Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Passat B8 2015 - TDI eller TSI (150) ?


cinax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke kjørt en Passat med denne bensinmotoren selv, men jeg har hatt en 2014 VW Golf (mk VII) stasjonsvogn med 1,4/140hk 240nm bensinmotor og DSG 7 kasse, denne kombinasjonen i den bilen var en grei kombinasjon og relativt økonomisk å kjøre med. 

Relativt frisk når en er alene eller ikke har med seg for mye i lasterommet og/eller antall passasjerer, når lasten økes så merkes det at bilen får økt vekt. Den giret oftere i motbakker og hadde ikke den helt store skyven om en skulle akselerere med den bilen. Enda mer merkbart ble det med en tilhenger etter, og da ble motoren også relativt tørst siden den ble hardere belastet og totalvekten økte, ble gjerne 1-2 trinn lavere gir med tilsvarende høyere turtall i krappere motbakker. 

Det var aldri noe problem, men en sprinter var det ikke når det var flere personer og/eller fullastet lasterom.

 

Nå er jo dette enten en ikke oppgradert motor eller en tidligere utgave enn den du vurderer, men en Passat er jo også merkbart større og tyngre i utgangspunktet enn hva en Golf er, i tillegg til at den har høyere tillat totalvekt og kan ha med seg en tyngre tilhenger.

 

Er det 1,4 eller 1,5 TSi motor du vurderer her?

 

Jeg har derimot prøvet en Skoda Superb 2016 med 1,5/150hk 250nm, og var en heller slapp affære når det var flere passasjerer og fullastet lasterom. Det er en motor som fungerer helt greit til en bil med denne størrelsen, og en kommer uten tvil frem dit en skal, men for min del så handler det også litt om kjørekomforten og at motoren ikke bør presses for mye om en kjører mye med fullastet bil og evt tilhenger etter i tillegg.

Så den motoren valgte ikke jeg på den neste bilen, jeg valgte heller en Superb 1,8/180hk bensinmotor, den er begrenset av DSG kassa til 250nm, men er likevel utrolig mye kvikkere og sterkere enn hva 1,5/150hk utgaven er. Passat er jo omtrentlig av samme størrelse som Superb er, veldig synd at VW ikke benyttet den motoren mer i sine egne biler, enn at den bare ble tilgjengelig i Skoda Octavia og Superb i senere tid.

 

Men nå skriver du jo heller ingenting om hva behovet ditt er og hvilke ønsker du har.

  • Blir det mye fullastet bil?
  • Skal du kjøre mye med tilhenger?
  • Hvor skal du kjøre (da tenker jeg litt på evt dieselforbud f.eks i Oslo)?

Litt lettere å gi bedre/mer utfyllende svar om du skisserer litt ang. hvordan bilen skal brukes.

 

En bil av Passat sin str, vil jeg si at en nesten burde ha dieselmotor i om en skal kjøre mye med flere personer og/eller fullt lasterom.

Den store forskjellen på bensin og diesel ligger jo i dreiemomentet, hk har ikke så mye å si. En diesel henter jo kreftene på et mye lavere turtall og er mye sterkere over en lengre periode, på en bensinmotor så får du først kreftene på et høyere turtall og har dem mye kortere. Se litt på effektkurvene til de to motorene du vurderer, så ser du tydeligere hva jeg mener.

 

Selv vil jeg ikke ha en dieselmotor, for jeg har et kjøremønster som ikke helt er forenelig med en dieselmotor, mye småkjøring og det er ikke alltid at motoren blir kjørt varm. Det er ikke så bra for en dieselmotor og DPF, kan også komme noen utfordringer med dobbeltmassesvinghjul og EGR, men om akkurat det kommer av mye småkjøring eller at motoren belastes mer på lavere turtall (høyere gir) vet jeg ikke så mye om........

 

Det er heller ikke noe problem å hente ut et høyere dreiemoment på en bensinmotor, men det krever en større motor enn hva du vurderer her. Til Passat så må du jo opp i 2,0/280hk bensinmotor for å få det samme dreiemomentet som en 2,0/150 hk dieselmotor har, da gir dem begge ca 350nm.

 

Prøv dem begge versjonene du vurderer over en litt lengre periode enn bare en liten rundtur i nærmiljøet for der de selges, helst en hel helg hvor du kan laste bilen slik du skal bruke den mest, først da kan du mer definere hvilken motor du først og fremst har behov for. Dette for at du ikke skal velge noe som fungerer bra på en kort prøvetur, men kanskje ikke vil være optimalt for den bruken du har ellers i hverdagen.

 

Lykke til :)  

Lenke til kommentar

Tusen takk for et utfyllende svar. Det blir mest til småkjøring og noen langturer inniblandt.

Skal få ei lita jenta nå, så blir meg ,samboeren og vesla. Bor i Oppland utpå landet, så lite bykjøring.. Har henger som jeg bruker i blant, men ingen kjempe tung last.

Kan legge ved link til de jeg har sett på;

https://www.finn.no/152534681

https://www.finn.no/152205020

Har egentlig mest lyst på bilen med tsi, siden jeg liker den bilen utseld messig. Er ute etter en motor som varer lengst mulig uten så mye kostnader.

Lenke til kommentar

Tja, her kan du vel egentlig benytte deg av begge motorene uten å støte på de største utfordringene vil jeg tro.

