Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Idébank for å føle seg bedre når man har en drittdag


Gaea

Anbefalte innlegg

Tanken er at denne tråden skal fungere som idébank. Kjekt om folk vil bidra i tråden. Jeg begynner med mine råd her: 

 

  • Bruk naturen. Gå i marka, drar på fjellet, gå i en park, gå rundt et vann. Se på blomster, lukt på dem. Let etter bær å plukke (er nok mest aktuelt på sensommer/høst) Kjenn etter på temperaturen i lufta og/eller i vannet. Gå gjerne barbeint, kjenn etter hvordan underlaget kjennes på beina. Hør på fuglekvitring, se på fuglene som flyr rundt, se på hundene i parkene som løper. Kanskje er det en hund vil leke med deg eller vil få kos? (husk å spørre eier om lov først!)
  • Tilbring tid med pelskledde, f.eks. hund. Har du ikke hund så kan du f.eks. låne noen hund. Eller en katt, eller hva du foretrekker. 
  • Tren. Er du sinna, så er det så sinnsykt deilig å få utløp for det i en skikkelig hardøkt, samt at du gjerne føler deg roligere etter trening av fysiologiske grunner. Ekstra bonus er  helseeffekter.
  • Sett på favorittmusikken. Lag gjerne en feel-good-liste og syng for full hals i dusjen, på soverommet, kjøkkenet eller i badekaret, eller bare lytt til musikken.
  • Badekar-tid eller dusj. Skjem deg ut og ha "hjemme-spa". Slå gjerne av lys og bruk levende lys så føles det veldig koselig! aec5d2f8-b633-4e66-bfc9-0e635bafbf88.c10
  • Smink deg (hvis det er aktuelt), ta på deg parfyme. Kle deg i de klærne du føler deg best i! 
  • Gjør én eller flere positive ting for andre, en god gjerning. Det kan være alt fra å gi noen et kompliment, smile til fremmed, til å hjelpe noen med praktiske gjøremål. 
  • Gjennomfør minst én viktig ting på listen din som du vanligvis utsetter. Da kan du jo kanskje føle at du har gjort noe nyttig ut av dagen. 
  • Skriv det som plager det ned. Av og til så er ting plutselig ikke et problem lengre etter du har fått ventilert det ut. 
  • Logg ut av sosiale medier. 
  • Lek! 

Har du en god teknikk eller lur idé for å snu en dårlig dag, eller for å føle deg litt bedre? :) Del den gjerne her! 

Endret av Røsslyngen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er godt poeng å ikke sitte som en potetsekk. Denne her tegnestripen under sto på døra til han foreleseren/faglæreren vi hadde i psykisk helse, og i det modulen vi hadde med han, snakket vi om betydning av kroppsholdning bl.a. En god kroppsholdning gjør noe med en psykisk, opplever jeg selv. Føler meg bedre når jeg retter meg opp og prøver å virke mer selvsikker. Det er verdt å teste ut, bare gå rundt å smile til folk man treffer på og rette seg opp i ryggen og kjenne etter hvordan føler seg, versus når man synker sammen som en potet-sekk. Bonus-effekt ved å jobbe med god kroppsholdning; lettere å puste og mindre ryggsmerter, som jo definitivt kan ha utslag på humør og velbehag :) tumblr_luofymAH781qfvq9bo1_1280.jpg

Endret av Røsslyngen
Lenke til kommentar
  • Ut å gå tur. Helst i naturen, minst 30 min. Det alene kan gjøre en dårlig dag til en bra. Om man er nedfor anbefales det å gå minst 90 min. Det er ca. den tiden det tar for hjernen å kvitte seg med stressende tanker mens man går.

     38364944a329ba0d51c610390aa5b8b8.jpg

 

  • Spis frukt, det er noe som jeg gjør daglig, og det hjelper mye på humøret. 
  • Rydde. Gjør husarbeid, rydd i sakene dine, rydd opp PCen, mobilen, bilen etc. Det er noe som alltid gjør meg i bedre humør og er terapeutisk.
  • Gjør noe kreativt, tegning, maling, spille instrument, lage eller bygge noe.
  • Trening. Gjerne styrketrening som får opp pulsen.
  • Legge seg ned eller sette seg ned i stillhet, og bare la tankene løpe fritt. Prøv å granske deg selv med hva du tenker på, og sortere ut tankene. Hva kan du gjøre noe med, hva bekymrer du deg for unødvendig, hva er viktig, og ikke minst; gi deg selv skryt og tenk at gjør du ditt beste så er det godt nok, ikke krev mer av deg selv enn hva du kan gi. Av og til så er det lov å bare tenke at så lenge ingen har dødd så er det ikke så farlig, du skal heller ikke ta på deg en større byrde enn du kan bære, lek ikke jesus. Et pragmatisk tankemønster kan hjelpe mye, av egen erfaring, og ikke la etterpåklokskap ta overhånd. Alt som har skjedd er historie, og vi kan bare lære av historien.
  • Gjør eller finn noe lidenskapelig å holde på med, en hobby f.eks. Noe som gjør deg helst oppslukt, en bok, et spill, en film. Kall det virkelighetsflukt, men når man ikke takler virkeligheten må man komme seg bort, eller gi seg selv et mentalt avbrekk slik at man ikke blir knekt.
  • Svøm, gå på ski, spill fotball, dans eller gjør en form for fysisk aktivitet du synes er gøy. Prøv å danse litt, selv om du hater det, så kan det gjør noe med humøret.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hurra for flere bidrag! Så mange gode tips!

