Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nedbemanning og ansiennitet - Skal de kutte vikarer før faste ansatte?


OtherHalf

Anbefalte innlegg

Ved nedbemanning av en avdeling eller filial, så må ansiennitetslister følges. Men hvem plikter bedriften å si opp først? Faste ansatte eller vikarer/tilkallingsvikarer?

 

Min samboer ble fast ansatt for to år siden, de har ansatt nye vikarer etter den tid, allikevel er det hun som har fått beskjed om å gå. Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er permitteringer så kan iallefall bedriften velge å beholde den kompetansen de trenger på sånt sett ikke legge stor vekt på ansenitet.

 

Hvis hun har samme kompetanse som de andre kan de ikke uten videre velge en over en annen med mer ansenitet.

Takk for svar. Så da spiller det ingen rolle om du har 100 % fast stilling eller er tilkallingsvikar? Hvem enn som har jobbet der kortest tid (samt at kompetansen lik), må gå?

Lenke til kommentar

Jeg regner med at så lenge du har et ansettelsesforhold så kan bedriften velge deg foran noen andre så lenge de kan argumentere med at du har en kompetanse den andre mangler - som f.eks truck sertifikat dersom bedrifter er av en sort hvor dette er et behov

 

Min erfaring er at bedrifter ofte bruker bemannings permitteringsrunder på å sortere bort arbeidere som er ineffektive siden det, såvidt meg bekjent, er eneste måten å bli kvitt langtidsansatte på til fordel for nyere ansatte bedriften anser som mer verdifulle. Terskelen er derfor i min erfaring lav før enkelte sorteres bort, men man kan alltids kjempe. Da er det nok til fordel å være organisert.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Her er noe info, skrevet med arbeidsgiver som målgruppe, men gir i alle fall en oversikt over ting i en nedbemanningsprosess:

https://www.arbeidsrettsadvokater.no/oppsigelse/nedbemanning/

https://www.arbeidsrettsadvokater.no/oppsigelse/utvelgelseskriterier-ved-oppsigelse/

Og fra en fagforening: https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/omorganisering-og-nedbemanning/

Ellers gir ett google søk etter "rettigheter ved nedbemanning" mange treff.

 

Man har mulighet til å bestride oppsigelsen, at vikarer blir prioritert fremfor faste ansatte høres ut som ett godt utgangspunkt for meg. Men det betinger at man kan ta over den jobben vikaren utfører.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Ved nedbemanning av en avdeling eller filial, så må ansiennitetslister følges. Men hvem plikter bedriften å si opp først? Faste ansatte eller vikarer/tilkallingsvikarer?

 

Min samboer ble fast ansatt for to år siden, de har ansatt nye vikarer etter den tid, allikevel er det hun som har fått beskjed om å gå. Er dette riktig?

 

Det spørs kva som er avtalt.

Minimumskrava etter arbeidsmiljølova er at før ein eventuell oppsigelse så skal arbeidsgiver drøfte spørsmålet med arbeidstaker og tillitsvalgt. I dette drøftingsmøtet skal grunnlaget for oppsigelsen kriteria for utvelging drøftast.

Her kan partane bli enige om kva som skal ligge til grunn for utvelging. Ansiennitet kan være ein måte å objektivt vurdere arbeidstakarane opp mot kvarandre, men arbeidsgiver kan også kreve å at ein skal legge fagleg dyktigheit, samarbeidsvilje eller liknande subjektive vurderingar til grunn.

Dersom den tilsette er uengig i grunnlaget for oppsigelsen så må ein reise søksmål for å få oppsigelsen dømt ugyldig.

 

Ved masseoppsigelse så er det endra strengare krav til valg av kriterier for utvelging.

 

 

 

Dersom ein har tariffavtale så har ein vanlegvis avtalt på førehand kva som skal være kriteria for utvelging, ofte basert på ansiennitet når arbeidstakarane ellers er like.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Så da spiller det ingen rolle om du har 100 % fast stilling eller er tilkallingsvikar? Hvem enn som har jobbet der kortest tid (samt at kompetansen lik), må gå?

 

Den som er tilkallingsvikar skal ikke plutselig få fast jobb om noen andre i fast stilling blir overtallig, medmindre vedkommende har kunnskaper som ikke de fast ansatte har. Bedriften vil ha behov for tilkallingsvikarer også etter en nedbemanning, så det er ikke unaturlig at de beholder kontakten med de som er villige til det. 

 

Det kan være litt forskjellige avtaler, men normalt skal bedriften beholde de som har den kompetansen bedriften trenger. Dersom det står mellom flere med samme kompetanse ser man på feks ansiennitet. Dette gjøres normalt i møte med de tillitsvalgte.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...