Gå til innhold

Blitt hacket? Hva nå?


Anbefalte innlegg

Våknet i dag til at jeg på «snapkartet» hadde vært i Oslo i natt, mens jeg befinner meg et helt annet sted i landet. Kjæresten min som jobber natt hadde sett dette og lurte på hva som skjedde. Gikk så inn på gmailen min og så at det også der hadde vært en innlogging fra Oslo. Samme hadde også skjedd på instagram og facebook. Hadde ikke samme passord disse stedene. Også vært innom outlook kontoen min.

 

Gikk så inn på google kontoen min og sjekket hva slags aktivitet som hadde foregått der i natt. Ser der at det er søkt på «passord» og «bilder». Dog fint lite som dukker opp i mailen ved disse søkene, men siden det er søkt på norsk kan det tyde på at personen faktisk er i Norge? IP adressen som er brukt er lokalisert i Oslo i følge sider hvor man kan søke på dette.

 

På snapchat og øvrige konti har det i grunn ikke blitt gjort annet enn eventuell «stalking» da ingen har fått meldinger fra meg eller at passord er endret.

 

Har nå aktiver to-trinns verifikasjon og ordnet med en del mer kompliserte passord.

Det jeg dog er mest nysgjerrig på er hva jeg evt kan gjøre med denne IP adressen? Merkelig at den er i Oslo (pleier å være i Asia eller USA eller andre land) dersom jeg har blitt forsøkt pålogget på ting før.

 

Kan dette anmeldes? Virker som dette er en som har vært ute etter bilder eller andre ting av «privat art».

Og nei, jeg har ikke delt passord med bekjente eller andre (som jeg vet om). Får vel ikke info fra Telia om hvem som besitter denne ip adressen uten å evt gå via politiet?

Endret av Pære-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Kan dette anmeldes? Virker som dette er en som har vært ute etter bilder eller andre ting av «privat art».

 

Ja, jeg ville definitivt anmeldt det slik at det havner i statistikken, men jeg ville vært litt mindre optimistisk når det kommer til resultat av en eventuell etterforskning da det kan hende dette blir henlagt ganske kjapt. 

 

Jeg ville ha gjort som du har gjort å skiftet passord og sjekket nøye igjennom hva som har skjedd. Om det stemmer at vedkommende har stjålet bilder o.l. så blir dette mye mer alvorlig og som eventuelt politiet vil prioritere. 

 

Ville forøvrig ha sjekket denne nettsiden for både passord og e-postadresser:

https://haveibeenpwned.com/

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Ja, jeg ville definitivt anmeldt det slik at det havner i statistikken, men jeg ville vært litt mindre optimistisk når det kommer til resultat av en eventuell etterforskning da det kan hende dette blir henlagt ganske kjapt. 

 

Jeg ville ha gjort som du har gjort å skiftet passord og sjekket nøye igjennom hva som har skjedd. Om det stemmer at vedkommende har stjålet bilder o.l. så blir dette mye mer alvorlig og som eventuelt politiet vil prioritere. 

 

Ville forøvrig ha sjekket denne nettsiden for både passord og e-postadresser:

https://haveibeenpwned.com/

 

 

Ikke glem aktiver 2faktor på alt, dersom de ikke har 2faktor på tjenesten see om de støtter andre idper som har 2faktor eller fin en annen tjeneste. 

Lenke til kommentar

Så noen har brutt seg inn på kontoene dine hos Snapchat, Google, Instagram, Microsoft (Outlook) og Facebook, å du hadde forskjellige passord på disse stedene?
 

De som har "brutt" seg inn har ikke gjort noe som helst, kun søkt etter et par ting.

 

Høres høyst usannsynlig ut !

Lenke til kommentar

Sidan snapmap viste at du var i Oslo så kan det være at dette er ein person som har logga seg inn på dine kontoer på vanlig måte. Det er derfor verdt eit forsøk å sjekke posisjonsloggen i google for å sjå om du finn ei adresse.

 

Basert på det du forklarer så har nokon i Oslo (eller som utgir seg for å være i Oslo) har fått tak i ei oversikt over passorda dine, og deretter har logga seg inn på forskjelle tenester utan å gjere anna skade enn eventuelt å lese meldingar.

 

Min fyrste tanke då er at dette kan være nokon som du kjenner, og som er mest motivert av nyskjerrigheit. Det kan derfor være gode sjangser for at det bur nokon som du kjenner på den aktuelle adressa i Oslo. Dette er sjølvsagt eit spor som det er verdt å sjekke opp.

 

Tanke nummer to er at dette kan være nokon som du har solgt ein gamal mobiltelefon eller PC til, og at kjøparen har klart å gjenopprette kontoar som du har sletta eller har funnet eit dokument med alle brukernavn og passord (mange driver fortsatt å samler passorda sine i tekstfiler som dei legg på skrivebordet). Dersom det er dette som har skjedd så har du nok også ei relativt kort liste over mistenkte.

Lenke til kommentar

Hadde samme passord på enkelte steder, men ikke alle. Eneste sporet jeg kan se er at vedkommende har søkt på «passord» og «bilder» i gmailen (har ingen bilder der). Så er jo da evt å se i samtaler på snap/messenger/IG som har hatt noe «verdi»..

Lenke til kommentar

Det er ikke noe du har søkt på tidligere, da? For lenge siden?

At det er kommet innlogging fra Oslo kan være fordi du har vært pålogget et WiFi som ruter internett-trafikken ut via Oslo for eksempel. Jeg antar det som større sannsynlighet enn at noen skulle logget på alle disse tjenestene, hvor noen har separate passord.

Lenke til kommentar

Det er verdt å merke seg at de aller fleste servere i Norge står i Oslo, de fleste av de på Økern hos Digiplex.

 

Så å si alle leverandører av VPN, alle større internett-selskaper osv. som har servere i Norge, har de i Oslo.

 

Som tidligere nevnt, det er gigantofloppomegastisk mer sannsynlig at det er en feil i lokasjonsdata hos Snapchat eller et annet ledd på veien dit, og at søkene og IP-adressen du har funnet er helt urelatert.

Det virker helt usannsynlig at noen finner passordene dine til flere tjenester, logger inn med en IP du kan spore, for så å søke etter "bilder" og "passord", det eneste måtte være om alle passordene dine er varianter av "123passord" eller lignende?

Lenke til kommentar

Snapkartet viste at jeg var på Sagene. Og google viste at disse søkene ble gjort samme natt som jeg «var i Oslo».

Vedlagt er bilde av det som ble gjort på google:

https://ibb.co/Z667TtD

https://ibb.co/Sxqdg0W

 

Kjenner ingen i området snapkartet var på og på google kan jeg ikke se noe posisjonsinformasjon.

Personen hadde heller ikke åpnet snaps som hadde kommet etter jeg hadde lagt meg.. merkelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-t8fn5F

I Google, så kan man lagre passord og synkronisere de mellom enheter. Denne funksjonen gir deg også mulighet med en passordfrase før du får synkronisert passordene.

 

Er denne funksjonen aktivert hos deg OG har du satt en slik phrase?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...