 

Ja, markløft er GØY! Er enklere å få til god teknikk fremfor andre styrkeøvelser (synes jeg personlig) så lettere å mestre den øvelsen. Den tenkte jeg ikke på en gang! 

 

Angående det Pliscin nevner, så vil jeg legge til at ved å gå i naturen, selv korte turer, så påvirker dette hjernen. Blodgjennomstrømningen i subgenual prefrontal cortex (som har med negative tanker å gjøre)  blir betydelig lavere etter ca. 90 min i naturen. Finnes en del spennende forskning på dette, bl.a av Bratman m.fl 

 

 

Så trenger jo ikke hobbyer alltid å være  bare virkelighetsflukt heller , men det kan være det^^ Selv pleier jeg å la alle typer tanker få komme frem når jeg gjør ulike ting, lla dem være litt i bakgrunnen kanskje, på en delvis ubevisst plan mens jeg konsenterer meg bevisst om det jeg egentlig gjør. Føler jeg blir mer kreativ i problemløsning ved å fokusere på noe annet enn selve problemet? Vet ikke om andre kjenner seg igjen det - men funker veldig bra for meg!

Lenke til kommentar

Generelt tror jeg at alt som tar fokuset bort fra de negative tankene hjelper. Likevel tror jeg at det å føle seg fysisk bra er et kjempeviktig (om ikke viktigst) grunnlag for å føle seg bedre. Nok søvn, trening og et balansert kosthold gjør negative tanker mye lettere å takle! I tillegg er ryddige omgivelser viktig, for en sier jo at rot rundt deg betyr rot i hodet!

Hund er også en investering som vil hjelpe utrolig mye på humøret, for hva er vel bedre enn en levende lykkepille som aldri har en dårlig dag, samt en som tvinger deg opp av stolen og ut av huset!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjempebra tråd for de som føler seg nedfor!

 

Verdt å nevne er dog at hvis man er deprimert så er det ikke gitt at tipsene i denne tråden fungerer. Det kan fungere, men det kan også gjøre ting verre – det avhenger litt av hvor man er i behandlingsløpet. Som alltid er rådet hvis man mistenker at man er deprimert og ikke bare nedfor: oppsøk hjelp hos fastlegen, og hold deg til behandlingsløpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du er så dårlig form at du bare ligger i senga, så eksisterer det ord og setninger som kan lindre. 

eksempler på ord kan være - JUBEL, INSPIRASJON, HIMMEL, STJERNE, LYKKE .

eller kombinasjoner av disse f.eks HIMMEL-JUBEL, LYKKE-JUBEL, STJERNE-LYKKE eller HIMMEL-INSPIRASJON.

 

Plutselig står du opp av senga.

 

tving deg til å si ord og setninger som er positivt ladet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjempebra tråd for de som føler seg nedfor!

 

Verdt å nevne er dog at hvis man er deprimert så er det ikke gitt at tipsene i denne tråden fungerer. Det kan fungere, men det kan også gjøre ting verre – det avhenger litt av hvor man er i behandlingsløpet. Som alltid er rådet hvis man mistenker at man er deprimert og ikke bare nedfor: oppsøk hjelp hos fastlegen, og hold deg til behandlingsløpet.

Veldig viktig poeng, men en del av tipsene kan fint brukes i behandlingsforløpet, sammen med f.eks psykolog behandling og medikamentell behandling. Det er jo forsket mye på "grønn terapi", dyreterapi og musikkterapi i relasjon til psykisk helse.

 

Så er jo det å være nedfor en veldig normal del av livet, uten at man trenger å være deprimert. Og det vil man jo gjerne snu. Forhåpentligvis vil denne tråden fungere som en god inspirasjon for den som trenger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp flytta fra byen og nærmere skogen. Fy f som jeg har savna dét. Jeg har jo vokst opp i skogen omtrent.

 

Har rota meg bort i skogområdet her for andre gang, i dag ^^ Men dét er bare gøy! Finner alltid tilbake, gøy å få utfordra seg litt. Flott terreng her, litt skog og fjell om hverandre. Prøver å finne et utkikkstårn som visstnok bare skal være å følge en sti for å finne, og jeg prøver å følge den stien på kart, men det er som om stien bare forsvinner ut i åpent terreng midt inne i skogen på et vis. Rene Mirkwood ^^ Så jeg har ikke funnet det forbaskede tårnet enda. Myggen liker dog besøket mitt. Men det er ikke mange som får med seg noe blod ^^ Som man lærte på skolen, hvis myggen får blod, så legger den opp mot 200 egg, hvis ikke, bare 2. Så det er en fordél å drepe så mange man kan og ikke la noen få med seg noe.

