Gå til innhold

Nytt hjemmenettverk i bolig m/utleiedel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke testet akkurat dette produktet,men det funker sikkert det. Dog ville  jeg heller satset på unfifi produktene. Unifi produktene er enterprise grade, mens produktet du linket til er consumer grade. Eller bedrift vs hjemme-løsning om du vil. Med unifi så vil du få omtrent samme dekning, muligens bedre hastighet, mer avanserte funksjoner og mer plasseringsvennlig (?).

 

Med løsningen du linket til så MÅ man ha en tilgjengelig stikk kontakt å sette de i. Det trenger du nødvendigvis ikke med unifi, har du en switch som støtter PoE så er alt du trenger en nettverkskabel til det første AP'et. Som gjør at du kan plassere de nærmest hvor du vil t.o.m i taket så fremt du kan trekke en nettverkskabel dit. 

 

Det som er så fint med Ubiquiti er at alle unifi AP produktene deres også støtter mesh teknologi, selv om det ikke står oppført på på spesificksjonslisten. Så du kan koble til med nettverkskabel på det ene AP'et og koble det andre AP'et til over wifi med mesh teknologien hvis du vil det. Dog er det mulig bør man helst koble begge til med kabel for best hastiget. 

 

Så for den summen den løsningen du linket til koster ville jeg heller kjøpt 2 unifi AC lite og en UniFi US-8-60W Switch isteden, for en hundrelapp mindre og brukt den routeren du allerde har bare skru av wifi. Dette er en mye bedre total løsning i mine øyne. Vil du uansett bytte ut routeren så ville jeg slengt på en unifi security gateway til 1299 ekstra (1199,- hvis man trekker fra den hundrelappen du sparte i sted. Da får du en full unifi opplevelse med alt som hører med.

 

Med mindre du Ikke vil strekke en nettverkskabel til AP'et i det hele tatt så er den løsningen du linket til kansje "bedre". Det at man ikke trenger kabel i det hele tatt til AP'et er nok det eneste den er "bedre" på. Blir mer som et homeplug/powerline produkt, med en egen router i mine øyne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei!

 

Ruteren du har støtter Asus sin AImesh løsning, hvorfor ikke benytte den? Jeg har samme ruter pluss en RT-AX88U koblet sammen med nettverkskabel og har god dekning i alle tre etasjer av en ca 300kvm enebolig.

 

Helt riktig, kjøp noe som støtter Asus sin Mesh løsning, og utvid via den gode routeren som allerede er i bruk. Skal være en nokså enkel affære.

Lenke til kommentar
Jeg ville lest denne testen først før man satser på Asus Aimesh: https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/33208-asus-aimesh-reviewed?start=0

 

Greit har man allerede en asus router som støtter det, så kan man jo gå denne veien, men det fins bedre alternativer som det også sies på slutten av testen jeg linket til. Og asus routere er dyre og dårlige consumer produkter i forhold til hva du kan få til selv, med en skikkelig box med f.eks pfsense installert. Min box til under prisen av f.eks RT-AX88U  som nevnt over er mye kraftigere og 5 ganger mer avansert enn asusen. @GA du har 2 routere med en samlet verdi på over 7000 kr. Jeg kan banne på at jeg kan få til et mye bedre og avansert oppsett til under den prisen som i tilegg er enterprise grade.

 

Hell, til prisen av en RT-AX88U så får du med mitt forslag i posten over som inhheholder 2 AP og en managed switch med PoE og fortsatt har du penger til gode. Har man ikke mange kablede enheter så kan man også kansje droppe switchen og spare enda mer penger. Men det er fint med en switch med VLAN kapasitet og POE da.

Lenke til kommentar

Jeg ville lest denne testen først før man satser på Asus Aimesh: https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/33208-asus-aimesh-reviewed?start=0

 

Greit har man allerede en asus router som støtter det, så kan man jo gå denne veien, men det fins bedre alternativer som det også sies på slutten av testen jeg linket til. Og asus routere er dyre og dårlige consumer produkter i forhold til hva du kan få til selv, med en skikkelig box med f.eks pfsense installert. Min box til under prisen av f.eks RT-AX88U  som nevnt over er mye kraftigere og 5 ganger mer avansert enn asusen. @GA du har 2 routere med en samlet verdi på over 7000 kr. Jeg kan banne på at jeg kan få til et mye bedre og avansert oppsett til under den prisen som i tilegg er enterprise grade.

