Gå til innhold

Canon EOS 700d treg og bråkete autofokus.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte meg en EOS 700D på Finn, med standard linse.

 

Men autofokus er så innmari treg, det tar flere sekunder før den får roet seg, slik at jeg får tatt bilde. Og den høres veldig godt.

 

Jeg har hatt en 350D før, og der var AF superkjapp og nesten lydløs. Er det noen innstillinger jeg kan forsøke, eller kan det være noe feil med linse/kamera? Den skal vel ikke være slik?

 

Kan lite om emnet, pleier å bruke auto, klikke, og thats it...så setter pris på hjelp :)

 

 

Mvh

 

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standard kitobjektiv til 700D skal normalt være dette, som er rimelig kjapt og stillegående. Så spørsmålet er om objektivet har en skade/slitasje, eller om det rett og slett ikke er originalobjektivet men muligens et eldre objektiv.

 

Hva står det skrevet på ringen rundt frontelementet? Eventuelt ta bilde av det og post her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du prøvd å bytte mellom feks gammelt kamera med nytt objektiv?

 

Har dessverre ikke det gamle kameraet lenger

 

Hva er det slags objektiv som står på kameraet? Det er det som inneholder fokusmotoren og lager støy, ikke kameraet.

 

Det som følger med...er det ikke et 55mm tro? Jeg er så dårlig på dette.

 

Standard kitobjektiv til 700D skal normalt være dette, som er rimelig kjapt og stillegående. Så spørsmålet er om objektivet har en skade/slitasje, eller om det rett og slett ikke er originalobjektivet men muligens et eldre objektiv.

 

Hva står det skrevet på ringen rundt frontelementet? Eventuelt ta bilde av det og post her?

 

Ja, det stemmer. Det er dette objektivet.

 

Når du sier det, så så jeg en stund etter jeg hadde kjøpt det at det var en liten skade på fronten, over glasset. Akkurat som noen hadde mistet det, og det hadde falt på noe skarpt. Ikke lett å se, og ser ubetydelig ut. Men det kan jo godt være at det har skjedd noe der.

 

Så hvis dette objektivet skal være slik som mitt 350D var, så er det åpenbart noe feil. Jeg er på jobb en uke til, så jeg har ikke tilgang til kameraet. Jeg skal forsøke et annet objektiv av samme type når jeg kommer hjem da.

 

Tusen takk for hjelp så langt!!

 

Tommy

Endret av TommyL
Lenke til kommentar

Når du sier det, så så jeg en stund etter jeg hadde kjøpt det at det var en liten skade på fronten, over glasset. Akkurat som noen hadde mistet det, og det hadde falt på noe skarpt. Ikke lett å se, og ser ubetydelig ut. Men det kan jo godt være at det har skjedd noe der.

Tommy

18-55 objektivene har bevegelig og roterende frontelement, det gjør at det objektivet er letter og ødelegge hvis det faller i bakken og at dette objektivet har drev/fokusmotor i plast vil ikke hjelpe på.

 

Ta og sjekk om det står STM på objektivet, hvis ikke så skaff deg et med den benevnelsen siden det er spesifikk laget for 700D.

 

Foreksempel dette "ubrukte" på finn for 500.-

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ett kjapt wikipedia søk sier at det er 9 versjoner av canons 18-55 mm objektiver. Noen versjoner er veldig like, andre har større forskjeller. Navnene på dem er veldig like, så når du sjekker vilken versjon du har er det viktig å få med seg alle tegn og bokstaver i riktig rekkefølge. Ikke alle har roterende frontellement. De to nyeste med STM motor har intern fokus og frontellementet er ikke roterende

 

Det Nautica har linket til er IKKE stm motor, det i linken er veldig gammelt, lansert ca 2005. Det har heller ikke stabilisator. Skal du kjøpe nytt, ikke kjøp det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke 700D selv men 650D og kan bekrefte det som sies om treg autofokus ved bruk av liveview.

Mye bedre ved bruk av søkeren og fase deteksjon.

 

Synes å huske at når 700D kom gikk kritikken på at den var nesten helt lik 650D. Måtte sjekke med dp review og det stemte. De er nesten identiske og det gjelder også live view autofokus.

 

Men begge er mye bedre enn 600D. Kan det være den du tenker på Nautica

 

 

June 2013: The Canon EOS 700D / Rebel T5i replaces the very short-lived Canon EOS 650D / T4i but is almost indistinguishable from it in terms of design, operation and specification. Our tests have found the image quality and performance of both cameras to be identical and they use the same batteries and accessories as well. Accordingly, this review is a very slightly modified version of the EOS 650 review we posted in the summer of 2012. We've retained product images of the EOS 650D where there's no meaningful change in design, and except where indicated, any comments in the body of this review which reference the Canon EOS 650D / T4i are equally relevant to the Canon EOS 700D / T5i and vis-versa.

 

De billigste og eldste EF S objektivene til Canon var jo fokusmotoren en micromotor og hverken spesielt stillegående eller raske. 

 

Så ja STM er betydelig bedre, USM motor er også ok for foto men du hører tikkingen fra motoren når du spiller inn video.

 

Hele testen til DP review kan leses her, autofokus er på side 14:

 

https://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-700d-rebel-t5i

Endret av LarsØ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenligne 650D med 700D milevis forskjell på livewiev på de to kamraene, 700D har Hybrid CMOS AF-sensor som gjør fokuseringen mye kjappere.

 

Skjønner, så det har blitt bedre altså. Husker jeg sammenlignet mitt 650D med min brors GX1 noen år tilbake, og konkluderte med at live view på speilrefleks var omtrent like fryktelig som EVF en på en speilløs. :p EVFs har jo blitt hakket mer brukbare med åra, så gir jo mening at de klarte å fikse live view og.

Lenke til kommentar

18-55 objektivene har bevegelig og roterende frontelement, det gjør at det objektivet er letter og ødelegge hvis det faller i bakken og at dette objektivet har drev/fokusmotor i plast vil ikke hjelpe på.

 

Ta og sjekk om det står STM på objektivet, hvis ikke så skaff deg et med den benevnelsen siden det er spesifikk laget for 700D.

 

Foreksempel dette "ubrukte" på finn for 500.-

 

Skal sjekke!

 

Ett kjapt wikipedia søk sier at det er 9 versjoner av canons 18-55 mm objektiver. Noen versjoner er veldig like, andre har større forskjeller. Navnene på dem er veldig like, så når du sjekker vilken versjon du har er det viktig å få med seg alle tegn og bokstaver i riktig rekkefølge. Ikke alle har roterende frontellement. De to nyeste med STM motor har intern fokus og frontellementet er ikke roterende

 

Det Nautica har linket til er IKKE stm motor, det i linken er veldig gammelt, lansert ca 2005. Det har heller ikke stabilisator. Skal du kjøpe nytt, ikke kjøp det

 

Oppfattet!

 

Det har du rett i, anbefaler ikke og kjøpe det objektivet nei :)

 

Rimeligste med STM-motor koster da 1000.-

 

Takker for tips!

 

Her var det mye god info!! Tusen takk, skal sjekke litt :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...