Gå til innhold

Lyddemping av viftestøy?


Anbefalte innlegg

Jeg har en UPS som bråker litt fra vifte. Er det mulig å pakke inn viftegrillen på en sånn måte at det er fri luftadgang gjennom den, men at det blir på en måte en slags lyddemper?

 

Er det andre tiltak en kan gjøre?

 

 

Obs! skriver i denne forumdelen fordi det er ved hjemmekinobruk, evt. gaming i mannehulen / gutterom hvor en ikke ønsker ekstra støykilder. Viftestøyen ødelegger faktisk allerede en del av musikkopplevelsen på youtube og fra filmtitting har jeg merket meg, så kraftig er susingen fra boksen.

 

Forklaring til hva trebokstavforkortelsen står for:

UPS er avbruddsfri strømforsyning som leverer batteribackup, samt ekstra bra overspenningsbeskyttelse i en og samme pakke. Samt den jeg har har et ekte galvanisk skille ved at batteriet er online hele tiden.

 

Dersom enheten måtte hatt kabling som går igjennom tak eller vegger, går det an å gjøre det på en lovlig tilnærming? Må elektriker involveres da eller?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet ikke jeg hvordan denne fungerer - om viften blåser på et komponent - men jeg regner med at viften kun er montert i front eller bakkant av dekselet med formål å fjerne varm luft inne i kabinettet. I såfall er min første tanke at du kan skru av risten, lage til en overgang fra uttaket til et på rør (3D print er sikkert den letteste og fineste løsningen her) og derfra står du veldig fritt til hva slags løsning du ønsker å bruke videre.

 

Jeg regner ikke med at det er vibrasjoner i en slik innretning (dyp brumming) og dermed vil ikke støy bære igjennom gods, men føres med luften, så da ser jeg for meg at man enten kan føre rørstrekket ut av rommet eller lage en lydfelle.

 

En lydfelle lager du ved å lage en boks som du kler innvendig med isolasjon. (Se for deg lydbølger som svinger, og i hver bølge treffer lyden isolasjonen og reduseres - med andre ord; jo lenger lydfelle er desto mer effektiv vil den være. Hvis den skal være kjempeeffektiv lager du en eller flere baffler inne i lydfellen (lager skillevegger med isolasjon inne i lydfellen for å spre lydbølgene over maks støydempende overflate))

 

Jeg glemte forresten å nevne i begynnelsen at halve poenget med dette var slik at du kan demontere eller koble fra viften i dekselet for å remontere den på strekker. Hvis du ikke vil gjøre betydelige inngrep i enheten kan du antagelig koble fra en ledning som går fra kretskortet til viften og kjøpe en vanlig PC vifte som du kobler på strekket.

 

(Sjekk evt hvor kraftig den originale vifta er og sørg for at du får noe tilsvarende eller bedre).

 

Deretter finner du sikkert en måte å koble denne viften til en strømforsyning. (Mobillader, USB e.l - elektro er ikke min sterke side, men YouTube har helt sikkert noe lurt).

Selg har jeg PC vifter som forsynes av vanlige oppladbare batterier og en bryter som jeg bruker til punktavsug i verkstedet mitt.

Lenke til kommentar

Du kan kanskje begynne med å bytte vifte til en som er mer stillegående, Noctua har mange stillegående vifter jeg har brukt i mine PC-bygg.

Ellers kan du bygge en kasse til UPS'en med lyddemping innvendig med åpninger for luftgjennomstrømming. Dette gjorde jeg med en NAS før jeg satte den i kjelleren. Mulig du må ha en vifte til kassen, men da kan du bruke 14-20cm vifte på laveste hastighet, så hører du den knapt, tetter du rundt UPS'en slik at den nye vifta drar luft igjennom UPS'en, trenger du kanskje ikke vifte i den i det hele tatt (hvis du ikke får feilmelding på manglende tilbakemelding fra vifta), eventuelt du kan bruke strøm fra original vifte (som du kobler ifra/fjerner) og bruker den til kassevifte?

Lenke til kommentar

Dersom det kan være noe til hjelp for videre forslagsoppdateringer:

 

Litt mer data om den:

https://www.komplett.no/product/925461/datautstyr/pc-tilbehoer/ups-overspenningsvern/ups-og-ups-batteri/bluewalker-powerwalker-ups-vfi-1000-tg?noredirect=true?noredirect=true

 

Selve Powerwalker-informasjonsside:

https://powerwalker.com/?page=product&item=10122041&lang=en

 

 

 

Fan Logic

 

Always ON;

Low speed: bypass/ECO or line mode with load below 70%
High speed: Battery mode or line mode with load above 70%

 

 

 

Noise Level < 45dB

 

Kanskje denne kan fortelle litt om varmeutvikling?

