Gå til innhold

Grunneier nekter Fornebubanen tilgang til tomt: – Vi kjemper i mot med nebb og klør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor dypt under tomten skal banen gå og hva er støy og rystelsespotensialet?

Etter det bildet i artikkelen viser så vil banen være mer enn 20 meter under bebygd areale av eiendommen. Tipper dermed at 'støy og rystelsespotensialet' er omtrent det samme, eller bedre, enn hele Oslo by. Endret av graavik
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Etter det bildet i artikkelen viser så vil banen være mer enn 20 meter under bebygd areale av eiendommen. Tipper dermed at 'støy og rystelsespotensialet' er omtrent det samme, eller bedre, enn hele Oslo by.

I så fall er jeg tilbøyelig til å be grunneier om å ta seg en bolle.

Nej - tunnel er kun 5 meter under jorden - på en del af grunden. NB: Skal der tunnellen spraenges ud eller bores ud med tunnel bore maskine?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det virker som ingen her bryr seg stort om eiendomsretten. Lurer på om dere hadde vært like prinsippfaste om at det er greit å stjele fra individet for samfunnets beste hvis det var deres egen tomt som skulle bli stjålet. For ja, å ta noe mot en persons vilje, er tyveri. Å kaste en neve småpenger i trynet på offeret legitimerer ikke tyveriet.

 

Skam dere!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det virker som ingen her bryr seg stort om eiendomsretten. Lurer på om dere hadde vært like prinsippfaste om at det er greit å stjele fra individet for samfunnets beste hvis det var deres egen tomt som skulle bli stjålet. For ja, å ta noe mot en persons vilje, er tyveri. Å kaste en neve småpenger i trynet på offeret legitimerer ikke tyveriet.

 

Skam dere!

 

Jeg gremmes også når jeg leser de kommentarene... Skulle jo tro lesere av tu var LITT oppegående på filosofi og rettigheter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nej - tunnel er kun 5 meter under jorden - på en del af grunden. NB: Skal der tunnellen spraenges ud eller bores ud med tunnel bore maskine?

5 meter er alt for nære og vil definitivt forringe verdien av eiendommen betydelig. Hva er da fasiten her? 5 eller 20 meter?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nja, vil tørre å påstå at samfunnets beste skal trumfe over enkeltmennesker. Hadde det vært en nabolag eller individer som var ressurssvake og ikke kunne flytte på seg - fair nok, men her er det snakk om folk men ressurser. En kan også argumentere for at de svakeste og sykeste i samfunnet som lider pga. forurensning, hvor prosjekter som dette som har som målsetning å redusere trafikk (= forurensning) er å ivareta de svaktestes interesse.
Og hva om det gis kompensasjon på totalbeløp tapt, ergo at staten gir et tilgodebeløp på hele eiendommens verdi, er det fortsatt ran i deres øyner?

Ikke skal det bygges vindmøller, ikke skal det bygges veier, ikke skal det bygges tunneler, ikke skal det digitaliseres, ikke skal det lages nye læreplaner eller reformer,  ikke skal nynorsk ut og sånn kan vi fortsette lista. Det er alltid noen som må lide når samfunnet går fremover. Det gjør det ikke automatisk riktig, men allikevel samfunnets beste burde være en tungveiende faktor.

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nja, vil tørre å påstå at samfunnets beste skal trumfe over enkeltmennesker.

 

 

Det er snakk om eiendomsrett. Når du har kjøpt deg et stykke jord, så er det ditt. Hvis så myndighetene skal ta det fra deg, for å gi det til noen andre, så er det tyveri.

 

 

Du må ikke tåle så inderlig vel  

den urett som ikke rammer deg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er snakk om eiendomsrett. Når du har kjøpt deg et stykke jord, så er det ditt. Hvis så myndighetene skal ta det fra deg, for å gi det til noen andre, så er det tyveri.

 

 

Nei, det gis ikke til noen andre. Og det heter ekspropriasjon. Om det er tyveri kan sikkert diskuteres, jeg skal ikke påstå at det ikke oppleves som det fra offerets side. Det offentlige er ikke generøs med erstatningene ved ekspropriasjon ihvertfall...

 

Det sagt, uten ekspropriasjon så hadde vi ikke hatt mange veier i Norge. T-banen hadde ikke eksistert, og generelt hadde offentlig transport vært en spøk. De fleste holdeplasser for busser er jo "bygd inn" mot en bygning/hage eller annen tomt. 

 

 

 

"Å bruke et historisk sitat, og sette det inn i en annen diskusjon utenfor det den originale forfatteren kommenterte på, tilfører ikke debatten noe særlig"

- Kjetil, 18/7-2019

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...