 

Hell, til prisen av en RT-AX88U så får du med mitt forslag i posten over som inhheholder 2 AP og en managed switch med PoE og fortsatt har du penger til gode. Har man ikke mange kablede enheter så kan man også kansje droppe switchen og spare enda mer penger. Men det er fint med en switch med VLAN kapasitet og POE da.

Det er ikke noe behov for å kjøpe en så dyr router som AX-88U for å få til en Mesh løsning, jeg kjøpte begge på supertilbud hver for seg og betalte totalt 4400,- for dem. De hadde ikke vært verdt 7000,- nei.

 

Når han allerede har en meget god Asus ruter, så trenger han ikke bruke mer enn 1000-1500,- på å få til en helt ok Mesh løsning. Det skal godt gjøres å få til noe billigere enn det som er brukervennlig og bra.

Lenke til kommentar
Ok, den prisen var en del bedre ja,men ny pris på de er over 7000,- til sammen noe du selv sier de ikke er verdt. Den billigeste routeren med Aimesh koster vel rundt 1300,- så man kan så klart gå for det. Men jeg mener forsatt at 2 Unifi AC lite til 2000,- er et bedre valg. Ikke bare får han 2 AP isteden for ett, men kan i verste fall bruke AP'et i den routeren han har også for totalt 3 AP isteden for 2.

 

Nå vet ikke jeg hvor stor boligen er eller hvordan forholdene er, men TS nevner også en utleie del. En utleie del bør jo ha sitt eget AP, og helst et nettverk som er adskilt fra TS sitt. Nå kjenner ikke jeg den asusen TS har så godt, men det er er kansje VLAN support på den? Isåfall burde det jo være mulig å adskille utleie delen fra TS sitt nettverk. I værste fall kan man vel bruke gjestenettverk funksjonen, for det har den hverrtfall vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Her er det kommet mange gode svar. Virker nesten som om jeg skal gå for unifi ac lite og prøve meg frem der. Boligen er på 2 etg og 280kvm2 totalt. Har brukt gjestenettverk til leiligheten frem til nå. Men bør vel kanskje finne en annen løsning. Den unifien switcher sømløst mellom de to AP punktene?

Lenke til kommentar

Her er det kommet mange gode svar. Virker nesten som om jeg skal gå for unifi ac lite og prøve meg frem der. Boligen er på 2 etg og 280kvm2 totalt. Har brukt gjestenettverk til leiligheten frem til nå. Men bør vel kanskje finne en annen løsning. Den unifien switcher sømløst mellom de to AP punktene?

 

Selvfølgelig, med mindre du setter opp det ene AP'et med et annet SSID da. For det er også noe du kan gjøre med unifi som jeg ikke tror du kan gjøre med Aimesh. Siden det er snakk om en utleie del ville jeg satt opp det ene AP'et der, strekt en kabel til routeren eller en switch med VLAN support satt opp et VLAN og satt inn kabelen på den porten som er gitt til det VLAN'et. Så ville jeg gitt AP'et i utleie delen et annet SSID enn det du har.
 
Hvis du går for unifi så trenger du å vite at de styres fra en controller. En controller kan være en pc/virituell maskin med controller programvaren installert på. Det kan være en cloud key, som er en dings du plugger inn i routeren. Du kan også styre de med unifi appen på tlf, men du får ikke styrt alt på tlf hvis ikke du har en controller kjørende på en maskin/cloud key. En controller trenger ikke kjøre hele tiden, så du kan fint installere den på en hvilken som helst pc og alt vil fortatt fungere som vanlig selv om du slår av pc'en. Du får da selvfølgelig ikke styrt/gjort alle endringer hvis pc'en er slått av.

 

For å være litt pedantisk oppi alt dette. Det blir aldri mesh om man kun har 2 aksesspunkt.

Du kan fint ha 2 nodes/AP som utgjør et mesh nettverk. Mesh er jo egentlig bare et AP som kobles til et annet AP trådløst. Så teknisk sett holder det med 2 AP for et mesh nettverk. Det som skiller mesh fra et vanlig nettverk med flere AP er at, hvert eneklt AP i ett mesh nettverk kan "snakke" med hverandre i motsetning til vanlige AP som bare snakker med routeren. 

