Gå til innhold

Hvor mye deciBel kan en forvente å reduser på denne type vifte?


G

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før en kjøper inn deler bør en gjøre litt research. Kan fort bli dyrt om en ikkje gidder.

 

De skruene fungerer som sagt ikkje i tre.

 

https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=ms-android-samsung-gs-rev1&source=android-browser&q=treskrue#imgrc=CMBeIkVIxD7WlM:

 

+ noe trelim.

 

Blir meget solid skal du se

 

Oops, jeg hadde ikke forventet svar og råd på de skruene. Jeg har middels mekanisk erfaring og forstod valget mitt. Skal forklare. Derfor bestillet jeg disse treankerne samtidig:

 

post-30484-0-79093700-1564134864_thumb.jpg

 

Mye rart man kan bestille fra Kina. Har ikke kjøpt denne, men frister litt  :love:  ;)

s-l1600.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Skal ikke slike treankre slås inn på baksiden av hva enn du skal skru fast til? Hvordan får man det til med en kasse?

 

Skjønner ikke problemstillingen. Rammen i vedlagt foto er ikke min. Men var noe sånn jeg hadde i tankene, altså en innvendig ramme som kles med plater og noe lydmatter mellom rammefirkantene. Da burde ankeret få feste:

 

Kommer selvsagt til å lage rektangelramme framfor kuberamme.

 

box-1.jpg

 

En ting er sikkert og det er at det er mange måter å gjøre noe på  :love:

Tenker at spesiellt bunnplaten får ekstra styrke ved bruk av bolter. (sånn med tanke på løft og flytte den)

Elles så kunne nok treskruet blitt benyttet på resten av sidene.

 

Edit:

Siden jeg kun har 20 stk. bolter, så kommer jeg til å prioritere bunnplate og topplate for boltebenyttelsen foran alt som har med sider å gjøre. Kommer til å montere håndtak på topplaten og da må den også tåle hele vekten.

Endret av G
Lenke til kommentar

https://www.sloyd-detaljer.no/sortiment/reparere-oppbevare/lim-limpistoler/trelim/cascol-polyuretanlim-1570?gclid=Cj0KCQjwyerpBRD9ARIsAH-ITn-RfmI0hW6aAS14df1cVM1lnyHdQegVtI16p3qXupal6qCXf7hk3dwaAlUcEALw_wcB

 

Tror det var dette limet og treskruer fra Biltema vi brukte til å lage høyttalerkasser. De kassene fikk du knapt i fra hverandre med slegge etterpå.

 

 

Man skal ikke undervurdere styrken i trelim.

 

Jeg limte en gang 3 stk. glattkant 15x95mm sammen for å få 15x285mm med Casco lim. Prøvde å bryte de fra hverandre igjen etterpå og da brakk de på helt andre steder enn der jeg hadde limt. Kun lim og tvinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.sloyd-detaljer.no/sortiment/reparere-oppbevare/lim-limpistoler/trelim/cascol-polyuretanlim-1570?gclid=Cj0KCQjwyerpBRD9ARIsAH-ITn-RfmI0hW6aAS14df1cVM1lnyHdQegVtI16p3qXupal6qCXf7hk3dwaAlUcEALw_wcB

 

Tror det var dette limet og treskruer fra Biltema vi brukte til å lage høyttalerkasser. De kassene fikk du knapt i fra hverandre med slegge etterpå.

 

Tror du får enda sterkere lim også. Rimelig på Biltema. Tror følgende vare minner om Tec7 sine egenskaper. Lol

https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/ovrige-kjemikalier/bt-multibond-2000028571

 

Fås også i flere farger, blant annet mye anvendelige hvit og grå (og svart farge dersom man noensinne får behov for det):

36-48252_xl_1.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

post-30484-0-19021000-1564430174_thumb.jpgpost-30484-0-19021000-1564430174.jpg

 

Da var disse delene kommet i hus. Vet ikke hva jeg vil bruke den viftestyringen til. Kan bruke den på et annet prosjekt om jeg har lyst. Men kan være greit å kunne individuellt styre en vifte med den også på fast innstilling. Får se. Den kan uansett brukes i påvente av det andre dersom det ankommer sent. Venter forresten på power til å drive dette likestrømsutstyret, så uten det gidder jeg ikke å begynne å snekre.

 

Prosjektet er nok uansett 4'de-5'te prioritetsoppgaver  :wee:

 

Fy fader så rask transporten i fra Kina har vært denne sommeren. Har jo knappt gått 14 dager siden jeg startet denne diskusjonstråden/prosjektstråden, og allerede noe er i hus.

Endret av G
Lenke til kommentar

post-30484-0-55280500-1564608398_thumb.jpgpost-30484-0-55280500-1564608398.jpg

Da har jeg fått inn denne, kommer vel i mål med delene en dag. Da kan jeg volt-overklokke viften dersom det skulle være nødvendig  :hmm:  (tviler på at det er vits å tyne utstyret for noe det kanskje mangler design for, men har muligheten)

Lenke til kommentar

Hehe kjøp den!

 

Men bra du kjøpte ankre. Men treskruer hadde holdt i massevis :-)

 

Da kom jeg over ymse artig bruksområde for ballen. (har ikke bestillet den enda, men..)

 

https://www.dailymail.co.uk/embed/video/1208004.html

 

Og noen til her:

 

 

Men kanskje det var en slik jeg heller skulle ha? Vinner sikkert Darwin award fort da tenker jeg :lol: 

 

Eller man kan simpelthen utgi seg for å være en genial kunstner og dra på jordomseiling med den. Men, det er jo gjort en gang før, og den ballen var noen centimetere større

 

 

Også må en ikke glemme denne bruken da:

Endret av G
Lenke til kommentar

Ok tilbake til det litt seriøse hjørnet igjen. Da legger jeg straks ut et nytt bilde. Men kom over en kar som ser ut å lage geniale DIY dingsebomser. Det er så mange kreative stunts der at jeg vil ha det med i denne tråden for å se om en kan hente noe inspirasjon derfra.

 

 

 

 

post-30484-0-80039900-1565197393_thumb.jpg

 

Skal vi se. På bildet er:

 

Et eple for størrelseforhold.

1. Kretskortet har jeg jo vist som skal styre viftene tidligere i tråden. Gadd ikke pakke ut noe, for resten er nesten selvforklarende.

 

2 og 3. Antiskli tape for hender, som jeg ønsker å teste på baderomshåndtakene  :idea:

Det kommer garantert til å veie litt, så om jeg ønsker å flytte det så skal det være sterke håndtak og enkelt å gripe  :wee:

(når UPS også ligger inne i kassen)

 

4. Et par sprutsikre vernebriller sånn i tilfelle jeg må til med vinkelsliper eller noe sprø ting. Nyttig uansett til andre formål.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ok da har jeg fått slike loddekabler som har hurtigkontakt. Litt i tynneste laget. Måler ledertykkelser ned i 0,4 mm. Sikkert godt for noe, men spørs hvor mange Watt vifte dette egner seg til?  :p

 

post-30484-0-88805300-1565717472_thumb.jpg

 

Edit:

Har en hvit plugg slik i bestilling også. Tenkte at kanskje kontakten kunne være til noe annet en viftekontakt. Jeg kan også dypdykke inn i et gammelt PC-kabinett etter vifteledninger. Kan evt. ofre en derfra.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...