Gå til innhold

GUIDE: Bytte harddisk på Playstation 4 Vi byttet til SSD-disk på Playstation 4 og kuttet lastetidene i to


Anbefalte innlegg

Har hørt at det er båndebredde-begrensninger (SATA 3) på PS4 som gjør at du ikke får utnyttet SSD og fordelene der. Var noen som dokumenterte dette grundig og det beste du får er 2-3 sekunder raskere loading..

Dette er altså komplett idioti! kjøp deg heller en 2TB disk (nok til å drives uten separat strøm over 2.5") og putt inn, og ikke sløs med pengene dine ...

Det gjorde en kompis, selv klarer jeg meg med 500 GB.

Leste du artikkelen? Her har jo Tek dokumentert at du får betydelig raskere loading i div. spill.. Alt ble jo raskere, så skjønner ikke hvor du har "hørt" det du skriver der..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste du artikkelen? Her har jo Tek dokumentert at du får betydelig raskere loading i div. spill.. Alt ble jo raskere, så skjønner ikke hvor du har "hørt" det du skriver der..

 

Ja, du, nå har ikke jeg sitert noe, men jeg kan skjønne at det blir betydelig raskere på de to veldig krevende spillene som sto i artikkelen. For å presisere så tenker jeg mer på spill som ikke har store baner / mye grafikk, altså kan du klare å skvise bort 5 sekunder til på nyere PS4 enn på eldre med SSD, og i mine ører lite verdt det med tanke på prisen.

 

Nå har vel tek også forstått at det er hastighetsbegrensning på PS4, da de kjøpte en relativt dårlig SSD til testen (QVO).

Endret av ddb2002
Lenke til kommentar

Er dette faktisk tilfelle? Dersom det er ytelsesforbedring i diverse spill (som f. eks Fallout 76 og Skyrin SE), kommer jeg garantert til å investere i det.

Ja, det er tilfellet. Sønnen min har per nå PS4 Pro med Samsung EVO 500GB SSD. Jeg kjøpte det nettopp pga spill som Fallout 4, GTA V etc. Ja, du får litt kortere loads, men det er også litt. Jeg hadde heller kjøpt en 2TB snurredisk for mer plass og er i ferd med å gjøre det snart for min sønn. Har aldri brukt tid på å undersøke hvorfor SSD oppfører seg så dårlig i PS4 maskinene, men det er ihvertfall etter mitt skjønn, bortkastede penger.

Lenke til kommentar

Bytta til SSD i min xbox one for en stund siden, det er mye mer omfattende på xbox. Merket forbedring i loading tidene, men ikke kjempemye. «Internett» mener xbox one bare har sata 2, derfor er det ikke så mye å hente på ssd.

 

I Forza Horizon 3 var det ett par steder spillet alltid hang litt, spesielt i høy fart, det skjedde alltid på de samme stedene. Dette forsvant helt etter bytte til ssd

Lenke til kommentar

Leste du artikkelen? Her har jo Tek dokumentert at du får betydelig raskere loading i div. spill.. Alt ble jo raskere, så skjønner ikke hvor du har "hørt" det du skriver der..

 

 

"Betydelig" er nok ikke ordet du lette etter, "marginalt" passer nok bedre.

 

PS4 har også kun Sata 2 støtte, (men PS4 Pro støtter vel Sata 3).

Med Sata 2 hastighetsbegrensningene på bus'en, vil ikke disken oppnå mer enn 3 GB/s uansett.

 

Generelt burde jo en oppgradering fra en snurredisk til en SSD gi mer enn dobbelt så rask overføring, i og med at man går fra en disk som støtter maks 3 GB/s, til en disk som støtter 6 GB/s, samt at det er raskere å finne dataene i NAND enn på plater som snurrer. 

 

Men, selv i testene til TEK ser man altså dette ikke er tilfelle her, det går altså fra 22 sekunder til 20 sekunder, som er så lite at det egentlig ikke er verdt det, og er en marginal hastighetsøkning.

 

"Betydelig" ville vært om det tok 10 sekunder i stedet for 22 sekunder.

Lenke til kommentar

 

Er dette faktisk tilfelle? Dersom det er ytelsesforbedring i diverse spill (som f. eks Fallout 76 og Skyrin SE), kommer jeg garantert til å investere i det.

Ja, det er tilfellet. Sønnen min har per nå PS4 Pro med Samsung EVO 500GB SSD. Jeg kjøpte det nettopp pga spill som Fallout 4, GTA V etc. Ja, du får litt kortere loads, men det er også litt. Jeg hadde heller kjøpt en 2TB snurredisk for mer plass og er i ferd med å gjøre det snart for min sønn. Har aldri brukt tid på å undersøke hvorfor SSD oppfører seg så dårlig i PS4 maskinene, men det er ihvertfall etter mitt skjønn, bortkastede penger.

Tror han snakker om "in game". Ja, det er ytelseforbedringer, men det er først og fremst når det skal loades inn teksturer hvis du rir hest/bytter gjennom scenarioer fort. Det "lugget" du får med spinndisk når den laster går fra low poly til high poly modeller er fraværende med SSD

Lenke til kommentar

Leste du artikkelen? Her har jo Tek dokumentert at du får betydelig raskere loading i div. spill.. Alt ble jo raskere, så skjønner ikke hvor du har "hørt" det du skriver der..