Lenke til kommentar

Her er det kommet mange gode svar. Virker nesten som om jeg skal gå for unifi ac lite og prøve meg frem der. Boligen er på 2 etg og 280kvm2 totalt. Har brukt gjestenettverk til leiligheten frem til nå. Men bør vel kanskje finne en annen løsning. Den unifien switcher sømløst mellom de to AP punktene?

 

Meget klokt valg  :)  Når du kjøper deg disse har du egentlig ikke behov for den Asus routeren. Hvorfor ikke prøve annonsere denne på finn.no til salgs for 2000kr? Da kan du kjøpe deg USG i stedet. For 2000kr får du jo både ett ac lite og USG. Ac lite switcher i alle fall sømløst over, noe ikke Asus routeren vil gjøre. Forsøkte også å lese litt om den Asus routeren og etter hva jeg fant ut har den ikke VLAN støtte, men gikk ikke gjennom hele nettet så kan være noe jeg overså i forbifarten. Men med USG kan du kjøre både ditt og leietakers nett ut på samme kabel, noe som er meget praktisk. Er dette noe som er mulig å gjøre med Asus routeren? Uansett så er Asus routeren overflødig og vil gi en funksjon som ikke er så veldig praktisk for deg. Greit at du kan deaktivere trådløst på den, men igjen så er den da bare overflødig.

 

Har selv Edgerouter og 4 Unifi ac pro'er i ett 200kvm hus fordelt på 2 etasjer. Er litt kresen og vil ha hastigheten jeg betaler for i de fleste delene av huset. Har kuttet ut 2.4ghz nettet og kjører kun 5ghz. Er strålende fornøyd. Har god dekning i både hus & hage. Det er er dønn stabilt. Selvfølgelig kunne jeg klart meg med mindre, noe som vil si dårligere dekning. Kunne også klart meg med ac lite, noe som ikke ville gitt noe dårligere dekning men litt mindre hastighet, men jeg ville ha farten ac pro ga da jeg fører over en del filer. Selvfølgelig vil en trådløs router med 4x4 gi en bedre hastighet, i det rommet den står i, men jeg har ingen klienter som støtter dette. Den dagen jeg får dette kan jeg jo bare kjøpe ett Unifi AP med støtte for dette. Slipper å bytte ut og betale for hele routeren. Noe annet er jo om det er gunstig å kjøre på 160mhz hvor det kun er en kanal tilgjengelig uten å bli forstyrret av vær radar, eller andre som kjører på 5ghz kanaler. Spørsmålet er jo om en skal satse på en løsning som kan levere godt nett/hastighet i ett rom til en dyr penge eller en løsning som levere bedre i hele huset men bittelitt mindre hastighet i det ene nevnte rommet. Første alternativet er jo forsøkt og en ser hvordan det gikk. Helt oppriktig, var det verdt pengene? 

 

Det kommer jo litt an på situasjonen. En nevnte tidligere i tråden at 2x AX-88U ikke var verdt 7000 kr. Da har h*n ikke høye nok krav eller så er h*n ikke fornøyd med hva produktet leverer. Dekning, stabilitet, hastighet, brukervennlighet og ellers ett godt nettverk er i følge meg i alle fall verdt noen kroner. Men slike ting blir opp til hver enkelt å vurdere.

 

Vet ikke hvilken router det var snakk om en skulle kjøpe for 1300 kr for å benytte AImesh. Hvis det var ac68u så kan jeg ikke anbefale denne. Den er veldig nøye på hvordan antennene er plassert i forhold til hvor en befinner seg. En kan da gjerne komme da med, ja men hvis du kjører ett nettverkskort som leverer (eller bedre) så blir det helt fantastisk, men hva hjelper det oss egentlig når vi står der med en mobil/nettbrett/pc uten dekning?

