Gå til innhold

Verktøy på batteri: Kraftige nok til å konkurrere ut verktøy med ledning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oookay? Lærte vi egentlig noe her?

 

 

Jeg etterspør fortsatt den elektriske erstatningen til pressluftboret. Noe i retning av betongbrekkeren i illustrasjonsbildet. Men da ikke som batteriverktøy, derimot med 400VAC/16A trefase asynkronmotor på opp mot 11kW. Nødvendigvis børsteløs. For det er ikke ledningen som er problemet. Den tvilsomme ære tildeles i stedet den evinnelige og alltid tilstedeværende universialmotoren

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt sikkert individuelt hvor mye en lærer av artikkelen, avhengig av tidligere kunnskap. Syns artikkelen var bra, jeg!

 

Har vært interessant å følge denne utviklingen opp gjennom åra. Husker hvor imponert vi var over ELU batteridriller for 25 år siden. De dro svære skruer langt inn i tørr bjørkeved. Og det var med nicd og børstemotor. På samme tidspunkt var batteridrevet RC-utstyr en vits. Det gikk knapt nok an i RC-bil. I dag har vi droner som flytter seg raskere enn øyet kan se. Det beste verktøyet jeg har med batteri er gressklipperen. Så lettvint, og fungerer hver eneste gang. Aldri mer våte tennplugger, tette filtre, gammel bensin, startsnorer som ryker, fjærer som hopper ut osv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ulempen med batteriverktøy uavhengig av om batteriene varer lenge nok til bruken og lar seg lade fort nok er deres levetid.

Der en elektrisk whatever med ledning kan leve i mange år bestemmes levetiden på batteriverktøy av levetiden på batteriet.

Bare en tanke i områder det ledning ikke er et problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ulempen med batteriverktøy uavhengig av om batteriene varer lenge nok til bruken og lar seg lade fort nok er deres levetid.

Der en elektrisk whatever med ledning kan leve i mange år bestemmes levetiden på batteriverktøy av levetiden på batteriet.

Bare en tanke i områder det ledning ikke er et problem.

Dette er jo en stor fordel..... for produsentene og de som selger. :p

 

Ved å selge batteridrevne verktøy så vil de sørge for at du stadig må tilbake og kjøpe nye og/eller flere batterier. Det som også skjer er at du binder deg til et merke. Hvis du ikke lengre vil ha DeWilt så må du bytte ut alt verktøy siden batteriene ikke passer i f.eks. Metabo-verktøy.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte bosch sin 180mm vinkelsliper, som er identisk med deres 230mm modell. Og når jeg trengte en større, så kjøpte jeg bare en 230mm "guard"/deksel.

 

Viste seg at den passet med unntak av at de hadde laget den ene festestiften med en litt annen bøy for at de ikke skulle bli kompatible. Selvsagy, 3min med en fil, og endre formen mikroskopisk var alt som skal til. Samme gjalt dremel og bosch sine batterier.

 

Og mange andre produsenter er jo egentlig eid av samme firma, og nesten det samme, bare med både små og store endringer for å forhindre kompatibilitet. (f. Eks TTI, som bla. består av milwaukee, Ryobi, AEG...)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mye bra verktøy på batteri, men en hel del er ikke beregnet på å anvendes hele dager uke for uke.

 

Mye av det er helt utmerket for relativt kortvarige enkeltoppgaver som utføres rett som det er.

 

Er helt enig med artikkelforfatteren i at ladere bør ha høyere prioritet - gjerne med mulighet til å lade med 12V i bilen.

 

...enklere å drasse rundt med denne:

https://www.makita.no/product/dsp600zj.html

 

enn denne:

https://www.makita.no/product/2704n.html

Lenke til kommentar

Til tunge jobber som boring i sten eller betong, og vinkelsliper/sirkelsag, går det jo "på et vis" med store tunge batteri, men de tappes jo forferdelig fort, så veldig praktisk er det jo ikke.

 

Batteri er best egnet til små-verktøy som skrumaskiner, lys og slikt, og til større verktøy kun når man er helt nødt.

Lenke til kommentar

Til tunge jobber som boring i sten eller betong, og vinkelsliper/sirkelsag, går det jo "på et vis" med store tunge batteri, men de tappes jo forferdelig fort, så veldig praktisk er det jo ikke.

 

Jeg har to stykk batterier som er 6 Ah til mine blå Bosch og de holder overraskende langt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ulempen med batteriverktøy uavhengig av om batteriene varer lenge nok til bruken og lar seg lade fort nok er deres levetid.

Der en elektrisk whatever med ledning kan leve i mange år bestemmes levetiden på batteriverktøy av levetiden på batteriet.

Bare en tanke i områder det ledning ikke er et problem.

