Gå til innhold

Hvordan forbedre eget personvern, vpn, blokkering av reklame/sporing


Anbefalte innlegg

Ønsker å redusere all sporing og reklame som man blir utsatt for på nettet, men er usikker på hvordan jeg skal klare å beskytte privatlivet best mulig (uten å logge av internet).

 

Har slettet Facebook og tilhørende tjenester, samt deaktivert mest mulig i Google kontoen (avhengig av å kunne bruke google maps).

 

Bruker AdBlock, Ghostery og har satt opp NordVPN i dag.

Har prøvd TOR browser, men synes dette fungerte dårlig med tanke på hastighet.

Vurderer å butte ut router for å kunne installere vpn på denne også.

 

Noen som vet om noen gode guider eller liknende som dekker dette temaet?

Føler det er vanskelig å finne god informasjon om temaet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så litt på den, men tror jeg vil finne et alternativ til Brave.

 

 

 

Brave now has ads – Despite offering “ad blocking” in the browser, Brave officially launched its own ad program in April 2019. The ads will be vetted by Brave and there’s a revenue-sharing model for users or certain websites to get a percentage of the revenue. Some have called this move hypocritical for a “privacy” browser to roll out an advertising program – but it’s also not too surprising.

WebRTC – It’s also worth noting that all Chromium-based browsers are vulnerable to the WebRTC leak issue, whereby your real IP address can be exposed, even if you are using a VPN service. While there are solutions to WebRTC leaks for all browsers, but with Chromium, you’ll need to block WebRTC because it cannot be completely disabled (such as with Firefox).

 

 

When I tested out a fresh install of Brave with the “Block all fingerprinting” enabled, I still had a unique fingerprint according to Panopticlick and amiunique.org.

See also this article on Github discussing different aspects of fingerprinting protection in Brave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har byttet over til Firefox, og

 

lagt inn ghacks user.js.    https://github.com/ghacksuserjs/ghacks-user.js

Fikk ikke til denne

 

Lagt til Ghostery

Lagt til AdBlock Plus

 

about:config

 privacy.resistFingerprinting (change to true)

 webgl.disabled (change to true)

 media.peerconnection.enabled (change to false)

 geo.enabled (change to false)

 privacy.firstparty.isolate (change to true)

 

Som beskrevet her: https://restoreprivacy.com/browser-fingerprinting/

 

 

 

Ved å sjekke https://www.deviceinfo.me/ er det nå lite informasjon å hente fra systemet.

Ved å sjekke http://amiunique.org får jeg: Almost! (You can most certainly be tracked.)

 

Er usikker på om user.js filen har gjort noe, eller om jeg må gjøre endringer for at den skal lastes.

Endret av Teza
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-t8fn5F

Først og fremst må du spørre deg selv hvilket liv det er du har som du må beskytte så forferdelig?

Minner meg om historier om fra den gang man var nødt til å begynne med bankkontoer. Folk ville ikke at bankene skulle se hvor mye penger de hadde.

Lenke til kommentar

Minner meg om historier om fra den gang man var nødt til å begynne med bankkontoer. Folk ville ikke at bankene skulle se hvor mye penger de hadde.

 

Du skriver om ting som ikke er sammenlignbare.

Er du uenig i det, kan du forklare dette i en ny tråd da det er et annet tema.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Du skriver om ting som ikke er sammenlignbare.

Er du uenig i det, kan du forklare dette i en ny tråd da det er et annet tema.

Folks mentalitet er sammenlignbart uansett utfordringer de har.

Lenke til kommentar
Igjen, folks mentalitet og utfordringer er også et tema som hører til i en annen tråd.

 

 

Pga. måten du har svart på, antar jeg at du anser dine egne kunnskaper om dette temaet som over gjennomsnittet av folk flest.

Hvorfor ikke dele litt av denne kunnskapen, så jeg får muligheten lære mer om det jeg ønsker?

 

Så for å svare kort på ditt spørsmål, så du lettere kan gi meg et svar på mitt opprinnelige spørsmål:

 

Jeg ønsker IKKE at:

 

- firmaer skal vite mer om mitt liv enn jeg gjør selv (innsamling av data).

- det ligger flere databaser på internett med loggført informasjon om alle mine bevegelser/rutiner, med sporing opp mot hvert 30 sekund gjennom flere år.

