Gå til innhold

Ødelagt sub XTZ


Anbefalte innlegg

Jeg solgte for en stund siden en sub av typen XTZ 12.16 på finn, men fikk den i retur fordi den hadde i følge han som kjøpte den hadde plutselig sluttet å funke da han testet den hjemme. Han sa han hadde testet ut forskjellige innstillinger på den da den plutselig begynte å høres helt forvrengt ut før den døde. Han var bestemt på at han ikke hadde spilt høyt, mener å huske at han påsto han hadde spilt under halv styrke. Da jeg kom hjem med den så jeg at EQ var skrudd på, og i følge bruksanvisningen er det større sjanse for å ødelegge suben med den på, uten at det spesifiseres mer.

Kjøperen hadde skrudd opp og kikka på forsterkeren og sa at ingenting luktet brent eller var synlig ødelagt.

Når jeg kobler til og skrur på suben nå, lyser det rødt men ingenting mer. Ikke noen ulyd eller noe.

Er det noen som vet hva som kan ha gått galt, og hvor vanskelig er det å fikse det? Hvordan kan jeg gå fram for å feilsøke? Har multimeter og litt elektronikkerfaring fra jeg gikk gk elektro for mange år siden. Er litt gira på å få den til å funke.

Jeg fikk den selv veldig billig, fordi han som hadde den før meg hadde opplevd suselyd fra suben, men var ikke sikker på om det var suben, receiveren hans, kabelen eller noe annet. Jeg opplevde aldri noen problemer med den, heller ingen susing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjent problem på de subbene. Er bare at den mangler remote signalet sitt pga noe bugs med softwaren.

 

Det skal gå på reklamasjon. Eventuelt så kan du oppdatere firmware selv, men usikker på fremgangsmåte på dette.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Har du den gamle forsterkeren med ringkjernetrafo? Tror ikke Klasse D forsterker kom før på 12.17 utgaven. Med den er det softwarefeil som beskrevet ovenfor.

Har du den gamle forsterkeren kan det være feil med kretskortet som er plassert oppå strømforsyningsmodulen. Det får 9V eller 15V fra den lille trafoen i bakkant. Det kan være feilen ligger der. På det kretskortet står det to store gule releèr. Til venstre for de er det en enslig hvit kontakt. Den skal ha 9V. Prøv med noen tynne ledninger og et batteri og koble til. (Ta ut kontakten først). Sjekk også at sikringen ved strømkontakten ikke er røket. Sett velgebryteren for autopower på "Always on". Ikke sikkert det virker men kan være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Tmz skrev (På 16.7.2019 den 11.59):

Kjent problem på de subbene. Er bare at den mangler remote signalet sitt pga noe bugs med softwaren.

 

Det skal gå på reklamasjon. Eventuelt så kan du oppdatere firmware selv, men usikker på fremgangsmåte på dette.

har også xtz 10.17  den står nå med rødt lys kontinuerlig(protect mode). har prøvd grepene som står i manualen ..la den stå av i 10+ min etc. tror du det kan være en software/firmware feil? ser at xtz har hatt endel problemer med den første generasjonen plate forsterkere. led er rød i både auto og always on

134701409_5557126394312740_4565586987404201069_n.jpg

Endret av petter27
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
petter27 skrev (På 16.1.2021 den 5.57):

har også xtz 10.17  den står nå med rødt lys kontinuerlig(protect mode). har prøvd grepene som står i manualen ..la den stå av i 10+ min etc. tror du det kan være en software/firmware feil? ser at xtz har hatt endel problemer med den første generasjonen plate forsterkere. led er rød i både auto og always on

134701409_5557126394312740_4565586987404201069_n.jpg

Det er et kjent problem på den gamle D forsterkeren, like kjent som Xbox360 Rrod.

Den blir veldig varm påslått, min funker enda men jeg slår alltid av etter bruk.

Har/hadde du den påslått hele tiden?

Xtz nye Ice forsterker er feilfri,gamle Bang&Olufsens firma. Xtz selger denne billig til folk som har ødelagt forsterker.

De er kjent med problem med gamle effekten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...