Gå til innhold

Hvor mye deciBel kan en forvente å reduser på denne type vifte?


G

Anbefalte innlegg

Viser til en annen tråd hvor jeg har spurt om lyddemping sånn evt.
 
80 x 80 x 25 mål
Leverer 44,32 CFM (brukte endmemo for konvertere og fikk 75,3 m3/h ) Blir det umulig å få ned støy med en slikt krav?
Noise Level < 45dB oppgitt på UPS-enheten

Er det noen vifter som leverer den luftflyten som kan være mindre støyende?
 
 
Men, nå har jeg fått specs. på vifte som står i produktet:
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1850305&do=findComment&comment=24994314
 
 

 


Thank for using Powerwalker Products!
please find below the technical specifications of the fan used in your UPS.
 
Fan Type: EFS-08E12D
Compagnie: Shenzhen Dongweifeng Electronic Technology Co., Ltd.
 
Alimentation: 12VDC,  0.4A   44.32CFM
Standard: EN60950-1

 

 
Bilde, det kan være den (fant på Google-image)
 
Kan hende at størrelsen er slik, siden Powerwalker ikke oppga det, så sier Google-image dette: EFS 08E12D 8025 0.40A 12V fan 80*80*25
 
EFS-08E12D-8025-0-40A-12V-fan-80-80-25-8

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var 1:1 utbytting forrige spørsmål.

Jeg har et tilleggsspørsmål:
La oss si man begynner å lage seg en konisk rund kanal inn på UPS og velger å gå hele veien til å bygge lydisoleringskammer med lyddempingslameller eller noe slik.
 
Hva blir tapet man opplever jo lengre man går unna veggen til utstyret? Hva blir tapet i den koniske trakten om man går til f.eks. 200 mm vifte?
 
Hvilken hastighet måtte man kompensert med på 200 mm, mhp. disse tapene?
Ville viftekontrolleren ombord i UPS være kraftig nok til å drive en 200 mm (på sin CFM) vifte kontra en på 80 mm (med 44 CFM) ?

Går det evt. an å koble på en sekundær strømkilde og likevel bevare at viftekontrolleringen skjer fra UPS sin styring?

Endret av G
Lenke til kommentar

Ah, så man må få plassert en temperaturføler inn i UPS-en med tilhørende kunnskap om hvor det er kritisk å måle den?

 

Er det andre viftetyper som har bedre sugeevne enn disse kabinettviftene, men som samtidig støyer mindre enn kabinettviftene?

Lenke til kommentar

Ja, bl.a. Noctua har vifter som reduserer turbulens. De kan flytte litt mer luft pér dB og gir et litt snillere lydbilde. Men ikke forvent mirakler.

 

Det enkleste er som sagt å bygge en kasse med egne vifter og kontrollere temperaturen i denne kassen. Da slipper du å tenke på noe som helst med UPS-en samt du mister ikke garanti/reklamasjonsrett ved å tukle med den.

 

Temperaturen i UPS-en kan du overvåke over USB.

Lenke til kommentar

Ja, bl.a. Noctua har vifter som reduserer turbulens. De kan flytte litt mer luft pér dB og gir et litt snillere lydbilde. Men ikke forvent mirakler.

 

Det enkleste er som sagt å bygge en kasse med egne vifter og kontrollere temperaturen i denne kassen. Da slipper du å tenke på noe som helst med UPS-en samt du mister ikke garanti/reklamasjonsrett ved å tukle med den.

 

Temperaturen i UPS-en kan du overvåke over USB.

 

OK, så du tenker at kassen sånn sett skal ha vifter i tillegg til UPS-viften. Men pga. kassen så blir lyden fra UPS-viften så mye redusert at ting blir behagelig? Da står man også litt friere til hvor viftene i boksen plasseres og man kan ha en forholdsvis lang lydempende konstruksjon ut mot ytterkantene av bokskonstruksjonen? Viftene bør vel uansett plasseres nokså nære UPS-enheten og heller satse på den lydreduserende lengde og materialbruk -effektene?

 

Ser kanskje for meg en litt konisk konstruksjon som åpner seg litt utover, men med lameller som i en pistollydemper av dempende materiale de også..

 

EDIT:

Da behøver jeg en viftekontroller. Er det lurt å gå for 3-pin eller for 4-Pin PWM-modellene?

Hva pleier viftekontrollerne å være av type som standalone viftekontroller utenfor hovedkortets rekkevidde (da en ikke har noe PC-hovedkort her)?

