Gå til innhold

Sverd, monstre og magi i den første traileren for Netflix' The Witcher-serie


Anbefalte innlegg

Problemet er når eurosentriske filmunivers stadig omskrives utelukkende pga. politisk korrekthet, ikke for å forbedre historien. I stedet svekkes gjerne innlevelsen, pga. ulogiske valg som strider imot settingen/mytologien.

"Pussig" hvordan disse omskrivingene da kun går i en retning. Når man først blir bevisst denne selvutslettende tendensen, så er det vanskelig å overse den. 

 

Dette du forteller om her har et navn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva var poenget her? Jeg kan komme med 20 eksempler på svarte karakterer som har blitt spilt av hvite på film.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sosialpolitikk har blitt en trend i amerikansk popkultur. Jeg lurer litt på om visse hendelser (f.eks Gamergate, Trump, Harvey Weinsteen) i det sosialpolitiske Amerika har vært en litt katalysator-faktor for dette her, men jeg kan ta feil. Men når noe først har blitt trendy i USA, blir det nærmest lovvedtatt. Go with the flow or drown. Et prakteksempel er jo grønsj og heavy metal på tidlig nittitall. Begge tingene kunne nærmest ikke sameksistere.

 

Det som derimot skiller sosialpolitiske trender fra andre, er at det får større ringvirkninger for din sosiale rangstige utifra hvordan man forholder seg til det eller uttaler seg om det. Jeg skulle ønske det ikke var sånn, men sånn er det, desverre. Spesielt i Statene. For mye av sosialpolitikken er jo forbundet med menneskerettigheter og likeverd, så derfor må det en revurdering til hvordan man debatterer fordeler og ulemper ved sånne trender. For ingen trender skal jo være hevet over kritikk, ikke engang sosialpolitiske trender, men man burde kanskje prøve andre fremgangsmåter enn "Stønn, de derre hersens social justice warriors som ødelegger alt", selv om jeg vet at trender innen popkultur kan over lang tid føles ekstremt pågående...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Her synes jeg det var mye tull rett og slett. Kan du egentlig nevne veldig mange tilfeller av denne utvisningen av vestlig kultur du sikter til i populærkulturen? Er det i verdens største TV-serie, Game of Thrones? Eller er det i verdens største filmserie, Lord of the Rings? Eller er det i et megapopulært spill som The Witcher 3? Så vidt jeg kan se er det stort sett bare hvite mennesker i de eksemplene, og jeg hører ikke så mange som klager på det for å være ærlig. Nei, det betyr ikke at ingen klager på det, men det er er fåtall.

 

Så vidt jeg kan se har det vel heller vært et større problem at hvite mennesker har blitt presset inn i andre kulturer i filmer og serier, enn andre veien rundt. Ben Kingsley som inder må vel være et kroneksempel på det.

 

Utover det var det mye konspirasjonsteoretisk svada i den kommentaren din, som mer hører hjemme på nettsidene til Fjordmann enn her på forumet.

Dette var lavmål. For det første vet du tydeligvis mer om Fjordmann enn meg (som er ingenting), for det andre er "konspirasjonsteori" den billigste hersketeknikken i boka.

 

Det at du trekker fram Ringenes Herre, avslører at du ikke forstår temaet - som er SJW, politisk korrekthet - kall det hva du vil, som vokste fram for ca. 8-10 år siden (etter Ringenes Herre og GoT ble utviklet). Først i USA, og deretter i Europa. Det har vært skrevet mye de siste 5 årene om meningssensur på vestlige universiteter (hvor dette startet), men også økende kritikk av eurosentriske film/spill-univers - ja, også mot Witcher 3, Kingdom Come Deliverance m.fl. (inkl. økende krav om å bedrive historierevisjonisme, for å tilpasse gjengivelser av fortidens Europa til nåtidens sosialpolitiske trender). Når det gjelder film, så er det bare å trekke fram Oscar-utdelingen for et par år siden.

 

Du gjør også en logisk blemme ved å klage over at hvite tok fargedes roller i Hollywood-filmer på 1900-tallet (bl.a. et produkt av en langt mer homogen vestlig demografi), men sverter de som klager på det motsatte (eller andre former for påtatt "diversity") som ekstreme. En annen tilnærming er å skape nye tilpassede handlingsunivers (a la Black Panther) hvis man ønsker mer mangfold, det er ikke så vanskelig. For øvrig, hvis det jeg skrev om økende motstand mot "venstreliberal" politisk korrekthet i Vesten var nonsens - hvorfor fikk vi Brexit og Trump, og hvorfor blåser det en nasjonalkonservativ vind over USA og Europa?

