Gå til innhold

Søndagsåpne butikker. Hva skjedde?


Anbefalte innlegg

Som nevnt i denne tråden, skal alle som jobber på Søndager i dag, slutte å jobbe Søndager?

Så når strømmen går klokken 00:01 på Søndag så må du vente til Mandags morgen før du får strøm igjen?

Fantastic!

 

Du sammenligner butikkansatte med fagarbeidere som har vaktordninger der de får betalt for å ha vakt/være tilgjengelig og når det er utrykning blir de kompensert veldig bra.

 

Det hjelper ikke at arbeidsledige og fattige får jobbe en dag i uken. De arbeidsledige vil ha 100% stilling og helst mandag til fredag. De fattige går ofte på NAV og kan ikke jobbe. Da står du igjen med studenter.

 

Har jobbet både natt og helger i flere år. ALDRI mer!

Ikke mye jobbing på lørdag og søndag nå, vi har 100% (egentlig nærmere 130%) hele lørdag og søndag, ingen er villig å betale for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Videoannonse
Annonse

Med tanke på hvor attraktivt det er å jobbe med søndagstillegg, samt at butikkene ikke støyer noe mer annen aktivitet på søndager, så ser jeg ikke helt problemet med søndagsåpne butikker.

Det eneste jeg tenker er at butikkarbeiderne bør ha rett på å reservere seg mot søndagsarbeid, og permisjon ved spesielle anledninger i helger.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 26.10.2019 den 19.31):

Dårlig Work-Life balanse er helseskadelig. Folk som jobber når andre har fri oftev har mindre sosiale kontakt.

Hvis vi skal tro de som kjemper mot søndagsåpne butikker så vil det gi flere arbeidsplasser, og mindre profitt til noen av Norges rikeste familier.

Derfor er det overraskende dersom venstre-siden tar parti med (visstnok) Reitan heller enn skole-elever og arbeidsledige.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Staten bør ikke tvinge kremmere til å drive god butikk. Det faller på sin egen urimelighet, Reitan og Hagen & co er langt bedre til å drive butikk enn politikere og vanlige folk, som meg.

Staten bør hindre utbytting av arbeidstakere men (i denne sammenhengen) utover det blande seg lite inn i hvordan borgere velger å handle med hverandre.

-k

Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (54 minutter siden):

Med tanke på hvor attraktivt det er å jobbe med søndagstillegg, samt at butikkene ikke støyer noe mer annen aktivitet på søndager, så ser jeg ikke helt problemet med søndagsåpne butikker.

Det eneste jeg tenker er at butikkarbeiderne bør ha rett på å reservere seg mot søndagsarbeid, og permisjon ved spesielle anledninger i helger.

Søndag er bare en dag som alle andre. Arbeidsmiljøloven har allerede bestemmelser for hvor mye man kan arbeide i løpet av en uke, så ingen kommer til å måtte arbeide mer. Det som skjer er at vaktlistene må lages på ny, og antakelig må det ansettes flere folk. 

Lenke til kommentar

Butikkene her er åpen 7 til 23, mandag til lørdag.
De hadde kortere åpningstid på lørdager, men nå er det samme hele uken, unntatt søndager.
Etter 22 så er det dødt i butikkene... har handlet noen ganger og stort sett bare meg i butikken. (+ de ansatte)

Bunnpris hadde søndagsåpent, men de sluttet med butikk da de kun hadde kunder på søndager.
Køen var ofte ut av butikken, så det er behov.

Tror det var Rema som startet med tidlig åpent, og lengre åpningstid, så fulgte de andre butikkene etter.

Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Hvis vi skal tro de som kjemper mot søndagsåpne butikker så vil det gi flere arbeidsplasser, og mindre profitt til noen av Norges rikeste familier.

Det er vel heller mer sannsynlig at det fører til dyrere matvarer når kostnadene med å holde åpent hele tiden øker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (Akkurat nå):

Det er vel heller mer sannsynlig at det fører til dyrere matvarer når kostnadene med å holde åpent hele tiden øker. 

Ingen andre enn de selv som tvinger de til å holde åpent 7 til 23.
Tviler på at det er mange kunder før 9, og jeg vet at det knapt er kunder etter 22.

Åpningstiden for alkohol er 8 til 20, så liten vits å holde åpent så mye lengre enn det. (8 til 18 på lørdag)

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Hvis vi skal tro de som kjemper mot søndagsåpne butikker så vil det gi flere arbeidsplasser, og mindre profitt til noen av Norges rikeste familier.

Derfor er det overraskende dersom venstre-siden tar parti med (visstnok) Reitan heller enn skole-elever og arbeidsledige.

-k

...