 

- firmaer skal bygge profiler av meg basert på all informasjon som er samlet inn om meg.

- firmaer skal bombardere meg med reklame, basert på profil av meg, for å påvirke mine meninger om kjøp, politikk eller annet.

 

 

I følge bl.a The Economist, er verdens mest verdifulle ressurs ikke lengre olje, men informasjon.

Blant verdens mest verdifulle selskaper, finner du bl.a. Alphabet og Facebook, begge selskaper som har primærinntekten sin fra informasjon om enkeltindivider.

 

Begge selskaper som har hatt gjentatte sikkerhets problemer som har ført til at informasjon om folk er kommet på avveie.

Begge selskaper som kjøper transaksjons opplysninger og annen informasjon om folk.

 

 

Cambridge Analytica (fikk sin informasjon fra Facebook) er ett eksempel på hvordan selskaper tjener penger på detaljert informasjon om folk.

Måten Cambridge Analytica opererte på, ble i det britiske rettsystemet klassifisert som et våpen, og dermed forbudt i UK.

Cambridge Analytica var med suksess aktivt brukt i bl.a. Brexit valget, valgkampen til Donald Trump og flere andre valg rundt om i verden.

 

 

Kriminalitet endrer seg, og de kriminelle selger allerede informasjon om folk for store verdier.

 

Basert på kun posisjonsloggen Alphabet har på meg, vil kriminelle lett kunne vite:

- Når jeg er hjemme.

- Når jeg er på jobb.

- Når jeg sover.

- Hvor jeg jobber.

- Hvor og når jeg er bortreist.

- Hvor jeg har hytte og når jeg er der.

- Hvilke butikker jeg handler på.

og mye mer.

 

 

Jeg vet ikke hva fremtiden bringer, men basert på det jeg har observert til nå, kan jeg trekke følgende konklusjon:

 

Det er ikke lengre spørsmål OM, men NÅR informasjon blir stjålet.

Kriminelle sitter med store kunnskaper om teknologi og vil lett kunne benytte informasjon til egen vinning.

Det er for sent å beskytte seg, når dataene er lekket.

 

 

Innsamling av data er kommet så langt at det er umulig for en person å stoppe all innsamling av data.

Alt vi kan gjøre i dag, er å prøve å redusere denne innsamlingen mest mulig.

 

Hvorav mitt opprinnelige spørsmål:

Hvordan forbedre eget personvern?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Igjen, folks mentalitet og utfordringer er også et tema som hører til i en annen tråd.
 
 
Pga. måten du har svart på, antar jeg at du anser dine egne kunnskaper om dette temaet som over gjennomsnittet av folk flest.
Hvorfor ikke dele litt av denne kunnskapen, så jeg får muligheten lære mer om det jeg ønsker?
 
Så for å svare kort på ditt spørsmål, så du lettere kan gi meg et svar på mitt opprinnelige spørsmål:
 
Jeg ønsker IKKE at:
 
- firmaer skal vite mer om mitt liv enn jeg gjør selv (innsamling av data).
- det ligger flere databaser på internett med loggført informasjon om alle mine bevegelser/rutiner, med sporing opp mot hvert 30 sekund gjennom flere år.
 
- firmaer skal bygge profiler av meg basert på all informasjon som er samlet inn om meg.
- firmaer skal bombardere meg med reklame, basert på profil av meg, for å påvirke mine meninger om kjøp, politikk eller annet.
 
 
I følge bl.a The Economist, er verdens mest verdifulle ressurs ikke lengre olje, men informasjon.
Blant verdens mest verdifulle selskaper, finner du bl.a. Alphabet og Facebook, begge selskaper som har primærinntekten sin fra informasjon om enkeltindivider.
 
Begge selskaper som har hatt gjentatte sikkerhets problemer som har ført til at informasjon om folk er kommet på avveie.
Begge selskaper som kjøper transaksjons opplysninger og annen informasjon om folk.
 
 
Cambridge Analytica (fikk sin informasjon fra Facebook) er ett eksempel på hvordan selskaper tjener penger på detaljert informasjon om folk.
Måten Cambridge Analytica opererte på, ble i det britiske rettsystemet klassifisert som et våpen, og dermed forbudt i UK.
Cambridge Analytica var med suksess aktivt brukt i bl.a. Brexit valget, valgkampen til Donald Trump og flere andre valg rundt om i verden.
 