 

Jeg har også lest artikkelen og sier som mange andre her. Det er ikke verdt pengene. Ytelses "boosten" noen viser til her er placebo boost så det holder. Det man merker er lavere load tider. Thats it. Og med noe lavere, så snakker vi kun litt. Fallout 4 for eks, som rett og slett er forferdelig med tanke på loading, er forskjellen forsvinnende liten. PS4 utnytter på ingen måte hastigheten i en SSD disk. For all del, det er bare å bytte. Men ikke forvent noen store forskjeller. Jeg tror en SSHD faktisk vil gjøre samme nytten som en SSD disk og da får du 2TB for ca 1000kr idag. Jeg gav opp hele konsoll greiene pga nettopp loading tider hvor man i flere spill rett og slett satt å ventet i evigheter. 

Lenke til kommentar

Meiner bestemt at PS4Slim og PS4Pro begge drar fordel av SSD i forhold til orginale PS4, skjønt PS4Pro har mest å hente viss eg husker riktig.

 

Jepp. Er fordi første PS4n ikke støttet SATA3, men heller SATA1/2 som gav max rundt 250MB/s les/skriv. SATA3 som kjent, dobler dette. 

 

Har en 1TB Samsung 860 EVO i min PS4 Pro, og det er kortere lastetider i det meste. Så for de som verdsetter dette, så er det bare å kjøre på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen mulighet for å gjøre noe med støyen på PS4 "pro"? Jeg har ikke hørt lignende noen gang, den bråker godt gjennom to innerdører og er man i rommet må man ha på øreklokker og meget høyt volum, Har skrudd opp hele greia og tatt vekk alt støv, til ingen nytte.

 

Jeg må ta min PS4 Pro ut av stereobenken og ha den på gulvet når jeg skal spille typ AAA titler som Horizon og RDR2, pga. at stereobenken ikke har noe lufting i bakkant. 

Lenke til kommentar

Noen mulighet for å gjøre noe med støyen på PS4 "pro"? Jeg har ikke hørt lignende noen gang, den bråker godt gjennom to innerdører og er man i rommet må man ha på øreklokker og meget høyt volum, Har skrudd opp hele greia og tatt vekk alt støv, til ingen nytte.

Hvordan har du konsollen plassert?

 

Nå er ikke PS4 Pro viden kjent for å være veldig stille under heftig bruk, men beskrivelsen din høres uansett litt vel brutal ut :p

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Det er klare fordeler med en SSD, men for de som har mellom mange spill så er ikke 1 TB i det største laget, og 2 TB SSD gjør det så dyrt at det etterlater en vond smak i munnen. Vil heller anbefale 2 TB SSHD fra Seagate - en hybrid mellom flash og diskdrevet. Har hatt den i konsollen i et par år og er storfornøyd!

Holder med 1 tb SSD kan ikke se at det er noen grunn til å ha en masse spill innstalert? man spiller som regel kanskje 2 eller 3 spill og andre spill kan innstaleres etter behov og man sletter spill som ikke spilles mye slik gjør jeg det!

Som nå så spiller jeg kun Days Gone og har kun Uncharted innstalert så jeg har 80% ledig hd plass på PS 4 !

Endret av Tåka
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holder med 1 tb SSD kan ikke se at det er noen grunn til å ha en masse spill innstalert? man spiller som regel kanskje 2 eller 3 spill og andre spill kan innstaleres etter behov og man sletter spill som ikke spilles mye slik gjør jeg det!

Som nå så spiller jeg kun Days Gone og har kun Uncharted innstalert så jeg har 80% ledig hd plass på PS 4 !

Det handler ikke bare om de 2-3 spillene du spiller, men stor lagringsplass er også for future proofing. Jeg har nevnt tidligere at PS4 har en spesiell unpacking mekanisme på patches, der du må ha 2-3 ganger størrelsen på patchen du laster ned for å få installert den. I tillegg er det ikke alle som konstant har lyst til å slette og installere spill, spesielt om man er glad i digitale spill som jeg er og dermed avhengig av raskt internett. Og for å ta et eksempel: RDR 2 er på 105 GB, GTA 5 på 70+ GB. Det tar dermed ikke så lang tid å skjønne at man har begrenset lagringsplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen mulighet for å gjøre noe med støyen på PS4 "pro"? Jeg har ikke hørt lignende noen gang, den bråker godt gjennom to innerdører og er man i rommet må man ha på øreklokker og meget høyt volum, Har skrudd opp hele greia og tatt vekk alt støv, til ingen nytte.

 

Den vi har i hus er dønn tyst. La den stå på toppen av TV benken i det minste. Plasserer disse konsollene inni TV møbler ber om bare om "bråk" :) En annen ting som støyer MYE er CD Drevet, så om man shiter i å ha fysiske kopier av spill er den også selvfølgelig mer stillegående.

Lenke til kommentar

Det er klare fordeler med en SSD, men for de som har mellom mange spill så er ikke 1 TB i det største laget, og 2 TB SSD gjør det så dyrt at det etterlater en vond smak i munnen. Vil heller anbefale 2 TB SSHD fra Seagate - en hybrid mellom flash og diskdrevet. Har hatt den i konsollen i et par år og er storfornøyd!

 

2TB er alt for lite plass om man har en del spill...

Lenke til kommentar

Hvordan har du konsollen plassert?

 

Nå er ikke PS4 Pro viden kjent for å være veldig stille under heftig bruk, men beskrivelsen din høres uansett litt vel brutal ut :p

Den er plassert oppå en kommode under tven på rommet. Går ikke an å få mer luft rundt den ; ) Ja det høres brutalt ut, og det er det. Riktignok Fortnite den bråker mest på men det er så ille at gutta som guttungen er i teamspeak med ikke orker pga støyen : D

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...