...litt forenklet:

En butikk har budsjettert 190 arbeidstimer per uke.
Søndagsarbeid = 1.5 arbeidstimer per time.
Mandag: 30 timer
Tirsdag: 35 timer
Onsdag: 30 timer
Torsdag: 35 timer
Fredag: 30 timer
Lørdag: 20 timer

...du får ikke flere arbeidstimer uten høyere overskudd.
Du må ta bort arbeidstimer de andre dagene.
Som i praksis betyr at det blir gjort mindre arbeid de dagene, som i stedet gjøres søndag.
Men du får færre arbeidstimer søndag.

Så du kan velge hva du vil gjøre for å holde åpent søndag:
Dårligere utvalg; mindre arbeid.
Presse arbeiderene til å jobbe betydelig hardere for samme lønn.
Lavere lønn til de ansatte gjennom dårligere lønnsforhandlinger over flere år for å kompensere for lavere inntekter til butikkene.
Høyere priser hele uken -- eller høyere priser søndager.

Lavere overskudd er ikke noe Reitan kommer til å akseptere -- det er bare noe eierene forventer, på grunn av problemene butikkene står ovenfor:
Det blir ikke nevneverdig mer salg om det er søndagsåpent, det blir generelt det samme salget fordelt på 7 dager i stedet for 6.
En ekstra dag med bakevarer. En ekstra dag med renhold. En ekstra dag med tall til rapporter.
Høyere svinn og litt mer arbeidstid på papirarbeid for ledelsen.

Realistisk sett, så blir det litt av alt:
Dårligere utvalg, færre arbeidstimer, krav til ansatte om være villig til å jobbe søndag når de ansettes i en butikk, i tillegg til at noen butikker legges ned fordi de ikke er lønnsomme nok, for å drive andre butikker som eies av de samme kjedene til bedre lønnsomhet.

Hva som ikke skjer:
Flere arbeidsplasser.
Da må folk handle så betydelig mye mer på søndagen at det gjør det lønnsomt; de må handle like mye mandag til lørdag som de gjorde før søndagsåpent -- og så handle enda mer på søndag enn hva som kreves for å dekke de eksta utgiftene; lønn, administrasjon, vasking, dagsferske brød og boller.

---

Hvem tjener på det..?
De som ønsker å handle på søndager, som driter i pris og utvalg.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (13 minutter siden):

En butikk har budsjettert 190 arbeidstimer per uke.
Søndagsarbeid = 1.5 arbeidstimer per time.
Mandag: 30 timer
Tirsdag: 35 timer
Onsdag: 30 timer
Torsdag: 35 timer
Fredag: 30 timer
Lørdag: 20 timer

Hvorfor bare 20 timer på lørdag når de har åpent like lenge alle dager?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Hvorfor bare 20 timer på lørdag når de har åpent like lenge alle dager?

Alle butikker har ikke åpent like lenge alle dager.

Men om du tar en Kiwi åpent til 23 alle dager, så vil du se det samme, de kjører et minimum av bemanning lørdag.
Det meste av arbeid som gjøres i en butikk handler om å håndtere varer, og butikkene får ikke like mye varer lørdag, og vil ikke få varer søndag.
Vareleveringene, og arbeidet med varene, vil skje på dagtid mandag til fredag. Fordi lønnsutgiftene er høyere på kveldene og lørdag. For varelagrene, og butikkene.
Derfor er det et minimum av bemanning, det som er nødvendig for å overleve, på lørdag.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

Ingen andre enn de selv som tvinger de til å holde åpent 7 til 23.
Tviler på at det er mange kunder før 9, og jeg vet at det knapt er kunder etter 22.

Personlig handler jeg helst i den siste halvtimen butikken er åpen.  Har gjort det konsekvent siden pandemien startet og har fortsatt med det etterpå.  Det gir en mye bedre handleopplevelse og jeg bruker sjeldent mer enn 5 minutter på å kjøpe en ukes forbruk av varer og komme meg igjennom selvbetjeningskassen.  De trenger kun 1-2 ansatte på jobb til å fylle opp hyller, holde rent og hjelpe de som ikke kan finne ut av å bruke selvbetjeningskassene.  

Lenke til kommentar
3 hours ago, Red Frostraven said:

Hvem tjener på det..?
De som ønsker å handle på søndager, som driter i pris og utvalg.

En god del fysiske butikker som har søndagsåpne konkurrenter på nett vil nok få økt omsetning. Sentrumsområdene kommer til å bli en god del triveligere livligere på søndager siden butikker også fungerer som trivsels-attraksjoner.

Selvsagt passer nok ikke for alle butikker å ha søndagsåpent, men kommer til å bli valgfritt for hver enkelt butikk hvis det innføres.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (5 timer siden):

...

