Gå til innhold

hjelp til oppgradering


Anbefalte innlegg

Hei,

 

ønsker å oppgradere pc for å kjøre iracing.com på 3skjermer 1080p. Samt å få noe som kan håndtere Zyberpunk når det kommer ut.

 

Har i dag:

Intel I5-8400

Corsair Dominator 3200mhz 16gig

Azuz Prime z370

GTX 980

 

Vil et rx5700xt kort være nok for å kjøre Iracing på 3 skjermer med 144hz?

 

Om jeg skulle gå for å oppgradere prosessor nå vil jeg feks kunne bruke RAM jeg har i dag med de nye ryzen prosessorene? eller vil det mest økonomiske for meg være å kjøpe en intel 9700k eller 9900k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

ønsker å oppgradere pc for å kjøre iracing.com på 3skjermer 1080p. Samt å få noe som kan håndtere Zyberpunk når det kommer ut.

 

Har i dag:

Intel I5-8400

Corsair Dominator 3200mhz 16gig

Azuz Prime z370

GTX 980

 

Vil et rx5700xt kort være nok for å kjøre Iracing på 3 skjermer med 144hz?

 

Om jeg skulle gå for å oppgradere prosessor nå vil jeg feks kunne bruke RAM jeg har i dag med de nye ryzen prosessorene? eller vil det mest økonomiske for meg være å kjøpe en intel 9700k eller 9900k

 

Det mest økonomiske vil helt klart være å bare bytte CPU. Om du bare skal spille, så ville jeg kanskje vurdert 9900K, så slipper du å tenke på å bytte CPU igjen med det første. Altså, forhåpentligvis flere år til. Min erfaring er at folk med Intels gaming CPU'er uten HT (som før var i5 serien) har en tendens til å dukke opp på forumene ett år eller to før de med HT, når de ber om råd til oppgradering. Så jeg forestiller meg at det er grei anledning til å forvente et år, eller kanskje til og med to mer med 9900K, enn med 9700K.

 

Problemet melder seg dersom du skal bruke PC'en til tyngre CPU oppgaver enn spilling. Dersom du for eksempel vil pakke om Blu-Ray samlingen til HEVC slik at den tar mindre plass på HDD, eller du driver med rendring, eller bidrar med distribuert datakraft til for eksempel Prime 95 eller Folding@home. Da vil CPU koke, og man trenger et godt HK, og ikke minst CPU kjøler. Det finnes ihvertfall 2 Asus Z370 Prime HK, at "A" kort, og et "P" kort, og det vil kunne påvirke min anbefaling av CPU valg dersom du skal gjøre tyngre oppgaver enn å spille. "A" er det beste hovedkortet, og med en god kjøler bør du kunne klare å drive 9900K "greit", altså ingen overklokking, men du kan gjøre alt du måtte ønske med CPU slik den kommer rett ut av boksen. Men har du "P" versjonen, så ville jeg kanskje vurdert 9700K i stedet, da den i tunge CPU oppgaver kan bruke 20 - 30W mindre enn 9900K. Til spill burde det ikke være noe problem med 9900K på "P" hovedkortet, men jeg er litt nølende likevel. Flere og flere spill benytter i dag, og er ventet å bli flere fremover, et instruksjons sett som er veldig tungt for CPU. Og om 2-3 år til kan det være at det viser seg at å putte en 9900K på et "P" kort selv om det bare er til spill, ikke var en kjempegod ide likevel.

 

På den annen side, om du bare skal ha maskinen 2-3 år fremover, er det heller ikke så mye grunn til å forvente så mye mer gaming ytelse fra 9900k enn fra 9700K, og man kan jo da vurdere å spare den tusenlappen som skiller dem, samt man altså kanskje også er litt snillere med hovedkortet i samme slengen.

 

Når det gjelder skjermkort, ser 5700XT ganske bra ut. Men det er umulig å si noe om hvordan det vil fungere i spillet du spør om, siden ingen har testet det, og publisert resultater enda. Det "nærmeste" jeg kom var denne karen som faktisk testet med 3x 1080p og skjermkortet du har i dag, et GTX980. Nå, i gjennomsnitt i moderne titler er det anledning til å forvente at 5700XT vil være over dobbelt så raskt som et GTX980, så om jeg skulle gamblet, ville jeg sagt det virker som et trygt valg.

 

Men 3x 1080p i Cyberpunk?... Det vet jeg ikke om jeg har helt trua på. ;) Minimum requirements er dessverre ikke tilgjengelig enda meg bekjent, så det henger ganske i luften...

 

Ellers, om du skulle ønske å forsøke AMDs alternativ på CPU siden også, så ja, RAM'en du bruker i dag, kan du ta med deg til et slikt nybygg også. Men RAM har blitt mye billigere siste tiden, så om det er enklere å selge CPU og HK du har med RAM, så viulle jeg nok heller gjort det, og så kjøpt ny til meg selv. AMDs CPU'er er fremdeles glade i RAM med stramme timinger, og om settet du har ikke har det, så kan det gi mening å oppgradere uansett.

 

Men som sagt; det smarteste tror jeg nok, ihvertfall økonomisk, er å bare oppgradere CPU. Skjønt ikke en gang det er det sikkert at trenges, om du spiller på en 1080p skjerm nå, og planlegger å øke til 3? Den økte oppløsningen vil gi skjermkortet så mye mer å gjøre at det kan tenkes at fps faller under det du har i dag med en skjerm. Og det vil kunne bety lavere behov for CPU enn du har i dag. Og 8400'en var slett ikke noe dritt når den kom, ihvertfall ikke i forhold til prisen...

 

Håper dette hjelper deg litt på veien. :)

Lenke til kommentar

Om du skal ha et 5700XT vil ikke en 8400 være noe stort hinder vs en 9900K da skjermkortet vil være flaskehalsen i de fleste spill. Hadde du tenkt å oppgradere til 2080ti ville jeg vært mer ivrig på kjappere CPU. Har du overklokka minnet ditt? https://www.tweaktown.com/reviews/8183/corsair-dominator-platinum-torque-ddr4-3200-ram-review/index.html om det er dette settet du har kan det være mulig å få til 3600@cl14 med litt tweaking, noe som også vil gi et pent løft i spill med 8400 og 5700XT, ville uansett venta på tredjeparts 5700XT, de støyer mindre og yter mer :) Dette med 3 skjermer er litt vanskelig å si ennå slik Gabriel er inne på, her kan CPU kunne ha en del å si og.

Lenke til kommentar

Takk for innspill :)

 

Jeg har denne type RAM. Kjører den på 3300mhz.

 

https://www.komplett.no/product/893830/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-dominator-ddr4-3200mhz-16gb?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjwvdXpBRCoARIsAMJSKqIARt3xaxfj8BKGpi_eEv7DFsrkMZwp8YH0AcweLfH6EGb_GoGEL5IaAnnZEALw_wcB

 

Angående 5700xt tenkte jeg å vemte til tredjeparts kortene kom, det er vel ikke så lenge før.

 

Da tror jeg at jeg prøver med prosessoren jeg har først og ser om det skulle fungere greit en stund til.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...