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
Nja, er ikke enig i at asusen blir HELT overflødig. Den vil ikke switche sømløst sammen med unifi, men plasseres de riktig så skal 2 ac lite klare å dekke en 280m2 bolig og TS kan da med fordel skru av wifi på asusen. Men den vil jo forsatt gjøre router oppgavene. Så skal man bruke minst mulig penger for den beste løsningen så kan asusen med fordel beholdes.  Jeg er dog enig i at den kunne kansje prøve og selges og bytte den ut helt. Men hvem selger roueren sin først og sitter uten nett til man får kjøpt ny router? :p Skal man først bytte ut routeren så bør man gjøre det skikkelig. 

 

Jeg hadde nok da gjort som jeg har gjort selv. Jeg gikk ikke for en "normal konsumer router", men heller for en box med pfsense installert og med nok power til å takle det meste av avanserte funksjoner som f.eks IDS/IPS krever. En USG hadde nok vært andre valget mitt. USG har vel også IDS/IPS funksjonalitet, men det er vel i beta enda er det ikke? Jeg tror også den vil slite litt med å kjøre IDS/IPS når det kommer til specs med sine 512MB RAM. På min pfsense box bruker jeg godt over 400MB RAM når den sitter og ikke gjør noe liksom. Så det krever litt resurser med slike funskjoner. En USG Pro ville nok vært bedre hvis man skal bruke slik funkjonalitet, den har hvertfall 2 GB RAM som igjen er 3 ganger så mye som disse asus routerene har til rundt samme pris.

 

Og med at de 2 asus routerene ikke er verdt 7000,- kr så mente jeg at det fins mye bedre alternativer til mindre pris. Men nå ble jo ikke disse kjøpt til full pris tydeligvis da så da kunne det jo forsvares litt mer.

Lenke til kommentar

 

Nja, er ikke enig i at asusen blir HELT overflødig. Den vil ikke switche sømløst sammen med unifi, men plasseres de riktig så skal 2 ac lite klare å dekke en 280m2 bolig og TS kan da med fordel skru av wifi på asusen. Men den vil jo forsatt gjøre router oppgavene. Så skal man bruke minst mulig penger for den beste løsningen så kan asusen med fordel beholdes.  Jeg er dog enig i at den kunne kanskje prøve og selges og bytte den ut helt. Men hvem selger roueren sin først og sitter uten nett til man får kjøpt ny router? :p Skal man først bytte ut routeren så bør man gjøre det skikkelig. 
 
Jeg hadde nok da gjort som jeg har gjort selv. Jeg gikk ikke for en "normal konsumer router", men heller for en box med pfsense installert og med nok power til å takle det meste av avanserte funksjoner som f.eks IDS/IPS krever. En USG hadde nok vært andre valget mitt. USG har vel også IDS/IPS funksjonalitet, men det er vel i beta enda er det ikke? Jeg tror også den vil slite litt med å kjøre IDS/IPS når det kommer til specs med sine 512MB RAM. På min pfsense box bruker jeg godt over 400MB RAM når den sitter og ikke gjør noe liksom. Så det krever litt resurser med slike funksjoner. En USG Pro ville nok vært bedre hvis man skal bruke slik funksjonalitet, den har hvertfall 2 GB RAM som igjen er 3 ganger så mye som disse asus routerene har til rundt samme pris.
 
Og med at de 2 asus routerene ikke er verdt 7000,- kr så mente jeg at det fins mye bedre alternativer til mindre pris. Men nå ble jo ikke disse kjøpt til full pris tydeligvis da så da kunne det jo forsvares litt mer.

 

 

Nja, mente jo at en bestemmer seg å selge routeren sin, var ikke meningen at en skulle sitte uten noenting :) Vi kan være enige om å være litt uenige, men Asus routeren er overflødig når realistisk pris på bruktmarkedet er rundt og oppunder 2000 kr. 

 

Når det kommer til de 2 routerene til 7000 kr så var ikke det siktet til deg men han som faktisk eier de  :)

 

Ikke ødelegg det her nå, har vært enig med deg hele veien her  :tease:  og er det fortsatt, delvis  :)

 

Men når jeg ser på cpu'en på min Edgerouter 6 så er det sjeldent den er over 10%, men har kun 1GB ram (bruken for øyeblikket er 12%). Fungerer fjell. En USG ville gjort det samme..