...litt forenklet:

Tenk deg at jeg hevder at det å fjerne ferskvaredisken vil gjøre matbutikker mer lønnsomme. Skal staten da forby ferskvaredisker? Selvsagt ikke. Private aktører må få stor frihet til selv å finne lønnsomme nisjer. Du og jeg er inkompetent til å ta det valget for dem.

Suksessen til kapitalismen ligger i flaksen/kompetansen/motivasjonen til kremmere for å løse nettopp slike problemer. Problemet med sosialismen er troen på at politikere og synsere som ikke selv har satset en krone eller en time vet best.

Sitat

Hvem tjener på det..?
De som ønsker å handle på søndager, som driter i pris og utvalg.

Hvem har interesse av at butikker nektes å ha åpent på søndager?

* Moralistene. De samme som mente at farge-fjernsyn var djevelens verk, mener at folket skal fris fra å handle på søndager. Ved å begrense tilbudet skal almuen oppfordres til å gå i kirken eller på skitur.

* De som aldri selv har vært 19, ufaglært, student og med ønske om å tjene en slant. De som aldri har gått ledig i lang tid og vært villig til å jobbe ubekveme tider heller enn å gå på sosialen.

Vi kan gjerne snakke om arbeidstidbestemmelser for butikk-ansatte. 100% tillegg på søndag var normen i industrien når jeg jobbet der. Men med kunde-utprising av varer, hjemlevering av varer og uthenting i container så er det rimelig å anta at kundenes behov på søndager kan betjenes med langt færre ansatte. Da står vi igjen med moralistenes behov for at jeg ikke skal få kjøpe ferskt brød og melk på søndag kveld når jeg kommer hjem fra hytta til matpakke og frokost dagen etter.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

...altså...
...hvis det er 1000 arbeidsplasser i butikknæringen i et område, så er det 1000 arbeidsplasser etter at butikkene har startet søndagsåpning.
Det er større odds for at det blir færre arbeidsplasser enn for at det blir flere.

Hvordan hjelper det arbeidsledige eller yngre at det ikke blir flere arbeidsplasser og at arbeidstidene blir dårligere og mindre beleilig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (2 timer siden):

Selvsagt passer nok ikke for alle butikker å ha søndagsåpent, men kommer til å bli valgfritt for hver enkelt butikk hvis det innføres.

Feil. Det er nok derfor du vil se at motstanden mot søndagsåpent er såpass stor blant butikksjefer/kjøpmenn. Det er egentlig hele kjernen i saken her. Jeg er glad vi enn så lenge har noen lover og regler som beskytter bransjen fra seg selv. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker blant annet på leieutgifter og strømutgifter, som gjør at det å holde stengt er ulønnsomt. Ideelt skulle det jo være lønnsomt å holde åpent på en dag som i utgangspunkt er fin for shopping ettersom de aller fleste har fri. Om jeg leide mitt eget butikklokalet, ville jeg holdt det åpent så mye som mulig.

Sier det jeg, synes også det virker som om søndager gir et mer reelt bybilde, og  at de som holder åpent også virker å være mer lønnsomme i forhold til pris, kunder osv. Men nå driver ikke jeg en butikk selv.

Og det har egentlig lite med moralist å gjøre, men det er mye som virker falskt i mine øyne, en annen ting er hva som ville ha gagnet meg mest. Kan legge til kronekurser og en hel del andre ting som gjør at dette handler veldig mye om moral.

Endret av bjorning9
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (12 timer siden):

Feil. Det er nok derfor du vil se at motstanden mot søndagsåpent er såpass stor blant butikksjefer/kjøpmenn. Det er egentlig hele kjernen i saken her. Jeg er glad vi enn så lenge har noen lover og regler som beskytter bransjen fra seg selv. 

Hvis (vi tror at) butikker blir mer lønnsomme av å sløyfe ferskvaredisk, burde vi hjelpe dem ved å forby ferskvaredisk?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (21 timer siden):

...altså...
...hvis det er 1000 arbeidsplasser i butikknæringen i et område, så er det 1000 arbeidsplasser etter at butikkene har startet søndagsåpning.
Det er større odds for at det blir færre arbeidsplasser enn for at det blir flere.

Hvordan hjelper det arbeidsledige eller yngre at det ikke blir flere arbeidsplasser og at arbeidstidene blir dårligere og mindre beleilig?

Premisset ditt synes å være at «hvis jeg har rett så har jeg rett». Det er en tautologi. Men så lenge jeg mener at du tar feil (eller i det minste at spørsmålet er åpent) så leder den diskusjonen ingen steds. Å gjenta retorikken på 10 forskjellige måter endrer ikke noe.

Mitt ståsted er at «hvis i tvil, ikke reguler». Mao så bør utgangspunktet være at «alt er lov», og bare når man kan sannsynliggjøre stor samfunnsnytte bør man vurdere å begrense individets frihet.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...