 

Edit:

F.eks. til noe slikt:

https://www.komplett.no/category/10464/datautstyr/pc-komponenter/vifter/kjoeling/vannkjoeling/vifter?nlevel=10000%C2%A728003%C2%A710462%C2%A710464&cnet=Viftediameter_A02202%20%20%C2%A7200%20mm

Endret av G
Lenke til kommentar

Viftene plasseres i hver ende slik at man får luftgjennomstrømning i boksen. Man kan også lage mer avanserte greier med porter og forskjellig for å dempe lyden ytterligere.

 

Innsiden kan du kle med f.eks. https://www.biltema.no/bil---mc/bilstereo/bilstereo-tilbehor/dempemateriale-for-hoyttalere-5-stk-2000018639

 

Kanskje dette kan hjelpe:

https://www.pro-tools-expert.com/production-expert-1/2019/1/29/does-your-studio-computer-produce-a-lot-of-fan-noise-learn-how-to-build-your-own-soundproof-isolation-computer-case-with-basic-hand-tools-off-the-shelf-materials

 

Edit3: Med et bra design trenger du ikke engang å regulere viftene. Da kan de gå på maks hele tiden.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Viftene plasseres i hver ende slik at man får luftgjennomstrømning i boksen. Man kan også lage mer avanserte greier med porter og forskjellig for å dempe lyden ytterligere.

 

Innsiden kan du kle med f.eks. https://www.biltema.no/bil---mc/bilstereo/bilstereo-tilbehor/dempemateriale-for-hoyttalere-5-stk-2000018639

 

Kanskje dette kan hjelpe:

https://www.pro-tools-expert.com/production-expert-1/2019/1/29/does-your-studio-computer-produce-a-lot-of-fan-noise-learn-how-to-build-your-own-soundproof-isolation-computer-case-with-basic-hand-tools-off-the-shelf-materials

 

Edit3: Med et bra design trenger du ikke engang å regulere viftene. Da kan de gå på maks hele tiden.

 

Ok forstår. Du foreslår luft rundt selve UPS også, eller kan det være smart å snøre rundt stengt luftflyt på midten og la viftene foran og bak inntak og utblås (som man nesten kanskje ikke behøver en gang) sørge for kun tilførsel av luft framfor å ha forbipasserende luft?

 

Er forbipasserende luft et must?

 

Jeg ser for meg at kanskje en snøring gjør at man slipper eksosvifte.

 

Mens at fri luftflyt inni der bidrar til litt større mengde romtemperert luft enn bare det å la UPS alene stå for gjennommatingen.

 

 
Jeg har merket meg at det finnes et sideinntak. Mulig at jeg må få kanalisert det til kalde luften foran og avstengt det i fra bakkanten der eksos ligger. Og at det slik sett er fornuftig med et "belte" som strammer forkammer vekk i fra bakkammer.
Endret av G
Lenke til kommentar

Stilig så denne kan kjøre ned på en minimumsvifterotasjon og så ha temperaturstigningen som trigger til å fyre for full gass tenker jeg da?

 

Altså ikke kun slik simpel på/av-greie hvor viften stoppes.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvor finner man greieste kjøpene på lydmatter? Er mye matter med klister bakpå å finne AliExpress, Ebay og i tillegg hos Biltema. Har ikke klart å bestemme meg. Også er det jo lydpaneler i ymse kvaliteter. En jeg lyttet på youtube sa, unngå disse elendige eggeskallsgreiene. Er sikkert forskjellig kvaliteter selv om du fikk eggeskallsformen. Men en kan begynne med flate overflater, det gjør mer enn ingenting, bygge seg en kasse og se hvordan det blir. Så kan en innføre litt vinkler og andre stoppgreier i etterkant kanskje.

 

De i svart gummiliknende skum stinker jo selv hos Biltema i lukt (så det er også en greie. Vet ikke hvor lang tid det tar for materialene å utånde sine stank. Vil tippe at det som gjør dem myke og gummiaktige gjerne er det som lukter..

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg så smått begynt å sanke noe inn fra Kina på materiallisten. Lyddempematter har jeg tilgode å source:

 

Bolter må man jo ha for å skru sammen trekassen (var ikke direke rimelige heller, kr 99 for 20 stk)..

 

post-30484-0-09063400-1564059661_thumb.jpg

M8 x 60 i stål, senkehode, tror det var i unbrako. Hadde valgt torx om det var lett å søke. Burde gi styrke disse boltene her.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...