Gå til innhold

GUIDE: Slik tar du vare på mobilbatteriet ditt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avbryt lading før 100%, f.eks på 90% er en god ting, da unngår en at den blir stående på etter å ha nådd 100%. Lurt også å velge en mobil med stort batteri, f.eks 3800 mAh. Lurt å ikke bruke hurtiglader, da disse skaper for mye varme.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Godt jeg har tid til å sitte og se på at laderen nærmer seg 95% da, spesielt med tanke på at telefonen min har medfølgende hurtiglader. :p

 

Sony gjør dette for deg.

Stopper ladingen når den nærmer seg 90% , og så venter den til du skal bruke telefonen før den lader de siste prosentene.

Lenke til kommentar

Anbefaler appen AccuBattery for å monitorere og overvåke batteriet. Denne kan også si ifra ved valgfrioppladnigsprosent. Dessuten kan du kjøpe en kortidstimer, f. eks. fra Clasohlson (0-60 min), hvis du ikke gidder å være i nærheten ved ladning. Dette reduserer også brannfare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På mitt tredje år med Huawei mate 9 pro, alltid ladet til 100% daglig. Men aldri fra 0.

Greia er jo at folk plugger telefonen i hurtigladeren når dem legger seg, og da er batteriet fult kansje Klokka 12 og ligger å ødelegges helt til man står opp om morgenen.

 

Og det gjøres gjerne hver natt. Batteriet varer ikke mange månedene da.

 

Alle har jo eller kjenner noen med en laptop som bare har 3 minutters batteritid enda "batteriet aldri har vært brukt, har alltid stått på lading"

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Har lurt på dette, for det å ligge på 100% er en avveining mellom to dårlige ting: man reduserer antall ladesykler, men man må ligge på et ekstremt nivå (100%).

 

Jeg kan sitte på kontoret i 8 timer,og lurer på om det er bedre å være plugget inn .. og batteriet er i praksis frakoblet,mobilen trekker det den bruker av strøm tett fra laderen. Eller bruke opp noen % og deretter måtte lade disse igjen, men kan ligge på et bedre nivå . Kanskje det også påvirkes av om jeg bruker apper,feks. musikk.

 

Det samme gjelder over natten,men der er forbruket minimalt,og det er verre hvis det begynner å brenne, noe som tåler for å plugge ut.

 

Det finnes en "charge limit" app, om kan dtoppe lading på f.eks 80 %, men den krever root og vet ikke hvor godt det fungerer.

Lenke til kommentar

Har lurt på dette, for det å ligge på 100% er en avveining mellom to dårlige ting: man reduserer antall ladesykler, men man må ligge på et ekstremt nivå (100%).

Jeg kan sitte på kontoret i 8 timer,og lurer på om det er bedre å være plugget inn .. og batteriet er i praksis frakoblet,mobilen trekker det den bruker av strøm tett fra laderen. Eller bruke opp noen % og deretter måtte lade disse igjen, men kan ligge på et bedre nivå . Kanskje det også påvirkes av om jeg bruker apper,feks. musikk.

Det samme gjelder over natten,men der er forbruket minimalt,og det er verre hvis det begynner å brenne, noe som tåler for å plugge ut.

Det finnes en "charge limit" app, om kan dtoppe lading på f.eks 80 %, men den krever root og vet ikke hvor godt det fungerer.

Lad med en treg lader. F.eks fra usb porten på pcen din som bare levere 500mA. Da er den ikke fulladet før det har gått nermere 8 timer og det er mye bedre for batteriet ditt.

 

Uten root må du klare deg med apper som bare gir alarm når du har nådd f.eks 80%. Får ikke tukle med strømting uten en custom kernel.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Avbryt lading før 100%, f.eks på 90% er en god ting, da unngår en at den blir stående på etter å ha nådd 100%. Lurt også å velge en mobil med stort batteri, f.eks 3800 mAh. Lurt å ikke bruke hurtiglader, da disse skaper for mye varme.

Min p30 pro blir mye varmere ved lading trådløst enn med hurtiglader.

Lenke til kommentar

Min p30 pro blir mye varmere ved lading trådløst enn med hurtiglader.

 

P30 pro har to battericeller, så du hurtiglader med 10V og det splittes til 5V per celle og utvikler lite varme.

Samsung f.eks pusher 9V til en enkel celle, og det må da justeres ned til 5V før det når batteriet. Dette utvikler varme.

 

(veldig grovt og enkelt sakt)

 

Trådløs lading er "innefektivt" og utvikler litt varme under lading.

Lenke til kommentar

Bruker en 2.4 amper lader. Det går passe fort. https://www.biltema.no/kontor-teknikk/mobiltilbehor/mobilladere/usb-ladere/usb-lader-4-utganger-2000038045

Ser tidsestimat er 55 minutter fra 73% til fulladet på mobil med 4000mA batteri.

Teoretisk skal vel C-rate og ladetider for denne laderen være:

For 4000 mA batteri: 2400/4000= 0.6C. Ladetid: 1 time og 40 minutter.

For 3200 mA batter: 2400/3200= 0.75C. Ladetid 1 time og 20 minutter.

For 3000 mA batteri: 2400/3000= 0.8C. Ladetid 1 time og 15 minutter.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Spørsmål:

 

1) Hva er "hard bruk"?

 

2) Jeg pleier å lade to batteribanker jeg har, og bruke disse til å lade telefonen med gjennom dagen ved eventuell bruk og behov, oftest slik at batteriet holder seg fra 30-70%. De har både 5 volt, og 1 ampere og 2.1 ampere utgang, jeg bruker 2.1A. Er dette en dårlig idé?

Lenke til kommentar

Spørsmål:

 

1) Hva er "hard bruk"?

 

2) Jeg pleier å lade to batteribanker jeg har, og bruke disse til å lade telefonen med gjennom dagen ved eventuell bruk og behov, oftest slik at batteriet holder seg fra 30-70%. De har både 5 volt, og 1 ampere og 2.1 ampere utgang, jeg bruker 2.1A. Er dette en dårlig idé?

 

Hard bruk kan være at en har flere timer med skjermbruk oog er da nødt til å lade mobilen noen ganger.

Lenke til kommentar

Spørsmål:

 

1) Hva er "hard bruk"?

 

2) Jeg pleier å lade to batteribanker jeg har, og bruke disse til å lade telefonen med gjennom dagen ved eventuell bruk og behov, oftest slik at batteriet holder seg fra 30-70%. De har både 5 volt, og 1 ampere og 2.1 ampere utgang, jeg bruker 2.1A. Er dette en dårlig idé?

2) Veldig bra å lade fra batteribanker da det gjør det lettere å lade ofte med lav nok strømstyrke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lad med en treg lader. F.eks fra usb porten på pcen din som bare levere 500mA.

Fin idé, skal prøves:)

Kan være sikkerhetsproblemer knyttet til å lade mobiler fra laptop. Ting kan smitte begge veier. Bruk da helst en USB-ledning uten dataoverføringsmulighet (oftest de billigste) eller en såkalt USB-kondom. Eller lad via små nødladere (powerbank), mange av dem lader tregere pluss at de slutter å lader når de er tomme.

Endret av 3VOEADCN
Lenke til kommentar

Laptops brukes ofte hele dagen til jobb plugget inn i strøm. De burde vel ideelt sett stoppe å lade når de når 100%, og deretter vente med ny lading til ledning trekkes ut/inn?

 

Eller bare lades det konstant hver gang batteriet faller til 99% - slik at batteriet fort blir ødelagt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...