Gå til innhold

Innbytteselskap: iPhone-lojaliteten synker raskt


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

hva ustabilitet har du da? Og hvilke bugs?

 

Flere apper har bare sluttet å reagere. Microsoft selfie appen fikk jeg installert, men aldri startet opp. Det bare sto på loading i 20 minutter. 

Andre ting jeg dessverre opplever er at jeg ikke får oppdatert apper i Play Store når det passer meg. Av og til bare står det på Download Pending i timesvis før det plutselig begynner å funke. Har aldri funnet ut hvorfor. Har fulgt alle guider på nettet om å tømme cache og alt for å få det til å funke, men til ingen nytte. Og det skjer bare av og til, så jeg forstår ikke hva som er greia.

 

Den kobler seg også fra WiFien min av og til.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde Face ID kun var Apple patent, og tok derfor utgangspunkt i det vs fingeravtrykk, på sikkerhet.

Får inntrykk av at mange mener Face ID er sikrere enn fingeravtrykk.

Eneste ganger fingeravtrykk ikke virker på min Sony er umiddelbart etter et lengre bad og veldig våte fingre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er Face ID så mye sikrere enn fingeravtrykk? Jeg ser ikke helt problemet med fingeravtrykk. For min del syntes jeg knapp på siden av mobil passer perfekt. Jeg holder mobil i høyre hånd og da er tommel på den siden av mobilen der sensor er. Fingeravtrykk sensor bak eller nede foran syntes jeg er litt rar plassering av sensor. Da det krever litt rar fingergym på telefon.

 

 

Hvis vi går etter Apples offisielle tall så er FaceID mange ganger sikrere enn fingeravtrykk:

 

 

The probability that a random person the population could look at your iPhone X and unlock it using Face ID is approximately 1 in 1,000,000 (versus 1 in 50,000 for Touch ID)

 

Angående plassering av sensoren så regner jeg med du ikke åpner telefonen mens den ligger på bordplaten for å raskt se på melding el.l? Det gjør jeg 100 ganger i løpet av en dag, og er rimelig umulig om man må plukke opp telefonen grunnet ukurant plassering av sensor..

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg trodde Face ID kun var Apple patent, og tok derfor utgangspunkt i det vs fingeravtrykk, på sikkerhet.

Får inntrykk av at mange mener Face ID er sikrere enn fingeravtrykk.

Eneste ganger fingeravtrykk ikke virker på min Sony er umiddelbart etter et lengre bad og veldig våte fingre.

 

 

Om det er en patent eller ikke vet jeg ikke, men det er i hvert fall Apples implementering av ansiktsgjenkjenning. Sikker ansiktsgjenkjenning eksisterer ikke på Android (!). Det ble for første gang implementert et API som håndterer dette i Android 9 Pie, men jeg har til gode å se noen Android telefoner som tar det i bruk. Google implementerte det i hvert fall ikke på sitt nye Pixel flaggskip, med mindre det er kommet noen nye modeller jeg ikke kjenner til, så finnes det ikke. Det er også grunnen til at ansiktsgjenkjenning på Android begrenser seg til å låse opp telefonen, og ikke kan brukes i apper for innlogging, etc. De få telefonene som påstår å ha det, er dermed proprietære implementeringer hvor du må stole på produsentens håndtering av biometrisk data. 

Lenke til kommentar

Ser den at noen faktisk har 100 meldinger om dagen og ønsker åpning av telefon uten å løfte den.

Husker jeg hadde en jobbmobil uten varsel-led, måtte jo stadig bort til mobilen for å sjekke om det hadde vært anrop eller annet.

Sånn sett har jeg funnet min løsning. Samsung telefon, Galaxy watch og buds. Jeg får varsler i klokke og/eller buds når noe tikker inn. Da kan telefonen bare ligge og kose seg.

Lenke til kommentar

Jeg kan detaljstyre bruk av lokaliseringstjenester alá GPS til å kun være aktiv når enkelte av appene kjører, hvem som får holde mobilen min våken og lignende. På Android så får appene veldig stor frihet til å gjøre som de vil i bakgrunnen, enten jeg vil eller ei og det irriterer meg å se at for eksempel et spill startet opp en tjeneste av seg selv som ligger som aktiv prosess i bakgrunnen selv om jeg ikke har brukt spillet på månedsvis.

 

Altså. Hæ? Dette har du god kontroll på i Android. Bare gå inn i innstillinger og apptillatelser så kan du tildele/ fjerne tilganger til kamera/ mikrofon/ posisjon/ meldinger/ kontakter osv osv for hver eneste app du har installert

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som tror folk kjøper iPhone fordi det er kuult har misforstått. Det er da ikke kuult å bli kalt sau eller idiot hver gang man møter dere som bruker Android.

De som kjøper iPhone fordi det er et godt produkt kommer nok til å fortsette med det, fordi de er som regel veldig fornøyde.