 
Kriminalitet endrer seg, og de kriminelle selger allerede informasjon om folk for store verdier.
 
Basert på kun posisjonsloggen Alphabet har på meg, vil kriminelle lett kunne vite:
- Når jeg er hjemme.
- Når jeg er på jobb.
- Når jeg sover.
- Hvor jeg jobber.
- Hvor og når jeg er bortreist.
- Hvor jeg har hytte og når jeg er der.
- Hvilke butikker jeg handler på.
og mye mer.
 
 
Jeg vet ikke hva fremtiden bringer, men basert på det jeg har observert til nå, kan jeg trekke følgende konklusjon:
 
Det er ikke lengre spørsmål OM, men NÅR informasjon blir stjålet.
Kriminelle sitter med store kunnskaper om teknologi og vil lett kunne benytte informasjon til egen vinning.
Det er for sent å beskytte seg, når dataene er lekket.
 
 
Innsamling av data er kommet så langt at det er umulig for en person å stoppe all innsamling av data.
Alt vi kan gjøre i dag, er å prøve å redusere denne innsamlingen mest mulig.
 
Hvorav mitt opprinnelige spørsmål:
Hvordan forbedre eget personvern?

 

Er man så paranoid, så kutt ut bruken av mobil med slik funksjonalitet du ikke liker. Det er et frivillig valg å bruke slike telefoner.

Hverken Facebook eller Google dikter opp opplysninger om deg. Det er opplysninger du selv oppgir og har akseptert ved å klikke ok på dere EULA.

Der finnes mange personer som ikke er søkbare eller finnes på Facebook. De har valgt å ikke være tilgjengelige.

Lenke til kommentar

Hvorav mitt opprinnelige spørsmål:

Hvordan forbedre eget personvern?

 

Jeg kan anbefale deg å søke  gjennom youtube videoene til SwitchedToLinux. Han har samme utgangspunkt mht personvern som du skisserer her.

 

Han har installert et open source OS (LineageOS) på mobilen

 

Han bruker Linux og WaterFox browser konfigurert for å dele minst mulig informasjon med omverdenen.

 

startpage.com bruker Google's søkemotor, men søkene blir ikke sporet tilbake til deg.

 

Han deler også en liste som han setter i brannmurens (pfSense) block liste som blokkerer alle kjente reklame/mining/privacy invading ip adresser.

 

Han har PhD, jobber som webdesigner og klarer seg fint med de begrensningene dette setter.

 

https://www.youtube.com/channel/UCoryWpk4QVYKFCJul9KBdyw

https://switchedtolinux.com/

 

Selv synes jeg det blir for stress å gå så langt som dette, jeg er mer opptatt av å stoppe reklame. Men jeg respekterer at andre er mer opptatt av internet privacy. All den kunnskapen de forskjellige selskapene sitter på om oss kan misbrukes på måter vi ikke har tenkt på enda. Uærlige ansatte finnes hos både myndigheter og selskaper og det er naivt å tro at denne informasjonen ikke lekkes til kriminelle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hiver meg på denne tråden i stedet for å starte en ny.

 

Jeg er opptatt av å ikke dele mer enn jeg må om min surfe og søkehistorikk, men er samtidig på noen sosiale medier. La oss ta det litt step by step

 

Punkt1 rydde opp i gammal morro

De av oss som har vært på internett ganske mange år har nok lagt igjen utallige spor både her og der. Er det noen håp om å slette og rydde i "gammel morro". Etter GDPR er så er vel alle selskaper pliktige til å opplyse om hva de har av info  om deg og er pliktig til å slette det om du ber om det, ellers kan det vel vanke store bøter fra Datatilsynet?

 

Schibsted : Dette er et stort norsk reklame konsern som har tilgang til mye info om hver og en av oss (tror jeg) om man har vært på nettet i mange år. Er det noen som har sett på mulighet for å be om at schibsted sletter all søkehistorikk etc de har om meg?

 

Hvilke andre norske selskaper kan sitte på søkehistorikk? Er det noen som kan seile under radaren og som kun leverer B2B tjenester man bør være klar over og ta kontakt med?

