Gå til innhold

[Løst] Excel svarer ikke


Anbefalte innlegg

Hei, har Norsk Excel, Office 365

 

Når jeg kjører makroen under (Sirkle inn ugyldig data) får jeg meldingen ‘’Excel (Svare ikke)’’

Står og jobber og jobber og går ca. 10-15 sekunder og da kommer regnearket tilbake med markerte celler.

Hvorfor eller hva kan jeg gjøre for å slippe denne feilmeldingen og lange ventetiden?

 

 

Denne makroen ligger i Ark1:

Private Sub Worksheet_Activate()

MarkereUtgåtte

End Sub

 

Denne ligger i modul 11

Sub MarkereUtgåtte()

'Denne markere ting som ikke er i registeret

Dim ws As Excel.Worksheet

Dim cell As Excel.Range

Dim ShapesBefore As Long

Dim ShapesAfter As Long

     

    Set ws = ActiveSheet

    Set cell = ActiveCell

    With ws

        .ClearCircles

        ShapesBefore = ws.Shapes.Count

        .CircleInvalid

        ShapesAfter = ws.Shapes.Count

        If ShapesAfter > ShapesBefore Then

            MsgBox "Her er det varer som ikke lenger er i vareregisteret. Slett disse varene og klikk Grønn knapp."

        End If

    End With

    End Sub

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg får ikke prøvekjørt denne før tidligst i kveld. Den ser ufarlig ut, så litt rart. Men et generelt råd for å kjappe opp makroer er å slå av beregning og skjermoppdatering før koden begynner å gjøre ting:

 

Application.Calculation = xlManual

Application.Screenupdating = False

 

Husk å avslutte med

 

Application.Calculation = xlAutomatic

 

og få med dette også i eventuell feilhåndtering, On Error...

 

Ser litt mer på det senere.

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Jeg merker meg at du ikke begrenset omfanget av evalueringen så du kjører vel da funksjonen på hele arket. En ikke uvanlig "feil" folk gjør er å ha tusenvis av tomme celler i alle retninger, noe som ofte er drepen på makroer da datamengden de må gå igjennom blir ganske stor.

En opprydning pleier å hjelpe om dette er tilfellet for deg.

 

EDIT:

For de av dere som er ukjente med opprydding i Excel så gjøres det ved å trykke Ctrl+End som da velger cellen lengst til høyre på siste reelle linje.

Dersom man da havner langt nedenfor der man har data må man velge alle de tomme linjene man vil ta bort og så trykke høyre knapp på de valgte linjene og velge "Delete" derfra. Trykker man "Delete" på tastaturet vil ikke de tomme linjene bli borte.

Operasjonen gjentas for overflødige kolonner.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

Hei igjen Harald og takk for svar, ja tror det jeg også. Skal prøve og forklare litt bedre hva jeg ønsker med koden.

 

1. I fanen ''Hjelpemiddelregister'' har jeg oppført alle hjelpemiddler i område A3 til J1000 og navngitt alle kolonner.

 

2. I fanen ''Navn og Oversikt hjelpemiddler'' ( område B3 til AQ1000) velges hjelpemiddler via nedtreksmeny (Betinget datavalidering) fra fanen ''Hjelpemiddelregister'' 

 

3. Hvis ett hjelpemiddel blir slettet i Hjelpemiddelregisteret vi jeg at ugyldig data skal sirkles inn fanen  ''Navn og Oversikt hjelpemiddler'' sånn at de som registrerer får en påminnelse om og slette disse.

 

Dvs. koden skal markere hjelpemidler som ikke lenger står i ''Hjelpemiddelregisteret'') 

 

Håper dette var litt oppklarende

 

Mvh

RA

Lenke til kommentar

Skjønner. Jeg tror jeg heller ville brukt betinget formatering i de cellene, med en formel a la

 

=ERFEIL(SAMMENLIGNE(A2;'Hjelpemiddelregister'!A:A;0))

 

og farget disse lyserøde eller noe. Litt enklere, og ingen makroer.

 

Beste hilsen Harald

 

Takk igjen Harald, skal se på dette. Kommer tilbake med tilbakemelding

 

Mvh

RA

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Kan godt henne og ikke minst vært like bra og slippe makro på denne Harald. Men jeg får det ikke til  :dribble:

Har lagt ved deler av arbeidsboken. Det er i grønn fane jeg ønsker og få markert hjelpemiddler som ikke lenger står i Hjelpemiddelregisteret.

 

NB! Gul linje indikerer hvilken rad jeg stå i (makro) så den trengs ikke å ta hensyn til.

 

Mvh

RA

 

HJELPEMIDDLER med 10 områder utkast 100 under utvikling.xlsx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...