Batteriet sitter ikke inni selve verktøyet så du trenger ikke å kaste hele greia bare fordi batteriet slutter å funke :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Batteriet sitter ikke inni selve verktøyet så du trenger ikke å kaste hele greia bare fordi batteriet slutter å funke :p

Det trenger jeg ikke men jeg må fort ut med nesten et par lapper for 2 nye batterier til for eksempel en Makita maskin så er det unødvendige penger å bruke om maskina fortsatt var brukende og ledning ikke var et problem.

Dessuten gjør batteri og lader som må følge med maskinen dyrere en med bare ei ledning.

Du kan jo sjekke ut Makita kjedesag beregnet for batteribruk og ei for 230V drift.

Selve saga minus batteriene som den skal ha 2 av koster over det dobbelte av 230V saga mens batteriene kommer i tillegg.

Batterisag.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3876500

230V sag.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=2754381

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Til tunge jobber som boring i sten eller betong, og vinkelsliper/sirkelsag, går det jo "på et vis" med store tunge batteri, men de tappes jo forferdelig fort, så veldig praktisk er det jo ikke.

 

Jeg har to stykk batterier som er 6 Ah til mine blå Bosch og de holder overraskende langt. 

Jeg har to 6Ah og ett 4Ah batteri (Bosch) i bilen.

Til boring i betong holder de lenge, men ved skjæring i asfalt og betong med vinkelsliper, tapper jeg batteriene raskere enn jeg klarer å lade dem.

Vinkelsliperen tapper ett 6Ah batteri på under 10 min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte bosch sin 180mm vinkelsliper, som er identisk med deres 230mm modell. Og når jeg trengte en større, så kjøpte jeg bare en 230mm "guard"/deksel.

 

Viste seg at den passet med unntak av at de hadde laget den ene festestiften med en litt annen bøy for at de ikke skulle bli kompatible. Selvsagy, 3min med en fil, og endre formen mikroskopisk var alt som skal til. Samme gjalt dremel og bosch sine batterier.

 

Og mange andre produsenter er jo egentlig eid av samme firma, og nesten det samme, bare med både små og store endringer for å forhindre kompatibilitet. (f. Eks TTI, som bla. består av milwaukee, Ryobi, AEG...)

Har 180mm og 230mm samme rotasjonshastighet? Hvis ikke risikerer du for høy rotasjon på skiva som kan medføre at den sprekker (stor HMS risiko).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har 180mm og 230mm samme rotasjonshastighet? Hvis ikke risikerer du for høy rotasjon på skiva som kan medføre at den sprekker (stor HMS risiko).

Hastigheten er det ikke store forskjellen på i praksis, da standbyhastigheten faller med større skive. Og med belastning er det i alle fall mye mindre. Dog et poeng. Jeg ville være langt mer redd for å bruke bla. biltema sine store maskiner. (ingen clutch/stoppfunksjon hvis kiler seg, og veldig fort å få støt) Gikk over til bosch etter flere situasjoner hvor de biter fra seg.

 

Det er uansett i hovedsak diamamtblad 230mm jeg bruker den til ved store, som tåler langt mer.

 

Med kappeskive for metall foretrekker jeg 180mm, da store stålprofiler kiler seg raskere, og 180mm har jeg mer kontroll på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har to 6Ah og ett 4Ah batteri (Bosch) i bilen.

Til boring i betong holder de lenge, men ved skjæring i asfalt og betong med vinkelsliper, tapper jeg batteriene raskere enn jeg klarer å lade dem.

mistenker du jobber med med slikt enn meg. I vinter delte jeg opp en 5 cm tykk betonghelle på 40 cm x 40 cm med den batteridrevne vinkelsliperen min. Måte kappe på begge sider da kappskiven ikke gikk dypt nok og da jeg var ferdig hadde jeg brukt cirka 1/3 batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Det er to ulike filosofier som gjelder for videre utvikling av batterier i dag. Det er de som holder seg på 18 volt for å være kompatible med tidligere verktøy, og det er de som satser på batterier med to spenninger. Det vil si at de kan kobles om til å være enten 18 og 36 volt eller 18 og 54 volt."

Vi har jo i tillegg rene 36V batterier. Jeg har standarisert på Bosch 18V til mindre verktøy og Ryobi 36V til ting som kjedesag, ryddesag, kantklipper, løvblåser osv. Kjedesaga kan, på ett 5Ah batteri, kappe ned, kviste og dele opp en ganske stor gran (~45cm diameter nederst, snaue 40cm lange kubber). Med to batterier og en rask lader klarer jeg aldri å gå tom for strøm, de lades opp raskere enn jeg klarer å rydde vekk det jeg har kappet ned ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...