 

Jeg tror grunnen til at mange velger bort iPhone nå for tiden er at de koster så latterlig mye. Selv vil jeg gjerne ha en iPhone Xs, men med et maksbudsjett på 6.000 kr for mobil må det pent bli noe annet. Ikke fordi jeg ikke like iPhone lenger, men fordi de koster altfor mye i forhold til det de gjorde da jeg begynte med iPhone. Husker jeg ga 5.190 kr for iPhone 5s og jeg syntes det var dyyyyrt. Men det var ingen gode alternativer. Nå koster de mye mer og det finnes flere gode alternativer enn før.

 

Så denne saken må sees fra flere hold for å gi mening.

 

Artikkelen nevne også at dette er iPhone X kunder som bytter til noe annet. Man blir naturligvis ikke imponert av å bruke 11.000 kr på noe som er omtrent helt teknisk likt som forrige iPhone modell.

 

Man må også vurdere dette selskapet som har utført undersøkelsen. Hvordan har de markedsført produktene sine? Jeg var en gang i Spaceworld i Oslo for å kjøpe en iPad til min datter. Fikk da høre at jeg var dum og slave av de store selskapene fordi jeg ville kjøpe iPad og ikke Samsung Galaxy Tab i stedet. Så at Spaceworld kanskje solgte mye Galaxy Tab i forhold til iPad ville ikke overraske meg., med den holdningen hos de ansatte.

 

Ja det er nok prisen som gjør at lojaliteten går ned. Tidligere var iOS et bedre gjennomført OS en Android, det kan en ikke si lenger. FaceTime bytter du med Duo etc. Resten av appene er kryssplattform, og ingenting matcher Google Photos. Apple sitt problem er at aksjekursen gjenspeiler de høye mobilprisene, og da er det ikke lett å senke prisene uten at aksjen stuper.

Lenke til kommentar

Flere apper har bare sluttet å reagere. Microsoft selfie appen fikk jeg installert, men aldri startet opp. Det bare sto på loading i 20 minutter. 

Andre ting jeg dessverre opplever er at jeg ikke får oppdatert apper i Play Store når det passer meg. Av og til bare står det på Download Pending i timesvis før det plutselig begynner å funke. Har aldri funnet ut hvorfor. Har fulgt alle guider på nettet om å tømme cache og alt for å få det til å funke, men til ingen nytte. Og det skjer bare av og til, så jeg forstår ikke hva som er greia.

 

Den kobler seg også fra WiFien min av og til.

Hvilke apper da? Du nevner en, Microsoft selfie. Denne finne eg ikkje på play store.

 

Kan eg få spørre hvor gammel du er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jeg absolutt ikke enig i. IOS er lang mer brukervennlig og stabilt enn Android. iPhone gir deg også en veldig god totalpakke, alle faktorene sett under ett. Den er kanskje ikke best på noe, men ofte veldig bra på alt.

 

Selv bruker jeg en S10 med Android, men sliter mye mer med ustabilitet, battery drain og småbugs enn jeg gjorde med iPhone.

Så der er min erfaring stikk motsatt av din.

Så om den ikkje en best på noe, vil det si at Android er best på alt da? Men at saunene kjøper iPhone fordi den er veldig bra?

 

Og at du sliter med s10 din er enten løgn, eller ett defekt produkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selger pusher det de har best fortjeneste på og ikke det som kunden ønsker eller det som er best for kunden.

 

At Apples produkter er nesten perverst overpriset er ikke noe nytt, men de tar virkelig kaka med de siste iPhonemodellene. Obskønt.

 

Hvis du ikke bryr deg om gode bilder så er sikkert iPhone ok. Sjekk DxOMark. Top-of-the-line fra Apple ligger på 5. plass.

Lenke til kommentar

De fikk testa pristaket, 10k + for en mobil er så jævla latterlig, spent på iPhone 11 prisene merker jeg, forsetter trenden? :rofl:

 

Aksjekursen er blåst sånn opp at det neppe er rom for å redusere prisene. Volumet er nemlig på vei ned. Tim Cook er neppe mannen som kan få Apple til å innovere igjen.

Lenke til kommentar

Så om den ikkje en best på noe, vil det si at Android er best på alt da? Men at saunene kjøper iPhone fordi den er veldig bra?

 

Og at du sliter med s10 din er enten løgn, eller ett defekt produkt.

At noen sliter med et produkt, behøver ikke være verken løgn eller at produktet i seg selv er defekt.

 

De siste årene har jeg hatt en Android (HTC Sensation), så en iPhone (5s), og så en Android igjen (Samsung S8).

