Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelsestid leie


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal si opp leiligheten jeg leier som har tre mnd oppsigelsestid. Sa opp igår via sms men fikk ikke bekreftelse, har ikke fått tak i utleier idag heller pr tlf. Det jeg lurer på er, det er vel rimelig at det gjelder fra juli-aug-sept? Slik at siste betaling blir 1 sept ettersom jeg sa opp 17 juli?

 

Anonymous poster hash: 80f7d...a1d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Skal si opp leiligheten jeg leier som har tre mnd oppsigelsestid. Sa opp igår via sms men fikk ikke bekreftelse, har ikke fått tak i utleier idag heller pr tlf. Det jeg lurer på er, det er vel rimelig at det gjelder fra juli-aug-sept? Slik at siste betaling blir 1 sept ettersom jeg sa opp 17 juli?

 

Anonymous poster hash: 80f7d...a1d

Hva sier avtalen din om oppsigelse? Det vanlige er at oppsigelsen gjelder fra første månedsskifte etter at du har sagt opp. Sier du opp 17. juli, gjelder 3 måneder fra 1. august, slik at du skal betale for aug-sep-okt. Med mindre du får avtale om å flytte ut før, selvsagt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det spørs kva som er avtalt.

 

Ofte brukar ein bestemmelsen ordrett frå huseleieloven § 9-6: 

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

Men det kan også avtalast andre måtar å berekne oppsigelsestida på.

 

Det enklaste for deg er at når du seier opp leiligheita så seier du også kva som er din siste leigedag, altså at du spesisfiserer at du blir i bustaden ut september måned. 3 månedar er minimumstida, du kan godt seie opp med lengre varsel om du vil.

 

 

Det er ikkje formelle krav til korleis du som leigetakar skal seie opp leigeavtalen (med mindre det er avtalt særskilt i leigeavtalen), men det er fornuftig av deg å gjere det skriftleg og på ein slik måte at du er sikker på at utleigaren har fått det med seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Sa opp igår via sms men fikk ikke bekreftelse, har ikke fått tak i utleier idag heller pr tlf.

 

Jeg sa selv opp en hybel uten å få kontakt med utleier på minst en måne eller to. Jeg ville ikke sendt det på SMS, men heller en epost med et pdf-fil hvor du er formell. Da kan ikke vedkommende komme tilbake til deg å si "jeg fikk ikke det med meg", og da må vedkommende bare innhente seg i at  du flytter ut. Men det er viktig som zanta sier: du bør si opp den første i månen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Her tror jeg du har misforstått...

 

Ah, du har faktisk helt rett  :rofl:

 

Tror «månen» bare var skrivefeil.

 

^

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Det viktige her er ikkje skrivefeilen, men at dersom du venter til den fyrste i måneden så er du litt seint ute:

 

 

§ 9-6.Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

 

Dersom du seier opp leigeavtalen no den 1 august, så startar oppsigelsesfristen den 1 september og varer til 30 november.

 

 

 

Det som er viktig er å seie opp før den fyrste i måneden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sa selv opp en hybel uten å få kontakt med utleier på minst en måne eller to. Jeg ville ikke sendt det på SMS, men heller en epost med et pdf-fil hvor du er formell. Da kan ikke vedkommende komme tilbake til deg å si "jeg fikk ikke det med meg", og da må vedkommende bare innhente seg i at  du flytter ut. Men det er viktig som zanta sier: du bør si opp den første i månen.

Tja, med en e-post kan en og si at "den kom aldri" eller "den må ha havnet i søppelpost".

 

Det viktigste er å bruke en form som en er rimelig trygg på at huseier får. Har du utvekslet SMS eller e-post med vedkommende før på mobilnummeret/adressen så bør begge deler egentlig være like greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...