Gå til innhold

Kommer jeg inn på studie eller er det helt dødt?


Iår?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Helt avsindig teit at folk med så god poengsum ikke får plass på ønsket studie... Det må ha vært hardt å opparbeidet en slik sum, og det er trist at slikt ikke blir belønnet.

 

Normalt ville jeg anbefalt å ta valgemner i semesteret som kommer. Mange studier har valgfag fra 30 til 60 poeng. Tannlegestudiet er jo ikke et sånt studie hvor det er valgfag, så jeg vet saktens ikke hva som er lurest for deg. Jeg er fan av tannleger, og jeg skulle tro behovet for tannleger er stort for samfunnet vårt.

It's a long shot, men kanskje du kunne ringt UiT og høre om du kan få studere enkeltemner innen odontologi som ikke er adgangsbegrensede emner? En rekke studieretninger har slike emner, blant annet språkfag, samfunnsfag og kriminologi. At et emne er adgangsbegrenset betyr at emnene er forbeholdt de som kom inn via Samordna opptak, men når et emne ikke er adgangsbegrenset, så betyr det at du kan gå opp til eksamen i emnet som såkalt "enkeltemnestudent". Det sagt, så vet jeg ikke om odontologistudiet har emner som ikke er adgangsbegrenset.

Om du prater eller skriver til UiT om dette, så sørg for å minn dem på karaktersnittet ditt. Poenggrensene for opptak fluktuerer. Det er ikke godt å si når du vil komme inn på tannlegestudiet, men det er gode odds for at du en gang i fremtiden vil komme inn på studiet med poenggrensa di. Ved å minne dem på snittet ditt, sørger du for at de vet at de har med en potensiell tannlegestudent å gjøre.

Lykke til med hva enn du ender opp med. Krysser fingra for at det blir nordnorsk tannlege av deg! :w00t: :w00t: :w00t: :w00t:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Et emne jeg ikke kan tro er adgangsbegrenset er FIL-0700 Examen philosophicum, Tromsøvarianten. Det er bare 10 poeng da, men tar du den eksamen i et "venteår" før du begynner på tannlegestudiet, så har du nå spart deg mye energi du kan bruke til å heller fokusere på odontologiske emner under førstesemesteret på odontologistudiet.

Lenke til kommentar

 

Hei.
Fikk svar idag på SO.
 
Stusset litt på meldingen om at de ikke etterfyller, men likevel er det venteliste. Skal jeg se en annen vei, eller er det håp? Her er svaret fra hovedopptaket Odontologi(tannlege) I tromsø.

 

 

Husk at det er kvoter ved UiT. Du konkurrerer i ordinær kvote som utgjør 20%. Det er 40 plasser(eller mer). Sjansen for at 8(+) personer kommer takker nei er liten. De tar nok inn mer enn 40 antar jeg, siden er noen som takke nei. Om de på venteliste før deg takker nei(alle 12). Og du står som nummer 1, er det kanskje litt håp. Vi håper det beste for deg. 

Endret av Othepra
Lenke til kommentar

Husk at det er kvoter ved UiT. Du konkurrerer i ordinær kvote som utgjør 20%. Det er 40 plasser(eller mer). Sjansen for at 8(+) personer kommer takker nei er liten. De tar nok inn mer enn 40 antar jeg, siden er noen som takke nei. Om de på venteliste før deg takker nei(alle 12). Og du står som nummer 1, er det kanskje litt håp. Vi håper det beste for deg. 

Dette ser jo lovende ut ihvertfall:

Tilbud gitt i suppleringsopptak for i fjor:

 

post-525676-0-93209800-1563377398_thumb.png

post-525676-0-20203300-1563377404_thumb.png

Dvs 9 personer var heldige.

Endret av Iår?
Lenke til kommentar

Dette ser jo lovende ut ihvertfall:

Tilbud gitt i suppleringsopptak for i fjor:

 

attachicon.gifnii.PNG

attachicon.gifni.PNG

Dvs 9 personer var heldige.

 

Vedkommende konkurrerer i ordinær kvote som utgjør 20%. Det er liten sjanse for at de tok inn 9 personer kun i ordinær kvote i fjor. Mer vanlig at de tar inn 1 fra hver: førstegangsvitnemål, ordinær, Nord-Norsk førstegang-og ordinær kvote, Finnmark/Nord-Troms førstegangs/ordinær og Samisk førstegang og ordinær. 

Lenke til kommentar

Vedkommende konkurrerer i ordinær kvote som utgjør 20%. Det er liten sjanse for at de tok inn 9 personer kun i ordinær kvote i fjor. Mer vanlig at de tar inn 1 fra hver: førstegangsvitnemål, ordinær, Nord-Norsk førstegang-og ordinær kvote, Finnmark/Nord-Troms førstegangs/ordinær og Samisk førstegang og ordinær. 

Da får jeg vel bare sette meg ned på skolebenken i ett år til...

Endret av Iår?
Lenke til kommentar

 

Hei.
Fikk svar idag på SO.
 
Stusset litt på meldingen om at de ikke etterfyller, men likevel er det venteliste. Skal jeg se en annen vei, eller er det håp? Her er svaret fra hovedopptaket Odontologi(tannlege) I tromsø.

 

 

Beklager, men etter min erfaring; så lenge man ikke er i nordlandskvoten (som har mye endring i venteliste), så er endringer liten på ventelisten for ordinær. Men heads up, ikke bra miljø på odontologi på UiT. Ikke bli sånn altfor lei deg om du ikke kommer inn. Alt skjer for en grunn.  :w00t:

Lenke til kommentar

Beklager, men etter min erfaring; så lenge man ikke er i nordlandskvoten (som har mye endring i venteliste), så er endringer liten på ventelisten for ordinær. Men heads up, ikke bra miljø på odontologi på UiT. Ikke bli sånn altfor lei deg om du ikke kommer inn. Alt skjer for en grunn.  :w00t:

Det gikk ned til 9 :O

Endret av Iår?
Lenke til kommentar

Krysser fingrene for deg? Jeg sto selv som nummer 10 på venteliste til medisin i Tromsø for et par år siden med 65,4 poeng, og listen rikket seg ikke? I fjor hadde Samordna Opptak beregnet feil poengsum, og da i min favør, men jeg kom likevel ikke inn...I år har poenggrenser steget ytterligere, så selv krysser jeg fingrene for neste år?

Endret av Legedrømmen
Lenke til kommentar

Krysser fingrene for deg? Jeg sto selv som nummer 10 på venteliste til medisin i Tromsø for et par år siden med 65,4 poeng, og listen rikket seg ikke? I fjor hadde Samordna Opptak beregnet feil poengsum, og da i min favør, men jeg kom likevel ikke inn...I år har poenggrenser steget ytterligere, så selv krysser jeg fingrene for neste år?

Hvilken modell er du? Er selv 96.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...