 

Velger å ikke kommentere det andre med IDS/IPS da dette stort sett ikke er relevant for folk  flest (vet du sa det var avanserte funksjoner). Det kan forvirre mer enn det smaker. Meningen for slike som meg (som ikke har peil på nettverk) er å forsøke å overtale oss til relativt enkle ting som er mye bedre enn det en sitter på i dag, uten at det skal koste oss skjorta eller være/høres alt for innviklet. Vant til plug&play veit du  :) , sier ikke at dette gjelder for TS, er mer på generelt grunnlag.

 

Ble overrasket at det var forholdsvis enkelt å sette opp nettet. At jeg skulle få til det jeg har fått til i dag hadde jeg aldri trodd. Men det startet med nettet, også var det noe som het VLAN, så begynte jeg å titte på brannmur regler. Ærlig talt så vet jeg nesten ikke hvilke funksjoner routeren kan tilby ei heller hva de mange forskjellige tingene betyr/er, de bare er der liksom, noe som er helt greit. Konsentrerer meg kun om de innstillingene jeg har behov for å gjøre noe med, så lar jeg resten være i fred, enn så lenge.

Det hjelper sikkert å være en nettverksguru når en har en slik type router, men jeg trodde mer at en måtte være det. Noe som viste seg å være totalt feil. En kan faktisk også være helt grønn og ikke kunne noe som helst om nettverk/oppsett. 

 

Synes bare det med å beholde Asus'en tungvint-gjør en god del. Som f.eks VLAN og gjestenett, som er en mye større sjanse at en får bruk for fremfor IDS/IPS. Men det kan jo selvfølgelig hende at det er en smal sak å ordne for en som er nettverkkyndig, men der kan ikke jeg uttale meg så overlater den biten til noen andre.

 

Slik kunne jeg tenkt å ha det:

 

Kjøpt USG/Edgerouter og 3x ac lite, satt opp 2 AP'er hos meg selv. Ett eget hovednett og ett gjestenett (VLAN), siden jeg har barn også så eget nett til de (VLAN). Alle 3 nettverk på begge AP'ene selvfølgelig. Nettet til barna med tidsstyring, slik at de ikke sitter på nettet til langt utover kvelden, derfor eget nett der. Kjørt egen kabel ned til utleiedelen som er redusert til 100 mbps (enten via switch eller kabel) av praktiske årsaker, slik at leieboer ikke bruker hele båndbredden. Siste AP'et opp her, med ett hovednett og ett gjestenett. Vil leieboer også ha ett tidsstyrt nett? Ingen problem.   

 

Når det allerede er vurdert en utgift på 3500 kr så er det vel ikke om å gjøre å presse prisen så langt ned at en mister så mange praktiske og nyttige funksjoner? De 3 AP'ene og routeren kommer på under 3700 kr inkludert frakt så det er så å si samme prisleiet som det TS allerede vurderte. Har solgt Asus routere før jeg, populære de. Legger en den ut for salg er jeg helt sikker på at den blir solgt ganske så fort. Så en lå ute i går for 1700 kr og etter hva jeg kan se så er den borte i dag. Selv om en annonserer routeren vil ikke det si det samme som at en skal sitte uten, det er lov til å planlegge litt på forhånd  :)

 

Spørsmålet er hvorfor en skal absolutt sitte å gnikke på den Asusen når en like vel skal deaktivere trådløse og ei heller får satt opp nettet på en skikkelig måte? Sikkert bare jeg som tenker feil her, men jeg sliter med å se fordelen. Rimeligste måten, og den mest praktiske må da bli at h*n selger Asusen for ca 2000kr og kjøper en til 1100-1200 kr? At h*n da sparer 600-800 kr? La oss se vekk fra at h*n sparer noe i det hele tatt da. Legg kronene i Edgerouter 4 f.eks. Selv da er jo ikke Asusen noe å sitte å gnikke på. Du må gjerne forklare meg dette. 

 

Ja, jeg velger å kalle en ting du ikke får brukt til det en skal som helt overflødig. Skal man først gjøre noe med nettverket så bør en gjør en det skikkelig. Med skikkelig så menes det at en sitter der tilslutt med ett nett en er fornøyd med og fungerer som tiltenkt. Ja, og hvis en mener det er å bruke Asus routeren så får nå det egentlig bare være så. Selv så mener jeg da en går glipp av mange fordeler.

Kan jo være jeg tar grundig feil for jeg kan nesten ingenting om nettverk og er som sagt en amatør på området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...