ikke er målet med bompengeinnkrevingen i by. Du blander dette med bompengefinansiering av veg...

Lenke til kommentar

Jeg lurer på et par ting. Du sier bilene forurenser for mye, vet du at alle biler i Norge har katalysator? Det finnes to typer, en som renser all eksos og en som renser 70/80%.De fleste biler har den første typen. Det er ikke eksosen du skal bekjempe men svevestøvet fra asfalten. (innkjøp av vaskemaskiner til vei hadde løst problemet) Andre du tar frem er plassmangel, la det være klinkende klart, det er bileierene som har betalt for alle veiene og alle fortauene. Vi har betalt for mye mere faktisk i milliard klassen som staten skylder bileiere. Vi har alerede betalt ned samtlige veier opp til flere ganger. Husk vi har betalt bilavgifter i 107 år. Tredje er vi må for miljøet, bileiere har betalt miljøavgift siden 1990 i 28 år. I 2007 ble det miljøavgift på dekk og veiavgiften også. Så alle som kjører bil betaler 3 ulike miljøavgifter. Ikke bare har vi betalt inn mere en staten har brukt på vei før bom men også miljøavgift lengre enn de fleste mdg folkene har levd. Fjerde er, dere har forurenset så dere må rydde opp. Vi har alerde betalt for oppryddingen etter dine besteforeldre, oldeforeldre og vår egen. Vi i Norge står ikke for den største forurensingen. Vi kan ikke stilles til ansvar forfalle andre Vi er dritt lei av falske beskyldninger av mennesker helt uten kunskap om de faktiske forholdene. Nokk er nokk, nå slår de voksene igjen lommeboka å sier dere må ordne dere selv. Husk miljøvern er ikke gratis så du må også være med å betale. Om vi skulle ha tenkt som dere hadde vi fremdeles hatt hull i ozonlaget, Oslo fjorden hadde vært full av kjemikalier og akerselven hadde vært dau. Slutt å dytt over på andre og start med å være med på regningen du også. Vi som kjører bil betaler miljøavgift for hver meter vi kjører.

 

Haaaalo, hva vet du om "eksos" egentlig? Biler med katalysatorer gir faktisk mer CO2 enn en motor uten... Katalysatorer bidrar til å redusere HC, CO og NO2, men øker utslippet av CO2. Kjører du rundt i fisebilen din og tror den ikke forurenser? :D :D hahaha..

 

Noen gi "nokk er nokk"-folka tilgang til utdanning, kurs i google-søk eller en bok :p

Lenke til kommentar

Ja det undrer meg fremdeles at ikke flere bilkjøpere av spesielt dieselbiler står litt bak bilen sin og prater med selger mens den går på tomgang så de egentlig får føle hvordan alle rundt bilen oppfatter den. Det er klart at mye av stanken skyldes katalysatoren men pga så mange gikk over til diesel så syntes jeg nesten alle veier lukter som råttent egg. Svært ofte stenger jeg luften og resirkulerer inni kupeen på min bil når jeg står bak en slik dieseltraktor, rett og slett fordi til tider gir lukten meg brekninger.

 

Begge naboene har dieselbiler som står på tomgang om vinteren for å bli varm, og vi må ofte lukke vinduene våre på den siden pga stanken. Det er i så måte komisk at folk er så opptatt av hvor fin bilen er når den samtidig stinker råtten prump, lol.

Ikke at dieseleksos lukter spesielt godt, men det er kald katalysator på bensinmotorer som gir lukten av råtne egg. Dieselbiler med AdBlue har heller gjerne en litt stikkende ammoniakklukt.
Lenke til kommentar

Du beskriver faktisk banishment rooms. Selv i det ekstremt individ-fientlige Japanske arbeidslivet er bruken av dette kontroversielt. Dette er noe av det mest ekstreme som finnes i arbeidslivet. Hvis du mener bruk av disse er positivt, betyr det at dine meninger faktisk er blant de mest ekstremt menneskefientlige jeg har sett formulert på norsk.

 

Kan det stemme at idealismen din noen ganger skygger for det faktum at vi har en av de bestfungerende velferdsstatene i verden, at det er en påstand du føler er nødvendig å motsi?

OM vi har en ok velferdsstat så er det for pokker ikke den aktuelle personens skyld - det er isåfall på tross av slike snyltere.

 

Ederdunputer under armene og rævva hjelper fint lite, og det er ikke arbeidsplassen som hindrer personen i å gjøre det som skal gjøres.

 

Dersom noen hever en riktig så hyggelig lønn uten på noen som helst måte å være produktiv - bør vedkommende si opp jobben sin og finne seg arbeide personen faktisk er egnet til og villig til å gjøre.

 

Det går vel an å ha et snev av skamvett selv om de er ansatt (jeg sa ikke "jobber") i offentlig sektor!

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...