Gå til innhold

Chromecast og kun en mobil - føler meg som en idiot


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Altså, på hytta får jeg ikke koblet til og brukt mobilen som hotspot slik at chromecasten fungerer.

Problemet ser ut til at mobilen er på 4G-nettet og hotspot får jeg ikke koblet til fordi mobil og chromecast trolig ikke er på samme nett. Dvs. chromecasten får jeg ikke konfigurert i  det hele tatt fordi jeg ikke får kontakt med den.

Jeg får heller ikke kontakt via pc fordi konfigurasjonssiden for chromecast på nett er fjernet og de ber meg laste ned en app som kun er til android eller IOS.

Jeg har også forsøkt å bruke samme navn på hotspot som mitt hjemmenett uten at jeg lyktes. 

Jeg har forsøkt å gjestemodus uten at det nytter.

What to do?

(Ved å bruke mobil nr. 2 som hotspot så vil det trolig løse seg, men da må jeg ha et abonnement til. Alternativt kjøre streaming kun fra denne og ikke min opprinnelige telefon, noe som ikke er ønsket).

Det finnes mange guider på nett som trolig har virket tidligere, men nå ser det ut til at google har endret hele strukturen. Kjører forøvrig ikke den runde/siste utgaven av chromecast men versjonen før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, på hytta får jeg ikke koblet til og brukt mobilen som hotspot slik at chromecasten fungerer.

Problemet ser ut til at mobilen er på 4G-nettet og hotspot får jeg ikke koblet til fordi mobil og chromecast trolig ikke er på samme nett. Dvs. chromecasten får jeg ikke konfigurert i det hele tatt fordi jeg ikke får kontakt med den.

Jeg får heller ikke kontakt via pc fordi konfigurasjonssiden for chromecast på nett er fjernet og de ber meg laste ned en app som kun er til android eller IOS.

Jeg har også forsøkt å bruke samme navn på hotspot som mitt hjemmenett uten at jeg lyktes.

Jeg har forsøkt å gjestemodus uten at det nytter.

What to do?

(Ved å bruke mobil nr. 2 som hotspot så vil det trolig løse seg, men da må jeg ha et abonnement til. Alternativt kjøre streaming kun fra denne og ikke min opprinnelige telefon, noe som ikke er ønsket).

Det finnes mange guider på nett som trolig har virket tidligere, men nå ser det ut til at google har endret hele strukturen. Kjører forøvrig ikke den runde/siste utgaven av chromecast men versjonen før.

Prøvde tilsvarende, og ga opp å finne ut hvordan man ellers skal gjøre det, så endte med å måtte bruke en telefon til.

 

Men tlf nr 2 trenger ikke noe 4G-abo, den må kun koble seg på hotspoten og brukes for å sette opp Chromecasten og bruker internett og alt du trenger via hotspot-Wifi'en.

Selv brukte jeg en tablet med kun wifi som "tlf nr 2".

 

Edit:

Men mulig du kan kutte ut "tlf nr 2" når det hele er satt opp. Det tror jeg ikke jeg sjekket.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har ingen nummer 2 telefon for øyeblikket men en pc som jeg kan koble til hotspot på mobilen med. Jeg kan også sette hotspot på pc som er tilkoblet mobil.
 

Jeg skal forsøke på nytt, men som KalleKanin skriver klarer jeg ikke streame etter alt er satt opp (trolig fordi jeg da må endre nettverk for chromecasten til å bli hotspot på mobilen - og mobilen lever da sitt eget liv på 4G og ikke snakker med hotspot-tilkoblede enheter.

Skal prøve for n-te gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Problemet er punkt 3:

 

3.     Visit the Chromecast setup site. At this point, your TV should be instructing you to visit chromecast/setup.

 

Denne linken viser bare til en app for android eller IOS. Så det funker ikke lenger som i gamle dager.

 

Et annet problem er at telefonen min ikke kan koble til wifi (som chromecast krever) samtidig med at jeg bruker/har satt opp hotspot på denne.

 

Om jeg så bruker hotspot via pc til mobil, så får jeg ikke koblet chromecast til hotspot på mobilen da den henger på pc og ikke er mulig å redigere.

 

Nå har jeg funnet en kjempegammel Samsung som ligger til lading, men denne er så gammel at at Google Play ikke lenger virker, dog tror jeg at jeg får satt opp hotspot (uten sim).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

https://www.tek.no/artikler/guide-mangler-du-bluetooth-i-bilen-dette-kan-vaere-en-losning/193917
 

Det kan hende oppskriften i denne linken virker, men jeg har dessverre ikke to fungerende mobiler akkurat nå. Jeg forsøkte å bytte ut den ene telefonen i oppskriften med en bærbar pc, men måtte bare gi opp. Nettsiden for å konfigurere chromecast er fjernet, og det henvises nå kun til app for IOS eller Android, som nevnt tidligere. Synd man ikke får brukt chromecast med kun en fungerende mobiltelefon.

Om noen finner en løsning er det fint, men endel oppskrifter på nettet er utdaterte og ikke lenger fungerende. Det kan være forskjell på nye og gamle chromecaster også. Min er ikke av den runde slaget.
 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du kan prøve, om du får til:

Del internett via USB fra telefon til PC`n.

Del deretter internett via WIFI på pc`n.

Så kobler du opp telefonen og chromecast til denne WIFI`en, da bør kan kunne styre bruke chromecast som normalt, og sette den opp :)

Uten at jeg har forsøkt så vil jeg tro at Chromecast da er låst til nettverket fra pc, og det er ikke ønskelig.

Om jeg ønsker bytte trådløst nett i Google Home så må jeg begynne konfigurering helt på nytt - og man er like langt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Aj!  Da tror jeg den eneste muligheten er den gamle Samsungen du fant. Hvilken versjon av android har den? 4.0.3?

Ja, en ekstra telefon må til, og den må fungere godt nok til å få konfigurert chromecast.

 

Min Samsung, en GT5660 Gio eller noe slikt, som er tuklet med og ubrukelig til annet enn å dele nett som en router. Kommer ikke inn i Google Play, og det tar tre minutter før oppkobling ved utgående samtale. Jeg er målløs.

 

Det er helt typisk at når jeg en sjelden gang trenger to telefoner så har jeg bare en. Vanligvis har jeg minst en i reserve, men uforsiktig som jeg er har jeg nå kun en telefon (og den ubrukelige Samsungen). Jeg har tenkt å kjøpe ny reservetelefon, og vil da ha en rimelig utgave som støtter dual sim med VoLTE på begge sim.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er nok alt for sent for TS, men sjekket dette opp nå på min hytte.

 

Jeg må ha to enheter for å sette opp Chromecasten.

Jeg må sette opp Chromecasten fra en annen enhet enn den som lager wifisonen.

 

Men når Chromecasten først er satt opp kan jeg caste direkte fra mobilen som lager det trådløse nettet.

 

Altså kun behov for 1 annen, gjerne gammel enhet for å sette opp Chromecasten.

Det eneste kravet til denne er vel at den kan kjøre en versjon av Google Home som kan sette opp Chromecasten.

 

Nå caster jeg altså direkte fra mobilen som lager wifisonen uten problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...