Gå til innhold

Gjør deg klar for dovendyr-emojien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må da snart finnes tusenvis av "emojis", med det til felles at de aldri blir brukt, fordi de er ekstremt sære, intentsigende eller utrolig spesifike. De eksisterer kun for å ta opp plass i listen, slik man ikke orker lete engang. Når trenger noen egentlig å bruke en løk eller et fat kiwi som emoji?

 

I min tid var de gule, runde, og presenterte en klart definert følelse eller et ansiktsuttrykk. Derav navnet emoji, eller emoticon som det het da. Hva poenget er i dag aner jeg ikke, med mindre noen prøver å lage et nytt ikonbasert språk.

 

I min tid så brukte vi bokstaver og tegn for å uttrykke en følelse eller ansiktsutrykk. Jeg skjønner ikke hvorfor man startet med disse gule rundingene. Trengs ikke!

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Det må da snart finnes tusenvis av "emojis", med det til felles at de aldri blir brukt, fordi de er ekstremt sære, intentsigende eller utrolig spesifike.

De eksisterer kun for å ta opp plass i listen, slik man ikke orker lete engang.

Når trenger noen egentlig å bruke en løk eller et fat kiwi som emoji?

 

I min tid var de gule, runde, og presenterte en klart definert følelse eller et ansiktsuttrykk.

Derav navnet emoji, eller emoticon som det het da.

Hva poenget er i dag aner jeg ikke, med mindre noen prøver å lage et nytt ikonbasert språk.

 

 

 

 

I min tid så brukte vi bokstaver og tegn for å uttrykke en følelse eller ansiktsutrykk.

Jeg skjønner ikke hvorfor man startet med disse gule rundingene.

Trengs ikke!

 

 

 

- Smaksak...

Men det skal sies at ved bruk bokstaver og tegn i så måte har et begrenset omfang når det kommer til evnen til å uttrykke seg i sammensatt form a.k.a. Emoji/Emoticon.

 

De gule Emoji'ene/Emoticons'ene var bare en naturlig utvikkling av dette.

Det at det nå kommer flere og mer intrikate Emoji/Emoticons er igjen bare en naturlig utvikkling av dette i så måte.

 

Det "likferd" hinter til i sitt innlegg er ikke så helt på jordet, med tanke på at dem brukte slikt i bl.a. det gamle Egypt til å fortelle ganske så nyanserte fortellinger.

 

Men i vårt moderne samfunn hadde ikke skadet å finne en balanse mellom bruk av ord og det å bruke Emoji/Emoticons.

Som en artikkel her på Tek sa om bruken av slikt...

"There's a time and a place..."

 

Noen ganger passer det seg dårlig å bruke Emoji/Emoticons.

Andre ganger gir det faktisk mening å bruke Emoji/Emoticons.

 

Et universalt system hadde vært på sin plass i så måte.

Slik at alle ser det samme.

 

Har selv opplevd å bli presentert med firkanter, der det så tydelig var ment å dukke opp en eller flere Emoji/Emoticons.

Dog snakker du f.eks. om en katt så skriv "katt" og ikke bruk Emoji/Emoticons.

Igjen..., balanse...

Lenke til kommentar

Det må da snart finnes tusenvis av "emojis", med det til felles at de aldri blir brukt

 

Tror du bør titte litt på tallene før du uttaler deg her. Det er en grunn til at det stadig utvikles nye emojis, og det er nettopp fordi de er ekstremt populære og mye brukt. Bare via Facebook Messenger alene sendes det 5 milliarder emojies, hver dag. 

Lenke til kommentar

 

Det må da snart finnes tusenvis av "emojis", med det til felles at de aldri blir brukt

 

Tror du bør titte litt på tallene før du uttaler deg her. Det er en grunn til at det stadig utvikles nye emojis, og det er nettopp fordi de er ekstremt populære og mye brukt. Bare via Facebook Messenger alene sendes det 5 milliarder emojies, hver dag. 

Og da er det "løk", "smør" og "elvis på rulleskøyter" som deles 5 milliard ganger? Poenget mitt er ikke at der ikke er emojis som ikke er nyttige og blir brukt, men at man på ett eller annet tidspunkt burde spurt seg "hvor mange er det egentlig plass til" og "burde vi ha litt strengere kriterier".

 

Bare den kategorien som inneholder smilefjes har 9 SIDER på min mobil, og nå blir det tydeligvis 10. For å finne et grublefjes må jeg bla til side 7, forbi blant annet 14 hjerter i forskjellige farger, damesko(?), bikinier, damevesker, neglelakk, leppestift, flosshatt, 8 av noe som ser ut som tegnspråk, en bæsj, 10 katter, spock-hilsen fra star trek og tre apekatter.

Endret av likferd
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og da er det "løk", "smør" og "elvis på rulleskøyter" som deles 5 milliard ganger? Poenget mitt er ikke at der ikke er emojis som ikke er nyttige og blir brukt, men at man på ett eller annet tidspunkt burde spurt seg "hvor mange er det egentlig plass til" og "burde vi ha litt strengere kriterier".

 

Bare den kategorien som inneholder smilefjes har 9 SIDER på min mobil, og nå blir det tydeligvis 10. For å finne et grublefjes må jeg bla til side 7, forbi blant annet 14 hjerter i forskjellige farger, damesko(?), bikinier, damevesker, neglelakk, leppestift, flosshatt, 8 av noe som ser ut som tegnspråk, en bæsj, 10 katter, spock-hilsen fra star trek og tre apekatter.

 

Nei, det er naturlig nok ikke de du ramser opp som deles 5 milliarder ganger da de ikke er lansert ennå. 

 

Dine mest brukte emojis finner du på side 1. At du må bla til side 7 for å finne den du leter etter viser jo bare at du selv bruker flere emojis enn det som er plass til på førstesiden. Med andre ord rundt 30 emojies er ikke nok til å dekke ditt eget behov.

 

Jeg registrerer også at du reagerer på at du må bla deg forbi damesko, bikinier, damevesker, neglelakk og leppestift. Men klarer du se for deg at det kanskje finnes noen andre der ute som ikke er en 35 år gammel mann som kanskje syns disse er nyttige?

 

Og mens du er i gang, kan du da også prøve se for deg alle andre forskjellige type behov folk måtte ha blant de 7,7 milliarder menneskene som lever på denne planeten. Hvis alle disse er som deg, og har behov for mer enn 30 emojies, hvor mange emojies mener du man må ha for å dekke behovet til alle sammen?

Lenke til kommentar

 

Det må da snart finnes tusenvis av "emojis", med det til felles at de aldri blir brukt, fordi de er ekstremt sære, intentsigende eller utrolig spesifike. De eksisterer kun for å ta opp plass i listen, slik man ikke orker lete engang. Når trenger noen egentlig å bruke en løk eller et fat kiwi som emoji?

 

I min tid var de gule, runde, og presenterte en klart definert følelse eller et ansiktsuttrykk. Derav navnet emoji, eller emoticon som det het da. Hva poenget er i dag aner jeg ikke, med mindre noen prøver å lage et nytt ikonbasert språk.

 

I min tid så brukte vi bokstaver og tegn for å uttrykke en følelse eller ansiktsutrykk. Jeg skjønner ikke hvorfor man startet med disse gule rundingene. Trengs ikke!

Kanskje det er et forsøk på å innføre et nytt skriftspråk som består av bilder i stedet for bokstaver som danner ord?

 

I så fall vil jeg bare gjøre oppmerksom på at et slikt skriftspråk alt finnes. Brukes bl.a. i Kina.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...