Gå til innhold

Mini Cooper SE er et minimalt steg framover for elbilen


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er dyrt å prøve å være i forkant, men ennå dyrere å ikke være ombord når toget forlater perrongen.

 

Selvfølgelig solgte ikke i3 i bøtter og spann i Europa, den ser mer sær enn lekker ut.

 

Tyske bilprodusenter har erfaring i å skynde seg langsomt, og EU-domstolen kjører nå en sak mot dem for kartellvirksomhet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

BMW i3 var et produkt av motvilje, ikke av overbevisning. Og med mini cooper har BMW fremdeles ikke forstått fremtiden. De har en stor jobb foran seg. Men nå trakk konsern sjefen seg fra jobben sist uke, så kanskje styret har forstått mer en direktøren.

 

At i3 var et resultat av motvilje har jeg vanskelig for å se all den tid den fremdeles er noe av det mest teknologisk fremtidsrettede som er laget i bilindustrien. At bilen er laget for å gå i pluss allerede vet 20000 biler i året slår forøvrig beina under noen av argumentene i artikkelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

BMW i3 var et produkt av motvilje, ikke av overbevisning. Og med mini cooper har BMW fremdeles ikke forstått fremtiden. De har en stor jobb foran seg. Men nå trakk konsern sjefen seg fra jobben sist uke, så kanskje styret har forstått mer en direktøren.

 

At i3 var et resultat av motvilje har jeg vanskelig for å se all den tid den fremdeles er noe av det mest teknologisk fremtidsrettede som er laget i bilindustrien. At bilen er laget for å gå i pluss allerede vet 20000 biler i året slår forøvrig beina under noen av argumentene i artikkelen.

Så, dersom i3 går i pluss. Hvorfor er BMW da så lunkne?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så, dersom i3 går i pluss. Hvorfor er BMW da så lunkne?

BMW ønsker vel å lage biler folk vil ha. Markedet for el biler i Tyskland er nok ikke veldig stort. Folk ønsker en bil de kan kjøre fra Berlin til München i 150km/h i snittfart. Store teslaer er kjempedyre i forhold til Opel insignia og BMW 3 og 5 serie.

 

Miljøgevinsten er minimal ved bruk av el bil i Tyskland , den økonomiske like lite attraktiv.Det er nok årsaken.

 

Avvikling av kjernekraft vil gi et enda større press på strømprisene. Folk begynner å irritere seg over vindmøller osv.

 

For fabrikker som selger mange billige bybiler kan nok el være mere relevant da dieselmotorer er dyre å rense.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

BMW i3 var et produkt av motvilje, ikke av overbevisning. Og med mini cooper har BMW fremdeles ikke forstått fremtiden. De har en stor jobb foran seg. Men nå trakk konsern sjefen seg fra jobben sist uke, så kanskje styret har forstått mer en direktøren.

 

At i3 var et resultat av motvilje har jeg vanskelig for å se all den tid den fremdeles er noe av det mest teknologisk fremtidsrettede som er laget i bilindustrien. At bilen er laget for å gå i pluss allerede vet 20000 biler i året slår forøvrig beina under noen av argumentene i artikkelen.

Haha. Mener du kapasitet til hurtiglading ;) ? Eller oppdateringer over internett? Eller range? Eller autopilot? Eller tyverisikring? Eller mulighet for henger krok?

 

i3 solgte 35000 biler globalt i 2018. Det er omtrent det samme som den mestselgende elektrisk bilen nå selger hver måned.

 

Som sagt BMW har en stor jobb foran seg. Nytter ikke å komme nå med en mini cooper med omtrent samme ytelse som i3 og tro at den vil gjøre en forskjell.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Så, dersom i3 går i pluss. Hvorfor er BMW da så lunkne?

BMW ønsker vel å lage biler folk vil ha. Markedet for el biler i Tyskland er nok ikke veldig stort. Folk ønsker en bil de kan kjøre fra Berlin til München i 150km/h i snittfart. Store teslaer er kjempedyre i forhold til Opel insignia og BMW 3 og 5 serie.

 

Miljøgevinsten er minimal ved bruk av el bil i Tyskland , den økonomiske like lite attraktiv.Det er nok årsaken.

 

Avvikling av kjernekraft vil gi et enda større press på strømprisene. Folk begynner å irritere seg over vindmøller osv.

 

For fabrikker som selger mange billige bybiler kan nok el være mere relevant da dieselmotorer er dyre å rense.

Men det er nettopp BMW's problem. De skjønte ikke at folk gjerne kjøper elektriske biler hvis de går langt og kan lades raskt, slik som model 3.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser ikke helt det store problemet med denne Minien. BMW i3 selger jevnt og trutt. Det er en pendlerbil som ikke utgir seg for å være noe annet og Minien vil bli det samme. Skjønner ikke dette "kravet" om stor batteripakke, hadde den hatt det ville den blitt mye dyrere og tyngre og for veldig mange ikke gjort seg som langturbil uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

BMW i3 var et produkt av motvilje, ikke av overbevisning. Og med mini cooper har BMW fremdeles ikke forstått fremtiden. De har en stor jobb foran seg. Men nå trakk konsern sjefen seg fra jobben sist uke, så kanskje styret har forstått mer en direktøren.

