Gå til innhold

[Løst] Noen tips til billig "reisekamera"..?


Anbefalte innlegg

Jeg skal nå på en ferie hvor jeg helst ikke vil ta med mitt nåværende kamera. I den forbindelse er jeg ute etter et billig kamera som kan egne seg på denne reisen, og i tillegg som et lite og lett alternativ på fjellturer.

 

Det er ikke viktig for meg om det er kompakt- eller systemkamera, men jeg vil ha minst m4/3-sensor. Det er heller ikke viktig med zoom. Fast 35 eller 50 mm er helt greit.

 

Det som er viktig er pris, byggekvalitet og bildekvalitet (særlig dynamikkomfang, farger, evnen til å takle motlys/bakbelyst motiv), og at det ikke blir for stort. Rask optikk er heller ingen ulempe.

 

Jeg har ikke noe absolutt budsjett, men har ikke lyst til å gå noe særlig over 5 000 kr.

 

Noen som har noen tips til litt eldre skatter?

 

Jeg har forresten kun 1,5 dager til jeg reiser, så netthandel utgår.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå som det har fått en etterfølger, så er Panasonic LX-100 droppet under 5000 i noen butikker. Jeg ville sett på det.

 

Greit nok at det teknisk sett ikke bruker hele FourThirds-arealet, men sensoren kombinert med svært lyssterk optikk gjør at det er overlegent det meste av mFT i samme prisklasse med ordinære, lyssvake normalzoomer.

Lenke til kommentar

Takker for tips. Det viser seg imidlertid vanskelig å kjøpe kamera i fysisk butikk. Prisene er høy og utvalget dårlig. Tror jeg bare må ta med meg hovedkameraet mitt på reise, og heller kjøpe et kamera nummer to ved en senere anledning.

 

Skal uansett ta meg en tur til JapanPhoto i morgen, men tviler på jeg kjøper noe. Er ikke imidlertid dette en svært god deal? Litt dyrere enn det jeg så for meg, men hva om jeg selger zoomene...?

 

Ellers vurderer jeg også Ricoh GRII og Fujifilm X70 om jeg finner en god bruktdeal.

 

Fujifilm XF10 og Panasonic LX-100 er også aktuelle.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

det er sant han ser etter kun kamera , da kan

canon PowerShot || gamel type

det er jo ikke vits å bruke så mye penger

alternativt koster nikon d2oo det samme

men tror canon er ett godt kjøp

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=151897880

 

søkeord : ett G11 til 1ooo,- og G11 til 8oo,-

Canon PowerShot G11

det er vel litt nyere 10mpixel

Endret av fleksnes radio amatør
Lenke til kommentar

det er sant han ser etter kun kamera , da kan

canon PowerShot || gamel type

det er jo ikke vits å bruke så mye penger

alternativt koster nikon d2oo det samme

men tror canon er ett godt kjøp

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=151897880

 

søkeord : ett G11 til 1ooo,- og G11 til 8oo,-

Canon PowerShot G11

det er vel litt nyere 10mpixel

Ok, i tilfelle du har vært nedfrosset i dvale og nylig har våknet opp: Dette er år 2019. Det har skjedd en del teknologisk utvikling det siste tiåret.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, i tilfelle du har vært nedfrosset i dvale og nylig har våknet opp: Dette er år 2019. Det har skjedd en del teknologisk utvikling det siste tiåret.

ja compakt kamera har bilde gjennkjenning

det fins på dslr også nesten en må justere manuelt

høyre eller venstre , det har jeg aldrig brukt

 

så er det fint med digital live skjerm , har lyst på Ni D500

men det får en spare til.

Lenke til kommentar

Har en k850i liggende i en skuff. Bra kamera? Nei. Kanksje for 20år siden men ikke i dag. Mobiltelefoner til under tusenlappen slår den ned i støvlene. Inkludert billige nybegynner kompaktkameraer.

Slutt å troll.

de nye compakt kameraene med tilleggs linse er utifra spec bra til bytur

det var sånn smtalen blei ( det er utbedring fra canon G5 med integrert linse )

så litt dyre kamera før i tiden uten extra linser. alt i ett holder hvis en ikke fordyper

seg i dslr sin verden ,med bøker og blogger .

post-521583-0-69517000-1564067122_thumb.jpeg

post-521583-0-97799400-1564067140_thumb.jpeg

post-521583-0-02636700-1564103181_thumb.jpeg

Endret av fleksnes radio amatør
Lenke til kommentar

For all del, gamle kameraer kan være interessante fra et historisk perspektiv, men kan ikke helt se for meg at det er dette trådstarter ser etter. Skjønt, Panasonic GM1 og GM5 er fortsatt ganske bra greier, om størrelse og vekt viktig, og koster ikke stort på Finn. Reker mye rundt med GM1 og Olympus 17mm selv.

Lenke til kommentar

For all del, gamle kameraer kan være interessante fra et historisk perspektiv, men kan ikke helt se for meg at det er dette trådstarter ser etter. Skjønt, Panasonic GM1 og GM5 er fortsatt ganske bra greier, om størrelse og vekt viktig, og koster ikke stort på Finn. Reker mye rundt med GM1 og Olympus 17mm selv.

det er sånn at en har råd til ett compat kamera, med 1 linse 28-50mm

når en så skal kjøpe ekstra linse så er ting ute av produksjon, og billig og populært

så alle reserve linser er borte , spesielt vidvinkel linser

 

panasonic ser bra ut 

 

Endret av fleksnes radio amatør
Lenke til kommentar

Mye merkelige greier her.

 

Jeg er uansett tilbake fra reise. Tok med og brukte min Z6 med 24 - 70 f/4 og 50 f/1.8 i tillegg til at det ble en del mobilbilder der et større og dyrere kamera ikke var egnet. Fungerte bra nok, men noe billigere og mer lommevennlig hadde vært ideelt.

 

Så jeg er fremdeles på jakt etter et mindre kamera til fremtidige reiser og turer hvor størrelse er viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...