 

Angående de 2 bilene du linker til, så har bilen med dieselmotor en ting jeg verdsetter meget høyt, og det er Webasto. Det når du snart skal få en datter, så vil det vinterstid være meget behagelig å komme ut i en bil med temperert kupé. Det kan gjøre noen kjøreturer mye mer komfortable, men det er selvfølgelig ikke et must.

 

Bensinmotoren blir relativt fort varm, og du kjenner gjennom ventilasjonslukene at varmluften kommer.

Webasto finnes også i mange bensinbiler, jeg har aldri hatt dieselmotor i mine privatbiler, men de 3 siste bilene jeg har kjøpt så har jeg hatt Webasto i dem. Den er også genial på den måten at den kan benyttes som kjørevarmer, og det gjør at motoren blir fortere varm.

Dette er selvfølgelig ingen nødvendighet, men det handler om komfort, og når en først har hatt en bil med Webasto, så er det gjerne noe av det første en ser etter på neste bil også :) 

 

Motorproblemer kan en få uansett hvilket drivstoff en kjører med, Golfen jeg nevnte i forrige innlegg måtte jeg på verkstedet med etter ca 2 år og 25.000km. Da lyste EPC lampen, vi kom akkurat frem til verkstedet før motoren gikk over i nødmodus (dvs liten fremdrift og lavt turtall). Da var det ladetrykksregulatoren til turboen som hadde røket, dette gikk jo på garantien, men hadde en kostnad på nesten 10.000,-

Den motoren brukte også litt olje, her fylte jeg på ca 0,5ltr olje etter ca 15.000km.

 

Jeg ser at begge bilene har servicehistorikk, men ville kanskje likevel ha spurt tidligere eiere om de har etterfylt mye olje på dem. Enkelte VAG motorer kan bruke litt olje, mens andre (selv om de er helt like) gjør det ikke......

 

Se også litt på servicehostorikken og gjerne forhør deg litt med verkstedet der de har utført servicer om det har vært mange feil på bilene som de har utbedret. Om ikke det er en fasit for hva som kommer i fremtiden, så gir det i hvertfall et lite overblikk på hvordan bilen har vært så langt.

Biler med denne kjørelengden er jo der hvor kostnader kan komme, støtdempere, forstillingsdetaljer, eksosanlegg, etc for å nevne noe. Søk evt også litt info på VW grupper/sider på hva som gjerne kan være feil/utfordringer med de bilene/motorene/girkassene du vurderer her, det kan være veldig lønnsomt når en ser litt frem i tid på hva som kan ventes. Det er selvfølgelig heller ikke en fasit, men vil jo gi deg noe informasjon :) 

Lenke til kommentar

Det er så godt som ingen siste generasjon (B7) passater å oppdrive med kraftigere bensinmotor enn 1.4 TSI i bruktmarkedet her til lands.

Enten er de med 1.4 125hk eller 150hk.

Skal man ha kraftigere så har man mye av GTE med 1.4 TSI + EL-motor og totalt 218 hk.

 

Med diesel er det litt annerledes med tilgjengelighet på modeller med både 140, 170 og 177hk 2.0 TDI.

Lenke til kommentar

Skal ta meg en tur å teste den bilen med 1.4 TSI motor nå snart, ta med meg samboer og se hvordan motoren tar seg ut.

Må vel ikke være passat, men syns den er den fineste bilen, med mest utstyr i den prisklassen.

Har sett litt på Octavia, men liker ikke den like godt..

Har du noe forslag til andre biler? @BigBadAde?

Lenke til kommentar

Mondeo. Kanskje ikke like lekker men det er en bedre bil å kjøre også. Passat er dørg kjedelig å kjøre i forhold. I tillegg er min erfaring at Ford er billigere å vedlikeholde/reparere.

Har du prøvekjørt både Passat 2015 og Mondeo 2015?

Syns passaten er 3n del finere både ut og innvendig.

Var å så på den med tsi motor i dag, gikk helt ok syns jeg, men nå har jo jeg en 16 mod A3 1.2 tfsi.

Hvertfall en veldig fin bil. Men var ikke helt fornøyd med innbytte prisen.

post-225373-1139690_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Sjekk om det der er import.

Og ja, jeg hadde heller tatt Passat med den motoren der. Passer bilen bedre. Med 1.4 blir den rett og slett lat når du har lastet bilen og ikke minst vil den sluke bensin.

 

Har kjørt både Passat som mine Foreldre har og Mondeo som jeg har eid selv. Begge nyere enn 2015.

Mondeo er best i klassen når det gjelder kjøreegenskaper, enkelt og greit.

Ellers er jeg helt enig at interiør føles mere premium ut, men at det er penere er jeg ikke helt enig i.

Lenke til kommentar

Men er det det verdt å bruke 50000kr mer på en bil som har gått 60000 km mindre? Tenkt til å ha bilen minst 5-6 år.

Hvor mye det er verdt har vel folk veldig mange forskjellige meninger om.

Men jeg hadde sagt ja! 60000 km er ca 3-4 års kjørelengde hos snittet.

 

EDIT: Og gjerne prøvekjør bilen med den motoren. Blir en helt annen bil. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

1.5l Ecoboost fra Ford har et «belte» og det er integrert i motoren - og er smurt av olje akkurat som et kjede ville ha vært.

I følge Ford skal det holde ut bilen/motorens levetid.

 

http://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=133

Jøss, det virker interessant!

Hvordan fungerer det i 1,4 TSI? Sitter det kjede i den?

Sitter langt inne å gå over til Ford, siden jeg er oppvokst med Audi/vag. Kun hatt audi/vag selv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...