 

At i3 var et resultat av motvilje har jeg vanskelig for å se all den tid den fremdeles er noe av det mest teknologisk fremtidsrettede som er laget i bilindustrien. At bilen er laget for å gå i pluss allerede vet 20000 biler i året slår forøvrig beina under noen av argumentene i artikkelen.

Så, dersom i3 går i pluss. Hvorfor er BMW da så lunkne?

Tysk bilindustri er markedsledende på å produsere forbrenningsmotorer og girkasser. Derfor vil de helst forsinke overgangen til elbiler mest mulig, siden forspranget deres da vil bli borte. Samtidig følger de nok med på teknologien, så de er klare til å levere bra elbiler når markedet for gårsdagens teknologi blir borte. Enn så lenge vil de helst selge få elbiler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser ikke helt det store problemet med denne Minien. BMW i3 selger jevnt og trutt. Det er en pendlerbil som ikke utgir seg for å være noe annet og Minien vil bli det samme. Skjønner ikke dette "kravet" om stor batteripakke, hadde den hatt det ville den blitt mye dyrere og tyngre og for veldig mange ikke gjort seg som langturbil uansett.

 

Ser at prisen på elmini er "fra 260 tusen". Tipper at det er som hos VW at om du ønsker essensielle ting som ryggekamera så hopper prisen i taket.

Da nermer man seg nok plutselig en Model 3 i pris med dobbel rekkevidde for 370 tusen.

Og da får man med Ryggekamera og vell så det. (er vel 8 kamera totalt på model 3)

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser at prisen på elmini er "fra 260 tusen". Tipper at det er som hos VW at om du ønsker essensielle ting som ryggerkamera så hopper prisen i taket.

Da nermer man seg nok plutselig en Model 3 i pris med dobbel rekkevidde for 370 tusen.

Og da får man med Ryggekamera og vell så det. (er vel 8 kamera totalt på model 3)

Noen prioriterer estetikk, funksjonalitet og byggekvalitet.

 

i3 er Norges tredje mest solgte elbil etter Leaf og e-golf.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen prioriterer estetikk, funksjonalitet og byggekvalitet.

 

i3 er Norges tredje mest solgte elbil etter Leaf og e-golf.

Jo absolutt, og det er veldig bra det mye å velge i, og det er vel ikke alle som trenger ryggekamera, rekkevidde eller krok, Men føler de fleste henger etter Tesla på hva man får.

 

Men som nevnt over her så er det lurere av bmw å være hallveis med på toget enn å la det gå fra dem.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ser at prisen på elmini er "fra 260 tusen". Tipper at det er som hos VW at om du ønsker essensielle ting som ryggerkamera så hopper prisen i taket.

Da nermer man seg nok plutselig en Model 3 i pris med dobbel rekkevidde for 370 tusen.

Og da får man med Ryggekamera og vell så det. (er vel 8 kamera totalt på model 3)

Noen prioriterer estetikk, funksjonalitet og byggekvalitet.

 

i3 er Norges tredje mest solgte elbil etter Leaf og e-golf.

Og i 2019 vil Tesla model 3 selge mer enn summen av leaf,golf og i3 i 2019. Det kalles fremskritt.

 

Feilen med mini cooper er at BMW her lager en konkurrent til seg selv ift i3, og det hjelper ikke total profitten for BMW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For gode elbiler ja, ikke tullete dustebiler fra motvillig Tysk bilindustri.

Hva er det som er så dustete med i3. Etter mitt syn så er det den mest gjennomførte elbilen på markedet. Stilig design, helt i front på material- og produksjonsteknologi, zippy i bytrafikk og etter det jeg har hørt, god byggekvalitet og holdbarhet.

Lenke til kommentar

 

For gode elbiler ja, ikke tullete dustebiler fra motvillig Tysk bilindustri.

Hva er det som er så dustete med i3. Etter mitt syn så er det den mest gjennomførte elbilen på markedet. Stilig design, helt i front på material- og produksjonsteknologi, zippy i bytrafikk og etter det jeg har hørt, god byggekvalitet og holdbarhet.

Tenkte på Mini her. Jeg er enig i at I3 var en bra bil for sin tid. Den kom tidlig, hadde greit rekkevidde (etter datidens standard) og gjorde en rekke smarte grep for å forsøke å være effektiv (smale dekk blandt annet). Det er derfor det er så skuffende å se at dem egentlig bare har gitt opp og trøkt ut Mini'n.

Men vi får se, kanskje mener dem nå alvor og gir oss en SKIKKELIG effektiv elbil som er relativt billig samt muligheten for 400km+ kjørelengde.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...