Gå til innhold

Oppgradering av PC (GPU, RAM og CPU Kjøler) - Hva tenker dere?


Anbefalte innlegg

Hei dere, 
 
Jeg har i dag en PC bestående av følgende komponenter
  • Case: Phanteks Eclipse P400S
  • GPU: EVGA GeForce GTX 970
  • CPU: Intel Core i7-6700K Skylake
  • CPU Kjøler: Corsair Hydro Series H75 CPU Kjøler
  • Hovedkort: ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO
  • RAM: HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB
  • PSU: Corsair HX 750W
  • SSD: Samsung 850 EVO Series 500GB
  • HDD: Samsung SpinPoint F3 1TB

Lurer nå på om jeg skal oppgradere den litt, tenker kanskje å for eksempel gå for noe slikt

  • Ny GPU: MSI GeForce RTX 2080 Duke OC
  • Ny RAM: HyperX Fury DDR4 3466MHz 32GB
  • Ny CPU Kjøler: Noctua NH-D15 CPU Kjøler
Først og fremst lurer jeg på deres tanker angående oppgradering nå i disse AMD dagene, burde jeg kanskje vente litt å kjørt en helomvending til AMD isteden? 
 
Om ikke, er det noe annet dere kanskje heller ville oppgradert eller andre deler dere vill forslå? Jeg må vært fall få gjort noe med CPU-Kjøler situasjonen, hver gang maskinen bruker litt kraft og den girer opp høres det ut som maskinen kommer til å ta av. 
 
De ovennevnte delene kommer på ca 12k hos komplett, så la oss si at jeg har et budsjett på rundt 15k for å gi litt rom for forslag. Men helst så langt ned mot 12/13 man klarer.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for AMD.

 

Du får solide budsjettløsninger. Du sier lite om hvilket bruk du ser for deg...

 

Jeg ville brukt GPU, HDD, PSU og muligens kabinett videre.

 

Gå for AMD 3600 (veldig god value for money - 2149 ca.

Du kan slippe unna med et b450 hovedkort til ca 1000-lappen som skal støtte x570 gjennom BIOS-flash.

Ganske god ram - https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4113643 - 1167 kr.

 

Da har du i utgangspunktet masse å bruke på GPU, men ville ventet litt. Folk sier AMDs nye rx 5700 kort er bra, men har elendig kjøling, så tipset er å vente litt til det kommer tredjeparts-kort med bedre kjøling. Ser på prisguide at AMD sitt kort pdd ligger på 4,3k.

 

Da har du fortusatt at du beholder de nevnte delene en godt oppgradert pc til ca 4350 (+ planlagt ca 5k på god, ny GPU når det kommer om noen måneder, sikkert), altså totalt ca 9,5k. Da har du også anledning til å f eks doble antall ram, kjøpe nytt kabinett eller ny psu og fremdeles holde deg innenfor budsjettet ditt på 12-13k.

Lenke til kommentar

Gå for AMD.

 

Du får solide budsjettløsninger. Du sier lite om hvilket bruk du ser for deg...

 

Jeg ville brukt GPU, HDD, PSU og muligens kabinett videre.

 

Gå for AMD 3600 (veldig god value for money - 2149 ca.

Du kan slippe unna med et b450 hovedkort til ca 1000-lappen som skal støtte x570 gjennom BIOS-flash.

Ganske god ram - https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4113643 - 1167 kr.

 

Da har du i utgangspunktet masse å bruke på GPU, men ville ventet litt. Folk sier AMDs nye rx 5700 kort er bra, men har elendig kjøling, så tipset er å vente litt til det kommer tredjeparts-kort med bedre kjøling. Ser på prisguide at AMD sitt kort pdd ligger på 4,3k.

 

Da har du fortusatt at du beholder de nevnte delene en godt oppgradert pc til ca 4350 (+ planlagt ca 5k på god, ny GPU når det kommer om noen måneder, sikkert), altså totalt ca 9,5k. Da har du også anledning til å f eks doble antall ram, kjøpe nytt kabinett eller ny psu og fremdeles holde deg innenfor budsjettet ditt på 12-13k.

 

Hva er vits i å kjøpe en cpu som det er ca samme ytelse i spill som den han har? Sidegrade har ALDRI vært lurt.

 

Skal han kjøpe noe, så må det iallefall være fordi han trenger flere kjerner. Ikkje for at han trenger bedre spillytelse. Det er min mening da.

Lenke til kommentar

Avvent CPU-oppgradering om du ikke gjør noe som faktisk trenger mange kjerner. En i7-6700k er helt fin i dag med et RX 5700 eller 2070 Super i de aller fleste spill.

I verste fall kjøper du nytt skjermkort og oppdager at spillytelsen har blitt helt utmerket.

 

Angående CPU-kjøler og støy, har du prøvd å justere vifteprofilen? En NH-D15 vil nok ikke være voldsomt mye bedre enn det du har. Du trenger jo ikke sette vifta på turbo bare fordi den klarer å spinne på 2500 omdreininger i minuttet.

Lenke til kommentar

Helt enig. Cpuen scorer ganske bra på spill ytelse, Kan  ts dra nytte av flere kjerner i for eksempel videoredigerings programmer eller lignende så kan jo AMD oppsett være et smart valg

 

ta en kikk på spill fps  her:

 

https://www.tek.no/artikler/test-amd-ryzen-9-3900x-og-ryzen-7-3700x/465159/3.

 

Hadde brukt pengene på gpu og evenuelt ram, og en kjøler, beholdt cpu og hovedkort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...