 

Power capacity 1000VA / 900W

Output Power Factor 0.90

Betyr dette at 90 Watt varme er kjølebehovet ved full last?

 

 

VFI%201000%20TG%20back.jpg

Lenke til kommentar

Fikk vifte informasjon på den  :D
 

Thank for using Powerwalker Products!
please find below the technical specifications of the fan used in your UPS.
 
Fan Type: EFS-08E12D
Compagnie: Shenzhen Dongweifeng Electronic Technology Co., Ltd.
 
Alimentation: 12VDC,  0.4A   44.32CFM
Standard: EN60950-1

 
Bilde, det kan være den (fant på Google-image)
 
Kan hende at størrelsen er slik, siden Powerwalker ikke oppga det, så sier Google-image dette: EFS 08E12D 8025 0.40A 12V fan 80*80*25
 
EFS-08E12D-8025-0-40A-12V-fan-80-80-25-8

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg bytta ut viftene i min UPS med et par fra Noctua. Nå er UPS'n delvis defekt.

 

Du skulle hatt en Line Interactive-UPS hvis støy er et problem.

 

Edit: Og hvis du tror en online UPS har ren og fin spenning så har du virkelig bomma!

 

Ok, kanskje jeg har bomma da. Men jeg vet jo at en online UPS ikke har helt ekte sinuskurve, men at det bygges opp av litt mindre firkanthopp for å forsøke å etterlikne en ekte sinuskurve på en bedre måte enn de aller kjipeste typene å lage kunstig sinuskurve på som er fryktelig firkantet.

Lenke til kommentar

Det stemmer, men for vanlig elektronikk har det ikke så mye å si. Denne spenningen blir uansett likerettet og filtrert. Det som er farlig er å bruke f.eks. aggregat som bruker PWM. Dette kan drepe elektronikk veldig raskt.

 

Da kommer et interessant spørsmål. Vil et slikt aggregat slite ut en UPS. Kan jo fort være at noen finner på dette fordi kontakter på 230 Volt passer over ens. Fordi en UPS skal jo til en viss grad kunne leve på litt halvskitten strøm?

Lenke til kommentar

:wee:

Kunne jo dyppet hele sulamitten i en balje vann. Det kunne jo godt bra om det ikke var forurensninger i vannet kanskje. Men det kunne godt fryktelig galt også. Det blir vel værre å finne et spesiellt enkelt varmt område å sette kjøleblokk på  ;)

 

Tørris? Nei, nå tar det av her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan kanskje begynne med å bytte vifte til en som er mer stillegående, Noctua har mange stillegående vifter jeg har brukt i mine PC-bygg.

Ellers kan du bygge en kasse til UPS'en med lyddemping innvendig med åpninger for luftgjennomstrømming. Dette gjorde jeg med en NAS før jeg satte den i kjelleren. Mulig du må ha en vifte til kassen, men da kan du bruke 14-20cm vifte på laveste hastighet, så hører du den knapt, tetter du rundt UPS'en slik at den nye vifta drar luft igjennom UPS'en, trenger du kanskje ikke vifte i den i det hele tatt (hvis du ikke får feilmelding på manglende tilbakemelding fra vifta), eventuelt du kan bruke strøm fra original vifte (som du kobler ifra/fjerner) og bruker den til kassevifte?

 

Ikke bytt ut viften med stillegående. Gjorde det selv i en liten NAS, og etter noen dager så forsvant lyden plutselig, når jeg gikk og sjekket var begge diskene glovarme.

 

Viften som er der er designet til å gi nok kjøling, og den justeres etter det. Når man bytter til en mer stillegående, så følger det også med mindre luftflyt og trykk, og UPSen vil da blir for varm, og mest sannsynlig konke etter tid, slik som Sedsberg nevner skjedde med hans.

 

Det eneste er å fjerne lyd refleksjonene og hindre støyen å komme frem til ørene.

 

Eventuelt gjøre som jeg gjorde i helgen, å montere en større vifte som blåste på racket. Hørte den ikke, men komponentene fikk kjøling, og de med intern vifte trengte da å bruke denne mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...