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se har det vel heller vært et større problem at hvite mennesker har blitt presset inn i andre kulturer i filmer og serier, enn andre veien rundt. Ben Kingsley som inder må vel være et kroneksempel på det.

 

 

Ikke for å være uenig med deg, men å bruke Kingsley (eller Krishna Pandit Bhanji som han egentlig heter) som eksempel her blir litt skivebom. Han er jo faktisk av indisk avstamning :p

 

Om du skal ha gode eksempler på malplasserte hvite skuespillere vil jeg si John Wayne som Genghis Khan, Peter Sellers sine asiatiske roller, eller hele filmen "Gods of Egypt" er mye bedre og mer treffende

Endret av Kaesar
Lenke til kommentar

Ikke for å være uenig med deg, men å bruke Kingsley (eller Krishna Pandit Bhanji som han egentlig heter) som eksempel her blir litt skivebom. Han er jo faktisk av indisk avstamning :p

 

Om du skal ha gode eksempler på malplasserte hvite skuespillere vil jeg si John Wayne som Genghis Khan, Peter Sellers sine asiatiske roller, eller hele filmen "Gods of Egypt" er mye bedre og mer treffende

Interessant! Det var jeg ikke klar over. Men gode eksempler det du kommer med. Eller Exodus: Gods and Kings i nyere tid.

Lenke til kommentar

Dette var lavmål. For det første vet du tydeligvis mer om Fjordmann enn meg (som er ingenting), for det andre er "konspirasjonsteori" den billigste hersketeknikken i boka.

 

Det at du trekker fram Ringenes Herre, avslører at du ikke forstår temaet - som er SJW, politisk korrekthet - kall det hva du vil, som vokste fram for ca. 8-10 år siden (etter Ringenes Herre og GoT ble utviklet). Først i USA, og deretter i Europa. Det har vært skrevet mye de siste 5 årene om meningssensur på vestlige universiteter (hvor dette startet), men også økende kritikk av eurosentriske film/spill-univers - ja, også mot Witcher 3, Kingdom Come Deliverance m.fl. (inkl. økende krav om å bedrive historierevisjonisme, for å tilpasse gjengivelser av fortidens Europa til nåtidens sosialpolitiske trender). Når det gjelder film, så er det bare å trekke fram Oscar-utdelingen for et par år siden.

 

Du gjør også en logisk blemme ved å klage over at hvite tok fargedes roller i Hollywood-filmer på 1900-tallet (bl.a. et produkt av en langt mer homogen vestlig demografi), men sverter de som klager på det motsatte (eller andre former for påtatt "diversity") som ekstreme. En annen tilnærming er å skape nye tilpassede handlingsunivers (a la Black Panther) hvis man ønsker mer mangfold, det er ikke så vanskelig. For øvrig, hvis det jeg skrev om økende motstand mot "venstreliberal" politisk korrekthet i Vesten var nonsens - hvorfor fikk vi Brexit og Trump, og hvorfor blåser det en nasjonalkonservativ vind over USA og Europa?

 

 

Her var det jo en del å ta tak i. For det første, om du ikke har lyst til å bli kalt en konspirasjonsteoretiker, ikke kom med konspirasjonsteorier.

 

Oscar-utdelingen for et par år siden nevner du som et eksempel på politisk korrekthet? Du ser ingen trend i forskjellsbehandling når det mellom 1963 og 2001 ikke var en eneste svart mann som vant beste skuespiller? Dette er i storhetstiden til blant annet Morgan Freeman, så jeg kjøper ikke at det ikke var gode nok prestasjoner i hvertfall. Svarte kvinner? Kun i 2001. Én eneste gang. Beste regissør? Aldri. Spike Lee og Steve McQueen har ikke fortjent en Oscar? Vel vel sier nå jeg. Sier jeg at dette er bevisst rasisme? Nei, men jeg tror det er viktig å bli bevisstgjort på at det har vært forskjellsbehandling. At man bevisstgjør rundt det betyr ikke at europeisk kultur hviskes ut, som var påstanden din i forrige post.

 

Forøvrig venter jeg fortsatt på eksempler på dette. I hvilke filmer er det europeisk kultur osv. hviskes ut til fordel for andre kulturer? Jeg har jo nevnt eksempler i fleng på roller som hvite ikke burde hatt om vi skal følge din logikk.

 

Det er så spennende å se hvordan du argumenterer. Om det er en hvit person som har rollen som Moses for eksempel, så har ikke det noe å si, men om det er en svart mann som bare snakkes om som James Bond, så står verden i fyr og flamme. Og ærlig talt, du mener det bare var på 1900-tallet hvite folk tok rollene de aldri burde hatt? Exodus: Gods and Kings, Gods of Egypt, Pan, Argo, Lone Ranger og mange flere er eksempler i nyere tid.