 

Er ikke for glad i å følge stier, liker å bare labbe ut i terrenget og finne frem "selv", så og si, men greit å bruke stier for å holde en viss retning og gjøre seg litt kjent. Så skal kjøpe turutstyr nå for å gjøre det litt mer bekvemt og nyttig. Gå rundt i sliten gammel joggebukse, bomullskjorte- og hettejakke som er klissbløt av svette hele veien, gjør meg ikke så mye, men det er vel ingen dårlig investéring å kjøpe noe bra turtøy. Snart vinter også.

 

Masse kantarell der ute også, så neste gang skal jeg huske å ta med pose, så blir det gratis luksusmat også! Kantarell koster vel opp mot 200 kr/kg, og jeg hadde sikkert funnet 200-300 gram i dag, om ikke mer. Så like mye på søndag.

 

Om ikke dét var nok, var det et rådyr som lå og håpet jeg ikke la merke til det ca 5 meter unna, og plutselig løp rett forbi meg i siv/havre like ved stien. Flaks den ikke løp rett på meg, dét hadde nok smelt godt ^^ Pluss en hare som kom løpende over et tun rett ved benk jeg satt på, den ble tydeligvis livredd da jeg snudde hodet, stod blikkstille i 5 sekunder, og løp tilbake mot skogen. Så et par ganske store rådyr på søndag.

 

Ja, skog og natur er høyt på lista til positive opplevelser. Vi har jo levd der i tusenvis av år, så det er ikke rart det "gir" oss noe.

Lenke til kommentar

Nettopp flytta fra byen og nærmere skogen. Fy f som jeg har savna dét. Jeg har jo vokst opp i skogen omtrent.

 

Har rota meg bort i skogområdet her for andre gang, i dag ^^ Men dét er bare gøy! Finner alltid tilbake, gøy å få utfordra seg litt. Flott terreng her, litt skog og fjell om hverandre. Prøver å finne et utkikkstårn som visstnok bare skal være å følge en sti for å finne, og jeg prøver å følge den stien på kart, men det er som om stien bare forsvinner ut i åpent terreng midt inne i skogen på et vis. Rene Mirkwood ^^ Så jeg har ikke funnet det forbaskede tårnet enda. Myggen liker dog besøket mitt. Men det er ikke mange som får med seg noe blod ^^ Som man lærte på skolen, hvis myggen får blod, så legger den opp mot 200 egg, hvis ikke, bare 2. Så det er en fordél å drepe så mange man kan og ikke la noen få med seg noe.

 

Er ikke for glad i å følge stier, liker å bare labbe ut i terrenget og finne frem "selv", så og si, men greit å bruke stier for å holde en viss retning og gjøre seg litt kjent. Så skal kjøpe turutstyr nå for å gjøre det litt mer bekvemt og nyttig. Gå rundt i sliten gammel joggebukse, bomullskjorte- og hettejakke som er klissbløt av svette hele veien, gjør meg ikke så mye, men det er vel ingen dårlig investéring å kjøpe noe bra turtøy. Snart vinter også.

 

Masse kantarell der ute også, så neste gang skal jeg huske å ta med pose, så blir det gratis luksusmat også! Kantarell koster vel opp mot 200 kr/kg, og jeg hadde sikkert funnet 200-300 gram i dag, om ikke mer. Så like mye på søndag.

 

Om ikke dét var nok, var det et rådyr som lå og håpet jeg ikke la merke til det ca 5 meter unna, og plutselig løp rett forbi meg i siv/havre like ved stien. Flaks den ikke løp rett på meg, dét hadde nok smelt godt ^^ Pluss en hare som kom løpende over et tun rett ved benk jeg satt på, den ble tydeligvis livredd da jeg snudde hodet, stod blikkstille i 5 sekunder, og løp tilbake mot skogen. Så et par ganske store rådyr på søndag.

 

Ja, skog og natur er høyt på lista til positive opplevelser. Vi har jo levd der i tusenvis av år, så det er ikke rart det "gir" oss noe.

Jeg har tenkt til å kjøre samme strategi som deg, faktisk flytte til et sted rett ved skogen. Gleder meg skikkelig mye. Sier opp denne leiligheten imorgen faktisk, også håper jeg det ordner seg sånn at jeg kan flytte så raskt som mulig til skogs!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg får overraskende mye ut av å tvinge meg selv til å høre på musikk (helst mens jeg er i fysisk bevegelse) på dårlige dager.

På dårlige dager er NRK nyheter radiokanal liksom det jeg "ønsker". 

 

Liam Gallagher - Come back to me!!!

 

Elton John - I'm still standin'!!

 

Mason vs Princess Superstar - Perfect (Exceeder) (Official Music Video) [HD]

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...