 

Begge Android-telefonene har hatt litt "personlighet" for å si det sånn, med diverse småbugs. HTC'en hadde den artige featuren at den helt uten forvarsel fant frem en gammel tekstmelding jeg hadde sendt, og så sendte den på nytt. Det kunne like gjerne skje midt på natten når telefonen lå i ro, som midt på dagen. Full fabrikkreset av telefonen hjalp ikke.

 

Samsungen har det med å innimellom slå av meldingslyden, og ringelyden har også slått seg av et par ganger. En restart av telefonen fikser problemet, men det er irriterende å plutselig se at du fikk en melding for noen timer siden, som burde vært svart på ganske raskt.

 

I tillegg merker jeg at Android som helhet ikke er like stabilt som iOS, som forsåvidt er forståelig ettersom operativsystemet lages til og må tilpasses et utall telefoner, mens iOS lages og tilpasses til et lite antall telefoner som er mer like i hardware og oppsett enn Android-modellene kan være i forhold til hverandre.

 

iPhone 5s opplevde jeg aldri slike rare bugs med, og det kunne gå flere måneder mellom hver gang uten at jeg restartet den... og den fungerte like stabilt. I tillegg har batteriet på Samsungen allerede begynt å bli merkbart svakere etter halvannet år, mens iPhone-batteriet varte i nesten tre år før jeg merket samme reduksjon i levetiden.

 

Jeg måtte også faktisk bruke iOS aktivt før jeg forsto hvorfor det var et så populært operativsystem, for jeg var på grensen til å være Android-fanboy en gang i tiden. Nå er iPhone 5s faktisk den telefonen jeg har vært mest fornøyd med. Jeg ser fordelene med Android også, men på stabilitet og enkelte områder brukeropplevelse og brukervennlighet, så er iOS overlegent i mine øyne.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Min erfaring fra en stor gjeng kollegaer er at man ofte blander opplevelser med de to operativsystemene. Dvs. all Android er dritt fordi man en gang fikk billigste og dårlige Android mobiler på jobben for 7 år siden. Folk sammenlignet billigmobilen direkte med IPhone. For 7 år siden var billigste Android triste saker uansett hva man hadde fra før. Dermed har dette blitt en evig sannhet for noen at Android er dårlig uansett.

Litt som når noen sammenligner en Mac med en bærbar Windows maskin til under kr 2000. Dermed er all Windows dårlig osv.

 

En del IPhone eiere var også klar på at Ios aldri hadde noen feil noen gang og var 100% dønn stabilt uansett.

 

Hadde folk i det minste testet gjevngode toppmodeller, hadde man fått mer saklig innspill.

Diskusjon.no er overfylt av denne diskusjonen gang på gang.

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min erfaring fra en stor gjeng kollegaer er at man ofte blander opplevelser med de to operativsystemene. Dvs. all Android er dritt fordi man en gang fikk billigste og dårlige Android mobiler på jobben for 7 år siden. Folk sammenlignet billigmobilen direkte med IPhone. For 7 år siden var billigste Android triste saker uansett hva man hadde fra før. Dermed har dette blitt en evig sannhet for noen at Android er dårlig uansett.

Litt som når noen sammenligner en Mac med en bærbar Windows maskin til under kr 2000. Dermed er all Windows dårlig osv.

En del IPhone eiere var også klar på at Ios aldri hadde noen feil noen gang og var 100% dønn stabilt uansett.

Hadde folk i det minste testet gjevngode toppmodeller, hadde man fått mer saklig innspill.

Diskusjon.no er overfylt av denne diskusjonen gang på gang.

Er det en eg og frykter. Og da syns eg det er latterlig at folk på 20+ år går rundt å kommenterer på nettet at i denne verden må Android brukere titt og ofte restarte tlf pga bugs.

 

Er jo rett og slett ikkje sant, og det skremmer meg at folk er så lite oppegående at de ikkje skjønner at i 2019 hadde ett sånt operativsystem aldri eksistert, om det var tiifelle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selger pusher det de har best fortjeneste på og ikke det som kunden ønsker eller det som er best for kunden.

 

Jeg opplever det ikke slik, men heller at jeg får gode råd. Men nå er jeg ikke helt grønn når jeg går inn døra heller..

 

I mange tilfeller er det nok slik, gjerne land hvor lønn er basert utifra salg. I Norge har man jo timelønn, ja man har gjerne ekstra fortjeneste ved salg men tviler på at det er spesielt mye..

Lenke til kommentar

Jeg har byttet mye mellom Android og iOs de siste 10+ årene, begynte med å kjøpe den første iPhonen (2G) på Ebay i 2008 før jeg gikk over til HTC Magic i 2009. Var også innom både Windows Mobile og Symbian i touch-utgave innimellom iOs og Android-mobilene.