 

Hvorfor vi fikk Brexit og Trump? Brexit er bygd på en idé om selvstyre først og fremst, og ble solgt med enorme løgner fra de konservative. Og hvem stemte for Brexit? Gamle menn som er redd for å miste sin plass som soleklar ener i samfunnet. Trump skyldes mange faktorer. Arbeidsledighet, dårlig demokratisk kandidat, russisk innblanding og selvsagt rasisme. Men dette hører nok hjemme i en annen tråd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, det er samme mann.

:rofl: Det skulle vært ulovlig.

En morsom ting forøvrig i Game of Thrones, er at de arisk blonde Lannisters er "skurkene" i serien(etter min mening).

 

Men, jeg synes fortsatt det er tilsvarende teit om Netflix gjør om store deler av verdnen til fargede skuespillere, der det ikke gir mening i henhold til kildematerialet.

Det var blant annet stort ståhei om at Netflix lette etter en "BAME" (Black Asian minority ethnic) skuespiller til å spille Ciri, som i bøkene beskrives som ashen haired, green eyes, og etter alt å dømme ganske så hvit!

Det ser det heldigvis ut til at de enten har gått bort fra, eller at det hele har var alt-right fake news. Men twitter-responsen fra Netflix tyder egentlig på at de faktisk tenkte i de baner, men tydeligvis har ombestemt seg etter alt bråket.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Her var det jo en del å ta tak i. For det første, om du ikke har lyst til å bli kalt en konspirasjonsteoretiker, ikke kom med konspirasjonsteorier.

 

Oscar-utdelingen for et par år siden nevner du som et eksempel på politisk korrekthet? Du ser ingen trend i forskjellsbehandling når det mellom 1963 og 2001 ikke var en eneste svart mann som vant beste skuespiller? Dette er i storhetstiden til blant annet Morgan Freeman, så jeg kjøper ikke at det ikke var gode nok prestasjoner i hvertfall. Svarte kvinner? Kun i 2001. Én eneste gang. Beste regissør? Aldri. Spike Lee og Steve McQueen har ikke fortjent en Oscar? Vel vel sier nå jeg. Sier jeg at dette er bevisst rasisme? Nei, men jeg tror det er viktig å bli bevisstgjort på at det har vært forskjellsbehandling. At man bevisstgjør rundt det betyr ikke at europeisk kultur hviskes ut, som var påstanden din i forrige post.

 

Forøvrig venter jeg fortsatt på eksempler på dette. I hvilke filmer er det europeisk kultur osv. hviskes ut til fordel for andre kulturer? Jeg har jo nevnt eksempler i fleng på roller som hvite ikke burde hatt om vi skal følge din logikk.

 

Det er så spennende å se hvordan du argumenterer. Om det er en hvit person som har rollen som Moses for eksempel, så har ikke det noe å si, men om det er en svart mann som bare snakkes om som James Bond, så står verden i fyr og flamme. Og ærlig talt, du mener det bare var på 1900-tallet hvite folk tok rollene de aldri burde hatt? Exodus: Gods and Kings, Gods of Egypt, Pan, Argo, Lone Ranger og mange flere er eksempler i nyere tid.

 

Hvorfor vi fikk Brexit og Trump? Brexit er bygd på en idé om selvstyre først og fremst, og ble solgt med enorme løgner fra de konservative. Og hvem stemte for Brexit? Gamle menn som er redd for å miste sin plass som soleklar ener i samfunnet. Trump skyldes mange faktorer. Arbeidsledighet, dårlig demokratisk kandidat, russisk innblanding og selvsagt rasisme. Men dette hører nok hjemme i en annen tråd.

 

Det er så mange ad hominem og stråmenn i dine innlegg, at det blir meningsløst å prøve å opprettholde en seriøs og sivilisert debatt (hvor gammel er du, 15-16?). Du forstår fremdeles ikke at temaet var om dagens samfunn, og sosialpolitiske trender de siste 10 årene? Hvorfor ikke samtidig gå tilbake til det am. slaveriet på 17- og 1800-tallet for å kritisere dagens europeere, men samtidig ignorere afrikansk, arabisk og asiatisk slaveri som tom. foregår den dag i dag?

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke annet enn himle med øynene over hva du skriver. Det er så mye ad hominem, stråmenn og uinformertre/misforståtte poenger her, at jeg har langt bedre ting å bruke tiden på enn å forklare kompliserte kulturelle trender overfor en brautete og uhøflig "verdensmester". Du forstår fremdeles ikke at temaet var sosialpolitiske trender fra de siste 10 årene. Hvorfor ikke like godt trekke fram det amerikanske slaveriet på 17- og 1800-tallet (og samtidig ignorere afrikansk, arabisk og asiatisk slaveri, som for øvrig fremdeles foregår den dag i dag). Hvor gammel er du, 15-16 år?