 

Slette info fra google søkemotor? Er det noen her som har forsøkt å få google til å slette den infoen de sitter på om hver enkelt av oss? Hvordan gikk i så fall dette?

 

Punkt 2 : Unngå å bli sporet framover

 

Mye av dette er dekket i postene over men tar med et par ekstra ting her.

 

Facebook på IOS. Er det noen innstillinger man bør se på der med hva facebook kan se på en IOS device ut over det som skjer inne på facebook? Har satt begresninger på hvem som ser hva, men er "nødt" til å være der for å ha kontakt med folk.

 

Gmail. På IOS kjører jeg gmail i en agen app og jeg antar denne ikke ser noe ut over dette? Når det gjelder gmail på PC/MAc kjører jeg dette i en egen browser, men det hender jeg driter på draget og også browser med denne nettleseren. Siden jeg da er logget inn i google så "ser" de vel alt. Bruker derfor stort sett en egen nettleser.

 

Et annet tips er å å konsekvent komme med tullesvar når man får opp brukerundersøkelser på nettsider, egentlig burde man vel la vær å svare men med å "krydre" min info med usann info så blir forhåpentligvis min reelle info også utvannet....

 

Hvor mye hjelper det egentlig å slette lokale nettleserinfo? En del av dette havner jo serverside allikevel?

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Både Facebook og Google lar deg slette data via innstillinger.

Jeg endte opp med å slette facebook fullstendig, og har slettet veldig mye fra Google.

 

De fleste online tjenester som du slipper å betale for å bruke, er tjenester som tjener penger på din informasjon.

For tiden ser jeg etter løsninger for å erstatte de tjenestene jeg har behov for, har f.eks eget domene hvor jeg prøver ut nextcloud.

 

Unngår du produktene til Google og Facebook, er du kommet langt på vei.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ønsker å redusere all sporing og reklame som man blir utsatt for på nettet, men er usikker på hvordan jeg skal klare å beskytte privatlivet best mulig (uten å logge av internet).

 

Har slettet Facebook og tilhørende tjenester, samt deaktivert mest mulig i Google kontoen (avhengig av å kunne bruke google maps).

OpenStreetMap fungerer fint, OsmAnd+ på Android fra F-Droid anbefales.

Bruker AdBlock,

Hva da, uBlock origin?

Ghostery

Ufri programvare, avinstaller omgående.

og har satt opp NordVPN i dag.

https://www.reddit.com/r/VPNTorrents/comments/9adi37/i_investigated_the_nordvpn_ordeal_here_is_what_i/

Har prøvd TOR browser, men synes dette fungerte dårlig med tanke på hastighet.

Vurderer å butte ut router for å kunne installere vpn på denne også.

Sjekk Turris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva da, uBlock origin?

Ufri programvare, avinstaller omgående.

 

Da jeg ikke har hatt data som hobby på mange år, har svært mye forsvunnet i glemselen, så ting tar lang tid å finne ut av.

Jobber for øyelikket med flere ting, har byttet ut nettverket hjemme med:

 

1 stk Ubiquiti USG-PRO-4

1 stk Ubiquiti US-24-250W

1 stk Ubiquiti UCK-G2-PLUS

1 stk Ubiquiti UAP-AC-PRO

2 stk Ubiquiti US-8-60W

1 stk Ubiquiti UVC-G3-BULLET

 

Satt opp PI-hole på en Raspberry PI, som DNS server i nettverket (trenger dog å sette meg inn i hvordan blokkeringslisten fungerer).

Trenger derfor verken ghostery, adblock eller lignende, på noen av enhetene i nettverket.

 

Maskinvaren i profilen min brukes i dag som en vanlig pc, holder på å flytte over all bruk og nødvendige programmer fra denne til en laptop som vil dekke det behovet.

 

Har kjøpt nye HDD for å sette opp en lokal server, hvor nextcloud og annet skal kjøres fra.

 

Før jeg kommer så langt må jeg lære meg hvordan jeg kan sikre nettverket mitt, sette opp brannmur på en god måte, med  mer.

Planlegger en brannmur mellom internett og server og en ny brannmur mellom server og mitt private nettverk. men ting må læres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...