 

Har holdt meg mest til Android-mobiler i tidsrommet med Samsung Note III som den mobilen jeg har eid lengst. Likevel er mobilen jeg har best minne fra når det gjelder opplevd kvalitet og bruk en iPhone 7 Plus uten at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor. Jeg brukte Samsung Note 9 i ca 6 måneder før jeg gikk over til iPhone XS Max. Har også en OnePlus 3 liggende som er mer for å leke litt med rooting etter gammelt. Jeg syntes begge operativsystemene har sine styrker og svakheter.

 

iOs opplever jeg som mer stabilt for min bruk og da særlig i ting som å motta notifikasjoner fra alle apper på sekundet, ikke behov for å starte mobilen på nytt veldig ofte for å sikre stabil drift, generelt høyere (opplevd) kvalitet på en del av appene jeg bruker som Snapchat, Infuse o.l., og at jeg har mye bedre kontroll på hva som skjer i bakgrunnen på mobilen. Jeg kan detaljstyre bruk av lokaliseringstjenester alá GPS til å kun være aktiv når enkelte av appene kjører, hvem som får holde mobilen min våken og lignende. På Android så får appene veldig stor frihet til å gjøre som de vil i bakgrunnen, enten jeg vil eller ei og det irriterer meg å se at for eksempel et spill startet opp en tjeneste av seg selv som ligger som aktiv prosess i bakgrunnen selv om jeg ikke har brukt spillet på månedsvis. Og jeg irriterer meg litt over at Google sporer hvor jeg er hele tiden, enten jeg vil eller ikke, mens dette er lettere å ha kontroll på hos iOs.

 

Da jeg kjørte Note 9 og iPhone XS Max parallelt i en måned så var det interessant å se notifikasjoner i samme appene komme på sekundet på iPhonen og på det tregeste opptil 30 minutter senere på Samsungen. Da har jeg slått av alt av batterisparing, både på enhets- og appnivå. OnePlus 3´en får derimot notifikasjonene ganske så kjapt og ikke langt bak iPhonen, men det er kanskje opptil noen minutters forsinkelse på denne også.

 

Det jeg liker godt med Android er at jeg kan være på hytten, laste ned en serie og streame den kjapt over til tv´en eller kopiere den over på NAS´en hjemme og så streame via Plex. På iPhone har man ikke slike muligheter til å lett kunne hente ned en torrent eller ren fil av typen video eller musikk med mindre det er et format mobilen støtter, eller du finner en app som støtter dette hvor Apple for eksempel ikke tillatter torrentklienter i butikken sin.

 

Det kjedelige med Apple er jo at du ikke har så mye utvalg når du skal kjøpe ny mobil, jeg har lyst på mobil med vidvinkel-kamera nå og da må jeg vente på iPhone 11 eller hva en blir hetende før dette kanskje blir en realitet om jeg vil ha iOs. Med Android bugner det jo av mobiler med både to, tre og opptil fem kamera. Jeg liker også muligheten for bilde-i-bilde på Android, noe jeg må over til iPad for å få på iOs og muligheter for å ha kunne svare en melding på Facebook Messenger uten å forlate appen jeg er i.

 

Prismessig så får du mer for pengene med Android, det er jo ganske åpenbart. Jeg ser på min svoger sin Huawei Mate 20 Pro og min mor sin Samsung 10e og at begge for godt under 10k gir mer for pengene enn en iPhone XS/XS Max. iPhone XS Max 512 GB som jeg bruker er ikke verdt nærmere 17k og iPhone XR´en til min samboer burde hatt en bedre skjerm for prisen. Men likevel er vi begge fornøyd med mobilene våre og de gjør det som vi opplever som viktigst; holde kontakt med omverdenen, ta bra bilder og lett underholdning via lyd eller bilde når man har en ledig stund her og der i hverdagen.

 

Om Samsung Galaxy Fold lanseres på nytt med bedre kvalitet på innerskjermen så er jeg redd det blir overgang til Android igjen fordi det er noe med den muligheten å kunne brette ut mobilen til en mini-tablet på farten som pirrer interessen min. Jeg var klar til å forhåndsbestille den før Samsung trakk lanseringen og da skal jeg heller tåle at Google sporer meg litt ekstra og at apper kan gå «rouge» i bakgrunnen og spise mer av batteriet enn nødvendig mot en multimedia-opplevelse ingen annen mobil kan gi i lommeformat per nå. :)

 

HTC Magic ja, det var tider det!

Jeg foretrekker selv Android. Det eneste jeg har hatt, OP6 (som jeg har nå) har nok vært den beste sålangt, lite til ingen bugs & ingen feil med selve tlf.

Magicen var også bra, den hadde jeg vesentlig lenger også. 4 år & fungerer fortsatt. Samsung & Sony har vært av variabel kvalitet. Men selve operativ systemet har det vært lite tull med. Bortsett fra Samsungen, der var det meste feil..

 

Jeg er fornøyd med Android, veldig enkelt når jeg har Android TV også. Sporing er en annen sak, men man kan jo alltids skru av GPS?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...