Ad hominem sa du, og svarte ikke på noe av det jeg skrev. Jeg anser deg som ferdig i debatten ettersom du ikke klarer å svare mer for deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Ad hominem sa du, og svarte ikke på noe av det jeg skrev. Jeg anser deg som ferdig i debatten ettersom du ikke klarer å svare mer for deg.

 

Hva skal jeg egentlig svare på? Temaet vi diskuterte var PK-trenden i populærkulturen de siste 7-10 årene, men du avsporer debatten ved å trekke inn stråmenn og diverse "what about". Hvorfor skal Hollywoods bruk av hvite skuespillere på 1950-tallet rettferdiggjøre kunstige rollebesetninger i 2019?

 

PS: Dine påstander (eller "konspirasjonsteorier" som du kaller det) om Russland vs. Trump og Brexit er også irrelevant. Det finnes ingen direkte bevis på at Russland innvirket på resultatet til det am. presidentvalget eller Brexit. Men nå har debatten sporet av, så dette blir bortkastet tid for min del.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Hva skal jeg egentlig svare på? Temaet vi diskuterte var PK-trenden i populærkulturen de siste 7-10 årene, men du avsporer debatten ved å trekke inn stråmenn og diverse "what about". Hvorfor skal Hollywoods bruk av hvite skuespillere på 1950-tallet rettferdiggjøre kunstige rollebesetninger i 2019?

 

PS: Dine påstander (eller "konspirasjonsteorier" som du kaller det) om Russland vs. Trump og Brexit er også irrelevant. Det finnes ingen direkte bevis på at Russland innvirket på resultatet til det am. presidentvalget eller Brexit. Men nå har debatten sporet av, så dette blir bortkastet tid for min del.

Har ikke nevnt filmer fra femtitallet, men det har du fortsatt ikke klart å forstå. Det noterer jeg meg.

 

Du har fortsatt ikke gitt meg noen eksempler på filmer der europeisk kultur blir hvisket ut til fordel for andre kulturer. Det finnes sikkert ettersom du er svært bekymret for denne trenden, men du har altså fortsatt ikke eksemplifisert en eneste gang. Jeg venter.

 

Var tydeligvis noen som ikke fikk med seg at Mueller var på høring i kongressen i dag og spesifikt sa at Trump ikke var renvasket. Men klart, å beordre noen til å sparke den som etterforsker deg, for så å beordre han til å dekke alle spor om dette høres ærlig og redelig ut. Sikkert noe en uskyldig mann ville gjort.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Leste igjennom kommentarene og jeg syns det er artig hvordan man finner igjen den samme diskusjonen hver gang noe skal filmatiseres, bare i den siste tia spesielt angående hudfarge. Tror det er viktig å huske på dette:

- Ingen kommer til å se ut som du har sett for deg at de gjør. Noen ligner kanskje. I dette tilfellet har nok mange spilt spillene også, så her blir det enda tydeligere, da serien er basert bøkene og ikke spillene. For eksempel at Triss har kastanjebrunt hår, og ikke rødt som i spilla.

- Det er faktisk veldig få bøker som eksplisitt beskriver hudfarge. Sapkowski følger strømmen og har få beskrivelser av hudfarge. Så på den måten kunne i prinsippet Geralt vært svart, fordi det eneste fargespekteret på hans person som er eksplisitt forklart i bøkene er det hvite håret og de gule øya. Så det tullet om at fargede skuespillere ikke er tro mot kildene er i svært få tilfeller riktig. Sånn sett kan det være mer underlig å se Matt Damon redde Kina fra mongolene i Kina eller Scarlett Johanson som en japansk fremtids-cyborg...

- Bare fordi Sapkowskis mytlogogiske verden er basert på øst-europeisk mytebilder betyr ikke at settinga skjer i øst-europa. Fantasy er fantasy. Den kan være hvor som helst...

- En litt artig sidenote er jo at Sapkowski skriver jo utrolig mye om rasisme og portretterer det veldig godt i bøkene sine (hvordan Geralt blir behandlet, hvordan man ser på enchantresses, hvordan vanlige folk i denne verden generelt ser på alle som er annerledes eller fremmede). Litt artig å se at det temaet har gått folk hus forbi og at det nettopp hudfarge man henger seg opp i, noe som på mange måter ihvertfall jeg tenker vel må være stikk motsatt av Sapkowskis intensjoner... en liten info her kan jo være at serien blir lagd med Sapkowski som konsulent. Sånn som han har vært før mot parter som gjør noe med hans verden tviler jeg på at han ville sitte stille i båten om han var uenig i at noen kunne være mørkhudete i universet hans.

Endret av Fahlar
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...